Wat is er nieuw

Uitslag druppeltest

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
S

smidsy

Guest
Zoals jullie weten zit ik midden in de opstart van mijn aquarium, hij staat nu sinds 20 september (2weken dus)
Gister avond heb ik een druppeltest gedaan, volgens mij zijn dit de uitkomsten...(ben kleurenblind dus zal t morgen nog eens met mijn vrouw nakijken).
Ph 8
Kh 7
Gh 9
Ammonia Nh3/Nh4 0,0
Nitriet No2 0,0
Nitraat No3 15mgl
Fosfaat Po4 1,5mgl

Zijn er waardes waar ik mij zorgen om moet maken?

Niets bijzonders zou ik voor nu zeggen maar het kan zo zijn dat je nog nh3/4 of no2 gaat meten en dat hoort erbij. Lekker 4 weken laten indraaien Smidsy.

ik zou eens vergelijken met m'n leidingwater (op voorwaarde dat het dat is wat je er in hebt gedaan) Zo weet je of de nitraat ondertussen al gestegen is.

Inderdaad even leidingwater meten voor de nullmeting. Omdat je ook PO4 meet gok ik eigenlijk dat je plantenvoeding gebruikt die ook nitraat en fosfaat toevoegt? Dan kun je aan het meten van no3 niet echt uitmaken of je filter is ingedraaid. Al is een no3 van 15 en po4 van 1,5 een prima waarde voor de meeste planten!

1,5 mg fosfaat zou erg hoog zijn voor kraanwater maar goed wellicht zijn de waarden daar anders dan hier.

Inderdaad even leidingwater meten voor de nullmeting. Omdat je ook PO4 meet gok ik eigenlijk dat je plantenvoeding gebruikt die ook nitraat en fosfaat toevoegt? Dan kun je aan het meten van no3 niet echt uitmaken of je filter is ingedraaid. Al is een no3 van 15 en po4 van 1,5 een prima waarde voor de meeste planten!
Ik voeg inderdaad plantenvoeding toe wat een complete voeding zou moeten zijn, deze voeg ik toe:
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete(om de planten een beetje een boost te geven ben ik begonnen met een ruimere dosering)

Toen ik de vorige keer mijn bak opstartte waren dit de waardes na 3 weken, en toen gaf ik geen voeding...
PH: 7,5
KH: 6
GH: 8
Amonia NH3 / NH4: 0,0 mgl
Nitriet NO2: 0,0 mgl
Nitraat NO3: 10 mgl
Fosfaat PO4: 0,0 mgl

Dan zal het mede te wijten zijn aan de plantenvoeding die je gebruikt. Ik zou rustig het de tijd geven en na 4 weken weer eens meten. Ik neem aan dat je de helft ververst dus je reset de bak wekelijks.

Die nitraat en fosfaat die je nu meet komen dan gewoon van de plantenvoeding af. Niets mis mee hoor, dat hoort plantenvoeding juist te doen. Normaal zou je echter naar je nitraat kijken om te zien of je filter al 'gecycled' is maar dat gaat nu dus niet op. Zoals John zegt lekker laten gaan 🙂

Die nitraat en fosfaat die je nu meet komen dan gewoon van de plantenvoeding af. Niets mis mee hoor, dat hoort plantenvoeding juist te doen. Normaal zou je echter naar je nitraat kijken om te zien of je filter al 'gecycled' is maar dat gaat nu dus niet op. Zoals John zegt lekker laten gaan 🙂
Normaal als er nitraat aanwezig is zou je kunnen zeggen dat je bak ingedraaid is?
Maar omdat ik dat toevoeg met planten voeding is hier niks zinnigs over te zeggen bedoel je?

Normaal als er nitraat aanwezig is zou je kunnen zeggen dat je bak ingedraaid is?
Maar omdat ik dat toevoeg met planten voeding is hier niks zinnigs over te zeggen bedoel je?
idd.
tenzij je nu niet meer toevoegd en je de waarde ziet stijgen.
Dan gaat het verhaal van indraaien terug op

idd.
tenzij je nu niet meer toevoegd en je de waarde ziet stijgen.
Dan gaat het verhaal van indraaien terug op
En als ik de plantenvoeding verminder en waterwissel en na 2 dagen meet en t is gedaald? kun je dan zeggen dat hij qua indraaien op de goede weg is?

Zoals jullie weten zit ik midden in de opstart van mijn aquarium, hij staat nu sinds 20 september (2weken dus)
Gister avond heb ik een druppeltest gedaan, volgens mij zijn dit de uitkomsten...(ben kleurenblind dus zal t morgen nog eens met mijn vrouw nakijken).
Ph 8
Kh 7
Gh 9
Ammonia Nh3/Nh4 0,0
Nitriet No2 0,0
Nitraat No3 15mgl
Fosfaat Po4 1,5mgl

Zijn er waardes waar ik mij zorgen om moet maken?

Op zich zijn je waarden best redelijk. Alleen je CO2 niveau laat hier nog te wensen over. Veel te laag! Maar dat gaat wel verbeteren, denk ik.

Ik voeg inderdaad plantenvoeding toe wat een complete voeding zou moeten zijn, deze voeg ik toe:
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete(om de planten een beetje een boost te geven ben ik begonnen met een ruimere dosering)

Toen ik de vorige keer mijn bak opstartte waren dit de waardes na 3 weken, en toen gaf ik geen voeding...
PH: 7,5
KH: 6
GH: 8
Amonia NH3 / NH4: 0,0 mgl
Nitriet NO2: 0,0 mgl
Nitraat NO3: 10 mgl
Fosfaat PO4: 0,0 mgl
Hier is je CO2 niveau verbeterd maar nog wel aan de lage kant.

Op zich zijn je waarden best redelijk. Alleen je CO2 niveau laat hier nog te wensen over. Veel te laag! Maar dat gaat wel verbeteren, denk ik.
hoe kan ik die zonder co2 diffuser enz hoger krijgen?

hoe kan ik die zonder co2 diffuser enz hoger krijgen?

Gewoon nog even afwachten nadat alles goed ingedraaid is pas verder kijken. Het hangt namelijk helemaal af van je belichting, je plantenbestand óf je überhaupt iets extra's nodig bent.

Al
En als ik de plantenvoeding verminder en waterwissel en na 2 dagen meet en t is gedaald? kun je dan zeggen dat hij qua indraaien op de goede weg is?
als je nitraat daalt is het indraaien nog niet goed.
Tenzij je de ganse bak boordevol planten hebt.
Dan kan je aan de hand van nitraat niet zeggen of hij ingedraaid is of niet.

Gewoon nog even afwachten nadat alles goed ingedraaid is pas verder kijken. Het hangt namelijk helemaal af van je belichting, je plantenbestand óf je überhaupt iets extra's nodig bent.
wat zijn normale waardes van de co2?

wat zijn normale waardes van de co2?

pH-KH-CO2-tabel[1].jpg

wat zijn de nadelen en gevolgen van een te lage co2 waarde?
Stagnerende groei van de planten en mogelijk kans voor alg om zich te ontwikkelen. Zie co2 als de zuurstof voor planten, en je nitraat en fosfor (en andere mineralen die je toevoegt) als voeding. Beide moeten voldoende aanwezig zijn. Hoe meer co2 er is hoe meer de planten 'eten'. Hoe minder co2 er is hoe minder planten 'eten'.

Stagnerende groei van de planten en mogelijk kans voor alg om zich te ontwikkelen. Zie co2 als de zuurstof voor planten, en je nitraat en fosfor (en andere mineralen die je toevoegt) als voeding. Beide moeten voldoende aanwezig zijn. Hoe meer co2 er is hoe meer de planten 'eten'. Hoe minder co2 er is hoe minder planten 'eten'.
Duidelijk, en wat zijn manieren op de co2 omhoog te krijgen... behalve dan een co2 diffusor, komen er straks als er vissen in zitten ook meer co2 vrij??

Daar past toch wel een aanvulling bij; Planten zijn om een optimale groei te komen licht nodig. Elke plantensoort heeft daarbij een eigen vraag voor wat betreft duur en intensiteit. Zodra de plant dit aangeboden krijgt gaat ze groeien en is het ook CO2 (en overige bemesting) nodig. De hoeveelheid wordt mede bepaald door de aangeboden lichtduur en intensiteit. Hoe meer CO2, hoe meer planten eten of hoe minder CO2 hoe minder planten eten kan een logische gevolgtrekking zijn maar is niet juist. Hoe minder CO2 er is kan namelijk leiden tot een tekort. Hoe meer CO2 er is betekend ook niet dat planten meer gaan consumeren. Alles heeft hier te maken met verhoudingen, licht bemesting e.d., tot elkaar!

Duidelijk, en wat zijn manieren op de co2 omhoog te krijgen... behalve dan een co2 diffusor, komen er straks als er vissen in zitten ook meer co2 vrij??

Tsja nu haal je even een onderwerp aan waar we een heel subforum aan hebben gewijd, en dat is alleen de techniek. Er zijn veel manieren om co2 toe te voegen maar het komt er eigenlijk vaak op neer dat je dit op een of andere manier toevoegt via een co2 gasfles, bioco2 of zelfs in mindere mate in vloeibare vorm, al is dat laatste geen echte co2.

Nu kun je ook andersom redeneren en als je bijvoorbeeld zorgt dat je planten minder hard willen groeien (minder of minder sterk licht bijvoorbeeld) dan gebruiken ze minder co2 en hoef je wellicht dus niet extra toe te voegen. Met water verversen vul je ook weer het gebruikte co2 aan en vissen zullen dit ook (maar ik begrijp wel minimaal) als 'afval' uitscheiden.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik voornamelijk ervaring heb met de zogenaamde 'low-tech' aquaria en daarbij voeg je dus geen co2 toe. Ik kies dan ook bewust planten die co2 niet perse nodig hebben en ik pas mijn licht sterkte en duur aan. Als je echt informatie wil over co2 dan moet je even wachten tot er iemand anders langs komt.

Co2 is een soort voeding wat (aquarium) planten nodig hebben.
Meestal is het zo dat wanneer een plant meer licht nodig heeft, en dat ook krijgt, hij meer co2 nodig heeft ook.

Uit de lucht kunnen planten aan co2 pakken wat ze nodig hebben. In het water is het lastiger, daar is het co2-gehalte van nature vaak lager.
Zolang je niet te veel licht hebt, en planten die niet veel licht nodig hebben, is dat geen probleem. Dan groeien de planten prima en hoef je geen alg-probleem te krijgen.

Als je veel licht hebt en daarmee de groei opjaagt, wat niet lukt door een tekort aan co2, voeding of een combinatie, dan heb je kans op allerlei soorten algen.

Een teveel aan co2 is schadelijk voor vissen en andere bewoners. Die kunnen als het ware indirect stikken door een te hoog co2-gehalte.

Als je co2 toevoegt, dan zal je moeten proberen dat zo te doen dat het niveau langzaam daar naartoe gaat waar je zijn wil. En je moet proberen het zo stabiel mogelijk te houden. Ook een wiebelige co2 toevoer kan algen veroorzaken.

Maar je zal dus moeten kijken hoe bij jou de lichtsituatie is, wat voor planten je hebt (hoeveel licht die nodig hebben) en aan de hand daarvan kijken wat, ook met het oog op je andere waterwaarden, voor jou een juist co2-niveau is.

Daar past toch wel een aanvulling bij; Planten zijn om een optimale groei te komen licht nodig. Elke plantensoort heeft daarbij een eigen vraag voor wat betreft duur en intensiteit. Zodra de plant dit aangeboden krijgt gaat ze groeien en is het ook CO2 (en overige bemesting) nodig. De hoeveelheid wordt mede bepaald door de aangeboden lichtduur en intensiteit. Hoe meer CO2, hoe meer planten eten of hoe minder CO2 hoe minder planten eten kan een logische gevolgtrekking zijn maar is niet juist. Hoe minder CO2 er is kan namelijk leiden tot een tekort. Hoe meer CO2 er is betekend ook niet dat planten meer gaan consumeren. Alles heeft hier te maken met verhoudingen, licht bemesting e.d., tot elkaar!
Juist, ik had licht nog niet genoemd maar in mijn post hierboven wel. Het is inderdaad een evenwichtsdriehoek.

Mooi stukje over micros / macros / licht / co2 en PH op aquainfo:
https://www.aquainfo.nl/spoorelementen-wie-het-weinige-niet-eert/

dus door minder te verlichten dan gaat de vraag naar co2 naar beneden en zal die automatisch stijgen of sla ik de plank nu volledig mis?
Of wat minderen met de voeding die ik toevoeg, aangezien daardoor de planten harder groeien en de planten meer co2 gebruiken en daardoor er meer vraag naar hebben??

Planten hebben een verschillende hoeveelheid licht nodig.

Sommige planten hebben weinig licht nodig. Die voelen zich ook niet prettig met veel licht. Meestal hebben planten die weinig licht nodig hebben, ook weinig voeding en co2 nodig. Dat zal betekenen dat je voeding en co2 nauwelijks of niet hoeft toe te voegen.
Maar, dat geldt dus alleen als je weinig licht geeft aan planten die weinig licht nodig hebben.

Planten die normaal of veel licht nodig hebben, hebben dus ook middelmatig tot veel voeding en co2 nodig.

Omdat dat van nature zelden in het water voorkomt, zal je dat moeten toevoegen.

Dat toevoegen kan je doen door middel van bijvoorbeeld een co2-installatie die je kan kopen. Daar hoort dan een meestal hervulbare fles met co2 bij, wat je dan via de installatie heel voorzichtig kan toevoegen aan het aquarium.

Daarbij moet je steeds controleren of het niveau niet te hoog wordt omdat dat slecht is voor de bewoners.

Dus inderdaad, als je weinig licht geeft (door lage verlichting of door het licht te filteren met drijfplanten) dan heb je weinig co2 nodig en dat zit al in het water.

Het is niet zo dat het daarvan stijgt.

Planten hebben een verschillende hoeveelheid licht nodig.

Sommige planten hebben weinig licht nodig. Die voelen zich ook niet prettig met veel licht. Meestal hebben planten die weinig licht nodig hebben, ook weinig voeding en co2 nodig. Dat zal betekenen dat je voeding en co2 nauwelijks of niet hoeft toe te voegen.
Maar, dat geldt dus alleen als je weinig licht geeft aan planten die weinig licht nodig hebben.

Planten die normaal of veel licht nodig hebben, hebben dus ook middelmatig tot veel voeding en co2 nodig.

Omdat dat van nature zelden in het water voorkomt, zal je dat moeten toevoegen.

Dat toevoegen kan je doen door middel van bijvoorbeeld een co2-installatie die je kan kopen. Daar hoort dan een meestal hervulbare fles met co2 bij, wat je dan via de installatie heel voorzichtig kan toevoegen aan het aquarium.

Daarbij moet je steeds controleren of het niveau niet te hoog wordt omdat dat slecht is voor de bewoners.

Dus inderdaad, als je weinig licht geeft (door lage verlichting of door het licht te filteren met drijfplanten) dan heb je weinig co2 nodig en dat zit al in het water.

Het is niet zo dat het daarvan stijgt.
En hoe zit dat dan met toevoegen van voeding, ik heb dus om ze een goede start te geven wat voeding te veel gegeven, kan het hierdoor ook komen dat daardoor de co2 sneller uit het water gehaald word omdat de planten dit dus sneller consumeren?
er zitten drijfplanten in alleen moeten deze zich nog vermeerderen t zijn er echt nog maar heel weing, als deze boven de bak vermeerderen zal er ongeveer 30% bedekt zijn... dat is in ieder geval het doel....

En hoe zit dat dan met toevoegen van voeding, ik heb dus om ze een goede start te geven wat voeding te veel gegeven, kan het hierdoor ook komen dat daardoor de co2 sneller uit het water gehaald word omdat de planten dit dus sneller consumeren?
Niet zozeer, beetje foute bewoording van mij eerder. Voornamelijk het licht wat de motivator is voor het groeien van planten en daarbij wordt co2 en voeding (micros en macros) gebruikt. Wil je dus meer co2 over houden dan kun je bijvoorbeeld de lichtsterkte aanpassen. Drijfplanten is een mooie manier daarvoor inderdaad maar je kunt ook gewoon een uurtje minder licht geven.
Tenminste, dat is hoe ik het aanpak 🙂 Zoals eerder gezegd ben ik zeker geen expert met co2 en plantenvoeding dus als iemand me wil verbeteren, graag!

Ik ga proberen het duidelijker te maken met een voorbeeld. In dat voorbeeld trek ik dingen natuurlijk wat uit zijn verband, en misschien maakt het het alleen maar lastiger. In dat geval dit stukje snel overslaan 🙂.
De cijfers die ik noem zijn helemaal verzonnen, is alleen maar om het principe duidelijker te maken.

Stel, weinig licht noemen we 5, gemiddeld licht 10 en veel licht 15.

We gaan er vanuit dat een plant die 5 licht nodig heeft, ook 5 co2 en 5 voeding nodig heeft. We gaan er vanuit dat 5 laag is en standaard in het water zit.

We gaan er vanuit dat een plant die 15 licht nodig heeft, ook 15 co2 en 15 voeding nodig heeft. We gaan er vanuit dat hier dus 10 voeding en co2 toegevoegd moet worden aan de 5 die standaard al in het water zit.

Het is dus een driehoek. Bij een bepaalde hoeveelheid licht heeft een plant ook een bepaalde hoeveelheid voeding en co2 nodig, daar voelt hij zich prettig bij en maakt dat je aquarium het goed doet met weinig of geen algen.

Stel hebt een aquarium met allemaal planten die zich goed voelen bij licht 5. In het water zit voeding en co2 5, de plant voelt zich goed, geen overbodige voedingsstoffen en co2. Er is een balans en je zal weinig tot geen algen zien.

Als ik in deze bak waar balans heerst, het licht ga opschroeven naar 10, dan zal dat invloed hebben op de balans. Het licht zal de plant opjagen om meer te gaan groeien. Dat is wat licht doet voor een plant. Het wil de groei aanjagen.

Het kan zijn dat die plant helemaal niet geschikt is voor licht 10. In dat geval kan je voeding en co2 wel naar 10 brengen, maar de plant zal dat niet gebruiken en de bak zal uit balans zijn.

Het kan zijn dat de plant zich prima voelt bij 5, maar ook prima uit de voeten kan met licht 10. Dat ligt aan het soort plant. In dat geval moet je voeding en co2 ook naar 10 brengen, en zal er een nieuw evenwicht ontstaan. De plant zal daarbij wat harder groeien dan hij deed bij licht 5. Want het licht jaagt dus de groei aan, en dat kan nu omdat je door het toevoegen van co2 en voeding daarvoor de bouwstenen voor die groei hebt geleverd.
Ander evenwicht, maar evengoed weer een evenwicht.

Mijn conclusie, wat je moet doen is kijken, opzoeken, wat de planten in jouw bak nodig hebben aan licht. Dan kijk je of dat overeen komt met wat je aan licht geeft. Als dat in overeenstemming is met elkaar heb je al een goed begin. Stel alle planten kunnen goed uit de voeten met 10 licht (gemiddeld), dan zal je dus voor goed groeiende blije planten 5 voeding en 5 co2 moeten toevoegen aan wat er al in het water zat (nogmaals, de werkelijke getallen zijn natuurlijk anders).

Het licht minderen in je aquarium door middel van drijfplantjes kan een heel goede keuze zijn als al je planten daar tegen kunnen. Ze zullen wat minder hard groeien maar dat scheelt alleen maar snoeien.

Ik dim vaak ons licht wat met drijfplanten. Drijfplanten halen meestal hun co2 uit de lucht, en kunnen dus op alleen voeding (met nitraat en fosfaat zoals jij toevoegt), erg goed groeien, ook wanneer je geen co2 toevoegt.
Omdat de drijfplantjes zo hard groeien gebruiken ze dus ook de overtollige voedingsstoffen waardoor je minder kans hebt op algen. Wat je teveel krijgt aan drijfplantjes gooi je gewoon weer uit de bak.

Drijvende bamboe werkt hier het beste omdat het erg makkelijk groeit en het licht niet helemaal blokkeert maar filtert, wat erg goed werkt.

Zo kan je dus een goed evenwicht krijgen, met weinig of geen algen, en zonder toevoegen van co2. In mijn ogen is dat ook een leuke en goede manier om rustig met een aquarium en planten te leren omgaan, zonder dat je gelijk ingewikkelde dingen als co2 erbij hoeft te halen. Maar dan moet je dus wel zorgen voor de juiste planten, planten voor weinig licht.

Wanneer dat goed lukt kan je altijd nog eens gaan kijken of je over wil stappen op planten die meer nodig hebben dan weinig licht en kraanwater.

Dit is het bestand wat ik heb qua planten, wat zal de belichting dan moeten zijn een 5 of 10 of 15? Als 5 weinig is moet ik dan 5 uur aan houden, en bij 10 aan 7 uur, en bij 15 aan 8 uur of meer??
Screenshot_20190918-120418.png

Dit is het bestand wat ik heb qua planten, wat zal de belichting dan moeten zijn een 5 of 10 of 15? Als 5 weinig is moet ik dan 5 uur aan houden, en bij 10 aan 7 uur, en bij 15 aan 8 uur of meer??

Ik denk dat je, wanneer je over de namen beschikt, zelf op kan zoeken of een plant weinig, gemiddeld of veel licht nodig heeft.

Als je naar een site als aquarium-planten.com gaat en je typt de plantennamen in, dan vind je daar die informatie. Als dat nu lukt, dan kan je dit in de toekomst zelf uitzoeken en dat maakt dat je dus ook veel beter planten uit kan zoeken voor je aquarium.

Wat genoemd wordt aan licht gaat over de intensiteit en kleur van het licht (ik ben geen expert, ik hoop dat mensen me corrigeren als ik het fout zeg).
Het gaat dus niet zozeer over hoe lang je dat licht geeft.

Ik dacht, uit mijn hoofd, dat tussen de 8 en 10 uur licht normaal gesproken goed is.
Wij geven 8 uur licht per dag.

Misschien dat langer of korter ook kan, maar er zijn hier veel mensen die daar veel meer van weten dan ik.

Eigenlijk zijn je vragen al een aantal keren beantwoordt in verschillende topics. Informatie over je planten kan je vinden door op de naam te googelen. Het is veel beter om informatie zelf uit te zoeken en dingen uit te proberen dan te blijven vragen, denk ik.

Ik had gekeken en ze waren allemaal wel licht behoevend, kan ik dan van 7 uur uitgaan?
Ik zie de volgende alg zich ontwikkelen, belicht ik dan toch te veel? Of is er te weinig voeding voor de planten?
IMG_20191005_100421.jpg

Klein beetje bruinalg, hoort bij de opstart en heeft mijn inziens niets met je licht te maken. 7 uur is wat mij betreft weinig licht, ik doe altijd minimaal 8 uur (al zijn er op dit forum genoeg die ook 7 uur doen) maximaal 10 uur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan