Uitprobeersel van Gerjon


G

Gerjon

Guest
Na een tijdje ivm studeren niet meer aan aquaria gedaan begon het na een gesprek met mijn vriendin toch weer te kriebelen. Met als resultaat een kleine bak (in wording) hier op mijn kamer.
Via MP een aqua 60 op de kop getikt en wat hout uit mijn oude aquarium genomen (altijd handig om wat bewaard te hebben!) samen met wat spullen.

Het is pas net opgestart en staat nu een weekje te draaien maar geniet nu al volop van mijn eigen stukje natuur in mijn kamer :)

Bedoeling is om er een CR/CB bakje van te maken over een aantal weekjes. De PH verlagende bodem doet al goed zijn werk en de planten beginnen te settlen en te wennen onder profito/easycarbo.

Opmerkingen/tips/aanvullingen/meningen zijn natuurlijk van harte welkom :)

Totaaltje
f7dx.jpg

Linkerzijkant
9bjs.jpg

Rechterzijkant
j4b3.jpg

Doorblik vanaf rechts
wdjh.jpg
 
Wauw! Erg mooi hoor, kan me zo voorstellen dat de garnaaltjes er erg blij van gaan worden :D
 
Mooi! :thumbs

Ik vraag me alleen 1 ding af: je hebt het over easycarbo en nu meen ik dat veel garnalen daar niet zo goed mee om kunnen gaan, ook CR/CB. Hoe zit dat?

~ Ivo
 
Mooi bakje!

@Ivo kan wel hoor easy carbo in garnalenbakje. Gebruik het zelf ook. Halve voorgeschreven dosis per liter. Plantjes en garnalen ( rili's) doen het prima.
 
Bedankt voor de complimenten :)

Het is nog even afwachten of alle planten goed aanslaan en gaan groeien zoals ik heb bedacht.
Het mos op de voorgrond zie ik het liefst de 2 houtuitlopers gaan bedekken.
Daarnaast hoop ik dat de plukjes utricularia een mooie grasmat gaan vormen daaromheen.
Ook staat nu nog achterin verborgen de Hygrophila stricta, die zou dan voor meer vulling middenachter moeten zorgen. (en ook mijn filter wat moeten verbergen)

@Ivo Die verhalen heb ik idd ook gelezen maar ook veel die het wel doen, dus ben wat twijfelachtig daarover nog. Ik probeer het nu in de opstartfase met volle dosis en daarna met garnalen erin op halve dosis denk ik en dan even afwachten wat het resultaat dan is.
 
Zojuist mijn garnalen besteld bij Rendo. Via MP/LFS kon ik helaas geen goede/betaalbare dieren krijgen.
Het zijn uiteindelijk 14 CR grade A/S geworden! :D Ja het is een beetje een willekeurig aantal maar ik heb er rekening meegehouden dat er mogelijk wat uitval is bij transport of wennen.

Voorlopig laat ik de Tijger en CB maar achterwege en zie hoe het hiermee bevalt.

Inmiddels staat mijn bak 4 weken in te draaien en begint goed te lopen. Gister de eerste waterverversing gedaan en het was na een kwartiertje weer mooi helder. Ook de waardes zijn inmiddels goed, alleen de NO3 is er maar deze is goed dalende (gisteren voor waterverversing 20).
NO2 0
PO4 0.25
GH 4.5
KH 0.5
PH 6.0

De planten doen het ook al aardig, de grasmat begint steeds meer vorm te krijgen :)
Het enige vraagstuk voor mij is of mijn Valisneria het overleeft... Een groot deel is verslijmd en is bruin, maar bij enkele plantjes zie ik ook nog felgroene beginnende uitschieters. :juggle:

Ik kwam er achter dat het nog best een klus is om de planten goed plaatsen met zo'n bodem. Bij de minste bodembeweging liggen de wortels alweer los en schieten ze naar boven. Iemand nog tips hiervoor?

Foto-update volgt nog :)
 

Terug
Bovenaan