Uitstroom pomp


attobytes

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2008
Berichten
427
Locatie
Zoersel, België
Graag wilde ik eens polsen naar welke oplossingen voor uitstroom pomp bioloog in het aquarium jullie gebruiken.

Het is voor een pomp van 6000liter/u, zou graag een split naar 2 of 3 uiteinden gebruiken. Ben niet zo’n fan van spraybars, daarom dus opzoek naar ideeën.

Alvast bedankt
 
Je kan RFG's (Random Flow Generators) proberen op je uiteinden. Dan krijg je een wat natuurlijkere stroming in je bak.
 
Wat ik heb gedaan is de uitgang van het bioloog (buis van 32 mm PVC) in de kap brengen, over de rand van de bak. Daar splitst die buis zich op in twee stromingen d.m.v. een Y-stuk. Op het plaatje de twee stromingen aan de rechterkant. Ik heb er nog een potfilter bij in de linkerhoek. Als dat niet zo was geweest, had je op het plaatje eventueel nog een derde bioloog-vertakking gezien met een buis naar die linkerhoek toe. Het fijne van PVC is dat het allemaal makkelijk te knippen en plakken is.

Wat er uiteindelijk dus in het water hangt, zowel bij het bioloog als het potfilter, is een PVC-knietje. Die brengt de stroming horizontaal de bak in, net onder het wateroppervlak. Het bioloog pompt water langs de achterwand over de lengte van de bak, en het potfilter schuin tegen de voorruit.

Die kleinere pijp (eigenlijk slang) in het midden blijft boven de waterlijn, en was oorspronkelijk bedoeld als vertakking naar een andere bak. Hij heeft nu vooral als functie om te voorkomen dat de grotere uitgang water terug gaat hevelen op het moment dat de stroom uitvalt. De kleine zal dan lucht aanzuigen. Oh ja, en de vissen spelen graag met het watervalletje. ;)


image_2023-04-02_003020070.png
 
Laatst bewerkt:
RFG ben ik niet mee bekend, ga ik even opzoeken!

Ik zal idd iets met PVC moeten maken vrees ik want iets kan en klaar zal niet tot aan mijn wateroppervlak geraken vanwege de afstand tussen de lampenkap en het wateroppervlak.
 

Terug
Bovenaan