Wat is er nieuw

Uitslag druppeltest

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
Klein beetje bruinalg, hoort bij de opstart en heeft mijn inziens niets met je licht te maken. 7 uur is wat mij betreft weinig licht, ik doe altijd minimaal 8 uur (al zijn er op dit forum genoeg die ook 7 uur doen) maximaal 10 uur.
Ik heb dit gevonden over mijn plant bezetting:
Heteranthera zosterfolia, limnolium laevigatum, hydrocleys nymphoides, sagittaria, egeria najas, vallisneria nana en echinodorus uruguanas allemaal normaal tot veel licht.
Dus dan kan ik gewoon normale bemesting aanhouden en 8 uur licht?
En de bruin alg weg vegen, of gewoon lekker laten zitten?

Ik heb dit gevonden over mijn plant bezetting:
Heteranthera zosterfolia, limnolium laevigatum, hydrocleys nymphoides, sagittaria, egeria najas, vallisneria nana en echinodorus uruguanas allemaal normaal tot veel licht.
En de bruin alg weg vegen, of gewoon lekker laten zitten?
8 uur lijkt me prima om mee te beginnen en de bruinalg kun je er inderdaad van af vegen. Vooral wat op de plantjes groeit is belangrijk zodat deze niet gehinderd worden. Verder lekker laten gaan zo.

8 uur lijkt me prima om mee te beginnen en de bruinalg kun je er inderdaad van af vegen. Vooral wat op de plantjes groeit is belangrijk zodat deze niet gehinderd worden. Verder lekker laten gaan zo.
Net beetje alg van de blaadjes gewreven, bij de vallisneria ging dit niet echt... hopelijk ben ik snel van de alg af.....

Ja, en 8 uur is voldoende voor jouw planten, laat je de verlichting langer branden dan raakt het toch al matige Co2 op.

Ja, en 8 uur is voldoende voor jouw planten, laat je de verlichting langer branden dan raakt het toch al matige Co2 op.
Is er nog een manier om van de alg af te komen?

Jazeker, geduld 😀
Meer niet??best lastig,hoe weet ik dat t niet van kwaad tot erger gaat worden??
Vind t er op de stenen en t zand best al wel erg uit ziet.....

Van het zand zou je het kunnen wegzuigen, de stenen kun je afspoelen, maar de bruinalg die jij hebt verdwijnt vaak vanzelf als de bak stabiel is.

Een grote groep mini Japonica's is ook wel effectief, weet niet of dat past bij jouw biotoop? maar ook daar moet je mee wachten tot de bak is ingedraaid.

Van het zand zou je het kunnen wegzuigen, de stenen kun je afspoelen, maar de bruinalg die jij hebt verdwijnt vaak vanzelf als de bak stabiel is.

Een grote groep mini Japonica's is ook wel effectief, weet niet of dat past bij jouw biotoop? maar ook daar moet je mee wachten tot de bak is ingedraaid.
Dus in princiepe moet t na een paar weken wel wat minder worden?
Kan ik t met een tandenborstel een beetje van de stenen halen, of ver erger ik t daar mee omdat t dan door de hele bak gaat zweven?
Geeft de alg die ik heb een te kort aan?

Dus in princiepe moet t na een paar weken wel wat minder worden?
Ja met een week of 4 a 5 zal het minder worden.
Kan ik t met een tandenborstel een beetje van de stenen halen,
Kan, dan wordt het meeste wel in je filter gezogen, nog beter is dat te doen tijdens een waterwissel.
Geeft de alg die ik heb een te kort aan?
Nee, dit is de zogenaamde opstartalg, die heb ik (en vele anderen) ook gehad, niets om je zorgen om te maken.
Je was van plan om een algeneter aan te schaffen toch? bij mij wist ze wel raad met die alg, binnen een paar dagen had ze de bak schoon.

Ja met een week of 4 a 5 zal het minder worden.

Kan, dan wordt het meeste wel in je filter gezogen, nog beter is dat te doen tijdens een waterwissel.

Nee, dit is de zogenaamde opstartalg, die heb ik (en vele anderen) ook gehad, niets om je zorgen om te maken.
Je was van plan om een algeneter aan te schaffen toch? bij mij wist ze wel raad met die alg, binnen een paar dagen had ze de bak schoon.
Dan laten we de bak mooi met rust en zal ik t van de meeste blaadjes proberen af te blijven halen...
Ja ik wou corydorassen en in de toekomst een groepje otto's maar begreep dit beter te doen na een half jaar omdat er anders niet genoeg voor ze te vinden is.... en de corys zijn niet echt algeneters....
Wat is wel een leuke algeneter in een amazone bestand?

n in de toekomst een groepje otto's maar begreep dit beter te doen na een half jaar omdat er anders niet genoeg voor ze te vinden is..
Ja klopt, tenzij je ze zelf goed bijvoert
Wat is wel een leuke algeneter in een amazone bestand?
Ancistrus dolichopterus

Ja klopt, tenzij je ze zelf goed bijvoert

Ancistrus dolichopterus
Dan denk ik dat ik de otto's nog even laat voor wat het is en naar een vrouwelijke ancistrus soort opzoek ga.... die weten wel raad met dit soort alg?

Net opnieuw de waardes gemeten, met dit als uitslag:

Ph 8
Kh 5
Gh 7
Nh3/ Nh4 0,0
No2 0
No3 10
Po4 1,5

Zoals jullie kunnen zien is mijn kh en gh beide met 2 gezakt, mijn nitraat is ook met 5mg/l gedaald, wat kan je hieraan aflezen, en is dit erg?
Ik heb afgelopen week wel wat minder planten voeding toegevoegd..... is het verstandig om nogsteeds wat meer te blijven toevoegen?
Ik heb dit gemeten voor de waterwissel.

Tussentijdse toets: Even nieuwsgierig smidsy, wat lees jij hier zelf aan af? Waarom zou je nitraat zijn afgenomen en wat zou een Kh verlaging kunnen betekenen?

Tussentijdse toets: Even nieuwsgierig smidsy, wat lees jij hier zelf aan af? Waarom zou je nitraat zijn afgenomen en wat zou een Kh verlaging kunnen betekenen?
De nitraat is verlaagd omdat de planten dit geconsumeerd hebben, en door zijn deze waardes gedaald?
Het zuurstof is na de laatste meting uit het water gegaan en daardoor is de kh gedaald?
Ben bang dat ik ben gezakt....

Ik denk dat je in de juiste richting zit. Nitraat zal inderdaad gezakt zijn omdat je planten dit geconsumeerd hebben en omdat je filter nog niet gecycled is komt er (buiten de plantenvoeding om) nog geen nieuw nitraat in je bak. Voer je de bak wel zodat je de bacteriën blijft voeden met afval?

Kh en Gh verlaging zal zijn omdat je planten groeien en mineralen en co2 verbruiken, hierdoor zal dit wat zakken meen ik. Is het na een waterwissel weer gestegen?

De nitraat is verlaagd omdat de planten dit geconsumeerd hebben, en door zijn deze waardes gedaald?
Het zuurstof is na de laatste meting uit het water gegaan en daardoor is de kh gedaald?
Ben bang dat ik ben gezakt....
Neehoor je bent niet gezakt.

Je KH is een waterbuffer en die kan in elk aquarium in de loop van een periode gaan zakken door de volgende reden.
Kien/spider hout geven humiszuren af daardoor kan je KH en PH wat zakken na een week of enkel weken, ook over Turf filteren doen je KH GH en PH laten zakken.
Planten die groeien nemen ook mineralen op uit het water zoals Calsium en Magnesium daardoor kan ook je KH wat gaan zakken.
PH verlagende bodem laat ook je KH zakken na loop van tijd.

dus KH heeft weinig met zuurstof of natuurlijk Co2 in het water te maken, echter wel de PH, deze schommeld op de dag, smorgen lager en later na 4uur licht kan hij opgelopen zijn.
Nitraat dat zakt kan door de planten komen die het verbruiken of door een waterwissel of je hebt minder de vissen gevoerd en zijn er minder afvalstoffen geproduceerd door de vissen.

Ik denk dat je in de juiste richting zit. Nitraat zal inderdaad gezakt zijn omdat je planten dit geconsumeerd hebben en omdat je filter nog niet gecycled is komt er (buiten de plantenvoeding om) nog geen nieuw nitraat in je bak. Voer je de bak wel zodat je de bacteriën blijft voeden met afval?

Kh en Gh verlaging zal zijn omdat je planten groeien en mineralen en co2 verbruiken, hierdoor zal dit wat zakken meen ik. Is het na een waterwissel weer gestegen?
Neehoor je bent niet gezakt.

Je KH is een waterbuffer en die kan in elk aquarium in de loop van een periode gaan zakken door de volgende reden.
Kien/spider hout geven humiszuren af daardoor kan je KH en PH wat zakken na een week of enkel weken, ook over Turf filteren doen je KH GH en PH laten zakken.
Planten die groeien nemen ook mineralen op uit het water zoals Calsium en Magnesium daardoor kan ook je KH wat gaan zakken.
PH verlagende bodem laat ook je KH zakken na loop van tijd.

dus KH heeft weinig met zuurstof of natuurlijk Co2 in het water te maken, echter wel de PH, deze schommeld op de dag, smorgen lager en later na 4uur licht kan hij opgelopen zijn.
Nitraat dat zakt kan door de planten komen die het verbruiken of door een waterwissel of je hebt minder de vissen gevoerd en zijn er minder afvalstoffen geproduceerd door de vissen.
Dus inprinciepe is alles gewoon goed, en normaal? Ik zal straks eens de bruinalg wat proberen weg te zuigen met een waterwissel....

Dus inprinciepe is alles gewoon goed, en normaal? Ik zal straks eens de bruinalg wat proberen weg te zuigen met een waterwissel....

Je kan niet naders doen denk, en geduld en zien of de komende weken de planten zijn gegroeid en de bruinalg afneemt.

Je kan niet naders doen denk, en geduld en zien of de komende weken de planten zijn gegroeid en de bruinalg afneemt.
De plantjes groeien wel, en nu maar hopen dat de algen idd wat afnemen... ze zijn wel een beetje onder t zand gekomen met t vullen van de bak net, ik hoop dat dit niet erg is, hopelijk zullen de bacterien in de bodem deze afbreken....

En dan nu vast een stomme vraag, maar hoe houden jullie t oppervlakte goed in beweging als straks mijn drijfplanten een groot deel bedekt hebben zal dit vast niet meer zo goed stromen als nu....

Geen stomme vraag hoor, maar het water stroomt ook wel tussen de drijvers door, of je moet de boel helemaal dicht laten groeien.

Geen stomme vraag hoor, maar het water stroomt ook wel tussen de drijvers door, of je moet de boel helemaal dicht laten groeien.
Nee helemaal vol wil ik t niet laten komen... denk dat t ergens tussen de 1/3 en 1/2 dit om ook t licht te kunnen filteren zodat t allemaal wat minder zal zijn wat er doorheen komt....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan