Wat is er nieuw

UNS 45l high-tech van daand

Ben net de lamp gaan halen. Het is geen WRGB II slim geworden maar de gewone WRGB II. Deze is een serieus pak sterker dan de slim en om eerlijk te zijn is overkill een understatement… Anyways het is een geweldige lamp en ik ben volop aan het spelen met het kleurenspectrum. Ik heb ook Shrimp King GH+ mee en ga met gedestilleerd water werken. Alle hardscape e.d in deze bak zijn geschikt voor garnalen dus ik kan proberen om de wat moeilijkere soorten te houden. Ik hanteer een dagelijkse waterwissel met normaal water voorlopig voor de ammonia van de Amazonia V2 weg te halen. Vanaf dit achter de rug is begin ik met gedestilleerd water.
Ik heb ook Bucephalandra sp. ‘needle leaf’ gekocht maar hier wacht ik mee tot de Amazonia voorbij de initiële fase is. Ik ben echt super tevreden van de lamp.
59F269C4-3625-4963-9F6B-E6B7212713AA.jpeg

Ik heb een vraag ivm bemesting. Ik gebruik APT 3 AIO voor gebruiksgemak. Volgens het flesje zou ik 3 pompjes/100l/dag moeten toedienen. Dit aquarium is echter maar 13l bruto. Netto gaat het rond de 10 zijn. Ipv 21 pompjes per week zou ik dus maar 2 pompjes per week moeten toedienen. Nu is mijn vraag: kan het kwaad dat ik niet dagelijks bemesting toevoeg omdat er dus 3 à 4 dagen tussen elk pompje gaan zitten of zou ik het beter met een spuitje dagelijks toedienen. Dit lijkt me beter maar het gaat me op lange tijd vast en zeker tegenzitten om telkens te knoeien met een spuitje terwijl ik gewoon een handig pompje heb. Wat zouden jullie doen? 2 keer per week 1 pompje of dagelijks via een spuit een correcte dosering toevoegen? Dit zou dan gaan over 0,28ml per dag.

Ik voed de voeding altijd in 1x toe na het verversen maar goed dat zegt niks. Op de foto oogt hij veel groter dan amper 15 liter.

Ik voed de voeding altijd in 1x toe na het verversen maar goed dat zegt niks. Op de foto oogt hij veel groter dan amper 15 liter.
Ik denk ook dat ik het simpeler wil houden. Als ik dagelijks moet zien dat ik 0,28ml toevoeg heb ik ook niet veel marge voor fouten. 2 keer per week een pompje is veel eenvoudiger. Ik heb wel wat nieuwe Amazonia toegevoegd dus die lekt wel ammonia wat ik tegenga met dagelijkse waterwissels maar er is alsnog een zekere hoeveelheid nitraat aanwezig. Ik zou dus nog best wachten tot de ammonia uitgelekt is voor ik begin te doseren.

Als hij groter lijkt heb ik mijn werk goed gedaan 😉.

064CCD57-0436-4118-92B2-A540D3025D30.jpeg
5E54DD35-2DC4-4767-8445-C4D59721324B.jpeg
78BC6247-A698-4788-B8FA-48F1C4B71643.jpeg
163A61F8-6309-4A56-916C-EBD944A8F119.jpeg
CBB290AA-9BB5-4DBB-BFCF-715B1833461A.jpeg
Deze bak vordert probleemloos. Ik ben enorm onder de indruk van de lamp. Hij draait nu op 25% denk ik. Ik ben begonnen met het verversen met gedemineraliseerd water dat ik naar een tds van +-140 breng. Ik heb Bucephalandra sp. ‘needle leaf’ toegevoegd voor wat meer accenten. Over enkele weken kan ik de garnalen toevoegen. Ik wil de Monte carlo zo laag mogelijk houden om de schaal van de scape niet te verpesten. Verder zou ik willen dat de Rotala blood red nog net iets intenser rood kleurt. Voor de rest doen alle planten het uitstekend. Ik denk dat ik nog wat mos ga bestellen voor op het andere stuk hout te lijmen.

Sinds een week heb ik een vreemde gevorkte plant opgemerkt die tussen mijn Fissidens fontanus groeit. Ik vind het er best interessant uitzien maar zou geen idee hebben wat het zou zijn. Iemand die het me kan vertellen?
4E84CD45-2A4E-46D3-B4FE-BD3CC0865BA8.jpeg

3CF24A58-76A4-4C9E-89F9-E6DE2FD4C8DE.jpeg
8C6F441B-0C23-4D6E-8E50-CC38BAC92832.jpeg
7A4E192E-8042-4BBF-B4CE-E5C5603ECAF2.jpeg

470A98F3-D81C-440E-944B-656244101530.jpeg

De bak begint in balans te komen. De planten doen het goed, algen zijn minimaal. Ik ververs wekelijks 20-30% met geremineraliseerd water. Op zondag en donderdag doseer ik een pompje APT 3.
Ik ga volgende week de garnalen toevoegen. Het worden gewone crystal reds die ik ga samenvoegen met degene uit mijn andere bak aangezien ik de UNS 5N ga herscapen vanwege enkele problemen.
Ik twijfel een beetje qua temperatuur (verwarming of niet), voorlopig is hij onverwarmd.

