Wat is er nieuw

uitval garnalen en niet op kleur

• Onderwerp starter Onderwerp starter Engie
  • Startdatum Startdatum
E

Engie

Guest
hi
kort vraagje. ik heb een 40 liter bak met 10 japonica's en ongeveer 40 vuur garnalen. Echter nu merk ik dat ik ineens uitval heb van de vuurtjes. Eigenlijk wel iedere dag 1.
water waardes zijn
nitraat 0
Nitriet, 0,25
PH 6,8/7

1) Zou het wellicht komen door de planten voeding?? (ik zag ook dat mijn slakken aan de oppervlakte zitten..) O2 gebrek??

2) Ook zie ik dat sommige garnalen niet rood zijn maar bruinig... dus niet op kleur.. wat zou dat kunnen zijn?
Ik heb speciaal voor voor de rood tint (ik noem het antrax..) beetje meoilijke naam. en gewone garnalen korrels.

ze krijgen verder soms een geperste brand netel of walnoten stickie.

3) nu begreep ik ook dat ze soms verse groente mogen... dus ik dacht aan wortel maar hoe moet ik dat doen..

Advies is op prijs gesteld want als het zo doorgaat denk ik dat ik maar moet overschakelen naar visjes.

DANK

engie

De test kit van jbl.

Waarde is 0,025 dus volgens de test niet te hoog. Kleuranalyse is heel licht geel

Ben je niet in de war met NITRAAT(0,025) i.p.v. nitriet? Nitriet moet 0 zijn, anders krijg je inderdaad dode garnalen.

Ik heb deze test van JBL niet.. maar zoals ik het begrijp wordt ook een nitriet-waarde van 0 aangegeven met 'licht geel'..

pIBNR_Fr6zzCgANHBa5UyA1ufnGkCH2m.jpeg

Hoe lang heb je dit bakkie al? En hoelang zitten de garnaaltjes er nu in?
Wat voeg je precies toe aan plantenvoeding(en)?
Kun je een foto plaatsen van de bak?

Ik denk dat Kellemes weleens gelijk kan hebben en dat je nitriet de boosdoener is. De garnalen kunnen heel weinig hebben itt vissen.
De plantenvoeding is iets waar ik ook huiverig voor ben maar er zijn leden die dit gewoon gebruiken. Wel vaak gebruiken ze dan de helft van de aanbevolen dosis of een kwart.
Garnalen zijn nu eenmaal behoorlijk gevoelig.

De toegestane waarden die je test aangeeft zijn meer voor de vissen en niet zozeer voor garnalen. die kunnen zoals ik al zei weinig hebben.

Ik dacht dat nitriet nul moest zijn bij garnalen. Grote japonica's zijn sterker, die kunnen heel veel meer hebben. Bij een vergiftiging zou je denken dat alle garnalen ineens ander gedrag vertonen, of allemaal snel achter elkaar sterven. Als er iedere dag 1 sterft zou je kunnen denken aan een bacteriele infectie. Vaak blijft het bij garnalen gissen. Hoe lang draait je bak al? Garnalen kunnen pas in je bak als hij minstens 4 tot 6 weken is ingedraaid, dit i.v.m. de nitrietpiek die optreed en waar garnalen uiterst gevoelig voor zijn.
Je zou ook eens kunnen kijken op internet. Er is o.a. een Duitse site, crustakrankheiten.de, die veel informatie geeft. Indien je Duits een beetje kunt volgen tenminste. Maar je zou ook je vraag kunnen stellen op een forum speciaal voor garnalen. Hier worden regelmatig problemen besproken. Ik heb er zelf in het verleden ook veel aan gehad.
Ik durf je verder geen advies te geven hierover omdat het niet duidelijk is wat de oorzaak is. Je zou kunnen overwegen een flinke waterwissel te doen, bv 50%. Maar als je bak net draait weet ik niet of dit verstandig is.
Maar heel veel sterkte en succes verder.

Het garnalen en kreeftenforum staat ook goed bekend hoor.
Maar een vuurtje zou best toch last kunnen hebben van de nitriet.
ik hoop zoals Ellen ook al aangeeft dat je bakje wel goed is ingedraaid.
En heb je er kortgeleden geen planten bijgezet zoals snelgroeiers????

Wat is overigens je kh?? je ph is ook vrij laag namelijk.

Mijn garnalen bak is nu 3,5 mond oud. Vuurtjes zitten er nu ongeveer anderhalve maand in daar voor niets bak heeft 6 weken ingedraaid. De mega nitriet piek heb ik na ca 3weken gehad .
De test kit kleurde bijna bloedrood. Echter na ongeveer een paar dag was dit verdwenen. Ik zal vanmiddag wat foto's uploaden

Ik merk wel dat ik weinig algjes heb, wellicht is dat t probleem

Kh waarde weet ik niet. De bomen die er inzit is scapers soil van dennerle en een cappa blad voor t water wat aan te zuren verder qua planen Java mos, Anubis op hout, cabomba en lobelia mini en een andere snel groeier waar ik de naamniet van weet

Planten zijn er tijdens de indraai weken ingezet.

Ik ga ook inderdaad ff op t garnalenkreeften form vragen

Gr.
Engie

Ik heb bij mn garnalen nooit 1 algje gehad 😉 . Dat is niet van invloed bedoel ik eigenlijk dus.Als je maar afwisselend voert.
Ik zit gewoon een beetje met die nitriet. Waar komt dat opeens vandaan vraag ik me af. Ben je in de bak bezig geweest of is de filter erg vuil??
In een goed ingedraaide bak moet de no2 wel 0 zijn en vooral met garnalen.

je hebt opeens uitval en een uitslag op de nitriet test. Dan is 1+1 bij mij...........

Ik denk waterbederf, N02 vergiftiging, snel minimaal 30% water resetten.
Kan er niks in het filter terecht gekomen zijn.

grt koos.

Engie zei:
hi
kort vraagje. ik heb een 40 liter bak met 10 japonica's en ongeveer 40 vuur garnalen. Echter nu merk ik dat ik ineens uitval heb van de vuurtjes. Eigenlijk wel iedere dag 1.
water waardes zijn
nitraat 0
Nitriet, 0,25
PH 6,8/7

1) Zou het wellicht komen door de planten voeding?? (ik zag ook dat mijn slakken aan de oppervlakte zitten..) O2 gebrek??

Je geeft helemaal geen info over de plantenvoeding en de hoeveelheid die je toevoegt dus hoe verwacht je dat daar iemand antwoord op kan geven dan? 😉

Hoe vaak en veel ververs je het water?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan