Uitdaging filter weer opstarten.


Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Berichten
81
Leeftijd
46
Beste forum leden,

Ik heb een nieuwe aquael ultramax 1500 pomp gekocht. Deze ga ik dit weekend installeren op een 400liter aquarium.
Nu wil ik ook een co2 reactor gaan plaatsen.

Opvullen van de pomp als het systeem nog leeg ik doe ik door alles aan te sluiten en aan de retourslamg te zuigen, met de retourslang tijdelijk boven het wateroppervlakte zodat de lucht er uit kam ontsnappen. Dit gaat wel lukken.

Stel ik ga mijn pomp verschonen komt mijn uitdaging. Ik zet de kranen op de pomp dicht 2x en maak de pomp schoon.

Nacterug plaatsen zit decretourslang als de aanzuigslang vol met water dus als ik de kramen openzet, met lucht in de gehele pomp gebeurt het niet dat de filter zich gaan vullen.

Ik heb zit denken om de retourslang die over de reactor loopt leeg te laten lopen asnzuigslang kraan open, en zo de filter maar te vullen....

Is dit een goede werkvolgorde?

Bedankt
 
Als je slangen vol zitten , dan vul je de filterpot toch wel af met water ? Ik laat dan altijd het overschot water eruit "ploepen" met de kop er op te zetten , stekker erin en lopen maar .
 
Als aanzuigslang en retourslang vol zitten met water en er zit 14liter lucht in mijn filterpot dan vult hij mijn inzien niet.
 
Zit er geen knop op om, zoals bij JBL en sommige Eheim filters te pompen? Normaal als je slangen vol zitten, en je filter ook vol water staat en je sluit alles aan en zet de kranen open zou je filter gewoon moeten starten door de waterdruk. En anders na een paar keer de start knop in te drukke. Om het water aan te zuigen.

dus je filter ook zo ver mogelijk vullen met water voor je alles aamsluit.
 
Als je slangen vol zitten , dan vul je de filterpot toch wel af met water ? Ik laat dan altijd het overschot water eruit "ploepen" met de kop er op te zetten , stekker erin en lopen maar .
Deze manier werkt bij mijn filter ook het beste. Na het schoonmaken het filter helemaal vullen met water, de pomp erop monteren en de stekker erin. Aanzuigen en de retourslang vullen is dan niet nodig
 
Als aanzuigslang en retourslang vol zitten met water en er zit 14liter lucht in mijn filterpot dan vult hij mijn inzien niet.
Je moet het filter ook niet leeg terugzetten, maar helemaal vullen met water. Dan de kop van het filter erop en dan gaat het filter gewoon lopen als je de stekker erin doet. Vaak zit er dan wel wat lucht in wat er dan bij je inflow uit komt.
 
Beste forum leden,

Ik heb een nieuwe aquael ultramax 1500 pomp gekocht. Deze ga ik dit weekend installeren op een 400liter aquarium.
Ik heb op de site van Aquael gekeken en zag dat de Ultramax 1500 een advanced self priming system - geavanceerd zelfaanzuigend systeem - heeft.

Persoonlijk zuig ik bij het buitenfilter (JBL Cristalprofi 1502) ook de eerste keer bij het installeren aan de retourslang om het filter te vullen en laat het water dan ff in een emmer op de vloer lopen totdat ik het kraantje dicht doe.

Voor de rest vul ik ook het filter bij onderhoud, lees filterwatten vervangen, voorfilter spons spoelen. En alleen wanneer nodig bij te weinig doorstroming spoel ik de sponzen.

 
Als aanzuigslang en retourslang vol zitten met water en er zit 14liter lucht in mijn filterpot dan vult hij mijn inzien niet.
Als je de retourslang leeg laat lopen tijdens zo,n wissel dan vult de pomp ook als de kraan vd aanvoer open gaat. Omdat erdan geen weerstand is
 

Terug
Bovenaan