Uitval lijkt onverklaarbaar


Biocil krijg ik van de lfs geadviseerd… is dat wat?
tja dat is voor kieuwworm en huidworm. Externe wormen. Laatst iemand met veel dode L nummers na gebruik. Weet zo niet meer wie geloof een nieuwe discus bak. Je heb ook Bilocil sensitieve.

Ikzelf zou de levamicil pakken. Intern en pakt ook wat extern. Zit levimasole in. Immostimulator.

Hier info van alle producten

 
ik zie het ook niet
hm zo snel ff geen idee hoe ik me zichtbaar moet plaatsen… dat komt later wellicht haha… Foto dan maar ff…

3EA06F53-4728-40EC-A69B-2D881D9CCCD5.jpeg
 
;) Kieuw is dicht dus zie ook niets. Als hij ademhaalt kun je van achter erin kijken. Bij kieuwworm zie ja vaak roze/bleek binnenkant of zwarte vlekken en slijmdraden in de kieuw. Als kieuw opengaat een soort van spinnenwebjes draden.

Maar je gaf aan dat ze voor aankomst waren behandeld op kieuwworm?

Ik ben geen manen kenner maar die hier in de ziekenboeg belanden is meest voorkomend de camelanus. De witte ontlasting is ook een symptoom. Het is en blijft een beetje een gok en zaken uitsluiten en de meest voor de hand liggend kiezen.
 
Ik zie geen webjes, draden of vlekken…
Lastig kiezen haha. Levamicil lijkt dan voor de hand liggend… omdat ik geen symptoom zie van kieuwworm…

Ik ga op weg. Thnks!
 
Dat ze nog eten, is een 'goed' teken. Een maanvis die stopt met eten gaat het vroeger of later niet meer redden, is mijn ervaring.

Denk dat je er vanwege die uitgezette buik wel van uit kan gaan dat het intern zit. 100% zekerheid wat het is heb je niet als je het niet onder een microscoop legt (en dat is ook niet altijd haalbaar). Denk dat je best bet toch die levamicil gaat zijn. Het lijkt verdacht veel op wat ik hier met mijn manen had. Die kwamen met camelanus uit de LFS (gemist door LFS en gemist door mij en pas na weken uiteindelijk gezien).

Heel veel succes en ook beterschap gewenst, dit is echt heel naar om mee te maken, en uit te zoeken, en ik duim dat dit het tij gaat keren.
 
Dat ze nog eten, is een 'goed' teken. Een maanvis die stopt met eten gaat het vroeger of later niet meer redden, is mijn ervaring.

Denk dat je er vanwege die uitgezette buik wel van uit kan gaan dat het intern zit. 100% zekerheid wat het is heb je niet als je het niet onder een microscoop legt (en dat is ook niet altijd haalbaar). Denk dat je best bet toch die levamicil gaat zijn. Het lijkt verdacht veel op wat ik hier met mijn manen had. Die kwamen met camelanus uit de LFS (gemist door LFS en gemist door mij en pas na weken uiteindelijk gezien).

Heel veel succes en ook beterschap gewenst, dit is echt heel naar om mee te maken, en uit te zoeken, en ik duim dat dit het tij gaat keren.
Thnks! Ja echt zuur is het. Had een grote groep omdat dat zo gaaf is om het gedrag in de groep te bekijken. Die is nu uitgedund. 5 vissen verloren in totaal, de laatste heb ik net zelf uit zijn lijden verlost. Maar goed, nu eerst kuren. Mogelijk lukt het nog eens er wat bij te zetten ( ook al is dat lastig misschien).
 
Gestart dus met levamicil. Is twee behandelingen zoals wordt geadviseerd nodig denken jullie? Diplorar zoals @michelle1 adviseerde heb ik ook in huis.
Ik hoop van harte dat dit nu het tij doet keren. De manen die nu zwemmen nog net gevoerd met mysis, dat was welkom en voor zover ik kon zien aten ze allemaal gelukkig.
 
Gestart dus met levamicil. Is twee behandelingen zoals wordt geadviseerd nodig denken jullie? Diplorar zoals @michelle1 adviseerde heb ik ook in huis.
Ik hoop van harte dat dit nu het tij doet keren. De manen die nu zwemmen nog net gevoerd met mysis, dat was welkom en voor zover ik kon zien aten ze allemaal gelukkig.

Succes en ik hoop niet dat je nog meer uit zijn lijden moet verlossen. Afschuwelijk klusje.

Als het goed is draaien de vissen hun vin niet om voor de levamicil, ik had hele kleine slobbertjes (paar dagen) en die slobberden gewoon door. Nabehandeling is nodig gezien nog tot leven komend gespuis.

Ik heb een tijdje terug een behandeling gestart. Ik had wel een waterbloei na de behandelingen dus wat extra zuurstof is niet weg. Nooit eerder gehad weet ook niet waardoor dit kwam. Zou best kunnen icm met hele grote verversing.

Ik ga duimen dat het bij 5 blijft. Toch erg veel en zonde
 
Succes en ik hoop niet dat je nog meer uit zijn lijden moet verlossen. Afschuwelijk klusje.

Als het goed is draaien de vissen hun vin niet om voor de levamicil, ik had hele kleine slobbertjes (paar dagen) en die slobberden gewoon door. Nabehandeling is nodig gezien nog tot leven komend gespuis.

Ik heb een tijdje terug een behandeling gestart. Ik had wel een waterbloei na de behandelingen dus wat extra zuurstof is niet weg. Nooit eerder gehad weet ook niet waardoor dit kwam. Zou best kunnen icm met hele grote verversing.

Ik ga duimen dat het bij 5 blijft. Toch erg veel en zonde
Thnks. Ik duim mee. Zoiets is nooit de bedoeling natuurlijk, maar goed het gebeurt soms helaas.
ik ga ervan uit dat het vanaf nu alleen nog maar de goede kant op kan gaan ;)
 
Overigens allemaal bedankt voor het meedenken en de tips. Voor mij is dit de waarde van dit forum op dit soort momenten. Super fijn!

Merci!
 
Geen suggesties en sterkte..

Ik weet niet of je ook bij Dennis je medicatie bent gaan halen maar zou hem dit wel laten weten....
 
Laatst bewerkt:
Geen suggesties en sterkte..

Ik weet niet of je ook bij Dennis je medicatie bent gaan halen maar zou hem dit wel laten weten....
Nee dat niet i.v.m. afstand... Maar heb goed contact en overleg met hem ook. Super service.
 
Thnks! Ja echt zuur is het. Had een grote groep omdat dat zo gaaf is om het gedrag in de groep te bekijken. Die is nu uitgedund. 5 vissen verloren in totaal, de laatste heb ik net zelf uit zijn lijden verlost. Maar goed, nu eerst kuren. Mogelijk lukt het nog eens er wat bij te zetten ( ook al is dat lastig misschien).
Inderdaad eerst dit maar oplossen, en ik heb goede hoop voor je hoor, dat het goed komt met de vissen. Je zou nog eens kunnen informeren bij je LFS of er meer mensen zijn geweest die problemen hadden met manen uit dezelfde lichting. Dat levert in ieder geval wat informatie op, wat voor alle partijen erg nuttig kan zijn als het inderdaad de wormen zijn.
Bijzetten moet ook kunnen lukken, onder bepaalde omstandigheden. Zeker als je straks een grotere groep zou bijvoegen denk ik dat je 'winkansen' al een stuk groter zijn, dan als het gaat om een individu wat een van leden van je clan komt 'vervangen'.

Succes, en 🤞 !
 

Paar keer extra verversen kan iig nooit kwaad
 
Ik zou het goed in de gaten houden en indien nodig al eerder verversen

Dit zou ik ook zeker doen. Je heb nog een vrij nieuw aquarium.

Bij afwijkende waardes zeker verversen en bijdoseren!! Medicatie heeft verder geen invloed op je test.

Je doseer bij op de liters vers water.
 
Dit zou ik ook zeker doen. Je heb nog een vrij nieuw aquarium.

Bij afwijkende waardes zeker verversen en bijdoseren!! Medicatie heeft verder geen invloed op je test.

Je doseer bij op de liters vers water.
Ga ik doen. Morgen iig weer een watertest....
 
Hoe gaat het nu? Als het problemen blijft geven, probeer dan te achterhalen van welke kweker ze afkomstig zijn. Als dat Jos Hut is (is hier op het forum ook af en toe actief) bel dan naar hem wat hij adviseert. Ik had ook uitval bij mijn eerste manen en hij heeft mij heel goed geholpen.
 
Hoe gaat het nu? Als het problemen blijft geven, probeer dan te achterhalen van welke kweker ze afkomstig zijn. Als dat Jos Hut is (is hier op het forum ook af en toe actief) bel dan naar hem wat hij adviseert. Ik had ook uitval bij mijn eerste manen en hij heeft mij heel goed geholpen.
Het lijkt nu goede kant op te gaan. De manen ademen allen normaal. Water is in orde nog steeds. In totaal hebben 6 het er niet overleefd.
Ik vind het eten nog niet goed gaan. Dat wijt ik vooral even aan de stress van afgelopen dagen. Ze zijn wel druk bezig elkaar te plagen….
Morgen denk ik extra waterwissel van 25 % omdat ik denk dat er wat bacterie bloei is. Even checken bij vol licht morgen…
 
6 uitval is best veel.
Hoeveel had je er gekocht?
 
Hoe is het inmiddels met de vissen?
 
Hoe is het inmiddels met de vissen?
Thnks voor de vraag!
Het lijkt goede kant op te gaan. Geen uitval meer gehad.
Vandaag de grote waterwissel, eerste kuur medicatie zit er dan op. Volgende over 10’dgn.

Eten gaat nog matig vind ik. Maar ik verwacht dat dit bij trekt.
 
Gelukkig! Dat is voorzichtig positief nieuws! Ik duim voor een goede afloop.
 
Fijn in ieder geval geen dode meer aan te treffen.

Geef je wel hun lieveling kostje? Het is beter als ze goed eten want die medicatie trekt ook in dat voer en maakt ze wat sterker. Ik weet niet precies wat ze eten maar stel je geef ze pellets dan kun je die pellets ook paar drupjes levimacil erop doen en in laten trekken dan gaat medicatie rechtstreeks vis in.

En de waterbloei en waterwaardes?
 
Fijn in ieder geval geen dode meer aan te treffen.

Geef je wel hun lieveling kostje? Het is beter als ze goed eten want die medicatie trekt ook in dat voer en maakt ze wat sterker. Ik weet niet precies wat ze eten maar stel je geef ze pellets dan kun je die pellets ook paar drupjes levimacil erop doen en in laten trekken dan gaat medicatie rechtstreeks vis in.

En de waterbloei en waterwaardes?

De bloei is voorbij. Water was eergisteren in orde. Vanavond check ik weer en ververs 70-80%

Goeie tip van het voer. Geef korrels van Bassleer, soms wat vlokken, mysis en artemia.
 
Fijn in ieder geval geen dode meer aan te treffen.

Geef je wel hun lieveling kostje? Het is beter als ze goed eten want die medicatie trekt ook in dat voer en maakt ze wat sterker. Ik weet niet precies wat ze eten maar stel je geef ze pellets dan kun je die pellets ook paar drupjes levimacil erop doen en in laten trekken dan gaat medicatie rechtstreeks vis in.

En de waterbloei en waterwaardes?
Krijg je dan geen overdosis levimacil per vis?
 
I
Krijg je dan geen overdosis levimacil per vis?
Je zou dan inderdaad na willen gaan hoeveel een vis ongeveer binnen mag krijgen. Maar als je het spul enkel in het water gooit, is de dosis die op de goede plek terecht komt (de darmen) erg laag. Je moet toch wat. :)
 
IJe zou dan inderdaad na willen gaan hoeveel een vis ongeveer binnen mag krijgen. Maar als je het spul enkel in het water gooit, is de dosis die op de goede plek terecht komt (de darmen) erg laag. Je moet toch wat.

Tja… ik denk er nog ff over… water was iig in orde… waterwissel is nu aan de gang…

*note to self: GEKA koppeling + 25 mm slang aanschaffen
 

Terug
Bovenaan