Ik ga proberen het duidelijker te maken met een voorbeeld. In dat voorbeeld trek ik dingen natuurlijk wat uit zijn verband, en misschien maakt het het alleen maar lastiger. In dat geval dit stukje snel overslaan 🙂.
De cijfers die ik noem zijn helemaal verzonnen, is alleen maar om het principe duidelijker te maken.
Stel, weinig licht noemen we 5, gemiddeld licht 10 en veel licht 15.
We gaan er vanuit dat een plant die 5 licht nodig heeft, ook 5 co2 en 5 voeding nodig heeft. We gaan er vanuit dat 5 laag is en standaard in het water zit.
We gaan er vanuit dat een plant die 15 licht nodig heeft, ook 15 co2 en 15 voeding nodig heeft. We gaan er vanuit dat hier dus 10 voeding en co2 toegevoegd moet worden aan de 5 die standaard al in het water zit.
Het is dus een driehoek. Bij een bepaalde hoeveelheid licht heeft een plant ook een bepaalde hoeveelheid voeding en co2 nodig, daar voelt hij zich prettig bij en maakt dat je aquarium het goed doet met weinig of geen algen.
Stel hebt een aquarium met allemaal planten die zich goed voelen bij licht 5. In het water zit voeding en co2 5, de plant voelt zich goed, geen overbodige voedingsstoffen en co2. Er is een balans en je zal weinig tot geen algen zien.
Als ik in deze bak waar balans heerst, het licht ga opschroeven naar 10, dan zal dat invloed hebben op de balans. Het licht zal de plant opjagen om meer te gaan groeien. Dat is wat licht doet voor een plant. Het wil de groei aanjagen.
Het kan zijn dat die plant helemaal niet geschikt is voor licht 10. In dat geval kan je voeding en co2 wel naar 10 brengen, maar de plant zal dat niet gebruiken en de bak zal uit balans zijn.
Het kan zijn dat de plant zich prima voelt bij 5, maar ook prima uit de voeten kan met licht 10. Dat ligt aan het soort plant. In dat geval moet je voeding en co2 ook naar 10 brengen, en zal er een nieuw evenwicht ontstaan. De plant zal daarbij wat harder groeien dan hij deed bij licht 5. Want het licht jaagt dus de groei aan, en dat kan nu omdat je door het toevoegen van co2 en voeding daarvoor de bouwstenen voor die groei hebt geleverd.
Ander evenwicht, maar evengoed weer een evenwicht.
Mijn conclusie, wat je moet doen is kijken, opzoeken, wat de planten in jouw bak nodig hebben aan licht. Dan kijk je of dat overeen komt met wat je aan licht geeft. Als dat in overeenstemming is met elkaar heb je al een goed begin. Stel alle planten kunnen goed uit de voeten met 10 licht (gemiddeld), dan zal je dus voor goed groeiende blije planten 5 voeding en 5 co2 moeten toevoegen aan wat er al in het water zat (nogmaals, de werkelijke getallen zijn natuurlijk anders).
Het licht minderen in je aquarium door middel van drijfplantjes kan een heel goede keuze zijn als al je planten daar tegen kunnen. Ze zullen wat minder hard groeien maar dat scheelt alleen maar snoeien.
Ik dim vaak ons licht wat met drijfplanten. Drijfplanten halen meestal hun co2 uit de lucht, en kunnen dus op alleen voeding (met nitraat en fosfaat zoals jij toevoegt), erg goed groeien, ook wanneer je geen co2 toevoegt.
Omdat de drijfplantjes zo hard groeien gebruiken ze dus ook de overtollige voedingsstoffen waardoor je minder kans hebt op algen. Wat je teveel krijgt aan drijfplantjes gooi je gewoon weer uit de bak.
Drijvende bamboe werkt hier het beste omdat het erg makkelijk groeit en het licht niet helemaal blokkeert maar filtert, wat erg goed werkt.
Zo kan je dus een goed evenwicht krijgen, met weinig of geen algen, en zonder toevoegen van co2. In mijn ogen is dat ook een leuke en goede manier om rustig met een aquarium en planten te leren omgaan, zonder dat je gelijk ingewikkelde dingen als co2 erbij hoeft te halen. Maar dan moet je dus wel zorgen voor de juiste planten, planten voor weinig licht.
Wanneer dat goed lukt kan je altijd nog eens gaan kijken of je over wil stappen op planten die meer nodig hebben dan weinig licht en kraanwater.