Twijfel tussen verlichting


Rick.J

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2022
Berichten
76
Locatie
Maastricht
Hallo allemaal, ik ben op zoek naar nieuwe verlichting die dimbaar is en met zon opkomst en ondergang programma. Ik gebruik nu de standaard verlichting van Juwel maar wil graag overstappen. Mijn oog is gevallen op de Fluval 2.0 led of 3.0 led of de slimme verlichting van Juwel zelf. Ik lees betere berichten over de Fluval verlichting dan die van Juwel maar ben bang dat dit een gekloot word met plaatsen aangezien deze niet voor een rio180 is ontworpen. Heeft iemand ervaring met een van deze verlichtingen en die daar zijn mening over wilt delen? En het monteren van verlichting in een Juwel die daar niet in hoort? (Heb 2 linker handen) Als je nog een ander goed voorstel hebt hoor ik dst ook graag.

Groetjes,
Rick
 
Heb je de JMB orion wel eens overwogen? Die passen in best veel bakken. Of leg je op trek strips… zijn dimbaar en je er zonsopgang en ondergang mee creëren met de juiste controller erbij
 
Ik weet niet wat voor planten je hebt maar als je easy tot medium planten hebt is de helialux spectrum een goede keuze! Geen last met ombouwen oid. Je vervangt slechts je middenbalk. Zonsopgang en ondergang zijn hiermee mooi te creëeren.

Succes!!
 
Hallo allemaal, ik ben op zoek naar nieuwe verlichting die dimbaar is en met zon opkomst en ondergang programma. Ik gebruik nu de standaard verlichting van Juwel maar wil graag overstappen. Mijn oog is gevallen op de Fluval 2.0 led of 3.0 led of de slimme verlichting van Juwel zelf. Ik lees betere berichten over de Fluval verlichting dan die van Juwel maar ben bang dat dit een gekloot word met plaatsen aangezien deze niet voor een rio180 is ontworpen. Heeft iemand ervaring met een van deze verlichtingen en die daar zijn mening over wilt delen? En het monteren van verlichting in een Juwel die daar niet in hoort? (Heb 2 linker handen) Als je nog een ander goed voorstel hebt hoor ik dst ook graag.

Groetjes,
Rick
Het is verstandiger om je eerst af te gaan vragen of, en welke planten je wil gaan houden. Eventueel in combinatie met CO2.
Je zal de verlichting, bemesting en CO2 aan moeten passen aan de behoeften van je planten om problemen te voorkomen.
 
ik gebruik al co2, er staan alleen nog maar makkelijke planten in want mijn rode planten en die planten met grote dikke donkergroene bladen waren volgensmij lastiger, deze hebben het ook helaas niet overleefd. Ik heb wel de kaartjes wat voor planten er nu in staan maar ik kan ze op dit moment niet vinden
 
Juwel helialux spectrum vind ik mooi en makkelijk, ik hoop voor je dat je er een leuke black friday uithaalt.
1669367929391732190741.jpg
166936782622579558106.jpg
dit groeit redelijk en ik gebruik geen dimmers erop.
 
ik gebruik al co2, er staan alleen nog maar makkelijke planten in want mijn rode planten en die planten met grote dikke donkergroene bladen waren volgensmij lastiger, deze hebben het ook helaas niet overleefd. Ik heb wel de kaartjes wat voor planten er nu in staan maar ik kan ze op dit moment niet vinden
Ondertussen doen mn rooie planten het prachtig terwijl baardalg mn hoordblad opeet en ik geen voeding of speciaal licht toevoeg😂 het is nog best de moeite waard het nog een x met rode planten te proberen in de toekomst als je de kans krijgt. Soms slaan ze wel aan en soms niet 😄
 
Ondertussen doen mn rooie planten het prachtig terwijl baardalg mn hoordblad opeet en ik geen voeding of speciaal licht toevoeg😂 het is nog best de moeite waard het nog een x met rode planten te proberen in de toekomst als je de kans krijgt. Soms slaan ze wel aan en soms niet 😄
Dit maakt dat ik altijd adviseer om voor overwaarde te kiezen bij een lampenkeus. Men heeft de neiging lampen als een surplus te zien. Maar dat is het nu net niet. Het is een van de belangrijkste onderdelen van een aquarium. Vaak heeft men de neiging om te kopen op prijs want, "ik wil toch alleen gemakkelijke planten" wat dat dan ook moge zijn... Later ziet men ergens een bak met een prachtige uitstraling waarbij, om ook zo'n resultaat te behalen, er wéér een uitgave moet worden gedaan op verlichting. Zoals jij nu ook al schrijft, "het is nog best de moeite waard het nog een x met rode planten te proberen"...
Boven mijn bak hingen JMB balken die duur waren maar mij de mogelijkheid gaven om alles wat ik zag ook te houden!
 
ik zelf vind beide types die ik had gezien al best aan de prijs, Ik ben het er mee eens dat je niet de goedkoopste moet pakken maar ergens houd het wel op. ik hoop namelijk voor rond de 300 euro wel klaar te zijn (al lukt dat met de Juwel spectrum niet). Helaas heb ik nog niet bij andere revieuws gelezen of op dit forum wat voor mij echt de doorslag moet geven. Ik twijfel namelijk nogsteeds heel erg. Het is ook niet dat je na 2 maanden even andere koopt als ze toch niet bevallen
 
ik zelf vind beide types die ik had gezien al best aan de prijs, Ik ben het er mee eens dat je niet de goedkoopste moet pakken maar ergens houd het wel op. ik hoop namelijk voor rond de 300 euro wel klaar te zijn (al lukt dat met de Juwel spectrum niet). Helaas heb ik nog niet bij andere revieuws gelezen of op dit forum wat voor mij echt de doorslag moet geven. Ik twijfel namelijk nogsteeds heel erg. Het is ook niet dat je na 2 maanden even andere koopt als ze toch niet bevallen
Kies voor kwaliteit, spaar desnoods wat langer eer je beslist. Je krijgt voor een goede weloverwogen keuze geen spijt. Dat kan ik je echt verzekeren.
 
Ik heb wel eens eerder gehoord dat een goedkopere lamp soms betere effecten kan geven dan een duurdere. Ik denk dat het echt totaal afhankelijk is van wat je eisen zijn. Sommige planten zullen vast gebaat zijn bij speciale lampen maar als je lumen, kelvin en controle mogelijkheden maar goed genoeg zijn maakt het prijskaartje weinig uit. Ik zou zelf nooit zo geel geld uitgeven aam verlichting, het zijn maar ledjes die allemaal op de zelfde manier werken alleen allemaal anders ingesteld zijn. Een goeie controler, daar zou ik eerder wat geld in durven te investeren wellicht. Maar ieder zijn eigen ervaringen natuurlijk. Je hebt natuurlijk garantie waar je altijd aanspraak op mag maken en als binnen 2 weken het product niet bevalt mag je die geloof ik altijd gratis terug sturen en krijg je je geld terug.
 
Als ik kies voor de Fluval 2.0 kan ik deze dan gewoon in de bestaande lichtbalk houder van juwel plaatsen? (zit nu Juwel multilux led in) krijg ik dan gaan problemen met wattages? kan dit namelijk niet op internet vinden
 
het zijn maar ledjes die allemaal op de zelfde manier werken alleen allemaal anders ingesteld zijn.

Neu, dat is toch wel heel kort door de bocht. Het is juist die houding die ervoor zorgt dat een hoop troep verkocht blijft worden. Er valt wel degelijk een hoop te verprutsen aan een lamp. Als je kiest voor makkelijke planten die overal op groeien dan kan je er nog weleens mee wegkomen.
 
Neu, dat is toch wel heel kort door de bocht. Het is juist die houding die ervoor zorgt dat een hoop troep verkocht blijft worden. Er valt wel degelijk een hoop te verprutsen aan een lamp. Als je kiest voor makkelijke planten die overal op groeien dan kan je er nog weleens mee wegkomen.
Ik wil het verschil gewoon begrijpen 😄. Tuurlijk zit er een groot verschil kwa garantie, materiaalgebruik, duurzaamheid, keurmerken, rendement. Maar buiten dat is led led. Tenzei je het over speciale lampen hebt die andere uv stralingen kunnen geven misschien. En goedkoop is duurkoop, geld natuurlijk ook zeker mee. Of je het risico moeten nemen om met een goedkope lamp mis te grijpen in tegenstelling tot een duurdere lamp waar de kans groter bij is passender te zijn voor je planten is de discussie waard. Maar voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Ik zou zelf nooit zn bedrag kunnen neertellen maar als ik de financiele ruimte had, had ik er misschien geen 2 keer over hoeven denken om ook een wat "betere" lamp te nemen. Ik wil alleen vooral zeggen dat een dure lamp niet altijd beter hoeft te zijn dan een goedkope lamp. Een groot deel van de kosten in de aquariumwereld zit wel echt in het merk gestopt net zoals bij kleding. Terwijl goedkoop soms net zo goed of beter passend kan zijn. Een wat grotere aquarium youtuber had het laatst over hoe hij zn 100 dollar lamp weer omwisselde met zn 20 dollar lamp omdat die van 100 alleen algengroei gaf en die 20 mooier licht. Ik wilde alleen maar wat gegevens over het topic strooien, niet iemand iets aansmeren wat niet passend is natuurlijk😂
 
Wat ik niet begrijp: als je het verschil wilt begrijpen dan zou ik verwachten dat je je erin gaat verdiepen waarin die verschillen dan zitten. Niet dat je zomaar gaat roepen dat er geen verschillen zijn.
Inderdaad geeft meer betalen geen harde garanties dat je dan iets krijgt wat beter bij jouw situatie past. Ook kan het zijn dat de leverancier dan vooral meer geld verdient. Maar het is ook zo dat een hogere prijs meer budget geeft om betere materialen te gebruiken. Met "een LED is een LED" zeg je in feite dat alle LEDs gelijk zijn. Waar baseer je dat op? Een auto is een auto. Ze hebben allemaal 4 wielennen een stuur. Maar als ik mag kiezen dan heb ik toch liever een nieuwe Tesla dan een 20 jaar oude Peugeot 205.

Dit onderwerp gaat er juist om dat de TS probeert uit te vinden welke van al die verschillende producten het beste bij zijn situatie en wensen past. Als het echt allemaal hetzelfde zou zijn dan zou die vraag niet bestaan.
Er zijn wel degelijk grote verschillen tussen LEDs. De kleuren die ze wel en niet geven en de lichtopbrengst. Wat wij als wit zien is in feite een verzameling van verschillende kleuren. Als er kleuren ontbreken dan zie je dat niet meteen, maar het kan wel grote invloed hebben op de groei van de planten en hoe je de kleuren van je vissen beleeft. Daarnaast heb je nog zaken als hoe makkelijk ze te bevestigen zijn. Hoeveel warmte ze geven en dus hoeveel energie je betaalt zonder er iets bruikbaars voor terug te krijgen.
 
Na een paar misstappen heb ik een paar jaar gekozen voor het Daytime Matrix systeem.
Het is niet het goedkoopste systeem maar werkt voor mijn aquarium uitstekend.
De voordelen zijn: eenvoudig uit te breiden door modules erbij te plaatsen, laag stroom verbruik, goede Kelvin waarden voor je planten, verkrijgbaar met verschillende kleuren (rood en blauw afzonderlijk te regelen, werkt uitstekend samen met de controler tc420, lange levensduur en niet de minst belangrijke is dat het waterdicht is en dus veilig.
 
Na een paar misstappen heb ik een paar jaar gekozen voor het Daytime Matrix systeem.
Het is niet het goedkoopste systeem maar werkt voor mijn aquarium uitstekend.
De voordelen zijn: eenvoudig uit te breiden door modules erbij te plaatsen, laag stroom verbruik, goede Kelvin waarden voor je planten, verkrijgbaar met verschillende kleuren (rood en blauw afzonderlijk te regelen, werkt uitstekend samen met de controler tc420, lange levensduur en niet de minst belangrijke is dat het waterdicht is en dus veilig.
Bedankt voor je advies, ik heb zelf ook gekeken naar dit systeem maar zo ver ik begrepen heb is dit alleen in te stellen op een windows. En is dit niet mogelijk in combinatie met een mac of iPhone
 
Vraag advies aan Wilco van Azaqua, hij kan je vast en zeker hierbij adviseren.
 
Ik heb wel eens eerder gehoord dat een goedkopere lamp soms betere effecten kan geven dan een duurdere. Ik denk dat het echt totaal afhankelijk is van wat je eisen zijn. Sommige planten zullen vast gebaat zijn bij speciale lampen maar als je lumen, kelvin en controle mogelijkheden maar goed genoeg zijn maakt het prijskaartje weinig uit. Ik zou zelf nooit zo geel geld uitgeven aam verlichting, het zijn maar ledjes die allemaal op de zelfde manier werken alleen allemaal anders ingesteld zijn. Een goeie controler, daar zou ik eerder wat geld in durven te investeren wellicht. Maar ieder zijn eigen ervaringen natuurlijk. Je hebt natuurlijk garantie waar je altijd aanspraak op mag maken en als binnen 2 weken het product niet bevalt mag je die geloof ik altijd gratis terug sturen en krijg je je geld terug.
Het zijn zeker niet zomaar ledjes... Verdiep je er maar eens in. Er zijn grote kwaliteitsverschillen verder maakt de lichtsterkte mogelijkheden ook veel uit boven je bak.
 
Ik wil het verschil gewoon begrijpen 😄. Tuurlijk zit er een groot verschil kwa garantie, materiaalgebruik, duurzaamheid, keurmerken, rendement. Maar buiten dat is led led. Tenzei je het over speciale lampen hebt die andere uv stralingen kunnen geven misschien. En goedkoop is duurkoop, geld natuurlijk ook zeker mee. Of je het risico moeten nemen om met een goedkope lamp mis te grijpen in tegenstelling tot een duurdere lamp waar de kans groter bij is passender te zijn voor je planten is de discussie waard. Maar voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Ik zou zelf nooit zn bedrag kunnen neertellen maar als ik de financiele ruimte had, had ik er misschien geen 2 keer over hoeven denken om ook een wat "betere" lamp te nemen. Ik wil alleen vooral zeggen dat een dure lamp niet altijd beter hoeft te zijn dan een goedkope lamp. Een groot deel van de kosten in de aquariumwereld zit wel echt in het merk gestopt net zoals bij kleding. Terwijl goedkoop soms net zo goed of beter passend kan zijn. Een wat grotere aquarium youtuber had het laatst over hoe hij zn 100 dollar lamp weer omwisselde met zn 20 dollar lamp omdat die van 100 alleen algengroei gaf en die 20 mooier licht. Ik wilde alleen maar wat gegevens over het topic strooien, niet iemand iets aansmeren wat niet passend is natuurlijk😂
Met deze zin ben ik het beslist eens, "Een groot deel van de kosten in de aquariumwereld zit wel echt in het merk gestopt net zoals bij kleding.". Daarnaast is het voor veel producenten ook een bindingsmiddel door de producten zo te maken dat het alleen weer te koppelen is met verdere artikelen van hetzelfde merk. Zie Juwel lampen, JBL CO2 systemen, Dennerle systemen etc. Kies daarom altijd voor standaard aansluitingen!
 
Sommige planten zullen vast gebaat zijn bij speciale lampen maar als je lumen, kelvin en controle mogelijkheden maar goed genoeg zijn maakt het prijskaartje weinig uit.
Ik ben al meer dan 10 jaar ervaren met elektrotechniek en heb 2 jaar lang er in gestudeerd dus ik heb me er voldoende in verdiept vermoed ik zelf.
Wat ik niet begrijp: als je het verschil wilt begrijpen dan zou ik verwachten dat je je erin gaat verdiepen waarin die verschillen dan zitten. Niet dat je zomaar gaat roepen dat er geen verschillen zijn.
Er valt wel degelijk een hoop te verprutsen aan een lamp. Als je kiest voor makkelijke planten die overal op groeien dan kan je er nog weleens mee wegkomen.
Ik hoopte vooral dat jij de grote verschillen kon verstellen van een licht uitstralende diode, die elk op de zelfde manier werkt. Zoals ik al zei, je hebt de lumen, de kelvin (kleur) en je hebt speciale lampen met een bredere spectrum aan kleuren en kwaliteiten. Verder is na mijn weten een diode een diode, en als de lamp 5000k met 200lmn zou moeten schijnen doet hij dit ook. Je gaat me niet vertellen dat er lampen zijn die 5000k 200lmn met stoelverwarming crousecontole, ingebouwd gps systeem en weet ik veel wat hebben 😆

Het enige wat ik wil zeggen is dat er heel veel geld naar een merkje gaat. Een diode is een diode, ik discussieer niet over hoe de ene lamp een duurzamere behuizing heeft en de ander niet. Of dat de ene medewerker een dikker salaris heeft dan de ander. En ik roep ook zeker niet zo maar. Ik denk niet dat ik zelf interesse zou hebben in een bleutooth 5G met diamant belegde nike ledlamp met thuisbezorgd functies die slaapliedjes voor je vissen zingt om half 8. Ik wil gewoon een plaat, met daarop licht uitstotende diodes, welke geschikt zijn voor mijn planten. Ik had uberhaubt begrepen dat planten niet onder led groeide en je daar speciale lampen voor moest hebben met ander uv licht dus ik verbaas me uberhaubt dat dit werkt. Ik kan niet in iemands portomonee kijken, maar wat ik wel weet is dat er al genoeg geld naar topmannen gaan die zo veel mogelijk geld binnen pompen door hun naam groot te houden. Duur is gewoon niet altijd beter, en duur is niet altijd passender. Dus het was niet mijn bedoeling iemand van valse informatie te voorzien of dergelijke. Maar je hoeft echt niet te denken dat ik zomaar wat roep. Daar heeft me moeder me niet voor op de wereld gezet
 
Het zijn zeker niet zomaar ledjes... Verdiep je er maar eens in. Er zijn grote kwaliteitsverschillen verder maakt de lichtsterkte mogelijkheden ook veel uit boven je bak.
Vandaar dat ik zei, buiten de lumen (lichtsterkte) buiten de kelvin waarden. (Kleur-warmte) en een breder spectrum bij een speciale lamp voor speciale planten is een diode een diode. Jullie spreken naar mij als of dit nieuwe koek is voor mij maar vorige week heb ik nog uren onderzoek gedaan naar hoe het spectrum van het licht werkt en wat voor dingen dan ook rondom aquarium lampen. Ik deel alleen wat ik denk en weet. Beetje foute aannames om te denken dat ik mij niet in dit soort dingen heb verdiept en dus zo maar wat zit te roepen. Dat hoeft niet te betekenen dat ik geen fout kan maken of er naast kan zitten natuurlijk. Toen ik 10 jaar geleden aan mn studie elektrotechniek begon was een LED een LED. Misschien dat de techniek nu verder is. Vroer hadden we ook maar 4 smaken op ons tong verdeeld over 4 vakken. Bleek ook 1 grote leugen te zijn dus verbaast me niet dat wat ik geleerd heb niet up to date is. Wel heb ik daardoor geleerd dat ik niet alles moet geloven wat gezegd word. Want toen ik klein was probeerde men mij wijs te maken dat zout alleen voor in je tong geproeft kon worden twrwijl ik achterin ook gewoon goed zout proef. Maar moet informatie maar overnemen als een dom schaap als ik het zo hoor, ipv zelf logische beredeneringen te maken.
 
Vandaar dat ik zei, buiten de lumen (lichtsterkte) buiten de kelvin waarden. (Kleur-warmte) en een breder spectrum bij een speciale lamp voor speciale planten is een diode een diode. Jullie spreken naar mij als of dit nieuwe koek is voor mij maar vorige week heb ik nog uren onderzoek gedaan naar hoe het spectrum van het licht werkt en wat voor dingen dan ook rondom aquarium lampen. Ik deel alleen wat ik denk en weet. Beetje foute aannames om te denken dat ik mij niet in dit soort dingen heb verdiept en dus zo maar wat zit te roepen. Dat hoeft niet te betekenen dat ik geen fout kan maken of er naast kan zitten natuurlijk. Toen ik 10 jaar geleden aan mn studie elektrotechniek begon was een LED een LED. Misschien dat de techniek nu verder is. Vroer hadden we ook maar 4 smaken op ons tong verdeeld over 4 vakken. Bleek ook 1 grote leugen te zijn dus verbaast me niet dat wat ik geleerd heb niet up to date is. Wel heb ik daardoor geleerd dat ik niet alles moet geloven wat gezegd word. Want toen ik klein was probeerde men mij wijs te maken dat zout alleen voor in je tong geproeft kon worden twrwijl ik achterin ook gewoon goed zout proef. Maar moet informatie maar overnemen als een dom schaap als ik het zo hoor, ipv zelf logische beredeneringen te maken.
Ik gaf een reactie géén oordeel... Voor de duidelijkheid en als aanvulling in je eerdere bericht: Je gebruikt twee termen door elkaar. Een licht uitstralende diode is gewoon een led. Een diode is een halfgeleider die stroom in een richting doorlaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik gaf een reactie géén oordeel... Voor de duidelijkheid en als aanvulling in je eerdere bericht: Je gebruikt twee termen door elkaar. Een licht uitstralende diode is gewoon een led. Een diode is een halfgeleider die stroom in een richting doorlaat.
Ja dr zit een beetje irritatie bij mij omdat ik boos ben. Ik heb geleerd dat LED LED is en er buiten de lumen en kleur en materiaal gebruik/rendement weinig verschil in zit. Als dit niet klopt ben ik dus verkeerd ingelicht. Daarnaast is het niet leuk om te horen dat er gezegd word (niet door jou) dat ik maar dingen roep. Terwijl ik juist goed dingen onderzoek als ik iets uit wil spreken er over. Niet de bedoeling dat naar jullie te reflecteren ofc maar voelde me beledigd
 
Jullie spreken naar mij als of dit nieuwe koek is voor mij maar vorige week heb ik nog uren onderzoek gedaan naar hoe het spectrum van het licht werkt en wat voor dingen dan ook rondom aquarium lampen. Ik deel alleen wat ik denk en weet. Beetje foute aannames om te denken dat ik mij niet in dit soort dingen heb verdiept en dus zo maar wat zit te roepen.

Excuses. Ik wil niet alle tijd en moeite die je erin gestoken hebt bagatelliseren. Ik zeg alleen dat het niet blijkt uit de manier waarop je erover praat. Je lijkt nogal de neiging te hebben om dingen simpeler voor te stellen dan ze zijn.
Je hebt gelijk dat alle witte LEDs in essentie op dezelfde manier werken. Maar zoals altijd zit het venijn in de details. Er zitten verschillen in het gebruikte type en kwaliteit fosfor, de hoeveelheid fosfor en de manier waarop het aangebracht wordt, de selectie van de LEDs, enz, enz.
Ik kreeg een beetje het gevoel dat je zei "je moet gewoon lekker de goedkoopste nemen. Het zijn toch allemaal LEDs."
Voor mijn gevoel neem je daarmee iemand die serieus op zoek is naar iets wat het beste bij zijn situatie past niet serieus.
Dat wekt dan bij mij weer wat irritatie.
Elk product heeft zijn eigen bestaansrecht. Als een goedkoop product voor jou werkt dan ben je inderdaad gek als je meer uitgeeft. Maar als anderen iets meer willen dan is dat toch ook ok?
 
Laatst bewerkt:
Elk product heeft zijn eigen bestaansrecht. Als een goedkoop product voor jou werkt dan ben je inderdaad gek als je meer uitgeeft. Maar als anderen iets meer willen dan is dat toch ook ok?
Ik heb nooit beweerd dat dat niet oke is natuurlijk
Maar zoals altijd zit het venijn in de details. Er zitten verschillen in het gebruikte type en kwaliteit fosfor, de hoeveelheid fosfor en de manier waarop het aangebracht wordt, de selectie van de LEDs, enz, enz.
Nouja het is me nu in iedergeval duidelijker dat er daadwerkelijk een groot verschil kan zijn in de led's. dat had ik natuurlijk niet begrepen en dat moet ik maar aannemen als mij altijd anders is geleerd. Ik kan je het ook niet kwalijk nemen dat het jou frustreert dat mensen niet genoeg onderzoek doen en dan maar wat roepen. Of in mijn geval dat ik gewoon zeg hoe het me altijd duidelijk is gemaakt. Ik ben ook maar laag geschoold in elektrotechniek en het is natuurlijk niet jouw schuld. Mn onderwijs was halfgebakken dus dat was mn antwoord ook 😂 bedankt voor wat uitleg ik dacht gewoon ff te makkelijk 😛
 

Hier al eens naar gekeken?
Bedankt voor het alternatief. Ik vind deze echter vrij prijzig ik hoopte rond de 300 euro wel klaar te zijn maar deze gaat ver naar de 400 euro. Heb best wat voor de verlichting over maar dit is niet voor mij weggelegd
 

Heb zelf 2 goldlines, maar nog niet aangesloten dus kan er nog niks over zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf de Juwel helialux spectrum op een Juwel Rio 180 en een Rio 450 gekocht omdat de standaard aan/uit lampen mijn vissen de stuipen op het lijf jagen en veel te veel licht geven dus veel algen !

Met de helialix zijn die problemen van de baan, het is een dure aankoop maar ik ga daar nooit spijt van krijgen, die op de Rio 180 heb ik tweedehands gekocht op Marktplaats...
 
Ja dr zit een beetje irritatie bij mij omdat ik boos ben. Ik heb geleerd dat LED LED is en er buiten de lumen en kleur en materiaal gebruik/rendement weinig verschil in zit. Als dit niet klopt ben ik dus verkeerd ingelicht. Daarnaast is het niet leuk om te horen dat er gezegd word (niet door jou) dat ik maar dingen roep. Terwijl ik juist goed dingen onderzoek als ik iets uit wil spreken er over. Niet de bedoeling dat naar jullie te reflecteren ofc maar voelde me beledigd
Excuses. Ik wil niet alle tijd en moeite die je erin gestoken hebt bagatelliseren. Ik zeg alleen dat het niet blijkt uit de manier waarop je erover praat. Je lijkt nogal de neiging te hebben om dingen simpeler voor te stellen dan ze zijn.
Je hebt gelijk dat alle witte LEDs in essentie op dezelfde manier werken. Maar zoals altijd zit het venijn in de details. Er zitten verschillen in het gebruikte type en kwaliteit fosfor, de hoeveelheid fosfor en de manier waarop het aangebracht wordt, de selectie van de LEDs, enz, enz.
Ik kreeg een beetje het gevoel dat je zei "je moet gewoon lekker de goedkoopste nemen. Het zijn toch allemaal LEDs."
Voor mijn gevoel neem je daarmee iemand die serieus op zoek is naar iets wat het beste bij zijn situatie past niet serieus.
Dat wekt dan bij mij weer wat irritatie.
Elk product heeft zijn eigen bestaansrecht. Als een goedkoop product voor jou werkt dan ben je inderdaad gek als je meer uitgeeft. Maar als anderen iets meer willen dan is dat toch ook ok?
Boos zijn omdat er iemand is die ergens anders over denkt is nooit een goed idee. Alle ideeën van iedereen zijn de moeite waard om gehoord te worden. De posten van jullie dus ook! Natuurlijk moet er ruimte zijn voor discussie maar zonder boosheid of irritatie is dat het plezierigst. Zelf moet ik al wat langer rond op deze aardbol en steek van alle meningen wat op!
 
Bedankt voor het alternatief. Ik vind deze echter vrij prijzig ik hoopte rond de 300 euro wel klaar te zijn maar deze gaat ver naar de 400 euro. Heb best wat voor de verlichting over maar dit is niet voor mij weggelegd
Ik weet niet hoe handig je bent maar daar is ook nog de mogelijkheid van zelfbouw waarmee aanzienlijk in de prijs kan worden bezuinigd zonder in kwaliteit te minderen. En die zelfbouw is niet zo moeilijk.
 

Terug
Bovenaan