Wat is er nieuw

UNS 5N high tech van daand

Je Cryptocoryne parva zou best nog eens terug willen komen. Cryptocorynes houden niet van veranderingen en lijken dood te gaan, verslijmen veelal totaal, maar vaak komen ze toch terug!
Ik zie de parva op sommige plaatsen terugkomen inderdaad. Nooit verwacht dat dit ging gebeuren want ze leken echt morsdood maar ze zijn terug🙂. De tweede lading Alternanthera die ik erin heb gezet ziet er niet zo fris uit. De staat waarin hij toekwam was echt verschrikkelijk dus ik ga even kijken of het nog beter wordt en anders haal ik hem weg. Ik kan de lege plaats opvullen met Cryptocoryne parva uit mijn andere bak of met cuttings van de gezonde Alternanthera. Linksonder op de foto zie je de gezonde Alternanthera, rechts de treurige. De Hygrophila pinattifida heb ik nog nooit gehad dus geen idee hoe hij eruit zou moeten zien maar ik denk dat hij meer roze zou moeten zijn?
image.jpg

Althernathera reineckii mini houden van licht(sterkte) en van CO2! Je Hygrophila pinattifida zijn er in soorten en hebben meestal groene of (rood)bruinachtige kleuren.

Althernathera reineckii mini houden van licht(sterkte) en van CO2! Je Hygrophila pinattifida zijn er in soorten en hebben meestal groene of (rood)bruinachtige kleuren.
Denk dat ik op beide wel goed zit… CO2 is <30mg/l nu (wil ik wel afbouwen) en de A361 staat op 75% wat uitkomt op 1 watt/liter. Heb schrik dat dit zelfs te veel is.

Je Cryptocoryne parva zou best nog eens terug willen komen. Cryptocorynes houden niet van veranderingen en lijken dood te gaan, verslijmen veelal totaal, maar vaak komen ze toch terug!
Inderdaad, nadat ik mijn scape heb veranderd, waren mijn crypto's slecht bezig erna veel slijm, slechte bladeren nu 2 maand verder groeien ze weer mooi groen

Ik heb twijfels over het bestand van de bak. Het water waarmee ik ververs heeft goede waarden voor Caridina’s (pH: 6.2-6.4, GH: >7 en KH: 0-2 met tds: 162.) Echter meet ik na een week een tds van 190 met een KH van 3. Ik vermoed dat dit komt door de seiryu stenen. Dit zou te hoog zijn voor Caridina waardoor ik twijfel of het niet beter zou zijn om Neocaridina te nemen. Ik zou graag Caridinas houden want ik vind ze veel mooier maar het welzijn staat me nu wel voorop. Wat denken jullie?

Welke Caridina s heb je want je hebt ze ook die prima op kraanwater kunnen.

Ik zou de keuze moeten maken tussen: red fancy tiger, blue bolt, crystal red, crystal black en rode galaxy pinto.

Ja dat zijn wel merendeels de Taiwan Bee dacht ik en of die op een kh van 3 kunnen weet ik niet. Ik heb ze ook op een kh van 1 ongeveer.
Misschien kan @BlupGup er iets over zeggen.

De bak draait wel mooi. Er is een klein beetje alg maar niets waar ik me zorgen over maak. De garnalen gaan het wel opruimen en hij zal vanzelf wel verdwijnen naargelang de bak stabiel wordt. De bak kan niet meer iwagumi genoemd worden, maar ik ben toch tevreden 😉. Nu wordt het tijd om wat met de nitraat te gaan sleutelen voor een rode kleur op da Rotale, Hygrophila en Alternanthera.
17EAE19A-6374-430B-9ADC-6D70856BE7CC.jpeg

Ik zou de keuze moeten maken tussen: red fancy tiger, blue bolt, crystal red, crystal black en rode galaxy pinto.
Ik weet niet in hoeverre die allemaal tegen "veel" co2 kunnen.

Ik weet niet in hoeverre die allemaal tegen "veel" co2 kunnen.
De CO2 wil ik best wel achteruitschroeven. Ik heb in feite redelijk 'makkelijke planten'.

seiyu stenen zijn 1 van de stenen die het meest afgeeft, mijn GH is van 8-9 naar 13 gegaan en Kh van 3 naar 6 etc

seiyu stenen zijn 1 van de stenen die het meest afgeeft, mijn GH is van 8-9 naar 13 gegaan en Kh van 3 naar 6 etc
Echt jammer want ik vind het echt mooie stenen om mee te werken. Vandaar dus ook mijn twijfel of Caridinas houden überhaupt mogelijk gaat zijn.

Na verder contact met de kweker wist hij mij te zeggen dat zijn Crystal reds wel gingen lukken in mijn bak. Volgende week ga ik dus 13 crystal reds toevoegen.

Ja de ene kweker heeft ze op andere waarden dan een ander dus navraag is altijd goed.

Ik hoop dat ze het goed doen. Ze zijn high grade dus een kolonie starten zou wel geweldig zijn. Wat voeren jullie aan jullie Caridinas?

Heb ook vissen dus ze eten gedeeltelijk met de pot mee. Verder catappablad en soms wat andere herfstbladeren, brandnetel, frambozenblad, spinazie, erwten, boontjes. Laatst paksoiblad geprobeert, werd ook goedgekeurd. Is vanalles wat ze lusten.

Heb ook vissen dus ze eten gedeeltelijk met de pot mee. Verder catappablad en soms wat andere herfstbladeren, brandnetel, frambozenblad, spinazie, erwten, boontjes. Laatst paksoiblad geprobeert, werd ook goedgekeurd. Is vanalles wat ze lusten.
Zijn ze dus niet van die lastige eters zoals mij :DD ;))

01671C35-82A0-4D4C-80DD-4047AD0EE72F.jpeg
31FA1BD5-19A9-4998-9643-630742AB1215.jpeg
Ergens volgende week gaan de Crystal Reds erin. Ik heb er nu wat Neo’s in als ‘proefkonijnen’ (klinkt negatief maar de bak draait ondertussen al meer dan een maand dus hij is wel klaar voor bewoners) maar die kunnen niet kruisen met de Caridinas dus ik laat ze zitten denk ik. De pakten doen het goed, ze zijn aan een trimbeurt toe. Ik hoop dat de Caridinas het goed doen.

Mooi groen bakje en alles om de bak heen heb ik niet gezien hoor ;)k

Ik ben nu bezig met de crystal reds te acclimatiseren. Hopelijk doen ze het goed in mijn bak 🙂

Ze zitten erin! Voorlopig doet iedereen het goed. Ik ben geen kenner qua gradatie maat ze zien er niet slecht uit vind ik.
C9086EA1-B498-477B-84CC-DC8D2C1FBD40.jpeg

Ongerelateerd maar volgende week ga ik naar een nieuwe aquariumwinkel om wat spullen te halen voor mijn UNS 45l. Die draait al lang en ik heb zin in iets nieuws. Ik ben aan het twijfelen of het nodig is om mijn twinstar 45b op die bak te upgraden naar een Chihiros WRGB2 slim 45. Misschien zou dat wat overkill zijn (bak is 17cm hoog)… Ik ga voor een interne filter gaan want op die bak past echt geen mooie inlet en outflow. Ik ga een CO2 systeem halen en vooral kijken voor hardscape en planten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan