Ultieme waterwaardes zoutaquarium


SmartAqua

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2020
Berichten
74
Leeftijd
28
Locatie
Brabant
Goedenavond,

Sinds 2/3 weken ervaar ik problemen met mijn zoutaquarium waarbij ik al diverse hulpvragen heb neergelegd overal en nergens.
Om voor mezelf het een en ander duidelijk te krijgen ben ik opzoek naar de juiste waardes welke te hanteren zijn, ik gebruik de Hanna meters en hier wordt niet echt gezegd wat goed is of slecht is.

Hieronder een tabel met de waardes welke ik test en wat geadviseerd werd om te hebben als waarde;

(Ter info, mijn waardes zijn ppm uitgetest)

Alvast bedankt voor het meedenken!


ElementIdeale WaardeMinimale WaardeMaximale WaardeHuidige Waarde Aquarium
Calcium425420475400
Carbonaathardheid871210,7
Jodium0.060.040.080.1
Magnesium1400110015001200
Nitriet0000.07
Nitraat301575
pH8.27.88.48.6
Fosfaat0.0300.052.50
Zout1024%1023%1025%1023%
 
Welke problemen heb je dan ?
Zit je nog in de opstartfase ? Net begonnen ?
 
Welke problemen heb je dan ?
Zit je nog in de opstartfase ? Net begonnen ?
Hi Erwin,

Nee de bak draait inmiddels meer dan 1 jaar. Sinds 3/4 weken deed mijn afschuimer raar en heb ik hem vervangen voor een ander sindsdien alleen maar problemen. Waarbij ik eergisteren 70% water heb gewisseld en nu net een test heb afgelegd.
 
Oei , 70% gewisseld en dan nog een NO3 van 75 ? en een PO4 van 2.5 .
Dat is veel te hoog , zeker op langere termijn . Ik heb ook wel eens 50 mg/l gehad , maar toen toch snel ingegrepen (had nogal veel steenkoralen)
Had je voor de afschuimerproblemen ook al zulke hoge waardes ?
Heb je al eens de gemeten waardes vergeleken met een andere test ? (bv. druppeltestje)
 
Oei , 70% gewisseld en dan nog een NO3 van 75 ? en een PO4 van 2.5 .
Dat is veel te hoog , zeker op langere termijn . Ik heb ook wel eens 50 mg/l gehad , maar toen toch snel ingegrepen (had nogal veel steenkoralen)
Had je voor de afschuimerproblemen ook al zulke hoge waardes ?
Heb je al eens de gemeten waardes vergeleken met een andere test ? (bv. druppeltestje)
Ik heb onlangs bij een speciaalzaak een druppeltest gedaan waarbij de waardes uitsloegen als ontzettend hoog. Waarbij NO³ de hoogsthaalbare kleur had.

2 jaar geleden had ik een NO³ van 100 maar dat was in een niet officiële zeewaterbak, dat was een Juwel Lido omgebouwd tot zeewater aquarium. Hierna nooit problemen gehad.
 
Dat is erg hoog inderdaad en ik had hier een no3 van 20mg maar door gebruik van Reeffuel is dat nu 10mg. Ververs je wekelijks ook? Normaliter zou een afschuimer organische stoffen eruit.
Is de afschuimer capabel genoeg?
 
Dat is erg hoog inderdaad en ik had hier een no3 van 20mg maar door gebruik van Reeffuel is dat nu 10mg. Ververs je wekelijks ook? Normaliter zou een afschuimer organische stoffen eruit.
Is de afschuimer capabel genoeg?

Ik heb nu meerdere opties gebruikt om No3 te verlagen, voorheen deed ik het met No-Po-X van RedSea en nu een ander soort iets wat volgens de speciaalzaak 100% rifsafe moet zijn.
Waterwissel is wekelijks zo'n 20% van de 475L en nu in 3/4 weken tijd ook al voor de tweede keer 70% waterwissel gedaan. De afschuimer was eerst capabel genoeg en nu is het een overkiller op de bak.
 
Vreemd dat het dan zo hoog oploopt inderdaad. Ik zou de oorzaak dan zo niet weten en wellicht kan @lbakker er zijn mening ook over geven.
 
Stel de afschuimer eens een tijd heel nat af , gewoon thee afschuimen ipv koffie 😊
Kijken of dat helpt .
Heb je genoeg echt levend steen ? Want die houden je nitraat ook onder controle .
Plaats eens een foto van het aquarium .
 
Dat zou ik eens kunnen doen, maar dan is het wel opletten geblazen dat de kop niet overloopt.

Hieronder een foto van de bak;

IMG-20211214-WA0001.jpeg
 
Is dat niet allemaal kunststeen ? Die zogezegde reefbones e.d.
Ik zie ook helemaal geen verbruikers in de bak .
 
Nee dit zijn allemaal Dutch Reef Rocks Wet
Ja , die bedoelde ik ook , van Biemans (CLFS) toch ?
Ik heb die tijdens de testfase/indraaiperiode van hun ook gezien in de hal ernaast (was toen nog niet te koop) , en heb toen besloten er vanaf te blijven .
Ik had niet het gevoel dat die stenen hetzelfde werk kunnen verrichten als echt levend steen (of dood steen terug levend gemaakt), eigenlijk hetzelfde als die andere nepstenen , die meer rode .
 
Ja , die bedoelde ik ook , van Biemans (CLFS) toch ?
Ik heb die tijdens de testfase/indraaiperiode van hun ook gezien in de hal ernaast (was toen nog niet te koop) , en heb toen besloten er vanaf te blijven .
Ik had niet het gevoel dat die stenen hetzelfde werk kunnen verrichten als echt levend steen (of dood steen terug levend gemaakt), eigenlijk hetzelfde als die andere nepstenen , die meer rode .

Ik heb ze van CFS Store Breda (https://www.coralandfishstore.nl/aquarium-decoratie/dutch-reef-rock/) Zei adviseren juist hiermee te werken
 
Frits Kuiper hier verkoopt vanwege de prijs geen echt steen meer en zegt ook dat die RRR net zo goed gaat werken maar ik had daar ook twijfels bij voor de opstart.
Na verloop van tijd zullen daar wel de nodige bacterien op gaan huisvesten maar voor de opstart had ik liever echt levend steen.
 
Hoge no3 en po4 waarden worden simpelweg veroorzaakt doordat er meer vervuiling is dan dat je met waterwissels en alle filtering samen verwerkt en afvoer.

Als je na een 70% waterwissel geen noemenswaardige verschillen kunt meten dan denk ik dat je heel goed moet kijken of je de testset of tool wel op de juiste manier gebruikt of dat de regent over de houdbaarheidsdatum is. Aan de andere kant zijn de tests die we voor onze hobby gebruiken zeer onnauwkeurig bij deze hoge waarden.

Ik zou starten met de basis:

1.
Stel de afschuimer erg nat af zodat er zo veel mogelijk afval afgevoerd wordt. Zoals Erwin ook al zegt.

2.
Plaats een powerfilter direct in het aquarium en vervang de watten om de 2 tot 3 dagen. Dit is lelijk om naar te kijken maar is zeer effectief voor het afvoeren van vuil.

3.
Blaas met een los pompje zoveel mogelijk vuil van de stenen en herhaal dit wekelijks. Het lijkt nu misschien dat er geen vuil op de stenen ligt maar je zult er versteld van staan hoeveel er los gaat komen.

4.
Reinig de bodem grondig, dit kan een grote verzamelplaats van vuil zijn, let hierbij ook goed op de ruimte onder, achter, tussen de stenen.

5.
Controleer of er echt overal in de bak voldoende stroming is, dit is belangrijk zodat vuil de kans krijgt om bij de afschuimer te komen en zich niet gaat ophopen in de bodem en in, op, achter en/tussen de stenen.

Als dit allemaal op orde is moet je de waarden zeker omlaag krijgen maar houdt er rekening mee dat het een jaar geduurd heeft om hier te komen, dit gaat ook tijd kosten om volledig onder controle te krijgen en houden!!

Als alle eerder genoemde punten opgepakt zijn kun je het proces ondersteunen met het toevoegen van bacteriën en het dagelijks toevoegen van een koolstofbron. Als koolstofbron heb ik erg goede ervaringen met Reef Fuel van OceanArt dit werkt zeer effectief, zoals John ook al zei.

Zoals ik al zei dit zal een proces worden dat wel enkele maanden gaat duren, snelle daling of stijging van de waarden zorgen ook alleen voor ellende en daar zit je niet op te wachten.

Succes!!
 
Om nog even in te gaan op de initiële vraag, voor zoutwater wordt normaal uitgegaan van dat de no3 waarde tussen de 50 en 100 keer hoger moet zijn als de po4 waarde. Dit zorgt voor een evenwicht waarbij bijvoorbeeld flap en dinoflagellates weinig kans krijgen om dominant te worden.

Ik zorg er altijd voor dat de po4 waarde rond de 0,08 en 0,1 zit en stem de no3 waarde daarop af. Zoals bij de meeste dingen in het leven is hierbij stabiliteit veel belangrijker dan het nastreven van een ideale waarde. Een zeer stabiele waarde die iets afwijkt van de ideale waarde levert meer voordeel op dan het jojo-en rond de ideale waarden.
 
Als koolstofbron heb ik erg goede ervaringen met Reef Fuel van OceanArt dit werkt zeer effectief, zoals John ook al zei.
Klopt en toch heeft het ook hier maanden geduurd om de no3 van 20 naar 10 te krijgen maar nu blijft die stabiel met de wekelijkse verversingen erbij.
 
Hoge no3 en po4 waarden worden simpelweg veroorzaakt doordat er meer vervuiling is dan dat je met waterwissels en alle filtering samen verwerkt en afvoer.

Als je na een 70% waterwissel geen noemenswaardige verschillen kunt meten dan denk ik dat je heel goed moet kijken of je de testset of tool wel op de juiste manier gebruikt of dat de regent over de houdbaarheidsdatum is. Aan de andere kant zijn de tests die we voor onze hobby gebruiken zeer onnauwkeurig bij deze hoge waarden.

Ik zou starten met de basis:

1.
Stel de afschuimer erg nat af zodat er zo veel mogelijk afval afgevoerd wordt. Zoals Erwin ook al zegt.

2.
Plaats een powerfilter direct in het aquarium en vervang de watten om de 2 tot 3 dagen. Dit is lelijk om naar te kijken maar is zeer effectief voor het afvoeren van vuil.

3.
Blaas met een los pompje zoveel mogelijk vuil van de stenen en herhaal dit wekelijks. Het lijkt nu misschien dat er geen vuil op de stenen ligt maar je zult er versteld van staan hoeveel er los gaat komen.

4.
Reinig de bodem grondig, dit kan een grote verzamelplaats van vuil zijn, let hierbij ook goed op de ruimte onder, achter, tussen de stenen.

5.
Controleer of er echt overal in de bak voldoende stroming is, dit is belangrijk zodat vuil de kans krijgt om bij de afschuimer te komen en zich niet gaat ophopen in de bodem en in, op, achter en/tussen de stenen.

Als dit allemaal op orde is moet je de waarden zeker omlaag krijgen maar houdt er rekening mee dat het een jaar geduurd heeft om hier te komen, dit gaat ook tijd kosten om volledig onder controle te krijgen en houden!!

Als alle eerder genoemde punten opgepakt zijn kun je het proces ondersteunen met het toevoegen van bacteriën en het dagelijks toevoegen van een koolstofbron. Als koolstofbron heb ik erg goede ervaringen met Reef Fuel van OceanArt dit werkt zeer effectief, zoals John ook al zei.

Zoals ik al zei dit zal een proces worden dat wel enkele maanden gaat duren, snelle daling of stijging van de waarden zorgen ook alleen voor ellende en daar zit je niet op te wachten.

Succes!!

Goedenavond Lauwrensz,

Bedankt voor het meedenken, ik ga dit eens proberen toe te passen op mijn aquarium.
 
Die tip van powerfilter zeker doen , haalt er veel fijn stof uit .
Goei sterke pomp erop zetten . Wel even zoeken naar geschikte pomp ervoor .
Waarom zet je niet wat snel groeiende leders erbij , er is plaats genoeg , die slurpen ook wel wat weg .
 
Zijn er al veranderingen ?

Jazeker, nog niet optimale verbeteringen maar dankzij Ocean Art Reef Fuel is mijn No³ van 75 naar 57,3 gegaan. Fosfaat, pH en No² zijn nog niet heel erg aan het zakken. Maar heb sinds vorige week de dosis omhoog gegooid.
 
Jazeker, nog niet optimale verbeteringen maar dankzij Ocean Art Reef Fuel is mijn No³ van 75 naar 57,3 gegaan. Fosfaat, pH en No² zijn nog niet heel erg aan het zakken. Maar heb sinds vorige week de dosis omhoog gegooid.
Meet je de No3 met een checker van Hanna ?
Maar meetbaar nitriet in een draaiende bak ? Dan zou ik die stenen er gelijk uit fl*kkeren of anders een biologisch materiaal in de sump leggen (siporax of zoiets)
Want als het nog meetbaar is , is er niks te beleven op het steen qua activiteit . of er zit een gifstof in je bak dat dit niet toelaat (ik denk dan als eerste door de geschilderde stenen)
En de pH laten zakken ??? Die wil je hoog , 8,3 tot 8,6 (verloop assimilatie koralen,ochtend-avond)) , of er zit heel weinig licht boven .
Afschuimer en sterke stroming bovenaan , water moet flink kabbelen .
 
Meet je de No3 met een checker van Hanna ?
Maar meetbaar nitriet in een draaiende bak ? Dan zou ik die stenen er gelijk uit fl*kkeren of anders een biologisch materiaal in de sump leggen (siporax of zoiets)
Want als het nog meetbaar is , is er niks te beleven op het steen qua activiteit . of er zit een gifstof in je bak dat dit niet toelaat (ik denk dan als eerste door de geschilderde stenen)
En de pH laten zakken ??? Die wil je hoog , 8,3 tot 8,6 (verloop assimilatie koralen,ochtend-avond)) , of er zit heel weinig licht boven .
Afschuimer en sterke stroming bovenaan , water moet flink kabbelen .

Ik test inderdaad met Hanna (eigenlijk alles wat Hanna kan testen daar test ik mee). Stenen eruit gooien is een optie maar gezien ik ook binnen nu en 3 maanden ga verhuizen (ineens) wil ik dit even nog niet doen en dadelijk in 1x alle kosten meenemen zoals schoon water en schone stenen.
Zou je adviseren om de stenen eruit te halen en te koken om ze vervolgens te hergebruiken? Ph is nu 7.9 en het water is continue in een fixe stroming (al vinden de zeepaardjes dit niet een al te best idee)
 
Oh nee , met zeepaardjes niet doen .

Ik heb het al een keer gezegd , nepstenen niet gebruiken , die doen niks of heel weinig . ik heb er ook wel gehad , maar nooit gebruikt om te filteren , was gewoon vulling . Eigenlijk heel dure vulling als je dood steen voor 3 euro/kilo hebt .
Beter dood levend steen ergens halen , week goed spoelen en dan de bak in .
Ik zou de bak eens wat meer gaan enten , stekjes her en der halen , dan krijg je extra leven binnen .
 
gaat dat eigenlijk goed de combi zeepaardjes en je andere vissen ?
zijn die niet te druk ?
Bij Piet H. (zeepaardenman van NL ) is het heel rustig in zijn kweekbakken en showbak en ook heel weinig stroming (bijna niks)
wel volop wieren en algen
 
gaat dat eigenlijk goed de combi zeepaardjes en je andere vissen ?
zijn die niet te druk ?
Bij Piet H. (zeepaardenman van NL ) is het heel rustig in zijn kweekbakken en showbak en ook heel weinig stroming (bijna niks)
wel volop wieren en algen
Het gaat tot op heden goed, heb maandelijks wel 1 of 2 nestjes veulens momenteel. Dus lijkt me dat de dieren zich tussen de anemoonvissen, keizersvis, pincetvissen en kardinalen op hun plek voelen.
 

Terug
Bovenaan