Uniek project aquariummeubel, tevens hondenbench


kooi1970

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2009
Berichten
98
Locatie
Delft
Na afgelopen jaren een aantal bakken te hebben gehad (juwel: vision 180, daarna een trigon 350, RIO 400) heb ik een tijdje ‘droog’ gestaan. Het is toch weer gaan kriebelen, maar moest ook rekening houden met de WAF (wife acceptance factor)...

Mijn vrouw vond aquaria vaak teveel domineren in het interieur, en de standaard kasten lelijk... “ook hebben we er geen goede plek voor”.

De enige plek waar het zou kunnen was voor een muurtje van 87 cm breed. Niet veel dus.

Maar toen kreeg ik ineens een eureka moment, een doorbraak:
“Zeg, als ik nou eens zelf een onderkast maak, en daar ruimte voor de hond in maak?” We hebben namelijk een hondenbench staan, een soort kooi waar de hond in kan als ze alleen thuis blijft zodat ze niet alles sloopt. Ook is het voor haar een rustig plekje waar ze zich terug kan trekken als ze wil.

Nou, dát was ineens een top idee. Kunnen we een bench maken die beter in het interieur past én er is ineens plek voor een aquarium!

Ik ga hier de voortgang posten, naar mijn weten is nog niemand op het idee gekomen een bench en aquarium te combineren...
 
Goed, er was dus een start!

Wel werden er eisen gesteld:
De hond mocht natuurlijk niet geplet worden mocht het hele gevaarte bezwijken onder het gewicht van een volle bak.

Daar kon ik op zich wel inkomen

Dus zou ik voor dikke balken gaan. Maarrrr werd er toch wat getwijfeld aan mijn berekeningen, het feit dat ik dit nog niet eerder had gedaan (wel veel geklusd, maar geen aquariumkast die had bewezen stevig te zijn) sprak niet in mijn voordeel.

Dus er is het volgende uit gekomen als projecteisen
-Een stalen onderstel wat minimaal 800 kg aan kan (bak zal zo’n 400 worden maar laten we wat extra zekerheid inbouwen)
- daartegenaan een houten omkisting
- traliewerk om de hond in de bench te houden
- aparte kast voor de pomp, trillingsvrij om de hond niet in een constante brom te laten zitten
- passend in een industrieel interieur

Erbovenop komt een maatwerkbak van 85 breed, maar wel 60 diep en hoog. Zo kom ik toch op een mooie bak uit.
De achterwand ga ik zelf maken van piepschuim met epoxy (3x eerder gedaan dus wel ervaring ermee)

Er moeten een aantal malawi’s in komen. Ik weet dat de lengte van de bak daar niet ideaal voor is. Maar ik wil de bak diagonaal opbouwen (vanuit de hoek) zodat je twee kanten krijgt en de vissen elkaar niet continu zien.
 
Ondertussen is het frame gemaakt. Van staal met voorgeboorde gaten zodat het hout er van binnenaf tegenaan geschroefd kan worden en er aan de buitenkant niets te zien is.

B9B3FB92-923D-4971-96EE-7A3BD0F5645F.jpeg
 
De tralies was een beetje een puzzel hoe dat te maken is. Ik dacht eerst om alles van MDF te maken, dus platen met gaten erin gezaagd als ‘ramen’. Maar daar kon ik niet zomaar tralies tegenaan zetten, ik wilde ze erin laten vallen.

Dus gekozen voor gebruik van vuren latten en met deuvels de boel aan elkaar zetten.

De tralies ga ik van betonijzer maken. Als deze zwart geverfd zijn ziet het eruit als smeedijzer.

De deur wil ik als schuifdeur maken, ala ‘barndoor’ dus met grove wielen waar de deur aan hangt. Maar die zijn knetterduur (€75 voor een setje) dus ik ga kijken of ik die zelf kan fabriceren voor minder

Hier de eerste foto’s van het houtwerk

6CF28296-7318-4921-B5B2-106F81A52A06.jpeg
 
Voor het eerst met deuvels enzo aan de gang, maar met secuur werken lukt het prima.

Iedereen kan Ikea zijn!

Het is wel een hoop geplan. De spijlen moet ik er in zetten en dan pas de deklat erop. Daarvoor moeten de spijlen al geverfd zijn, en ook de grondverf moet al op het hout zitten.

Dan de binnenkanten van het raamwerk in de definitieve kleur verven, spijlen erin (met kit vastzetten) en de deklatten erop pielen en vastzetten.

Spijlen moeten natuurlijk recht zitten dus een hoop meetwerk moeten doen.

Ook wilde ik vast beginnen voordat het frame er was. Dus ook dat was veel meetwerk om er zeker van te zijn dat alles past als het op het frame gezet wordt.

A9E085C0-EC4B-45D6-A842-AC23CF62CCA4.jpeg
 
Ook lijkt alles op elkaar, dus goed markeren en bij elkaar houden. Hier het pakketje voor de ‘kopse kant’ met de gaten voor de spijlen voorgeboord. En de stukken betonijzer op maat gezaagd.

0B385E82-2D1D-46A8-B237-40DCBEC936B6.jpeg
 
De spijlen geverfd met ‘hammerite’.

Om door te kunnen werken gaten in hout geboord en ze erin geslagen met een grote hamer. Eruit krijgen zien we dan wel weer.

Extra lastig is dat het vorige week erg koud was, in de schuur was het een comfortabele 0 graden... een kachel bij de bouwmarkt kom het net 7 graden maken (na 3 uur). Zo werd de hammerite iets minder stroperig maar het bleef een kliederboel.

Uiteindelijk ziet het eruit alsof je een verjaardagstraktatie voor school hebt gemaakt. “Lekker grote dropstaven!!”

40C8F6A6-1969-4007-8117-F28DF8037E19.jpeg


4D12FB0A-7C90-43BD-A188-3FFC4CCA3A74.jpeg
 
Dit is het werk wat tot nu toe is gedaan, ongeveer een week of drie geleden gestart.

Het frame heb ik een paar dagen geleden opgehaald, gelukkig bleek het precies op maat te zijn en kon ik de boel vast even passen. En alles klopte!

De laatste dagen heb ik het houtwerk in de grondverf gezet, nu kan de echte lak erop. De binnenkant wil ik licht houden, buitenkant wordt groen-grijs achtig.

De kast voor de techniek komt dus in het verlengde van de bench, het frame loopt tot 80 cm en de kast loopt door tot 120cm. Zo moet er een externe filter van formaat in passen. Ik ga de bodem los in de kast leggen op rubber strips. Op de kopse kanten komen deze ook. Zo hoop ik dat de trillingen van de pomp niet doorgegeven worden
 
Komende dagen dus verven. Saai want veel wachten op drogen, zo kun je niet doorwerken natuurlijk...

En als ik de binnenzijden van de ramen heb geverfd in de definitieve kleur kunnen de tralies erin. Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Daarna kan het snel gaan, als alles in elkaar zit verft het makkelijker dan allemaal losse latjes.

Aquarium is besteld maar dat duurt een week of 6 ivm drogen van de kit enzo.. kan dan wel vast met de achterwand aan de gang.
 
Mooi project.
Welke verf gebruik je? want als je watergedragen verf gebruikt kan je je alles best snel gronden en aflakken.
 
Lekker aan het klussen zo te zijn, ben benieuwd hoe het er uit gaat zien (waarschijnlijk als een bench met een aquarium erboven:D
 
Ik gebruik watergedragen verf, maar ook dat moet toch wel meerdere uren drogen.

Ben wel voorzichtig, als ik het nu af ga raffelen dan heb ik al het werk voor niets gedaan. Dus geduld blijven houden dan maar
 
mooi dat de hond geen last krijgt van de vissen.

maar andersom? spring hij niet tegen de wanden wanneer je thuis komt ed?
en ik dacht nog hoe ga je dat grote gat opvangen? je aquarium steunt straks op de randen. lijkt mij dat glas iets meer steun wil. en hout misschien wel gaat buigen?

ik heb zelf vanwege de WAF mijn aquarium op een dressoir staan dat ik mat wit heb geverfd en daarin ikea lade bakken voor de kinderen.
 
Ik gebruik watergedragen verf, maar ook dat moet toch wel meerdere uren drogen.

Ben wel voorzichtig, als ik het nu af ga raffelen dan heb ik al het werk voor niets gedaan. Dus geduld blijven houden dan maar

Ja dat moet idd een paar uur drogen tussendoor maar kreeg door je verhaal het idee dat je steeds veel langer moest wachten ;)
 
Mooi project en compromis voor het gezin en de inrichting, goed bezig zo.
 
Op het frame komt een MDF plaat van 22 mm te liggen. Daar steunt de bak op, maar in principe staat hij -via de plaat- altijd op het stalen frame. De bak komt ook recht boven het frame te staan dus heeft altijd ondersteuning.
Ik ga er even van uit dat dat voldoende is . Zie zat bakken die alleen op de randen van een frame staan en in het midden ‘hangen’.

De hond gaat geen gevolgen hebben voor de stabiliteit. Is een Dwergschnauzertje van 6kg. De vloer van de bench houd ik ook los, dus ligt tussen de buizen van het frame in. Heen en weer lopen heeft dus geen effect op de bench zelf. En als toch blijkt dat er beweging in komt als ze druk doet, kan ik de boel altijd nog vastzetten aan de muur...
 
En ja, die WAF is iets om rekening mee te houden ja. Wel gek eigenlijk dat er geen MAF bestaat voor allerlei frutseltjes (oh nee, decoratie hert dat) in huis!?
 
En ja, die WAF is iets om rekening mee te houden ja. Wel gek eigenlijk dat er geen MAF bestaat voor allerlei frutseltjes (oh nee, decoratie hert dat) in huis!?
de maf bestaat wel hoor. alleen blijkt dat mijn vrouw vanuit de WAF wet haar Veto heeft gebruikt om bij de MAF het Veto recht eraf te halen. Dus is het een kwestie van lang debatteren, kapot laten 'vallen' en verstoppen in de kelder.
 
Wat ik me wel afvraag hebben de honden geen last van de geluid productie van de pompen
Zie daar trouwens 123 ook geen ruimte voor is dit gebeuren
 
Wat ik me wel afvraag hebben de honden geen last van de geluid productie van de pompen
Zie daar trouwens 123 ook geen ruimte voor is dit gebeuren

Pompen komen in de extra ruimte aan de rechterzijde. De kast loopt daar voorbij het frame verder.

Die ruimte wordt de techniek kast. Ga ik van binnen bekleden met schuimplaten, en de boden komt op rubbers zodat deze geen contact maakt met de rest van de kast
 
Even de boel tegen elkaar gezet om een indruk te krijgen.

Misschien dat ik aan de onderzijde van de dekplaat nog een extra plaat MDF zet voor de extra stevigheid, maar zou niet nodig moeten zijn.

Zo is ook de ‘techniek kast’ duidelijk hoop ik

D9E91C17-4C3C-4482-961B-665E34B918C3.jpeg


03A26B7B-F51E-4F04-B535-4BEAD182AF89.jpeg


8DCC6603-771C-4F1C-939A-CA7DD1E408D0.jpeg
 
Ik had nog betonijzer over.

Daar een deurgreep van gebogen, en twee handgrepen voor de deurtjes van de techniekkast (die komen met het rechte eind in het hout en zaag ik schuin af zodat er een soort van halve hart vorm ontstaat) wordt wel duidelijker als ik ze af heb gezaagd. Zie de witte streep even als de doorsnede van de deur.

Ook een voorbeeld van hoe ik de ‘barndoor wielen’ ga maken, met een origineel erbij (wat dus €75 kost...)

DB677C8A-5D54-4805-B557-A204DE98010D.jpeg


53978C92-8ECB-435D-B61C-38554D1A616F.jpeg


384A6D43-44FC-45BF-B43B-9D9CC63DB970.jpeg


2563A310-A299-4A8E-B801-32F3F551AC03.jpeg
 
Test om gek ijken of het ijzer goed in een geboord gat blijft zitten, met universele kit.

Dat blijkt te werken... nu nog even verven en ik kan iemand een handdoek haakje ofzo voor zijn verjaardag geven

E66787EC-59E9-4272-8FDB-02CD249CACBB.jpeg
 
Hoewel het zwarte leuk is, is het niet leuker om het te laten roesten en dat blank af te lakken zodat het wat meer geleefd lijkt?
Het wapeningstaal hè ;)
 
Hoewel het zwarte leuk is, is het niet leuker om het te laten roesten en dat blank af te lakken zodat het wat meer geleefd lijkt?
Het wapeningstaal hè ;)
Heb ik wel aan gedacht, maar ik wil het tegelijkertijd niet té grof maken...
 
Hoewel het zwarte leuk is, is het niet leuker om het te laten roesten en dat blank af te lakken zodat het wat meer geleefd lijkt?
Het wapeningstaal hè ;)
Heb ik wel aan gedacht, maar ik wil het tegelijkertijd niet té grof maken...
 
Een industriele look is juist modern en in de huidige tijdsgeest, ik zou het dan deels met schuurpapier bewerken waardoor het geheel wat meer doorleefd word en dan aflakken
 
Wát een hoop latjes, pffff

Moeilijk om alles nog kwijt te kunnen en netjes te laten drogen!

Ik zal blij zijn als ik de binnenkant van de kozijnen heb kunnen verven, dan kunnen de spijlen erin en kunnen de toplagen erop. Dan hou ik tenminste aan aantal grote stukken over

CF93F774-E611-4C99-9C07-4D44ED93C107.jpeg
 

Terug
Bovenaan