Uitval bij vuurgarnalen


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Gister helaas de eerste uitval bij de afgelopen week gekregen vuurgarnalen geconstateerd. :(
Van de activiteit bij aankomst was binnen 24 uur eigenlijk weinig meer over. Alle vuurtjes lagen op een hoopje stil in de hoek van de bak. Toen een flinke waterwissel gedaan (omdat ik door tijdgebrek niet kon meten).
Gisteravond dan eindelijk kunnen meten na eerder op de dag een 20% waterwissel gedaan te hebben. De waardes waren als volgt:

Ph= 7,5
Kh=7
GH= 8
No3= 0
Nh3= 0,5
Po4= 0
No2= 0

Temp= 21,5
TDS= 242

Na de meting hebben we een flinke waterwissel gedaan om ammonium te verminderen en daarna wat easy life aan het water toegevoegd.

De vuurtjes zitten op dit moment in een Home 25 samen met 3 japonica's, 3 corydora pygmeus en een aantal slakken.

Planten: waterpest en cabomba
Techniek: SF aqua flow 100, passief Co2 en oxidator

Hopelijk kan iemand ons helpen om uit te vinden waarom onze vuurtjes niet helemaal happy zijn.

Alvast bedankt!!
 
Ik denk dat ze niet happy zijn met de Nh3. Heeft de bak wel lang genoeg ingedraaid??
 
Aqua soil, is toch ph verlagend?
 
@John: bak is versneld opgestart met ingedraaid sponsfilter en water uit m'n andere bak. Dat heeft 3 weken gedraaid v��r de komst van de garnalen. Ik zal wat vaker verversen en ammonium meten.

@bertus: dit is een bak met Dennerle grind
 
16 -2.
Bodem erin (ADA Soil en powder.

Of is het weer verandert?
 
Bertus zei:
16 -2.
Bodem erin (ADA Soil en powder.

Of is het weer verandert?

Ik heb twee bakken Bertus:
Home 25, grind, neocaridinas
54L, hi-tech bak, Ada bodem, caridina's
 
Oke. wist ik niet. of overheen gelezen.
 
Niwla zei:
@John: bak is versneld opgestart met ingedraaid sponsfilter en water uit m'n andere bak. Dat heeft 3 weken gedraaid v��r de komst van de garnalen. Ik zal wat vaker verversen en ammonium meten.

@bertus: dit is een bak met Dennerle grind

In aquariumwater zitten zo goed als geen nuttige bacterien. De spons zal hebben geholpen misschien, maar zo te zien niet voldoende.
 
Geef ze eens wat te eten, komkommer of zo.
Gaan ze er misschien op.
 
Ze hebben gister komkommer gehad en dat ging mondjesmaat. Na anderhalve dag er weer uit gehaald. Ook hebben ze al brandnetelsticks gehad maar dat was niks.
 
Ik liet komkommer er maar een paar uur in liggen want het kan vrij snel week worden. Beetje afhankelijk van de temp.Bij de Tylo s werd het hier na 24 uur al papperig en gaf het water een witte gloed. Vandaar dat ik het nooit er lang erin laat zitten.
 
Nou, John , het blijft zo, hoor.
Gisteren 6 stukken erin, en het ligt er nog in.
Gewoon gaten erin geknaagd. de ringen liggen er nog, op de vorkjes.
De appelslakken zijn er ook bezeten van.
 
Jammer dat het nog niet beter gaat met je vuurgarnalen :(

Zijn je NH3 waarden wel verbeterd na de waterwissel? Zou ook de NO2 de komende dagen even goed in de gaten houden en blijven wisselen als je nog teveel NH3 of NO2 meet. Hopelijk dat wanneer ze daarvan hersteld zijn ze ook wel wat actiever zullen eten.
 
Probeer misschien de Cabomba er eens uit te halen , als hij nieuw was ;-) .
Zou zomaar kunnen dat daar niet zo heel blij van zijn .
 
Juist,Natasja, slakkengif. zou kunnen.
 
Cabomba trek er ik er inderdaad ook wel uit. Heb ik die variabele in ieder geval uitgesloten. En dadelijk nog eens Nh3 meten en anders nog eens een waterwissel.
 
Bertus zei:
Nou, John , het blijft zo, hoor.
Gisteren 6 stukken erin, en het ligt er nog in.
Gewoon gaten erin geknaagd. de ringen liggen er nog, op de vorkjes.
De appelslakken zijn er ook bezeten van.

Ik denk ook meer dat het weke binnenste snel zacht wordt en de vervuiling veroorzaakt.
 
Vanmiddag cabomba verwijderd en nog eens gemeten. Ammonium was toen nog 0,25. Dus nog een keer een waterwissel gedaan en nu gaat het zichtbaar beter met de vuurtjes! In plaats van moeten zoeken naar waar ze zitten zijn de nu duidelijk aanwezig en zitten ze lekker te grazen in het mos!

Wij zijn super blij! Bedankt voor alle hulp!
 
Niwla zei:
Vanmiddag cabomba verwijderd en nog eens gemeten. Ammonium was toen nog 0,25. Dus nog een keer een waterwissel gedaan en nu gaat het zichtbaar beter met de vuurtjes! In plaats van moeten zoeken naar waar ze zitten zijn de nu duidelijk aanwezig en zitten ze lekker te grazen in het mos!

Wij zijn super blij! Bedankt voor alle hulp!

:thumbs: daarom is hier Cabomba verboden in de bakken . Succes geniet van je diertjes .
 
Mooi dat je ze nu wel ziet hoor.
 
Mooi dat het beter met ze gaat!
 
:smitten:

GQNHYg10izuyXIAIVkbOmlGuLSb9UUsi.jpeg


GQNHYg10izuyXIAIVkbOmlGuLSb9UUsi.jpeg


Iedereen bedankt voor het meedenken!
 
Wellicht wat laat maar hoe gaat het nu met de Vuurtjes?
Hoe oud was de Carbomba?

Er zit inmiddels geen cabomba meer in de bak, enkel wat mossen en een varen. Ze zitten zelfs al in een andere bak. De linker van deze twee:

gnCT0OoB3luLG8tDZ4514CzFR9e-CBrq.jpeg


Na de uitval heb ik bij de lokale LFS een aantal nieuwe vuurgarnalen gehaald ter versterking van de overgebleven groep. Toen zat het aantal weer op ca. 10. Inmiddels is de populatie gegroeid tot 40 á 50 beesies :thumbs:
 

Terug
Bovenaan