Uitstroom


A

aqua1992

Guest
Goedenacht!

Wat is voor jullie de ideale uitstroom bij het filter? Ik heb zelf een Juwel rio 240 en ik gebruik een JBL CristalProfi e902.
Daarbij heb je dan 3x een uitstroom: een normale/kleine en 2 keer een spraybar. Momenteel gebruik ik de normale kleine.
Daarmee krijg ik het gehele wateroppervlak niet helemaal in beweging. Herkennen jullie dit ook?
Ik heb de uitstroom in de rechterhoek achter en heb hem dan niet recht naar voren staan (dus richting de hoek links achter) maar iets schuin.

Ik vind het verder een fijn filter maar ik zou graag willen dat de gehele stroom aan de oppervlakte wat meer rondgaat in de bak zeg maar.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
 
Ik had hetzelfde filter voor de rio 240. Wat ik deed was de spraybar rechts plaatsen (van achter naar voren) met de gaatjes schuin omhoog. Die gaven dan wat oppervlaktebeweging. Dat je het water in "bolletjes" zag opwellen. De spraybar sloot ik af met het "eendenbekje", met de watergleuf verticaal. Die gaf een straal de rest van de bak door.

Dat werkte wel ongeveer. Maarja, met één stromingsapparaat zijn je mogelijkheden beperkt hè. Het was nog steeds een beetje kiezen: wil ik een stevige bovenstroming of mag het juist bij het substraat wat meer doorpompen.

(Nu ik de rio meer als kweekbak dan als " kijkaquarium" gebruik, heb ik er drie kleinere filters in. Lelijk maar qua stroming beter af te stemmen.)
 
Bedankt..dat ga ik ook eens proberen :) Ik ben dus niet de enige die er last van heeft..de doorstroming in de Rio 240 heb ik vanaf het begin al een lastig punt gevonden..kan er niet echt veel mee worden op de een of andere manier. Misschien maar eens sparen voor een andere bak :p Verder vind ik dat JBL filter wel fijn..ben blij dat ik het binnenfilter uit de bak heb gehaald. Die dingen werken prima voor de 60 en 80 cm bakken maar voor grotere bakken vind ik het echt niks.

Heb ook nog wel zitten denken aan zo'n pompje dat specifiek het wateroppervlak schoonmaakt..maar ja dan zit je wel weer met meer techniek in je gezichtsveld.

Hahahah..jij bent ook nog laat op..of vroeg? Wellicht voor de f1? :p

Ik sluit zo toch maar even mijn ogen :p
 
Wij hadden een 902 op een rio180. Dat was voor ons niet voldoende om een goede stroming te krijgen.

Wij hebben nu gekozen voor een 2e filter. 1 links en 1 rechts.
Als jij een 2e 902 erbij zou nemen, dan heb je in totaal 4 spraybars die je op de achterwand kan zetten, zodat je over de hele lengte van het aquarium een rustige stroming naar voren zal krijgen. De stroming zal dan, omdat je aan beide kanten, links en rechts, een inlaat hebt zitten, ook heel geleidelijk rond gaan.

Hier werkt het goed, betere verdeling van voeding en co2 en betere afvoer van troep op de bodem.

Een 240 lijkt me een prachtige maat. Als wij er plek voor hadden gehad hadden we die genomen :)
 
ik had vroeger een eheim proII (950lph)op een rio240 (en later een rio300) en daarbij plaatste ik de spraybar dwars op de bak over de ganse diepte, met de aanzuig zo laag mogelijk er onder. Dit gaf een prima circulatie.
 
Goedenacht!

Wat is voor jullie de ideale uitstroom bij het filter? Ik heb zelf een Juwel rio 240 en ik gebruik een JBL CristalProfi e902.
Daarbij heb je dan 3x een uitstroom: een normale/kleine en 2 keer een spraybar. Momenteel gebruik ik de normale kleine.
Daarmee krijg ik het gehele wateroppervlak niet helemaal in beweging. Herkennen jullie dit ook?
Ik heb de uitstroom in de rechterhoek achter en heb hem dan niet recht naar voren staan (dus richting de hoek links achter) maar iets schuin.

Ik vind het verder een fijn filter maar ik zou graag willen dat de gehele stroom aan de oppervlakte wat meer rondgaat in de bak zeg maar.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
De stroming over de korste afstand laten circuleren waarbij het telkens weer een push krijgt is een goed idee. Daarvoor bevestig je een spraybar langs de gehele achterkant van je bak. Als je zo'n ding niet hebt, het is simpel zelf te maken van PVC pijp, al of niet transparant. De gaatjes van de spraybar moeten zich vlak onder het wateroppervlak bevinden, zo'n 30 graden naar beneden gericht. Het wateroppervlak mag een lichte rimpeling vertonen, niet meer. Dit omdat je CO2 niet nodeloos uit je water gehaald mag worden. Doordat de gaatjes van je spraybar naar beneden gericht zijn volgt er een kaatsing van je stroming met de voorruit waardoor deze naar beneden gedwongen wordt en over de bodem terugkeert naar achter waar zij weer bovenkomt en telkens een nieuwe zet van je spraybar krijgt. Zo verkrijg je dus ook waterdistributie over de bodem wat anders altijd erg moeilijk is. Deze cirkelvormige beweging veranderd in een spiraalvormige doordat zij de aanzuigkant op gaat zoeken. Deze methode gebruik ik zelf in mijn plantenbak.
 
Wat Vis&versa opmerkt: je spraybar langs één van de zijkanten plaatsen en de schuinte zó instellen dat de hele bak bereikt wordt. De afzuiging dan achterin dezelfde hoek zo laag mogelijk.
Had op die manier een prima stroming in een rechthoekige 400 liter bak. Zou geen enkele reden weten waarom je in je 240 bak geen goede stroming kan krijgen.
 
Wat Vis&versa opmerkt: je spraybar langs één van de zijkanten plaatsen en de schuinte zó instellen dat de hele bak bereikt wordt. De afzuiging dan achterin dezelfde hoek zo laag mogelijk.
Had op die manier een prima stroming in een rechthoekige 400 liter bak. Zou geen enkele reden weten waarom je in je 240 bak geen goede stroming kan krijgen.

Het probleem wanneer je de stroming over de lange afstand zet is dat zij te veel van de kracht verliest juist over die afstand. Een eventuele kaatsing wordt al moeilijker en als de stroming dan ook nog terug moet keren is de kracht volledig weg. Bodemdistributie is daarmee nauwelijks haalbaar. Daarom vind ik het beter om juist de korte afstand te gebruiken om een meer krachtige stroming te krijgen met hetzelfde debiet. Beide methodes heb ik trouwens herhaaldelijk uitgetest. Bij een korte afstand kaatsing krijgt de stroming ook telkens weer een extra duw van je spraybar.
 
Het probleem wanneer je de stroming over de lange afstand zet is dat zij te veel van de kracht verliest juist over die afstand. Een eventuele kaatsing wordt al moeilijker en als de stroming dan ook nog terug moet keren is de kracht volledig weg. Bodemdistributie is daarmee nauwelijks haalbaar. Daarom vind ik het beter om juist de korte afstand te gebruiken om een meer krachtige stroming te krijgen met hetzelfde debiet. Beide methodes heb ik trouwens herhaaldelijk uitgetest. Bij een korte afstand kaatsing krijgt de stroming ook telkens weer een extra duw van je spraybar.
Ik ben ook voorstander van een lichte stroming, zodanig dat de voedingsstoffen goed gemengd worden en het geen golfslagbad wordt. Heb hier ook met grotere bakken goede resultaten gehad. Maar ik realiseer me terdege dat er meerdere wegen naar Rome leiden ;)
 
Verder vind ik dat JBL filter wel fijn..ben blij dat ik het binnenfilter uit de bak heb gehaald. Die dingen werken prima voor de 60 en 80 cm bakken maar voor grotere bakken vind ik het echt niks.
Eensch. :) De JBL werkt echt prima op de rio 240. Met het binnenfilter heb je minder stroming. Ook zit je (ik zat dat tenminste) er steeds tegenaan te hikken dat de filterwatten verzadigd raken en de boel blokkeren. Als ik nog eens zo'n filter krijg, pleur ik de filterwatten er gelijk uit.

Hahahah..jij bent ook nog laat op..of vroeg? Wellicht voor de f1? :p

Ik sluit zo toch maar even mijn ogen :p
:D Beetje laat. Sleep is for the weak! Ik zou het liefst nooit slapen... Nee had geen idee eigenlijk dat er F1 was. Laat ze maar rijden, haha.

Slaap ze en ik denk dat @benvo en kornuiten de beste oplossing voor je bak hebben.
 
Ik ben ook voorstander van een lichte stroming, zodanig dat de voedingsstoffen goed gemengd worden en het geen golfslagbad wordt. Heb hier ook met grotere bakken goede resultaten gehad. Maar ik realiseer me terdege dat er meerdere wegen naar Rome leiden ;)

Voor de duidelijkheid; met een krachtige stroming bedoel ik een stroming die voortdurend haar distributiemogelijkheden behoudt. Daarbij doel ik dus niet op stroomsterkte in de zin, zoals jij dat noemt, van een golfslagbad. Bij mij bewegen de bladeren van mijn planten, niet meer. Maar dat doen ze wel overal! Dus bijvoorbeeld ook mijn bodembedekkers, ook ten teken dat de bemesting ook daar komt. Extra pompen zijn op deze manier ook niet nodig. Mijn stroomsterkte regel ik trouwens ook met de spraybar; door de grootte en aantal van de gaatjes. Dit als extra aanvulling op mijn betoog.
 
Het probleem wanneer je de stroming over de lange afstand zet is dat zij te veel van de kracht verliest juist over die afstand. Een eventuele kaatsing wordt al moeilijker en als de stroming dan ook nog terug moet keren is de kracht volledig weg. Bodemdistributie is daarmee nauwelijks haalbaar. Daarom vind ik het beter om juist de korte afstand te gebruiken om een meer krachtige stroming te krijgen met hetzelfde debiet. Beide methodes heb ik trouwens herhaaldelijk uitgetest. Bij een korte afstand kaatsing krijgt de stroming ook telkens weer een extra duw van je spraybar.
Als je debiet voldoende is lukt dit prima.
Als ik die bak toen ververste kletterde het water van de spraybar tegen de andere zijruit.
 

Terug
Bovenaan