Twijfelachtige stabilisatiestrips Rio 300


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,567
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Onderstaand twee foto's van een Rio 300 die ik heb overgenomen. Tijdens het vullen viel me op dat de twee stabilisatiestrips er nog maar half aan hangen. Het gedeelte plastic-op-plastic zit nog wel vast, maar daaronder is de verbinding met het glas zo goed als weg. Als de bak helemaal gevuld is, staan de stabilisatiestrips daardoor onder een hoek. Er zit dan een aardig gat tussen het glas (met daarop nog een oud plakje siliconenkit...) en de strip.

Ik geloof niet dat ik hier veel vertrouwen in ga hebben. Heb de bak dus maar weer snel een stuk leger gemaakt...

Wat zouden jullie hiermee doen?

Ik zie dat er voor de Juwel-reeks losse stabilisatiestrips te kopen zijn, incl lijm en instructies. Is dat wat? Of kan ik dit ook op een andere manier fixen?

Leuk allemaal weer, na dagen van voorbereiding. De bak alsnog niet kunnen opzetten, en weer extra kosten maken. 🤪 Ook echt Marktplaats weer hè: de bak werd aangeboden als een Rio 350 in zeer goede staat, maar dit is een Rio 300 (= de generatie ervoor als ik het goed heb) en aan o.a. de stabilisatiestrips te zien is het bepaald geen jonkie meer. Zucht........


20210808_014708.jpg

20210808_014548.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kijken of je een paar glas strips er in kunt lijmen..
De bak zover leeg laten lopen dat de spanning van de strips is.
Oude verwijderen , nog even goed kijken of de voor en achterruit gelijk lopen en dan de nieuwe strips lijmen .
Succes
 
Ik heb hetzelfde gehad met een Juwel 80cm maar zover ik me herinner krijg je die balk niet makkelijk van het kapgedeelte af. Of dat uit een stuk is dat weet ik niet meer.
 
Sorry dat ik het zeg. Maar juwel bakken die ouder dan 10 jaar zijn, kun je bij het glas zetten.

Die juwel bakken zijn erg minimaal gebouwd. Erg dun glas en kitnaden.
Na 10 jaar zijn ze zo goed als op. En zeker bakken die ook nog eens leeg hebben gestaan.

Ik zou er totaal geen vertrouwen meer in hebben.

Je leest ook vaak over lekke juwel bakken, die al op leeftijd zijn.
 
Sorry dat ik het zeg. Maar juwel bakken die ouder dan 10 jaar zijn, kun je bij het glas zetten.

Die juwel bakken zijn erg minimaal gebouwd. Erg dun glas en kitnaden.
Na 10 jaar zijn ze zo goed als op. En zeker bakken die ook nog eens leeg hebben gestaan.

Ik zou er totaal geen vertrouwen meer in hebben.

Je leest ook vaak over lekke juwel bakken, die al op leeftijd zijn.
Juwel gaat idd vaak “maar” 10-15 jaar mee, maar dat je het zo veel leest is omdat er zo belachelijk veel van zijn verkocht
 
Ha! Zo heb ik nog een antieke marktplaats juwel 100x40x50 liggen met goudkleurige alluminium buitenprofielen en metalen stabilisatie die zichzelf vasthaakt. Zeer goed gebouwd wat dat betreft maar het glas is inderdaad vrij dun en de kit is onbetrouwbaar.
Ik heb hem toch afgeschreven.

Deze serie, jaren 70

fg_juwel_aquarium_chronik_1968(4)-xs@2x.jpg
 
Ha! Zo heb ik nog een antieke marktplaats juwel 100x40x50 liggen met goudkleurige alluminium buitenprofielen en metalen stabilisatie die zichzelf vasthaakt. Zeer goed gebouwd wat dat betreft maar het glas is inderdaad vrij dun en de kit is onbetrouwbaar.
Ik heb hem toch afgeschreven.

Deze serie, jaren 70

Bekijk bijlage 329583
Bewaren, voor in een museum later xD
 
Dit is normaal bij juwel bakken, staat ook in de handleiding vermeld, die strippen schijnen er in te zitten voor tijdens transport, niet om de bak tijdens gebruik heel te houden. Had dit ook bij onze Rio 450 en nooit een probleem geweest.
 
Dank allemaal voor de snelle antwoorden! :D

Ik heb hetzelfde gehad met een Juwel 80cm maar zover ik me herinner krijg je die balk niet makkelijk van het kapgedeelte af. Of dat uit een stuk is dat weet ik niet meer.
Ja ik zit te kijken naar dat plastic. Het lijkt wel eraan gesmolten of zo, het ziet er stevig uit. Hoe zou ik (als dat nodig is) dat nou weer los moeten krijgen. :book:

Dit is normaal bij juwel bakken, staat ook in de handleiding vermeld, die strippen schijnen er in te zitten voor tijdens transport, niet om de bak tijdens gebruik heel te houden. Had dit ook bij onze Rio 450 en nooit een probleem geweest.
:oops: ! Oh. Maar heb jij het dan specifiek over het gedeelte dat met kit aan het glas bevestigd is? Dat dat los mag laten? Het lijkt me dat de stabilisatoren als geheel best wel hard nodig zijn in zo'n hoge bak met relatief dun glas. Heb online de gebruiksaanwijzing doorgepluisd maar kan niets vinden over de strips.

Kijken of je een paar glas strips er in kunt lijmen..
De bak zover leeg laten lopen dat de spanning van de strips is.
Oude verwijderen , nog even goed kijken of de voor en achterruit gelijk lopen en dan de nieuwe strips lijmen .
Succes
Dank je voor de tip! Ik zie het met losse glasstrips en mijn twee linkerhanden eerlijk gezegd niet zo snel tot een mooi resultaat komen. 😋 Als ik strips zou vervangen, lijken de losse strips van juwel met instructies erbij (= vast gericht op debiele consumenten, dus helemaal goed voor mij) een iets veiliger optie.

@biljoenblik ik neem ook jouw verhaal mee hoor! Op zich ziet de kitnaad er wel goed uit moet ik zeggen. Het glas is met 8 mm wel wat dun voor een bak met ruim 55 cm waterhoogte. Daarom des te belangrijker dat die strips goed zijn.

Ha! Zo heb ik nog een antieke marktplaats juwel 100x40x50 liggen met goudkleurige alluminium buitenprofielen en metalen stabilisatie die zichzelf vasthaakt.
Haha mooi bakkie. :DD Inderdaad leuk voor in een museum.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ja ik zit te kijken naar dat plastic. Het lijkt wel eraan gesmolten of zo, het ziet er stevig uit. Hoe zou ik (als dat nodig is) dat nou weer los moeten krijgen.
Dat meende ik al en de kap is verder vrij stevig dus dat zal een beetje de boel opvangen. Ik had destijds ook met 1 stang dat ik in het midden een kleine bolling zat en dat kon voor mijn gevoel weinig kwaad.
 
Ha! Zo heb ik nog een antieke marktplaats juwel 100x40x50 liggen met goudkleurige alluminium buitenprofielen en metalen stabilisatie die zichzelf vasthaakt. Zeer goed gebouwd wat dat betreft maar het glas is inderdaad vrij dun en de kit is onbetrouwbaar.
Ik heb hem toch afgeschreven.

Deze serie, jaren 70

Bekijk bijlage 329583
Gaaf ding man! Gewoon een middagje werk in stoppen, kit weg krabben en een nieuw seal kitrand aan de binnenkant aanbrengen en hij kan weer 10 jaar mee. Doe ik eigenlijk met alle bakken die ik overneem van marktplaats, (helemaal Juwel!) tenzij ze nog relatief nieuw zijn. Het is even werk maar de kitrand ziet er dan weer als nieuw uit en geeft een hoop meer rust.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
:oops: ! Oh. Maar heb jij het dan specifiek over het gedeelte dat met kit aan het glas bevestigd is? Dat dat los mag laten? Het lijkt me dat de stabilisatoren als geheel best wel hard nodig zijn in zo'n hoge bak met relatief dun glas. Heb online de gebruiksaanwijzing doorgepluisd maar kan niets vinden over de strips.

Ja ik heb precies hetzelfde gehad, contact over gehad met leverancier en daarna Juwel zelf, die gaven dat aan. Ik heb het zelf daarna ook ergens gelezen, maar blijkbaar niet in de handleiding daar kan ik het ook niet meer terugvinden, wellicht in de pakbon of een ander document dat bij het aquarium zat. Het glas hoort een beetje te kunnen buigen, juist om knappen tegen te gaan.
 
Dank je wel voor de moeite! ^^ Wordt gewaardeerd.

De vorige eigenaar even gevraagd en die heeft de bak ook altijd op deze manier gehad. Zou technisch gezien geen probleem moeten zijn. Ik heb hem maar weer gevuld nu. :) Het glas heeft een hele lichte bolling, maar dat heeft mijn 2-meterbak ook, ondanks de 12 mm aan glas daarin. Helemaal voorkomen kun je het niet denk ik.

Nu het vissenkamertje aan de 1000 liter zit, ga ik nog wél even checken hoe het met mijn inboedelverzekering zat bij waterschade... :deal:
 
Nu de vissenkamertje aan de 1000 liter zit, ga ik nog wél even checken hoe het met mijn inboedelverzekering zat bij waterschade..
Dat is altijd verstandig en standaard is meestal door breuk de gevolgschade verzekerd maar bij een uitgebreidere dekking vaak ook de schade aan de bak. Even goed nalezen dus.
 

Terug
Bovenaan