Uitval garnalen, waar te beginnen?


Hardloper

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
278
Locatie
Heerde
Afgelopen vrijdag heb ik 3 complete aquaria overgenomen met garnalen. Alles leek goed te gaan na de verhuizing, maar er lijkt nu toch meer aan de hand.

Bak 1 zijn Blue bolts: Hier is vooralsnog niks aan de hand.
Bak 2 zijn Galaxy garnalen: Ik dacht dat hier ook niks aan de hand was, heb er zelfs jongen inzitten en gisteravond leek het erg op 'disco'. Vandaag zag ik echter een garnaal met een vlek bovenop de kop. Is dit beginnende green fungus? Of maak ik me zorgen om niks?
IMG_20210915_183834.jpg
IMG_20210915_183913.jpg

Bak 3: Hier zitten Panda's en Mosura garnalen in. Hier struggle ik het meest mee. Heb er al 3 dode garnalen uitgehaald en heb nu volgens mij een 4e die niet door zijn vervelling heen lijkt te komen? (Sorry voor geluid en slechte kwaliteit)

Daarnaast lijkt deze garnaal roestziekte te hebben?
IMG_20210915_160027.jpg
IMG_20210915_160042.jpg


De TDS waardes van de 3 bakken zitten allemaal rond de 165-175. Dit had ik gemeten voordat ik water had ververst. Ik weet dat dit te hoog is, maar ik twijfel aan de kwaliteit van mijn TDS meter gezien ze volgens de vorige eigenaar ze op 120 TDS zaten. Van bak 3 heb ik de waardes gemeten met druppeltest van Sera: PH tussen 6 en 6,5; kH 0; gH: 7/8; NO2: 0. Dit lijkt me wel goed? Misschien gH iets te hoog, maar lijkt me niet dat dat het probleem is?

Ik begin lichtelijk te panikeren en begin nu steeds meer spoken te zien in de bakken. Wat zien jullie op de foto's en raden jullie mij aan te doen?
 
Die garnaal met vlek op de kop lijkt me vrij normaal, miss. had die die altijd al ?
De garnalen in bak 3 , zijn vreemd gekleurd ja....zien er wel sterk uit met een mooie rechte staart, maar dat zou de roestziekte kunnen zijn.
Waterwaardes zijn bij deze garnalen heel belangrijk, heb ook wel eens een groepje gehad wat zomaar omviel zonder dat ik de reden ooit heb kunnen vinden.
 
Het zomaar omvallen van garnalen maken veel mensen met garnalen wel mee en dat is wel een nadeeltje aan het houden van deze diertjes.
 
De laatste dagen geen overleden garnalen gehad. Als het goed is komt morgen een 2e TDS meter zodat ik in ieder geval kan kijken of daar nog iets vreemds in zit.

Hopelijk houdt het nu op qua uitval...
 
Het verhuizen van garnalen kan een grote invloed hebben op de dieren.
Tevens als je ze met aquarium en al verhuist kan je zo maar een nitrietpiek of Ammonia piek krijgen. Tijde 's het verhuisen zal er geen werkend filter aanwezig zijn neem ik aan.
Als je de tds wil gaan verlagen doe dit dan straks heeeeel langzaam en niet in 1 dag.

Het kan ook zijn dat de vorige eigenaar ververst met osmose met een tds van 120, dan is de tds in het water altijd hoger.
 
De garnaal op die laatste foto's, is dat een normale tekening die brede streep om het lijf?

Bij de andere garnalen lijk ik dunnere strepen te zien.

Zeker gezien de rest van je verhaal heb je hier misschien iets aan.

 
Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat met de garnalen.
 
Het verhuizen van garnalen kan een grote invloed hebben op de dieren.
Tevens als je ze met aquarium en al verhuist kan je zo maar een nitrietpiek of Ammonia piek krijgen. Tijde 's het verhuisen zal er geen werkend filter aanwezig zijn neem ik aan.
Als je de tds wil gaan verlagen doe dit dan straks heeeeel langzaam en niet in 1 dag.

Het kan ook zijn dat de vorige eigenaar ververst met osmose met een tds van 120, dan is de tds in het water altijd hoger.
Tijdens het verhuizen hebben de garnalen apart gezeten en ook het water is apart verhuisd. Het filter heeft ongeveer 2 uur niet gedraaid. Heb nooit wat anders gemeten dan 0 qua nitriet sinds de verhuizing.
TDS verlagen doe ik stapje voor stapje.


De garnaal op die laatste foto's, is dat een normale tekening die brede streep om het lijf?

Bij de andere garnalen lijk ik dunnere strepen te zien.

Zeker gezien de rest van je verhaal heb je hier misschien iets aan.

De brede streep is op zich normaal, het bruine gedeelte niet. Ring of death is volgens mij wit en smaller...

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat met de garnalen.
Het ging wat beter, maar af en toe gaan er toch nog wel wat dood. Eigenlijk in alle bakken. Water waardes zijn 'goed', alleen de gH is wat aan de hoge kant wat de hoge TDS verklaart. Stapje voor stapje verlaag ik die.
 
Nou ik ken bakken met een plantenweelde waar men ook plantenvoeding geeft zonder problemen. Het zijn meer de zware metalen waar ze slecht tegen kunnen en koper.
 
Ja veel co2 vinden ze vaak ook niet prettig alhoewel er ook wel weer leden zijn die ze houden met co2 toevoeging. TE is niet goed voor garnalen denk ik en dan doe ik op TEveel.
 
Laatst bewerkt:
Ik hou het toch op de verhuizing dat dit ze te veel stress heeft opgeleverd dat kan vaak pas na dagen zichtbaar worden.
Een filter wat 2 uur niet heeft gedraaid hoeft niet altijd problemen op te leveren.

Kijk dus goed wat er de afgelopen tijd veranderd is en je kan dan zelf de oorzaak achterhalen.
Een te hoge GH kan idd ook de reden zijn.
 

Terug
Bovenaan