Wat is er nieuw

Twijfel Maanvis buikwaterzucht?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bartholomeus
  • Startdatum Startdatum
B

Bartholomeus

Guest
Sinds Juni is mijn Maanvisje (8 jaar oud) een beetje aan het sukkelen.

Ze heeft periodes van een aantal dagen dat ze niets eet en een beetje verscholen blijft zo om de twee weken. Uiterlijk is niets te merken.
Dan eet ze weer normaal, mondje boven water dat ik het voer zowat direct erin kan kieperen. Omdat ze wat begint te sukkelen heb ik de overstap gemaakt naar Bassleer voer.

Dat gaat nu zo'n 2 maanden op en af. Dan oogt ze super en actief en dan weer enkele dagen verscholen niets willen eten. Aventoe schiet ze door de bak of iets haar bijt en heb (niet vaak) haar zien schuren.
Ontlasting is er en ziet er volgens mij goed uit. Heb geen reden gevonden om iets te behandelen, heb geen diagnose kunnen stellen mbv internet en boeken. En preventief is niet iets waar ik achter sta (wormen misschien... maar heb ook garnalen in de bak 🤔)

Tot vorige week dacht ik dat het op zich wel goed gaat met haar, maar toen zette de buik uit en gingen alarmbellen af. Buikwaterzucht?
Teveel voer krijgt ze niet, althans dat denk ik. Ze heeft daarvoor ook nooit een dikke buik gehad. Dus daar kan het niet aan liggen.
(Helaas heb ik geen foto's waarop de dikke buik te zien is. Wel eentje van de dag ervoor toen ik zoekende was naar externe parasieten).

Dus heb de knoop doorgehakt en te gaan behandelen met een zoutwaterbad (20gr/L) waar ze 3 minuten in heeft gelegen. Langer durfde ik niet aan, ze ging op haar zij liggen en dat is 'normaal' maar de ademhalings frequentie daalde flink.
Het was mijn bedoeling om 10 minuten vol te houden. Teveel zout gebruikt misschien?

Dag 2 heb ik zout aan aquarium toegevoegd (10gr/50L) om hoofdzakelijk de osmotische regeling van de maanvis te ondersteunen.
Dag 3 is de Sera Bactopur Direct binnengekomen en daar is het aquarium nu mee behandeld.
Dag 4 vind ik een witte ontlasting in de bak en is ook het maanvisje aanzienlijk verbeterd. Dikke buik is weg, maar eten doet ze nog niet en verschuilt.
Aan het einde van de dag eet ze geen droogvoer, maar al wel een beetje diepvries. Ze zwemt ook weer een beetje rond.

Het verbaast me dat de dikke buik zo snel weg is gegaan, heb ik een verkeerde diagnose gesteld? Buikwaterzucht loopt bijna altijd slecht af.
Ik meen dat ze nog iets onder de leden heeft, misschien een parasiet in de darmen die voor een bacteriele infectie zorgt?

Mis ik iets?

Bijlagen

• Maanvis_wk31_2020.jpeg
    Maanvis_wk31_2020.jpeg
    33 KB · Weergaven: 357
Het kan ook gewoon een tijdelijke obstipatie geweest zijn door het overschakelen van voer.
Een dikke buik alleen is geen buikwaterzucht.

Mee eens, icm het periodiek niet willen eten en schuilen misschien wel? Heb geen idee. Ik neem aan dat bij buikwaterzucht de dikke buik wel langer aanblijft of niet?
Er is mij vertelt dat vissen altijd honger lijken te hebben en zo niet dan is er iets aan de hand. Dat het periodiek terugkomt is ook zoiets.
Ben wat vaker gaan waterwisselen ipv 1x /2w naar 1x/w, omdat misschien de waterkwaliteit toch niet goed is ook al zijn de gemeten waterwaarden constant en ok. Dat heeft niets veranderd aan het gedrag.

NH4/3 Niet meetbaar of 0
NO2 Niet meetbaar of 0
NO3 10 ppm
PO4 1.5 ppm
KH 4.5
GH 6
PH 7.5-7.7

Ontlasting 💩 was van te voren wel goed, dus bij obstipatie zet ik mijn vraagtekens. Zoveel heeft ze niet gegeten in de tijd. Waarom is de laatste ontlasting nu ineens wit?
Misschien ben ik wel spoken aan het jagen... :stom:

Buikwaterzucht is niet iets die komt en gaat.
Ook gaan de schubben daarbij gaan open staan (de typische dennenappel vorm)

Geziende ouderdom en de soort vis (een kweekvorm met enige mate van groeiachterstand) is de kans groot dat dit visje gewoon op is.

Ok dank voor wat opheldering. Ik ga het kuurtje afmaken en hoop dat ze nog wat kan aansterken zo op d'r oude dag.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan