Tweemaal zestig (van Lars.)


En dan deel twee, want er zijn natuurlijk twee bakjes.

Ook over deze bak niets te klagen. De choco's lijken hun draai te hebben gevonden en hoewel ze verlegen zijn als ik binnen kom (bakken staan in een ruimte waar we verder alleen komen voor de was), zie ik ze ook regelmatig pronken en de pikorde bevestigen/bepalen.

In het bakje zelf heb ik wat last van blauwalg, al lijkt deze op z'n retour. Direct onder de lamp zit ook wat draadalg. Met deze manier van belichten (en zonder co2) lastig te voorkomen denk ik. En absoluut nog controleerbaar.

Een duister overzicht:

s7RLLAm.jpg


En omdat ze zo mooi zijn:

tISWmYP.jpg




/edit: voor wie hier inschakelt: op de vorige pagina ook wat beeld van het andere 60cm bakje!

De Pangio's hebben het ook dik naar hun zin. Ik heb op de bodem nog wat extra bladeren gelegd en af en toe zie je tussen de bladeren door het spel van schaduw en licht wat gekronkel. De hele familie is pas te zien als er wat voer in de bak valt.
 
Prachtige bak, prachtige Choco's! En in zo'n bak vind ik draadalg ook zeker niet misstaan, als je in het wild kijkt stikt het ook van de alg, het hoort er een beetje bij.
 
Dank! Het is een heel rustig bakje maar het nodigt toch uit om er even een kwartiertje voor te gaan staan (bovenste verdieping stelling ivm meest low-maintenance, dus zitten en achterover leunen gaat helaas niet) om te speuren en te observeren.

Dan een ontdekking vandaag. Ik kijk vaak op de stocklist van Utaka omdat ze vaak aparte soortjes hebben zitten. Vanmorgen was ik specifiek op zoek naar Betta-soorten (niet bevredigd, alleen de B. brownorum en die was ik hier al tegengekomen). Wat ze wel voor onbekends hadden, was Sphaerichthys selatanensis. Zei mij niet direct iets, dus direct door naar Google. Wat blijkt, dit visje is voor mij helemaal niet onbekend. Ik heb ze zelfs zelf zwemmen!

De horizontale band op mijn vissen was me al opgevallen, maar ik was er helemaal vanuit gegaan dat dit een soort jeugd-kleed was. De visjes zijn immers nog erg klein. Maar een mini-onderzoek op seriouslyfish.com wijst uit dat ik toch echt Sphaerichthys selatanensis, in tegenstelling tot de door mij vermoedde Sphaerichthys osphromenoides.

Het verschil? Zie hier:

"It was originally described as a subspecies of S. osphromenoides since the two are very similar-looking but has been considered a species in its own right since the late 1980s. The two differ in the number of dorsal-fin rays (7 in S. selatanensis vs. 9-10 in S. osphromenoides), anal-fin rays (7 vs. 8), relatively larger eye in S. selatanensis.

Although colour pattern is comparable S. selatanensis possesses an additional light, vertically-orientated baron each flank originating just anterior to the dorsal-fin and terminating posterior to the ventral fins."

(- http://www.seriouslyfish.com/species/sphaerichthys-selatanensis/)


Vooral de horizontale streep springt in het ook op de foto's. Nu ik dit lees, moet ik zeggen dat ook de kleur in de vinnen mij opvalt. Die is rood ipv het blauw dat ik op internet veel zie. Qua eisen en verzorging verschillen ze gelukkig niet zo veel. De Sphaerichthys selatanensis blijft ietsje kleiner.
 
Ja, ze lijken erg op elkaar, erg subtiele verschillen.
Vaak worden beide soorten als osphromenoides geïdentificeerd, omdat je erg goed moet kijken om de verschillen te zien. Iemand die niet goed oplet zal het verschil niet zien.
Ik moet ze naast elkaar zien om te weten welke van de twee het is.
De kleuren op de vinnen verschillen bij beide soorten wel, dit is vaak een indicatie in welke buurt ze afkomstig zijn, al heb ik nog geen uitgebreide studie kunnen vinden die dat precies bepaald.
Je ziet ze met rood, blauw, soms ook met allebei...
 
Wat grappig dan dat je dat later nog ontdekt!

En ook zo toevallig! Als ik de stocklist niet had gezien was het me nooit opgevallen.

Ja, ze lijken erg op elkaar, erg subtiele verschillen.
Vaak worden beide soorten als osphromenoides geïdentificeerd, omdat je erg goed moet kijken om de verschillen te zien. Iemand die niet goed oplet zal het verschil niet zien.
Ik moet ze naast elkaar zien om te weten welke van de twee het is.
De kleuren op de vinnen verschillen bij beide soorten wel, dit is vaak een indicatie in welke buurt ze afkomstig zijn, al heb ik nog geen uitgebreide studie kunnen vinden die dat precies bepaald.
Je ziet ze met rood, blauw, soms ook met allebei...

Jij komt wel tot dezelfde conclusie toch? (Ik weet het, je bent geen expert. Maar met de hoeveelheid informatie die jij de laatste tijd over labyrinthen van Borneo heb doorgespit duurt het natuurlijk niet lang meer voor we je toch echt zo gaan zien!) Ik ga vooral af op de extra horizontale band en dat kleurverschil in de vinnen. Op seriouslyfish.com wordt ook gesproken over het verschil in het aantal stralen in de dorsaal- en anaalvin maar ik ben nooit goed geweest in het tellen hiervan.

Toch wel apart. Op de stocklist van Utaka kost deze soort bijna dubbel zoveel als de 'echte' chocoladegourami'. In de winkel waar ik de dieren heb gekocht heb ik aanzienlijk minder betaalt dan ik bij Utaka voor choco's had betaald en nog een zeldzamere soort gekregen ook. Dat doet vermoeden dat de fout al bij de groothandel ligt maar daar zou ik meer expertise verwachten dan bij een lokale distributeur.
 
Nu ik er goed naar kijk, inderdaad. Het moet de selatanensis zijn, om de volgende redenen:
- Erg gedefinieerde witte band halverwege, bij osphromenoides is deze vaak niet aanwezig, in ieder geval niet zo gedefinieerd
- Witte band boven de buikvin, die voor zover ik weet niet aanwezig is bij de osphromenoides

Vinstralen tellen is lastig, zeker bij choco's omdat die nogal graag met hun vinnen knijpen. Als je een goede foto met gespreide vinnen heb (het liefst in paarstand) dan wil ik wel een poging doen
 

Terug
Bovenaan