Uitbreiding plantenbestand


J

JA!

Guest
Hallo allemaal.

Ik wil graag mijn planten bestand gaan uitbreiden.

Ik ben in het bezit van een Juwel Rio 125 met 2x een T5 28watt verlichting(waarvan 1x een dennerle special plant), Tetra Ex700 pomp, 100watt verwarming, Co2 systeem met ph controller (sinds kort).

Plantenbestand:

Cabomba aquatica (staat nu bijna 1 week)
Elodea / Egeria densa (Waterpest staat nu bijna 1 week)
Alternanthera rosaefolia (denk ik)
Echinodorus paniculatus
Verder nog wat planten waar in de naam niet van weet.

PH is 6.95
KH is 8
GH is 9
Po4 zaterdag laten testen. Is bijna nul
Temp is 26 graden.
Licht staat 5 uur aan, 2 uur uit en weer 5 uur aan.
Ververs 1x per week 20% water.

Ik heb problemen met alg gehad, waar onder bruin alg. Hoop gesnoeid, nieuwe planten geplaatst en overgegaan op een CO2 setje. Tevens gebruik ik Easy Carbo(aanbevolen dosis), 1x per week 15ml Sera plantenvoeding en voeg 1x per week 60ml ijzermest toe (Fe++ 1 theelepel opgelost in 500ml water).

Graag wil ik mijn planten bestand uitbreiden. Er staat nu nog geen 50% plant. Met name midden en voor beplanting.

Foto:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1586845

Nu heb ik in het topic De soorten plantenvoeding en hun kostprijs het een en ander gelezen.
Ik zit zelf te denken om Profito of Festal compleet te gaan gebruiken. Maar de meningen lopen uiteen. Nu beschouw ik mijzelf als een beginnend aquariaan en ben benieuwd naar ervaringen en meningen van de wat meer ervaren mensen.

m.v.g.,

Ren�
 
Die bruine alg in het begin is heel normaal hoor.
Ik lees dat je po4 rond de 0 is. Weet je ook de nitraatwaarde??
Een fosfaat van 0 is soms gevaarlijk. Het kan zijn dat je bak net genoeg produceert om voldoende voeding te hebben maar als je het plantenbestand gaat uitbreiden dan zal er ook meer voeding gevraagd gaan worden.
De kans is dan wel aanwezig dat je planten tekorten gaan krijgen.
Heb je op het moment verder geen last van algen??
Je zou om tekorten te voorkomen de verlichtingsduur kunnen beperken of met drijvers kunnen werken.
Je kunt het beste altijd wat nitraat en fosfaat hebben dat duidelijk meetbaar is. Je balanceerd nu net op de rand misschien en bij een uitbreiding van je plantenbestand kan dat omslaan in een tekort.
Dit is iets om wel rekening mee te houden denk ik.
Weet je de precieze fosfaatwaarde ook misschien en eventueel de nitraat??

Als je aan goedkope voeding denkt moet je eens kijken naar de kant en klare op aquariumbemesting.nl.
 
John,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal vanavond eens de nitraatwaarde gaan testen, dit doormiddel van de welbekende strips.
Ben ondertussen aan het uitkijken naar een test set van JBL of Sera daar ik nu alleen de JBL KH test bezit.
De exacte fosfaat waarde weet ik helaas niet.

Omdat mijn fosfaat redelijk laag is dacht ik aan Festal voeding. Deze claimen het volgende:
1 ml Festal compleet per 100 liter verhoogt de po4 met 0,2ppm.

Profito van Easy-life bevat daar in tegen geen fosfaat lees ik. Vandaar dat ik meer neig naar Festal

Verder heb ik op dit moment weinig last van bruin alg. Heb het aquarium dan ook goed schoongemaakt.Ik ben ook sindsdien CO2 gaan gebruiken.

m.v.g.,
 
Wat voor rondjes en waarop??
Kun je een foto posten??
 
jessicapilon zei:
Wat voor rondjes en waarop??
Vermoed op het blad. Halverwege de link staat een overzicht hoe je aan het blad een bepaald te kort kan herkennen. :)
 
Zou ook groene puntalg op het raam kunnen zijn Lex :juggle:.
 
267944kalium_te_kort_0_82_img_0797.jpg


Hierbij een foto.
 
JA! zei:
Verder zie ik kleine ronde stipjes op sommige planten.
Wordt volgens mij toch naar planten verwezen of ik heb mijn verkeerde bril op. :D


Even afwachten op de vraagsteller voor het antwoordt.
 
Crash zei:
JA! zei:
Verder zie ik kleine ronde stipjes op sommige planten.
Wordt volgens mij toch naar planten verwezen of ik heb mijn verkeerde bril op. :D


Even afwachten op de vraagsteller voor het antwoordt.

Haha je hebt helemaal gelijk Lex. Wat voor stipjes/rondjes stond er niet maar wel waar.Dat van de planten heb ik dus over het hoofd gezien zeg.
Ik denk dat ik mn bril maar weer eens ga oppoetsen :sorry: ;).
 
Deze is wat duidelijker.

654564_0_82_img_0798.jpg
 
Bruin groene haartjes. Ik heb de plant zoveel mogelijk schoon gemaakt. Dit blad moet nog gesnoeid worden.
Ik zal eens op aquariumbemesting gaan kijken.
 
Als je festal compleet gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken om de plantenbemesting.
Daar zit namelijk ook nitraat en fosfaat en kalium in dus verder heb je geen andere producten nodig.

Vind dat dit voor een beginnend aquariaan wel aan te raden is.
Minder room for error & helemaal geen poedertjes mengen.
Het gaat ook nog (redelijk) lang mee.

Aan de andere kant kijk je voor een complete set tegen Euro 45.95 aan. (1x 500 ml compleet + 1x 500 ml spoorlementen+ + 1x 250 ml calcium)
 
Als je naast de gaatjes dus meer algen begint te krijgen dan kan het zijn dat de planten wat minder groeien omdat ze moeten wennen aan het nieuwe licht, maar het kan ook zijn dat je nu meer licht hebt met de nieuwe verlichting en dus wat tekorten hebt in je bak.
De bladeren doen het dan minder goed en dan hebben de algen meer kans zich te vestigen.
 
franketrank zei:
Als je festal compleet gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken om de plantenbemesting.
Daar zit namelijk ook nitraat en fosfaat en kalium in dus verder heb je geen andere producten nodig.

Vind dat dit voor een beginnend aquariaan wel aan te raden is.
Minder room for error & helemaal geen poedertjes mengen.
Het gaat ook nog (redelijk) lang mee.

Aan de andere kant kijk je voor een complete set tegen Euro 45.95 aan. (1x 500 ml compleet + 1x 500 ml spoorlementen+ + 1x 250 ml calcium)

Dat is vrij duur zeg.
Toch heeft de TS ondanks Festal wel een Po4 van rond de nul.
Dat was wellicht voldoende met de oude belichting maar kan nu net tekort zijn. Ik zeg dus duidelijk kan hoor ;).
 
In verhouding zijn de poeders van aquariumbemesting een stuk goedkoper.
Ik zal deze gaan proberen. Zolang ik mij aan de meng en doseer voorwaarden hou voorzie ik geen problemen.
Doe dit nu ook met Fe++.

Bedankt voor de input!
 
Zojuist een tetra test set besteld.
PH
KH
GH
NH3/NH4+
NO2
NO3
O2
CO2 tabel
FE
PO4

Verder nog een vraag: zijn er redelijk betrouwbare methodes om zonder weegschaal de grammen voor de te mengen poeders te bepalen?
Anders zal er toch een weegschaal die grammen kan wegen moeten komen.

Mvg,

Rene
 
Je kunt bv bij de Action voor een euro of 3,5 al een grammenweger kopen hoor.
Dat is de grootste uitgave denk ik niet.
Andere manier zou ik zo niet weten.
 
Ik heb inmiddels wat meststoffen in huis. Besteld via aquariumbemesting.(nitraat, fosfaat, kalium en spoorelementen)
Tevens een digitale weegschaal welke grammen kan wegen aangeschaft en ook mijn test kit is binnen.

PH 7.2
KH 8
GH 10
NH3/NH4+ 0
NO2 0
NO3 0 of bijna nul
O2 9
FE 0.2
PO4 o of bijna nul

Ik maak dus gebruik van CO2 + controller.

Nu heb ik een vraag over het verhogen van mijn No3 en PO4 en kalium waardes.
Ik heb voor de oplossingen van hierboven staande poeders de oplossing volgens verpakking gebruikt.

Wil het nitraat gehalte naar 15 ppm hebben. Verpakking zegt:
10ml op 500ltr water (netto) verhoogt 2ppm. Ik heb zelf eennetto inhoud van 100ltr water

Als ik het goed begrijp is dan voor een waarde van 15ppm ongeveer 70ml nodig om op deze waarde te komen.
Kan dit in een keer of is het verstandig dit over een langere periode te doseren?

M.v.g,

Ren�
 
Je hebt dan denk ik 3.5 gram en 83 gram opgelost op 500 ml water.
Als je op een bak van 100 liter dan de waarden met 10/1 wil verhogen mmoet je 10 ml nitraat toevoegen en 20 ml fosfaat.
Ik heb de ferplast dubai 80 en is netto zo n 100 liter net als jou Juwel Rio125.
Om met 10/1 te verhogen gebruik je dan 10 ml nitraat en 20 fosfaat. Wil je nitraat naar 15 hebben ipv 10 dan moet je 15 ml toevoegen dacht ik.
Ik verhoog met 20mg wekelijks en voeg 20 ml nitraat toe en de fosfaat verhoog ik mnet 2 wekelijks en doseer daar 40 ml voor.

10 ml op 500 liter staat er. Dat is dus 2 ml op 100 liter om met 2mg te verhogen.
Jij wil 15 mg toevoegen dus dat is zeg maar 7 maal die 2 ml=ongeveer 15 ml.
ik begrijp die 70 niet tenzij je andere hoeveelheden hebt opgelost. Ik los 83 gram kno3 op in 500 ml water.
Conform wat op het zakje staat.
 
Op basis van mijn oplossing heeft men 10ml nodig om 500ltr met 2ppm te verhogen.
Op basis van 500ltr is dus 7x10ml=70ml nodig om een waarde van 14ppm (bijna 15) te bereiken.

70ml/5 = 14ml voor een 100 ltr inhoud.

Ik gebruikte in mijn vorige post simpelweg het voorbeeld van het 500 ltr aquarium. Was hier vergeten dit door 5 te delen.

Bedankt voor je heldere uitleg John.

M.v.g,
 
Aha dan snap ik het. ik dacht al of ik doe het al jaren fout.
Ach ja ik heb het ook vaak negerekend hoor voordat ik er zeker van was.
Je moet dus op 100 liter netto 15 ml nitraat doen.
Ik voeg altijd toe op basis van de bruto inhoud maar ik volg dus ook de EI.

Als je de stoffen gebruikt die je aangeeft dan heb je in principe meer als voldoende kalium in je bak omdat je bij beide ook direct kalium toevoegt.
Je fosfaat is ook bijna 0 geef je aan dus dat zou ik ook verhogen om tekorten te voorkomen.
Met de genoemde bemesting zou ik ook geen extra Fe toevoegen. Ik gebruik de kant en klare plantenvoeding op het moment en vroeger de zakjes csm+b. Nooit geen tekort aan ijzer gehad. Ik deed meestal zon 8 ml plantenvoeding op 100 liter.
Het is ook wel een leuk bakje om de EI te gaan volgen ;) .Dat is een makkelijke methode als je een redelijk plantenbestand hebt en je voorkomt zo tekorten.
Bij heel weinig planten heeft het weinig zin in de regel. Dat zou je zelf dus even moeten bekijken en bepalen ;).
 
De EI methode is zeker interssant en iets wat hoog op mijn lijstje staat.
Op dit moment heb ik niet veel planten. Ik denk 30%. Als het goed blijft lopen ga ik dit zeker uitbreiden.

Eerst even de kat uit de boom kijken. Wil niet voor 50 euro planten plaatsen om ze vervolgens te verwijderen vanwege alg of sterfte.

Verder heb ik hier op het forum een paar hele mooie planten aquaria gezien waar ik op dit moment alleenmaar jaloers op kan zijn, maar ook als voorbeeld dienen dat het wel mogelijk is.

Jong geleerd is oud gedaan!
 
Ja je moet eerst je goed inlezen en kijken of het nodig is en daarvoor het juiste moment uitkiezen.
Maar op zich is het een leuke en makkelijke methode hoor.
Veel succes met de bak natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan