Wat is er nieuw

Tweedehands (kien)hout kopen

Ronaldp

Well-known member
Lid geworden
6 december 2019
Leeftijd
59
Zie regelmatig tweedehands hout te koop.
Is dit verstandig om te kopen?
Moet je doet eerst behandelen als je het koopt?

Mvg ronald

Als het er goed uitziet lijkt me dat geen probleem en je kan het even overgieten met heet water en zelf zet ik het als dat kan vaak in een emmer met heet water zo n 10 minuten.

Maar stel...er is met medicijnen gewerkt in het aquarium waar het hout uit komt.
Neem je dat niet mee naar je eigen aquarium?
Of voor de zekerheid het een week droog leggen

Mvg ronald

Daar had ik nog niet bij nagedacht maar goed die kans is denk ik klein en ik weet niet in hoeverre dat in het hout trekt.

Als je het niet vertrouwd misschien een idee om het in water te zetten wat je regelmatig ververst en een filter met wat kool mee te laten draaien.

Laatst bewerkt:
Ik zou het zelf 3 dagen in een aluinoplossing zetten, en daarna nog een dag of 3 in een dagelijkse overdosis easy carbo.

Daarna afborstelen onder schoon stromend water en de bak in.

Ik weet het antwoord niet maar al die oplossing zijn wel een hoop gedoe. Als je de spullen op gaat tellen ben je goedkoper uit met nieuw hout 😉

Ik weet het antwoord niet maar al die oplossing zijn wel een hoop gedoe. Als je de spullen op gaat tellen ben je goedkoper uit met nieuw hout 😉

Dat denk ik ook.
Zou 1 of 2 weken droog weg leggen niet genoeg zijn?
Loop al te google...maar kom er niks over tegen.

Ik heb dit nu voor het eerst gehoord eigenlijk maar goed er zit vocht in hout en dat kan dan eventueel wat medicatie bevatten maar ja dat lijkt me maar een hele geringe hoeveelheid in vergelijking met wat men doseert in een bak dus ik denk dat het weinig kwaad zal kunnen. Maar goed dat is hoe ik het zie en wellicht sla ik de plank mis.

Had paar stukken spiderwoord gekocht van marktplaats. De stukken zaten na 3 dagen onder de baardalg wel makkelijk kunnen behandelen maar doe het geen 2e keer meer.

Ik heb er nooit over nagedacht en gekregen kienhout altijd zo overgezet.
Eigenlijk nooit problemen gehad

Ik zette het wel altijd even in kokend water om eventuele slakkeneitjes te doden.

Had paar stukken spiderwoord gekocht van marktplaats. De stukken zaten na 3 dagen onder de baardalg wel makkelijk kunnen behandelen maar doe het geen 2e keer meer.

Hadden ze ook langere tijd droog gelegen?
Of gelijk je aquarium in gedaan?

Mvg ronald

Hadden ze ook langere tijd droog gelegen?
Of gelijk je aquarium in gedaan?

Mvg ronald
Lange tijd droog aangezien ze opnieuw moesten zinken en dit langer als 2 weken duurde. Wel makkelijk opgelost met carbo maar is niet leuk tijdens de opstart van je aquarium.

Ik heb gekozen voor nieuw hout, omdat ik dacht dat er mogelijk algen of een ziekte/ bacterie overgezet zou kunnen worden als die in het andere aquarium zat of dat het een ongeschikte houtsoort zou kunnen zijn

Op zich geen verkeerde keus als je voor zekerheid wil gaan.

Ik zette het wel altijd even in kokend water om eventuele slakkeneitjes te doden.
Echter is het wel slecht om je hout te koken, omdat je de structuur van je hout er mee kapot maakt en je het hierdoor makkelijker kan laten rotten

Ook nieuw hout kan gebruikt hout zijn... er zijn winkels die de eigen voorraad gebruiken om bakken te slapen en zo nu en dan eens wat wisselen.

Maar wat ik zou doen, zeker nu het buiten zo lekker weer is:

goed in de zon leggen, laat de zon er maar even een weekje goed op inbranden.
daarna nog even paar daagjes in emmer warm water, en dan zou ik t zelf gewoon gebruiken.
en nee dat is totaal niet wetenschappelijk onderbouwd :deal:

Echter is het wel slecht om je hout te koken, omdat je de structuur van je hout er mee kapot maakt en je het hierdoor makkelijker kan laten rotten
Dat is wel zo, maar ook van even een paar minuutjes erin leggen?
Ik trek er geen soep van, hoor ?

Ik persoonlijk heb er nooit nadelige gevolgen van ondervonden in elk geval.

Ik heb hout altijd met kokend water overgoten. Nooit problemen door gehad.

70 graden is genoeg om organismen te doden zonder dat je structuur van het hout aantast.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan