Wat is er nieuw

Uitwerpselen Japonica

• Onderwerp starter Onderwerp starter AquaBart
  • Startdatum Startdatum
A

AquaBart

Guest
Zoals de meeste hier wel weten zijn de Japonica's fantastische opruimers, maar ze produceren zelf ook enorm veel uitwerpselen.
Ik heb er net een paar in de gaten zitten houden, het is bijna een constante stroom uit het achterwerk.

Op het moment hevel ik het 2x per week af. Dat gaat prima.

Maar gaat dit problemen opleveren wanneer ik 2 weken met vakantie ben. Kan ik het gewoon laten liggen zonder dat de waterwaardes gigantisch uit de hand lopen of de Cory's het loodje leggen tussen de uitwerpselen?

Ik heb wel iemand die de door mij afgemeten potjes eten gaat geven, maar die krijg ik niet zo ver om te gaan hevelen.

Gaat dit problemen geven, dan moeten ze helaas voor de vakantie een ander huisje gaan zoeken.

Ik kan me niet voorstellen dat met dit bestand in 2 weken tijd de waterwaardes in een rio 125 gigantisch uit de klauwen gaan lopen. Hoeveel en hoe vaak voer je dan wel niet ???

AquaVISie zei:
Ik kan me niet voorstellen dat met dit bestand in 2 weken tijd de waterwaardes in een rio 125 gigantisch uit de klauwen gaan lopen. Hoeveel en hoe vaak voer je dan wel niet ???

Ik voer echt heel minimaal. Klein beetje vlokken en om de dag een extra tabletje voor de Cory's. 1 of 2 keer in de week niets. Daar ben ik echt heel secuur mee.

Ik ben ook niet bang dat de waterwaardes af gaan wijken vanwege een eventueel te veel aan voer, maar aan de berg uitwerpselen van die garnalen. Die blijven echt gaan, ook al krijgen ze een dag niks.

Vandaar mijn vraag of die Japonica uitwerpselen kwaad kunnen wanneer ze een tijdje blijven liggen.

Dit kan zeker geen kwaad hoor.

Je kan met een gerust geweten 2 weken op vakantie...

En als je dan echt op zeker wil spelen ververs dan een paar emmers extra daags voor je vertrekt

AquaBart zei:
Zoals de meeste hier wel weten zijn de Japonica's fantastische opruimers, maar ze produceren zelf ook enorm veel uitwerpselen.
Hun uitwerpselen bevatten een heel slag minder organisch restafval als dat van bv. vissen.. er blijft in die zin dus nog vrij weinig te rotten over.

kellemes zei:
AquaBart zei:
Hun uitwerpselen bevatten een heel slag minder organisch restafval als dat van bv. vissen.. er blijft in die zin dus nog vrij weinig te rotten over.

Dit is voor mij nieuwe info moet ik bekennen. Komt dat doordat ze ander voer krijgen dan??
En zo ja, wat heeft het voor invloed bij de garnaal die in een aquarium zit en mee kan eten met de vissen??
Je merkt wel dat ik niet zo in de uitwerpselen zit 😀.

jessicapilon zei:
Je merkt wel dat ik niet zo in de uitwerpselen zit 😀.
Had ik niet verwacht van je 😉

kellemes zei:

Ik ging er even van uit dat ze dus worden ingezet als 'opruimers'.. dan zullen ze zich voornamelijk/deels voeden met mulm wat neem ik aan al voor een deel 'verteerd' zal zijn door bacteri�n. En dus zal leiden tot ontlasting wat nagenoeg meteen kan worden opgenomen door planten, of in ieder geval een stuk sneller als wanneer het nog moet worden verwerkt door bacteri�n.

Uiteindelijk wordt de belasting toch voornamelijk bepaald door de voeding die je toevoegt, los van welke diertje het ook verwerkt.

kellemes zei:
Ik ging er even van uit dat ze dus worden ingezet als 'opruimers'.. dan zullen ze zich voornamelijk/deels voeden met mulm wat neem ik aan al voor een deel 'verteerd' zal zijn door bacteri�n. En dus zal leiden tot ontlasting wat nagenoeg meteen kan worden opgenomen door planten, of in ieder geval een stuk sneller als wanneer het nog moet worden verwerkt door bacteri�n.

Eigenlijk gaat het andersom.
Bacteri�n en andere afbrekers zijn de laatste stap. Al de stappen ervoor, vissen-garnalen-slakken, zorgen ervoor dat de deeltjes kleiner en kleiner worden zodat ze makkelijker door bacteri�n worden afgebroken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan