Twijfel tussen 2 soorten Grind Zoetwateraquarium RIO 300


Generaal Garnaal

New member
Lid geworden
1 mei 2024
Berichten
3
Leeftijd
34
Hallo mede-enthousiastelingen,

Onlangs vader geworden en daardoor het aquarium wat verwaarloosd... Ik weet het is geen excuus, maar ik beloof beterschap!

Nu heb ik besloten om het aquarium te verplaatsen en daarmee gelijk de hele bak opnieuw in te richten. Nu zit ik al in dubio over de keuze van de bodem.. Na enig onderzoek lijkt mij fijn grind (1mm-2mm) de juiste keuze gelet op de aanwezigheid van Corydora's. Nu heeft de Hornbach eigenlijk 2 soorten die op het eerste gezicht nauwelijk van elkaar verschillen... Maar de prijs is wel nogal verschillend...

In de ene hoek:
  • Heel erg goedkoop > € 0,42 per KG;
  • De reviews zijn goed;
  • "Aquariumkiezel"?
In de andere hoek:
  • Stuk prijziger > € 2,50 per KG
  • Het is een goed merk.
  • Kwartsgrind? > Doet dit iets bijzonders?
Ik denk dat ik gelet op de omvang van de Rio 300 zo'n 30kg aan zand/grind nodig zal hebben... Of adviseren jullie een andere hoeveelheid?

Nu heb ik al enige jaren diverse aquaria gehad, maar vroeger zou ik gewoon blind voor de goedkope optie zijn gegaan. Maar nu wil ik het echt extra goed aanpakken (heb wat goed te maken met mijn aquariumbewoners). Kan iemand van jullie mij helpen met deze keuze? Ik bedoel, goedkoop is duurkoop? Of hebben wij het over grind, en grind is grind?

Aanvankelijk wilde ik eerste voor zand gaan, maar toch ben ik bang voor het risico op dichtslibben van de bodem en diens doorluchting. Heb ik wat te vrezen als ik evt. voor optie 3 zou gaan?

Alvast bedankt voor alle hulp!
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijke ervaringen met zand zijn hier heel goed. Nooit problemen mee gehad. Juist met grind.. Bleef veel troep in achter.
 
Ik heb ook een Rio 300 en daarin heb ik de eerste bodem die jij noemt. Die overigens helemaal niet zo roodachtig is, eerder neutraal. :) Prima bodem, goedkoop inderdaad. (Al denk ik zelf dat ik een volgende keer gewoon weer voor fijn zand ga, dat vind ik mooier.)

Aanvankelijk wilde ik eerste voor zand gaan, maar toch ben ik bang voor het risico op dichtslibben van de bodem en diens doorluchting. Heb ik wat te vrezen als ik evt. voor optie 3 zou gaan?
Daar hoef je je geen zorgen om te maken hoor. :) Het is erger om een grote korrel te hebben liggen waar etensresten en poep in blijven hangen, dan een kleine korrel die in theorie iets dicht kan gaan zitten. Dat is geen gezondheidsrisico voor je vissen.

Oh ja en gefeliciteerd met de kleine!
 
Ah top! Altijd al zand willen hebben, maar toch bang voor die "vooroordelen"...

Kunnen jullie dit zand aanraden? > https://www.hornbach.nl/p/aquariumzand-bruin-5-kg/7166213/ Of is er via een andere winkel een goede aanrader te krijgen?
Dat zand heb ik in een andere bak liggen. Op zich goed spul. :) Als je donker zand zoekt is het een goede optie. Je hebt dit type ook in een normale zandkleur, maar dan zou ik persoonlijk net wat liever voor filterzand gaan. (Wat ik dan weer in bak 3 heb. :p) Dat gedraagt zich wat natuurlijker dan zand met een coating.
 
Je kan gewoon filterzand gebruiken maar zelf heb ik goede ervaring met het duurdere Aquasand wat in eiverse kleuren te koop is. Meer leden gebruiken dit en ik zou zelf niet 2 soorten gebruiken met het oog op mengen en dichtslibben.
 
Bedankt voor alle reacties! We gaan eens lekker aan de slag met zand. Ben zeer benieuwd!
 
Happy Beach Day GIF by Super Simple
 
Zand gaan je cory's ook meer waarderen. Hoe fijner het zand hoe fijner de cory's het vinden.
 
Ik heb Cory s op het Aquasand gehad en dat ging overigens prima.
 

Terug
Bovenaan