Ultime Co2 Inline Atomizer


Rwae

Well-known member
Lid geworden
18 april 2017
Berichten
115
Leeftijd
34
Locatie
Beuningen
Beste Forumleden,

Al lange tijd liep ik te klooien met het vinden van de voor mij beste manier van co2 inbrengen. Eigenlijk is er m.i. niet echt een perfecte oplossing voor een bak van 125L waarbij ik geen stromingsverlies wil (reactor) en ook geen apparatuur in de bak(diffuser/ladder) maar wel betrouwbaarheid en veelzijdigheid wil (JBL ProFlora Direct, incl bellenteller, terugslagklep en degelijke aansluitingen) maar ook superfijne belletjes wil om de beste efficiëntie te hebben (Up inline atomizer).

Bij toeval merkte ik dat mijn Up inline atomizer niet meer lekdicht was bij het membaan, dit merkte ik aan een sissend geluid en te grote bellen bij de mist die hij produceert. Mijn JBL ProFlora direct heeft eenzelfde probleem door de structuur en hardheid (super zacht) van het membraan, zelfs met andere o-ringen en zelfs een extra o-ring blijft dit probleem bestaan.

Nu heb ik het volgende gedaan:

1. Men sloopt een Up Aqua unit uit elkaar met een mesje/schroevendraaier:
IMG_20190312_210904.jpg


2. Men verwijderd het membraan en schroeft deze met een drietal (aan een kant twee op elkaar) M22 o-ringen van de Gamma (https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-gummiring-t-b-v-perlator-m22-5-stuks/p/B426080) in de JBL ProFlora Direct behuizing

3. Sluit het geheel aan:

IMG_20190312_210959.jpg
IMG_20190312_211018.jpg


4. Het resultaat:

IMG_20190312_212638.jpg
IMG_20190312_212657.jpg


In mijn ogen is dit het beste van beide werelden op het gebied van inline atomizers. Functionaliteit en betrouwbaarheid van de JBL ProFlora Direct en de efficiëntie van UP Aqua. Wel een duur grapje als je ze beide moet aanschaffen maar volgens mij zijn de UP membranen ook los te krijgen. Geen idee of deze dezelfde maat hebben.

Nog een kleine aanvulling, het ding werkt 100% geluidstil en lekvrij bij het membraan, zo stil dat ik twijfelde of het wel werkte maar de mist in de bak en de ingebouwde bellenteller lieten zien dat het werkt als een trein.

Hopelijk heeft iemand hier nog iets aan.
 
Ik zou me ergeren aan zoveel mist in de bak hoor:sorry:
Haha is ook niet altijd even mooi, moet er wel bij vermelden dat ik hier net in de bodem heb zitten woelen dus het water was al een beetje troebel :thumbs:

Daarnaast is dit met een droog membraan welke niet ingeweekt is en geforceerd wordt met 3 bar. Vermoed dat het nog wel beter wordt, indien dat zo is zal ik een update plaatsen.
 
Ok dat geeft wellicht een vertekend beeld. Ik zag op het Vivarium in 2017 een bak met een atomizer en dat was een en al mist en ik dacht daar wil je toch niet hoeven kijken.
 
Na het membraan schoont gemaakt te hebben loopt het als een trein, vanaf 2,2 bar werkt het nu. De mist is verre van storend nu met 1.5 bps.

IMG_20190313_220508.jpg
 
Ik zou helemaal gek worden.

Heb ook zo’n up ding. Hele bak vol mist.

Zit nu een paar jaar VOOR het filter.

CO2 lost geheel op in het filter. Geen mist, geen geborrel, en boertjes.
 
Ik zou helemaal gek worden.

Heb ook zo’n up ding. Hele bak vol mist.

Zit nu een paar jaar VOOR het filter.

CO2 lost geheel op in het filter. Geen mist, geen geborrel, en boertjes.

Bij mij is de mist nu amper zichtbaar, het is al behoorlijk opgelost voor het in de bak komt. Voor het filter heb ik ook een tijdje gehad maar ik geloof in de voordelen die de mist brengt, namelijk directe opname door de planten.
 
Ik zou helemaal gek worden.

Heb ook zo’n up ding. Hele bak vol mist.

Zit nu een paar jaar VOOR het filter.

CO2 lost geheel op in het filter. Geen mist, geen geborrel, en boertjes.

En dat gaat gewoon goed, geen negatief effect op het filter?

Ik heb zelf ook een inline diffusor en heb een hekel aan die mist. Misschien toch ook omwisselen en op de inlaat zetten.
 
En dat gaat gewoon goed, geen negatief effect op het filter?

Ik heb zelf ook een inline diffusor en heb een hekel aan die mist. Misschien toch ook omwisselen en op de inlaat zetten.

Ja gaat zeer goed. Als je bak goed doorstroomd is de CO2 overal gelijk, dus ook in je filter. Plaats van oplossen maakt niet uit.
 
Dat ding mengt niet. Laat alleen zien hoe hard het water stroomd.

Op het lab gebruiken wie die om te zien of het koelwater stroomt (of niet).

Dat begrijp ik maar in een aantal reactoren zit ook zoiets verwerkt, vandaar het idee.
 

Terug
Bovenaan