uitbreiding/aanvulling


Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
39
Hallo,
hier mijn eerste echte aquarium(ervoor eentje gehad van 70cm)
1meter lengte en +-190 liter.
hij draait nu 3weken, op gebruikt filtermedia, dus met de juiste bacterie...
vorige week wat algenaanslag op de ruit, dus had ik na controle waterwaarde mijn 2 borstelneuzen(man en vrouw) en 4japonica garnalen overgestoken van de kleine bak naar de grote. ze zijn hier duidelijk zeeeer blij mee, wat een verschil.
Deze week de laatste plantjes erin, waterwaarden gecontroleerd, en gisteren met de druppelmethode 7 zwaarddragers(jammergenoeg nog geen met zwaard) overgezet in deze bak.

136672772_2912889715614114_1710997128797010915_o.jpg


Nu moet ik morgen in antwerpen zijn en zou ik volgende er nog bijnemen.

opruimers en werkers
5 panda corydora's
4 extra japonica garnalen
4 otocinclus vittatus
( ik kreeg de raad om eventueel nog 2 borstelneuzen erbij te nemen, maar hier twijfel ik over)

en dan " vissen " tja daar zit ik met een groot vraagteken
ik kan aan golden molly's geraken, er werden mij ook regenboog of congozalmen aangeraden, maar die worden wel vrij groot
goerami, maar die moeten minder sterk stroming hebben, en worden naar het schijnt ook niet oud...

kortom ik zoek wat "gemakkelijks" geen onrustige guppy's, voor wel een meer alkalisch water... en midden/bovenruimte
 
Ik zou er persoonlijk nog niks bijvoegen gaat anders te snel en kan gevolgen hebben. De otinclus hebben een gerijpt aquarium nodig ivm voeding dus die sowieso niet
 
Ja voorlopig zou ik enkel de corydora's en de garnalen nemen,... en de rest... is voor binnen een paar weken... idd ivm de belasting van het aquarium te spreiden...
 
Ik zou inderdaad rustig aan doen nog. Probeer de verleiding te weerstaan om al te gekke dingen te doen. ;) Dat is lastig en het is iets waar we allemaal mee te maken hebben. Het is zeker begrijpelijk dat je neigt naar meer kopen.

En zoals al gezegd echt nog geen otocinclus introduceren de eerste maanden. Die komen vaak om van de honger dan.

Verder, verwacht maar niet te veel van "schoonmakers" hoor. :) Die werken niet zo precies of snel of volledig als je zou willen. Voor de algen zou het in een evenwichtige bak ook niet nodig moeten zijn. En cory's stofzuigen weliswaar je bodem, maar ze zoeken eten en geen vuilnis. :DD
 
Ja idd snap ik.. maar ik "kijk uit" naar nieuwe soorten voor mij die leuk zijn om erbij te houden, en liever op voorhand wat informeren, dan in de winkel te zeggen, ja DIE... en dan thuiskomen en "verkeerd gekocht" zoals er veel gebeurd.
De cory's zijn ook gewoon zeer leuk en woelen wel het vuil een beetje op naar de filter toe, daarom denk ik dat ze wel nuttig kunnen zijn( in het oude aquarium van mn ouders zat vroeger nog een verstekeling albino cory(idd alleen) maar die is wel heel oud en groot geworden, en een plezier om naar te kijken...
nu staat dit aquarium naast de tv, en ja... we moeten toegeven, veeel stukken van de film zien we NIET :p:LOL:
 
Ik weet niet welke capaciteit je filter heeft, en of je een nieuwe of gebruikte bodem hebt. Zit dat snor, kun je best een schooltje van bijvoorbeeld 20 vuur- of neontetra's ofzo toevoegen. Kijk uiteraard even naar je waterwaarden en de vereisten van de visjes voordat je koopt.
4 japonica's kun je zorgeloos toevoegen. Corydoras ook, maar 4 is te weinig voor een scholenvis. Bovendien hebben Cory's graag heel fijn zand, ik kan op je foto niet goed zien hoe grof/fijn het is, dus dat moet je zelf even beoordelen.
Oto's zul je eerste periode moeten bijvoeren met bijvoorbeeld algentabletjes, groenten of bijvoorbeeld die sticks die normaliter voor garnalen zijn (lusten die van mij althans graag). Ook hiervoor geldt dat 4 eigenlijk te weinig is.
 
sera 400 uv buitenfilter(maar ik gebruik de uv liever niet) voedingsbodem dennerlee en dan fijn grind 1/2mm
 
Ipv neon- of vuurtetra's misschien keizertetra's (Nematobrycon Palmerii)? (Wat zeggen de oude rotten hiervan?) Ik ben persoonlijk nogal fan van ze, maar zo'n vermoeden zouden jullie misschien al kunnen hebben...
 
Ik weet niet welke capaciteit je filter heeft, en of je een nieuwe of gebruikte bodem hebt. Zit dat snor, kun je best een schooltje van bijvoorbeeld 20 vuur- of neontetra's ofzo toevoegen. Kijk uiteraard even naar je waterwaarden en de vereisten van de visjes voordat je koopt.
4 japonica's kun je zorgeloos toevoegen. Corydoras ook, maar 4 is te weinig voor een scholenvis. Bovendien hebben Cory's graag heel fijn zand, ik kan op je foto niet goed zien hoe grof/fijn het is, dus dat moet je zelf even beoordelen.
Oto's zul je eerste periode moeten bijvoeren met bijvoorbeeld algentabletjes, groenten of bijvoorbeeld die sticks die normaliter voor garnalen zijn (lusten die van mij althans graag). Ook hiervoor geldt dat 4 eigenlijk te weinig is.
Vind dat vrij snel. Draait nu pas 3 weken en gister zijn er al vissen toegevoegd. Maar goed dat is mijn ervaring
 
ingedraaid op filter die al werkende was, 2dagelijks water gecontroleerd op waarden, die blijven stabiel en schommelen niet. vandaar...
 
sera 400 uv buitenfilter(maar ik gebruik de uv liever niet) voedingsbodem dennerlee en dan fijn grind 1/2mm
Lijkt me qua capaciteit prima.

Vind dat vrij snel. Draait nu pas 3 weken en gister zijn er al vissen toegevoegd. Maar goed dat is mijn ervaring
Filter is al in gedraaid dus dat loopt wel los. Bovendien groeit je bacteriekolonie exponentieel.
 
nu 2weken verder.
waterwaarden blijven dezelfde
wat zit er nu in
2borstelneuzen (koppel, duidelijk zichtbaar)
8 japonica garnalen (6 grote en 2 achterkomertjes)
9 zwaarddragers (2 man, de rest normaalgezien vrouw)
en 10 corydoras leucomelas

de corydoras zitten er nu in sedert vrijdag (dus een 4tal dagen) echter blijven ze telkens in de 1ne hoek achter de valisneria in groep op en neer zwemmen (niet echt happen om lucht) ik las stress en wat gewenning, maar is nu toch al 4dagen zo... kan dit?
anders draait de bakk wel prima, plantjes groeien volgens mij wel een beetje maar zeer gestaag, en mss moet ik nog wat extra zuurstofplanten aan toevoegen...
 
Er zat al wat actieve kool in de filter, wel al 1 maand ongeveer... Kleine hoeveelheid.
 
de corydoras zitten er nu in sedert vrijdag (dus een 4tal dagen) echter blijven ze telkens in de 1ne hoek achter de valisneria in groep op en neer zwemmen (niet echt happen om lucht) ik las stress en wat gewenning, maar is nu toch al 4dagen zo... kan dit?
anders draait de bakk wel prima, plantjes groeien volgens mij wel een beetje maar zeer gestaag, en mss moet ik nog wat extra zuurstofplanten aan toevoegen...
Vwb je cory's, ja dat kan
Er zat al wat actieve kool in de filter, wel al 1 maand ongeveer... Kleine hoeveelheid.
Natuurlijk groeien je planten minder denderend met actieve kool erin. Dat filtert nitraat uit je aquarium, wat een belangrijke voedingsstof voor je planten is.
 
de actieve kool is eruit...
wat ik wel heb is het volgende , ik wissel af met voedsel, vlokken, diepvries, granulaat, en voor de corys 1tabletje per dag, alsook 1tabletje pleco Ik voer zeker niet teveel.
Maar wat ik wel merk is dat ze zwaarddragers aanraden als goede beginnersvis, en dat zijn ze volgens mij ook en ook nog mooi en actief, maar ze zijn ver van sociaal naar anderen toe, zeker als het om voedsel gaat, ze pikken gewoon alles in... Achteraf bekeken zijn dit mss niet de beste keus voor mijn aquarium...
 
Meestal zijn het inderdaad erg vredelievende soorten; je kunt altijd pech hebben natuurlijk. Je kunt voeding voor je corys en zulks ook door een buisje naar de bodem laten zakken, maakt de kans dat zwaardragers erbij komen of er erg in hebben misschien wat kleiner. Dagelijks voeren is overigens niet nodig; hier krijgen ze ongeveer om de dag voer.
 
Ja ik voed zeker niet veel en 1 rustdag in de week, geen voedsel. De tabletten geraken wel op de grond... Maar als de zwaarddragers ze zien zitten ze er met heel de groep op en ziet de tablet alle hoeken van het aquarium
 
Dan kan ik alleen nog maar bedenken om je zwaarddragers ietsje meer te voeren voordat je je cory's/pleco voert. En als dat niet helpt, de keuze overwegen om je zwaarddragers van de hand te doen als ze zoveel overlast geven tov de rest.
 
Je kunt ook proberen een deel van het eten te geven wanneer de bak donker is. Corydorassen kunnen het dan nog vinden, terwijl de zwaarddragers (als het goed is) stekeblind zijn.
 
ja dat zal ik in de donker voeren is mss idd wel nog een optie... en heb ik nog niet geprobeerd.
zwaarddragers meer voeren heb ik ook al geprobeerd. maar alsnog gaan ze dan direct achter de tabletten aan, gelijk in welke volgorde ik het doe. zwaarddragers eruit halen... is idd ook al iets wat in me op gekomen is, al vind ik het wel mooie visjes. Dan komt een zoektocht naar wat nieuws.
Goerami's (dwerg) vinden we wel leuk, maar daarvoor heb ik teveel stroming zitten denk ik
 
Mag ik vragen wat de reden hiervoor is en waarom je denkt dat ze daar rustiger van worden?
Corydorasjes scheiden een giftig stresshormoon uit bij stress, dat doen ze als waarschuwingssignaal naar de groep dat er gevaar is, dat stresshormoon blijft in je systeem zitten zolang je er niks aan doet en dus blijven de corydorasjes continu het signaal dat er gevaar is
 
Corydorasjes scheiden een giftig stresshormoon uit bij stress, dat doen ze als waarschuwingssignaal naar de groep dat er gevaar is, dat stresshormoon blijft in je systeem zitten zolang je er niks aan doet en dus blijven de corydorasjes continu het signaal dat er gevaar is
Dat had ik wel gelezen inderdaad, maar niet gerealiseerd dat die hormonen in het water blijven zitten en ze daarmee gestrest blijven.
Die van ons blijven ook onrustig, dus we gaan ook maar even aan de slag hiermee ;)
Thnx!
 
Eentje van de zwaarddragers lag boven te drijven, dood, ... Al goed aangegeten zwom gisteren nog goed rond... Er hangt een witte Waas rond de vis. Heb hem er nu uitgehaald nog eens waterwaarden controleren
 
Wat later nu... Ik zou durven zeggen dat ze toch af en toe op de bodem zitten, heb ook enkele stenen uit de voorgrond weggehaald en daar gaan ze nu gretig over de grond. Toch zijn er een 3 tal die continue op de rotsen zoeken om eten of die luieren bovenop de planten...
Wellicht toch n beetje voedseltekort... De zwaarddragers gaan er zowiso uit... Al vermoed ik dat er 3zwanger zijn...
 

Bijlagen

  • IMG_20210125_181951.jpg
    IMG_20210125_181951.jpg
    482.5 KB · Weergaven: 93
Vandaag de zwaarddragers eruit gehaald. Cory's doen het nog maar zijn veeeeel rustiger en zitten op de voorgrond. Eten duidelijk ook veel beter. Heb er 8 citroentetra en 8 rouwtetra bij gedaan, lijkt goed te lopen. Dus komt goed. Volgende mss toch wat honing goerami proberen om wat kleur te hebben
 
oke, aquarium draait momenteel heel goed en geen klagen over, iedere dag een genot om naar te kijken, echter 1probleem

de sera 400 buitenfilter(1100l/u) met uv(uv gebruik ik niet) 36watt +5watt uv is zeer gevoelig bij lekken na het openen, +ook aan de kop +maakt veel geluid. Ik kan de kop vervangen, maar weet niet of alles hiermee opgelost is.

wat heb ik nog staan
Eheim 2026 02 (professionel 2) (950L/u) 20watt
een JBL cristalprofi e901 greenline (900l/u) 11watt

kan ik door middel van de filtermedia wissel enzo een van volgende filters gebruiken? de voordeligste is natuurlijk de JBL in verbruik, maar het scheelt 200l in pompcapaciteit. aquariuminhoud is 168liter bak inhoud

sera 6.5x de inhoud
eheim 5.6x de inhoud
jbl 5.3x de inhoud
telkens zonder hun eigen inhoud meegeteld
 
wat wel n probleem is is dat de sera gebruik maakt van 16-22mm leidingen en eheim en jbl de 12-16
 
sera 400 buitenfilter(1100l/u) met uv(uv gebruik ik niet) 36watt
Wow, dat is heel wat(t)...

Wat(t) een verschil met die JBL.
Dan zou ik het zeker met de JBL proberen. Qua filtervolume zit je wel prima.
Maar hoe zat het met de Sera voor wat betreft de stroming? Gaf die (ruim) voldoende circulatie of was dat al spannend? Want je gaat daar --in theorie-- nu een kleine 20% onder zitten. (Iets waarbij zo nodig een extra stromingspompje kan helpen.)

Ik verwacht dat de 902 wel ongeveer genoeg is, maar iedere bak is weer anders qua planten en vissen.

Als het gaat om de slangdiameter: je kunt een verloopstukje kopen en daarmee verschillende diameters verbinden, zie onder. Ik weet niet waar je woont, anders heb ik nog wel een tip waar ze die hebben liggen.


WhatsApp Image 2021-02-17 at 18.48.56.jpeg




Wat je ook kan doen, al moet je dan wel preciezer werken, is de kleine slangdiameter in de grotere schuiven, en het geheel strak aandraaien. Ik heb het zelf op die manier gedaan bij de aanvoerleiding van mijn aquakamer, zie foto hieronder. Daar staat soms gewoon de waterdruk vol op open, en het blijft prima waterdicht.


WhatsApp Image 2021-02-17 at 19.01.10.jpeg



Edit:

Wat je ook kan doen, al moet je dan wel preciezer werken, is de kleine slangdiameter in de grotere schuiven, en het geheel strak aandraaien.
Het spreekt voor zich dan er dan wel een hard oppervlak in de binnenslang moet zitten. Anders gaat de slang vervormen door de druk en is het niet waterdicht.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan