Uitstroom verminderen van Eheim prof 4/600.


Nathalie13

Member
Lid geworden
5 maart 2022
Berichten
24
Leeftijd
36
Hoi,

Ik heb een Eheim professionel 4+ 600 op een 125 liter bak. Best grote filter dus in verhouding tot de bak, maar ik had deze nog staan. Nu had ik gelezen dat overfiltratie niet erg is, maar een te sterke uitstroom wel.
Hoe kan ik deze uitstroom verminderen? Want ik merk dat de uitstroom inderdaad wel heel sterk is.

Of neem ik toch beter een andere filter?

Alvast bedankt!
Nathalie
 
Je kunt in elk geval de kraan op het filter bij de slangen een beetje dicht zetten. Het is niet helemaal duidelijk hoeveel je zo'n filter kunt knijpen. Er wordt vaak gezegd dat een filter overbelast raakt als je het teveel knijpt. Maar de kraan op 2/3 moet zeker kunnen. Dat doe ik ook regelmatig. Voordeel daarvan is dat je nog wat reserve heb voor als hij verstopt begint te raken.
Verder zou je de gaten in de spraybar wat groter kunnen boren. Dat verlaagt de snelheid van het water een beetje.
 
Precies wat Ronald zegt en je hoort vaker dat het slecht is voor het filter. Opboren van de gaatjes doe ik dan hier ook.
 
Je kan dergelijk filter prima knijpen tot 50% op de uitstroom. Niet op je instroom naar de pomp toe, dan krijg je problemen idd.
 
Je kan dergelijk filter prima knijpen tot 50% op de uitstroom. Niet op je instroom naar de pomp toe, dan krijg je problemen idd.

Hoe kan je zo'n filter knijpen op de uitstroom? Is dat met het hendeltje bovenop de filter? Dat eigenlijk ook dient om de slangen dicht te draaien zodat je de filter kan verversen?
Of bedoel je die draaiknop, ook bovenaan de filter, naast dat hendeltje? Want die heb ik al op het laagste gezet...
 
Je kunt je uitstroom ook tegen een wand van je bak laten stromen dat remt ook veel af.
 

Terug
Bovenaan