Sinds een week heb ik een vreemde gevorkte plant opgemerkt die tussen mijn Fissidens fontanus groeit. Ik vind het er best interessant uitzien maar zou geen idee hebben wat het zou zijn. Iemand die het me kan vertellen?Bekijk bijlage 384128
Is dit niet levermos of misschien Süsswassertang?

Is dit niet levermos of misschien Süsswassertang?
Het zal waarschijnlijk in die aard liggen. Het lijkt volgens mij niet op Süsswassertang, dat is veel slapper en minder fijn dan dit.
Dit plantje groeit echt snel heb ik gemerkt.

Ik heb vandaag +-10 crystal red garnalen toegevoegd. Ze zijn erg goed in verstoppen maar ik zie ze geregeld schuilen in het hout. Ik houd de tds op 140 en voer ze shrimp king complete. Voor de rest doen alle planten het goed. De Monte carlo begint zich aan te passen aan het gedeelte dat zich boven water bevindt.
Ik zie het levermos (?) overal waar de Fissidens fontanus is. Waarschijnlijk is het hiermee gekomen.
80169558-D7CA-4B7B-8A75-F88F70308AB7.jpeg
89C02523-1292-45DF-877F-23B18EB09D25.jpeg
7956F89D-BE01-40FF-8E68-DBFB20FFA072.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Ro
Ik ben zeer blij met dit aquarium. De planten doen het goed, de garnalen doen het goed en alles loopt soepel. Eerst verstopten de garnalen zich maar tegenwoordig zijn ze overal aan het rondlopen. De Rotala blood red links is niet zo rood als degene rechts, wat een probleem aanduidt met de flow denk ik. Ik vind het er eerlijk gezegd beter uitzien zo, dus ik laat het gewoon. Ik wil het levermos trimmen maar ik weet niet goed hoe want ik weet niet eens zeker welke plant het precies is.
1AC52AA5-9E82-4995-AE0A-E41B2772869E.jpeg
065C8CC3-C45F-4803-A48F-BEC486721265.jpeg
2A17B0A6-82FC-403B-B6D1-115F54EE0C5D.jpeg

Als de Blood Red niet goed op kleur komt heb je: teveel nitraat in het water of te weinig licht.
Ik denk het 1e. Licht zou ik niet verhogen omdat ik algvorming zie. Daar moet je wel goed op blijven zitten!

Als de Blood Red niet goed op kleur komt heb je: teveel nitraat in het water of te weinig licht.
Ik denk het 1e. Licht zou ik niet verhogen omdat ik algvorming zie. Daar moet je wel goed op blijven zitten!
Ik vind het raar dat de Blood red rechts dan wel mooi roze is. De algen moet ik inderdaad goed op blijven letten. Ze zitten allemaal op het stukje hout rechts en in de stroming. De linkerkant van de bak is quasi algenvrij.

Als hier de levermos te groot wordt trek ik er meestal stukjes af want als je knipt dan krijg je imo meer kleine stukjes die op de bodem blijven wat troep kan geven.

IMG_7581.jpeg

Alles draait goed. De garnalen zijn nu altijd te zien en de planten doen het goed. Ik denk dat ik het rechtste stukje hout weg wil halen maar ik ben niet zeker of het er dan beter gaat uitzien.

• Leuk
Prachtige tank!
Hou wel de groeihoogte van de Monte Carlo goed in de gaten, je zou de eerste niet zijn waar met verloop van tijd de hele mat loskomt van de bodem. Af en toe de schaar erin voorkomt dat probleem 😉

Prachtige tank!
Hou wel de groeihoogte van de Monte Carlo goed in de gaten, je zou de eerste niet zijn waar met verloop van tijd de hele mat loskomt van de bodem. Af en toe de schaar erin voorkomt dat probleem 😉
Hij wordt inderdaad gevaarlijk dik. Ik heb hem al twee keer fors getrimd maar het wordt weer eens tijd. De Rotala blijft nog steeds groen terwijl ik geen nitraat meet. Zeer raar maar goed het ziet er wel natuurlijk uit.
Ziet er goed uit! Het stukje hout aan de rechterkant vind ik juist wel mooi het ziet er op de foto mooi natuurlijk uit.
Bedankt!

Hij wordt inderdaad gevaarlijk dik. Ik heb hem al twee keer fors getrimd maar het wordt weer eens tijd. De Rotala blijft nog steeds groen terwijl ik geen nitraat meet. Zeer raar maar goed het ziet er wel natuurlijk uit.
Dat jij bijna geen nitraat meet is een goed teken hoor, dan is de bioload prima in orde. Planten zijn gek op nitraat. Dus opletten met water wissels, hou het bij kleine hoeveelheden per keer 😁 Voor deze garnalen is een nitraat gehalte van 10-15 ppm goed.

Dat jij bijna geen nitraat meet is een goed teken hoor, dan is de bioload prima in orde. Planten zijn gek op nitraat. Dus opletten met water wissels, hou het bij kleine hoeveelheden per keer 😁 Voor deze garnalen is een nitraat gehalte van 10-15 ppm goed.
Ik ververs elke week ca 3 liter, wat uitkomt op ongeveer 25%. Ik doseer met APT 3 en die is vrij nitraat arm. De lamp staat op 30% denk ik. Straks weer even de Monte carlo trimmen en het water verversen. Ik zou graag een TDS van 140 willen maar ondanks dat ik ververs met geremineraliseerd met TDS 140 klimt de bak meteen naar 170 en daar blijft hij stabiel.

• Leuk
Ziet er allemaal keurig uit hoor! Die constante stijging van je TDS word veroorzaakt door de toevoeging van de APT. NP K zijn allemaal zouten, dus je totaal opgeloste stoffen stijgt hier ook mee. Meng je die 3L water ook aan met GH+ ? Dat zou je bij de volgende waterverversing achterwege kunnen laten.

Ziet er allemaal keurig uit hoor! Die constante stijging van je TDS word veroorzaakt door de toevoeging van de APT. NP K zijn allemaal zouten, dus je totaal opgeloste stoffen stijgt hier ook mee. Meng je die 3L water ook aan met GH+ ? Dat zou je bij de volgende waterverversing achterwege kunnen laten.
Ja ik gebruik GH+. Deze keer moet ik dan gewoon verversen met puur osmose water?

• Leuk
Ja, begin eerst met 1 liter schoon osmose water en meet na 10 minuten de TDS. Daarna de volgende liter, enz… je zult zien dat je TDS langzaam daalt. Als volgende week de TDS weer flink verhoogt na toevoeging van de APT, zou je die met 25% kunnen verlagen.

Het gebeurt weer. De TDS heb ik na het toevoegen van APT op 150 gebracht, perfect dus. Ik heb niets meer toegevoegd maar nu meet ik terug 171. Deze waarde keert altijd terug en hij stijgt nu ook niet verder meer. Misschien is het verstandiger om te focussen op het stabiel houden van de tds ipv het constant proberen aan te passen? De garnalen zien er gelukkig uit i.i.g. 😉
IMG_7611.jpeg

Wat geeft je TDS aan, nadat je water ZONDER GH+ en de APT hebt toegevoegd? Want als de APT de veroorzaker van de verhoging is, hoef je ook niet zoveel GH+ toe te voegen. En verder moet je er ook van uit gaan, dat blad e.d. dat verteerd, ook de waardes verhoogt.
Hou gewoon je garnalen goed in de gaten, zijn ze levendig, mooi van kleur, niet weggedoken in een hoekje, en ze eten alleen maar non-stop, is er niets aan de hand 😉

Laatst bewerkt:
Ik zie bij mij ook dat de uS na het verversen 300 is en na een week soms 320-330 en dat komt ook mede door afvalstoffen vanuit het voer denk ik.
Ik ververs wekelijks dan ook 10% als ik het niet vergeet.

Wat geeft je TDS aan, nadat je water ZONDER GH+ en de APT hebt toegevoegd? Want als de APT de veroorzaker van de verhoging is, hoef je ook niet zoveel GH+ toe te voegen. En verder moet je er ook van uit gaan, dat blad e.d. dat verteerd, ook de waardes verhoogt.
Hou gewoon je garnalen goed in de gaten, zijn ze levendig, mooi van kleur, niet weggedoken in een hoekje, en ze eten alleen maar non-stop, is er niets aan de hand 😉
Zondag meette ik na het toevoegen van puur ro water en de toevoeging van APT 150. Sinds dan niks meer toegevoegd, geen voedsel of meststoffen.

Heb net de CR garnalen van mijn 5N aan deze bak toegevoegd aangezien de 5N een rescape krijgt. Ik heb nu een aardig aantal en ik denk dat ik een zwanger vrouwtje zie. Ze houden van flakes (?) en iets minder van shrimp king. Ik voer ze in afwisseling en met de flakes kan ik ze met de hand (tang) voeden wat heel leuk is. Ze komen goed tot hun recht in deze speciaalbak. De vuurgarnalen heb ik in mijn ‘afval’ 60cm gezet. Daar zitten alleen planten in en ik laat die bak volledig zijn ding doen.
IMG_7631.jpeg

Mooie dekking Daan.
Dankje. Het is een volledig tapijtje maar het groeit iets te snel vind ik. Ik mag elke week gaan snoeien bijna. Om dan alle trimmings te vinden is echt verschrikkelijk.

Heb een klein vermoeden dat de populatie bijna wat groter gaat worden… Net deze twee vrouwtjes kunnen fotograferen.
IMG_7706.jpeg
IMG_7704.jpeg

• Leuk
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan