Uitbreiding vissenbestand met koppel / harem vissen


FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd aan het nadenken over het uitbreiden van mijn vissenbestand.
Heel graag wil ik hierbij een kleurrijke koppelvis of haremvis plaatsen (2 of 3 stuks) en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met tips of suggesties.
Ik zoek bewust een koppelvis omdat ik denk dat een 3 scholenvis groep teveel is om aan mijn bestand toe te voegen.
Daarnaast vindt ik de combinatie van scholen met koppels wel mooi (nu met de platy's maar die gaat dus potentieel weg)

Allereerst even mijn specs e.d.:

Huidig bestand:

10 kardinaal tetras
8 corydoras sterbai
7 japonica garnalen
3 platy's <-- Ik heb al een potentieel ander onderkomen voor deze vissen, omdat mijn bestand anders te groot / vol wordt.

Bak en parameters:

Juwel Rio 125
goed beplant
(huidige) temp 24 graden
GH7
Kh6
PH 6,8
Belichting veel
bodem is fijn grind 1-2 mm
Relatief groot stuk kienhout, aantal stenen, mos en planten.
Extern filter (Eheim 2217)
Co2 toevoeging (gas)

Voorwaarden:

Uiteraard een redelijk vreedzame vis die samen kan met het huidige bestand.
Niet te groot (gezien mijn bak grootte). Ik denk zelf aan max 7 cm.
Het kunnen kweken zou leuk zijn, maar absoluut geen vereiste.


Ik heb al naar het volgende zitten kijken:

Antenne baarsje

Vindt ik een verschrikkelijk mooie vis,(bijvoorbeeld Apistogramma agassizii of Apistogramma ramirezi) echter zie ik aardig wat nadelen:

Leeft veel in de onderste lagen en kan problemen geven met Corydorassen (wat ik zo lees)
Willen graag meerdere holen hebben, en ik weet niet of ik dat redelijkerwijs kan realiseren (zie wel 1 plek als mogelijkheid, maar meerdere is lastig zonder de inrichting te "verbouwen")
Vragen veelal een hogere temp, vanaf 26 graden. Ik weet niet of mijn huidige bestand dat ook fijn vind en wat evt andere nadelen van een hogere temp kunnen zijn.
Ik heb momenteel geen drijfplanten meer ivm snelgroeiende planten met hoge licht behoefte.

(dwerg)gourami's

Hier bestaan ook mooie varianten van.
Voordelen:

leven wat meer in de bovenste waterlaag (van wat ik lees) en het huidige bestand is meer midden en onder.
Tolereren lagere temperaturen tov de antennebaarsjes, en zouden prima op 24 graden kunnen.

Maar ook hier zie ik nadelen:

Bij specifiek dwerggouramis is het nadeel / risico het iridovirus. Wel beperkt tot alleen gouramis dus geen risico voor de overige bewoners, echter ben ik geen voorstander van het ondersteunen van excessieve doorkweek.
Verkrijgen van gezonde gourami's kan daardoor een uitdaging zijn. Ik heb daar wel de richtlijnen over lezen (doorlopende tekening, minimale 'knik' op de kop, etc)

Mogelijk het weer moeten toevoegen van drijfplanten. Niet een groot nadeel, ik denk dat ik wel stukjes kan creeeren zonder mijn snelgroeiers te belemmeren, maar ik vermeld het wel even.


Dus mijn vraag aan jullie, zien jullie nog andere mogelijkheden qua soorten die ik hier niet noem?
Of hebben jullie ervaring met 1 van de genoemde soorten en kun je mijn voor en nadelen bevestigen of nuanceren (of klopt het helemaal niet).

Ik kijk uit naar jullie reacties
 
Antennebaarsjes zijn lastige vissen en bij de Gourami s heb je dat rottige virus inderdaad tenzij je voor de Honinggourami gaat.
 
Antennebaarsjes zijn lastige vissen en bij de Gourami s heb je dat rottige virus inderdaad tenzij je voor de Honinggourami gaat.


Mijn voorlopige keuze staat ook op de honinggourami inderdaad. Misschien niet zo mooi als antennebaarsjes of andere gouramis, maar nog steeds een mooi visje.

Zit nog wel een beetje met de stroming, maar dat gaat wel goedkomen.

Mijn spraybar loopt niet helemaal over de achterzijde, is 15 cm korter, dus daar rechtsbovenin aan de voorkant kan ik een hoekje drijfplantjes maken. Die hebben dan weinig stroming, blokkeren geen essentieel licht voor de snelgroeiers en bieden dan een mooie plek voor eventuele schuimnesten.

Maar goed, hopelijk komen er nog tips / suggesties van andere aquarianen met iets waar ik nog niet aan gedacht heb.
Ik wacht het (ongeduldig :p ) af
 
Hmm ik had stiekum gehoopt op wat meer reacties, maar helaas :)

Iemand trouwens ervaring met Betta's? Zou dat nog een optie kunnen zijn in mijn bak?
 
Een enkele betta zou moeten kunnen. Liefst dan wel met aardig wat beplanting (ik lees van jou "goed beplant", dat klinkt goed ;) ) en een beperkte stroming.

Maar je zocht een koppel of harem hè? Dat is dan net weer niet een gebied waarop betta's shinen. Je ziet nog wel eens agressie ontstaan en dan kunnen ze niet van elkaar weg in zo'n bak.
 
Wat dacht je anders van een harem Epiplatys dageti? Een soort snoekjes. Die zitten vooral bovenin de bak. Je hebt ook een kleinere versie, de E. annulatus. Of ben je meer op zoek naar een chunky monkey van een vis, die meer opvalt?
 
Wat dacht je anders van een harem Epiplatys dageti? Een soort snoekjes. Die zitten vooral bovenin de bak. Je hebt ook een kleinere versie, de E. annulatus. Of ben je meer op zoek naar een chunky monkey van een vis, die meer opvalt?
Wat een leuke suggestie! Dit is precies het soort tips wat ik zoek, want ik had hier tot jouw reactie nog helemaal niets over gelezen.

Er zijn wel wat "maren". Allereerst is dit geen harem vis maar een scholenvis (van wat ik lees tenminste). op zich geen probleem, maar met een groep van 7 wat wordt aangeraden ga ik (in ieder geval qua "centimeter-regel" wel over de max populatie heen van mijn bak.

Daarnaast houden ze van gedimd licht lees ik. Ik heb juist mijn verlichting opgekrikt voor wat nieuwe planten die dat nodig hebben.
Als laatste houden ze niet van stroming. Dit lees ik echter ook bij de betta's en ook de gourami's. Nou heeft mijn bak geen hele sterke stroming, maar zwak issie ook niet.
Ik heb ook geen idee welk van deze 3 soorten daar meer of minder last van heeft. Als ik een inschatting moet maken houd de betta het minst van stroming (ik las "omdat het met de grote vinnen schijnbaar veel meer energie kost om te zwemmen in de stroming").

En ik zou kunnen vallen over het feit dat dit een afrikaanse vis is, echter heb ik allang geen zuivere zuid amerika biotoop meer (qua planten iig).

mijn opmerkingen klinken misschien wat negatief, maar zo bedoel ik het niet, want nogmaals, ik vind dit echt een leuke tip!
Uiteindelijk moet het natuurlijk wel 'werken' in mijn bak.
 
Ik vat het niet als negatief op hoor! Ik begrijp dat je kritisch naar je opties wilt kijken.

In mijn ervaring kunnen vrouwtjesbetta's (de varianten met korte vinnen) best goed omgaan met een matige stroming. Ze gingen de waterstroom bij mij niet bepaald uit de weg. Al blijft het altijd een goed idee om ook rustige plekken te hebben waar ze kunnen chillebillen tussen de beplanting.

De Epiplatys dageti, ja het klopt wel dat ze zich beter voelen in een grotere harem of (idd) een groep. Ik had er zelf 6 rondzwemmen. Die voelden zich goed genoeg op hun gemak om zich voort te planten. Ze hadden wel drijfplanten, dus er was waarschijnlijk minder lichtinval dan jij nu hebt. Als ik eerlijk ben, denk ik überhaupt dat voor de meeste vissen een bak die vooral gericht is op planten (met de bijkomende bak verlichting) niet ideaal is. :) Dat is altijd iets om in het achterhoofd te houden. Dan is het wellicht minder erg voor bodembewoners, aangezien die verder van de lamp zitten en zich tussen ornamenten kunnen verschansen als het moet.

Het denken in continenten heb ik nooit zo goed begrepen. "Zuid-Amerika", bijvoorbeeld, is al zo'n superbreed begrip, dat het onzin is om alles wat daar grofweg vandaan komt samen als biotoop neer te zetten. Je hebt liefhebbers die heel specifiek één rivier uitkiezen en dat proberen na te bootsen. Daar kan ik me de charme wel van voorstellen. Maar ik vind net als jij dat het voornaamste is: komen de gewenste waterwaarden overeen. En de marges van die waterwaarden zijn voor de meeste soorten vrij ruim.
 

Terug
Bovenaan