Twijfel bij waterpas aquarium


barkeydevis

Member
Lid geworden
27 januari 2023
Berichten
7
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Ik heb recent een aquarium gezet. Vandaag was ik deze aan het inrichting en gevuld met water.
Het gaat om een 60 liter aquarium (60x30x30) met tafeltje. Toen ik alles aan het opbouwen was, vooral het tafeltje dan, heb ik deze mooi waterpas gezet en vastgeboord in de muur.
Nu was ik klaar met vullen en controleerde ik alles nog eens en vond ik dat het aquarium vanvoor precies wat bol staat. Ik zag dat de kap bovenaan niet mooi aansluit met het deksel dus zet ik de waterpas er nog eens op.
In de breedte is alles mooi waterpas (foto 1) maar als ik de waterpas in de diepte zet zie ik dat het aquarium licht naar voren is gezakt na het vullen (foto 2-4) Bij het opbouwen was dit mooi recht, dit heb ik meermaals getest.
Nu heb ik er meteen wat volume water uitgehaald omdat ik bang ben dat er iets kan breken. Is dit een terecht bezorgdheid of zou dit geen probleem zijn? Aan de foto zie je dat het net wel/net niet op de lijn zit van waterpas dus in theorie, waterpas :D
Hopelijk kan iemand me hier wat verder in helpen.

Bedankt!

1674841800544.jpg
1674841800509.jpg
1674841800531.jpg
1674841800521.jpg
 
Ik zou nu niet direct op de kap gaan meten met je waterpas , maar eerder op de plaats (basis) waarop die staat .
Als de kap 1-2 mm verkeerd erop is gelijmd (meestal klopt dit overigens wel goed , maar je weet maar nooit)
 
Ik zou nu niet direct op de kap gaan meten met je waterpas , maar eerder op de plaats (basis) waarop die staat .
Als de kap 1-2 mm verkeerd erop is gelijmd (meestal klopt dit overigens wel goed , maar je weet maar nooit)
Bedankt voor je reactie!

Zowel op de kap (gesloten) als binnenin het aquarium (foto 3) geeft de waterpas hetzelfde aan. Daarom net dat ik denk dat het geheel wat naar voren is gezakt.
Toen ik het meubel heb geplaatst heb ik daarop ook waterpas getest en die was overal mooi pas. De ondergrond was niet helemaal recht dus heb ik van die rubbertjes onder het meubel geplaatst om het pas te krijgen en daarna dan vastgemaakt aan de muur.
Ik weet zeker dat als ik het aquarium leegmaak en af het meubel haal om terug daarop te meten die mooi waterpas gaat staan. Dit was zo enkele dagen geleden toen ik het geplaatst heb :) Nu weet ik alleen niet of het kwaad kan om het zo te gaan gebruiken?
 
Hoi Barkeydevis,

Waterdruk op je voorruit is afhankelijk van de hoogte van de waterkolom, niet van of het waterpas staat of niet. dus die neemt niet toe (een heel klein beetje omdat de waterkolom aan de lage kant iets hoger staat, maar dat moet je glas prima aankunnen.

Druk op de bodemplaat idemdito, de gemiddelde hoogte van de waterkolom neemt niet toe als je aquarium iets schuin staat, dus de druk over je hele bodemplaat veranderd ook niet. Zolang die maar wel netjes op een vlakke plaat staat, puntlast is problematischer voor glas.

Enige vervelende is dat je waterspiegel aan de hoge kant misschien net onder je lichtkap vandaan komt, geeft minder fijn lichtschijnsel in je kamer.
 
Hoi Barkeydevis,

Waterdruk op je voorruit is afhankelijk van de hoogte van de waterkolom, niet van of het waterpas staat of niet. dus die neemt niet toe (een heel klein beetje omdat de waterkolom aan de lage kant iets hoger staat, maar dat moet je glas prima aankunnen.

Druk op de bodemplaat idemdito, de gemiddelde hoogte van de waterkolom neemt niet toe als je aquarium iets schuin staat, dus de druk over je hele bodemplaat veranderd ook niet. Zolang die maar wel netjes op een vlakke plaat staat, puntlast is problematischer voor glas.

Enige vervelende is dat je waterspiegel aan de hoge kant misschien net onder je lichtkap vandaan komt, geeft minder fijn lichtschijnsel in je kamer.
Hey Jurjen, Bedankt voor deze reactie!

Ik heb daarnet met een laser afstandsmeter gekeken naar het meubel zelf. In elke hoek bovenaan naar de voet staat deze perfect. Elke hoek geef 0.599m
De plaat waar het aquarium opstaat was ook mooi recht (JUWEL MEUBEL REKORD 60/50SB) het enige verschil dat ik kan vinden is vooraan vanaf de onderkant van de plaat waar het aquarium opstaat tot aan de vloer, daar heb ik een verschil van 3mm tov van de achterkant.
Toen ik het aquarium leeg op het meubel had staan heb een waterpas in het aquarium gelegd op de bodem en deze was mooi waterpas toen. Het is nu pas met vullen dat het verschil is gekomen.

Als het je uitleg goed begrepen heb zou dit dus geen probleem zijn? :)
 
Het aquarium heeft trouwens ook een kunststof behuizing aan de onderkant waar het glas inzit. Dit staat dan op een mooie vlakke plaat. Dan denk ik wel dat ik gerust mag zijn?
 
Gaat dit een probleem vormen? nee zeker niet.
Je kan een meubel & bak prachtig neerzetten, daarna vullen (dus het gewicht komt erin) en dan komt die wellicht heel iets uit z'n waterpas te staan door al dat gewicht. Durf te wedden dat als ik bij onze mede-forummers op bezoek ga met een waterpas ik bij 9/10 wel een kleine afwijking kan waarnemen.

Zolang het je niet zichtbaar stoort, en de bak overal goed wordt ondersteund zonder puntbelasting (bericht van Jurjen) dan is er niks aan de hand.

Neem bijvoorbeeld winkelstellingen met bakken 3 a 4 hoog (zeker houten varianten), denk je dat die bakken na een paar jaar nog steeds perfect waterpas staan in zo'n stelling? nee echt niet.
 
Hoe kan je zoiets testen trouwens? De puntlast. Het meubel had een mooie vlakke plaat vanuit de fabriek dus ga je er vanuit dat dat goed is? Het was mooi vlak voor het oog en waterpas na installatie
 
Puntlast zou ik niet testen… 😬 zorgen dat er geen rotzooi toen je bodem en de vlakke plaat ligt. Verder je stenen voorzichtig in je aquarium leggen, niet laten vallen, dan komt het allemaal wel goed.

Succes er mee
 
Wat voor vloer heb je, beton of hout?
beton kan haast niet doorzakken. Bij hout wil dat nog wel eens gebeuren, hout werkt altijd.
al zal dit doorzakken bij een bakje van ruwweg 60 liter niet snel gebeuren Denk ik
 
Wat voor vloer heb je, beton of hout?
beton kan haast niet doorzakken. Bij hout wil dat nog wel eens gebeuren, hout werkt altijd.
al zal dit doorzakken bij een bakje van ruwweg 60 liter niet snel gebeuren Denk ik
De ondervloer is beton en daarop wat isolatieplaat met laminaatvloer (recent gerenoveerd dus ken het goed :D)
 
Puntlast zou ik niet testen… 😬 zorgen dat er geen rotzooi toen je bodem en de vlakke plaat ligt. Verder je stenen voorzichtig in je aquarium leggen, niet laten vallen, dan komt het allemaal wel goed.

Succes er mee
Ok top bedankt!
 

Terug
Bovenaan