upgrade filtersysteem en vissenbestand?


ornatus

Active member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
42
Leeftijd
39
Hallo,
wij hebben al een 3tal jaar een zitbank/vijver. deze is 5m lang 45cm breedt en 45cm diep ongeveer. een kleine 1000liter dus.

hier zit een drukfilter op (links van de waterval, achteraan de foto)
met een oase pomp van 4500l/u met skimmer, de uitstroom is verbonden met de waterval.

er staat ook een klein fonteinpompje op.(900l/u)
op zich denk ik voldoende pompcapaciteit, maar de pomp staat onder de waterval dus de doorstroming over de 5meter is niet goed. Dit ga ik komende weken verbeteren door hem aan de andere kant van de vijver te zetten. hopelijk geraak ik wat meer van het bodemvuil af

qua visbestand zitten er nu een 5tal goudvissen in.
maar ik heb zo het vermoeden dat ik hier iets veel interessanters kan in steken, maar geen idee wat, en hoe ik de filtering mss kan optimaliseren...


iemand die me verder op weg kan zetten? of zou een kleine vijverstofzuiger ook bestaan voor het bodemvuil?(zonder ik heel de vijver leegtrek)

280955782_331922009066997_8273289280645493730_n.jpg
 
Wat zou je qua vissen willen? De lengte is natuurlijk mooi maar met slechts 45 centimeter breed en diep zijn die goudvissen al maximaal qua grootte, hopelijk gaat dat allemaal goed ook in de winter!
Ik denk dat je qua filtratie eigenlijk al goed zit.
 
Als ik het goed zie op de foto is je waterpeil hoger dan je grasveld. Dat betekent dat je met een slang met een flinke diameter al heel veel troep van de bodem kunt afhevelen en dan de rest met een vierkant schepnet.
En inderdaad, mocht het ooit nog flink gaan vriezen, dan zul je flink wat maatregelen moeten nemen om te zorgen dat de boel niet kapot vriest. Normaal gesproken wordt gezegd dat een diepte van 60 cm ONDER het grondniveau voldoende is, maar deze vijver ligt 45 cm BOVEN het grondniveau en is dus behoorlijk vorstgevoelig.
Er zijn allerlei mogelijkheden om je vijver vorstvrij te houden, maar ik heb daar geen enkele ervaring mee, dus dit is een voorzetje voor de vijverliefhebbers die daar wél ervaring mee hebben: Ga je gang!

(Je zou ook nog kunnen overwegen om je vijver als er vorst wordt aangekondigd, leeg te halen en de vissen tijdelijk binnen te halen. Dat is niet ideaal voor de vissen, maar slechts voor enkele weken, dus dat is eventueel te doen.)
 
Als je in de winter genoeg stroming hebt moet het wel heel gek gaan wil je in de problemen komen
 
leuk vijvertje!

kwa "interessantere vissen" zou je eens kunnen kijken naar chinese danio's, rondstaart paradijsvissen oid. Minder gangbaar en heel behoorlijk winterhard.
 
Hallo,
ik ga vandaag de pomp wat verder zetten in de vijver zodat niet direct het gefilterde water terug erin gezogen word.

de vijver is nu 3 jaar oud, deze winter nooit hard gevroren dus ook nooit dicht geweest
vorige winter harder gevroren, maar ik dek de vijver bovenaf af dan met 10cm dikke isolatieplaten, en daar nog een plastiek zeil over zodat er geen wind door kan( aan de fontein en de waterval blijft deze open, zo vriest hij niet dicht.

Ik kan vandaag om een 10 tal notropis chrosomus(regenboogelrits) deze kunnen bij de kleine goudvissen( als de goudvissen te groot worden verhuizen ze naar de buurman met een grotere vijver)
rondstaart paradijsvis is mss moeilijk aan te geraken, en chinese danio's ben ik bang voor de winter, alsook dat ze mss in de pomp gezogen zullen worden?

 
5 meter slang kopen. En de pomp tegenover de waterval neerzetten. Dan stroomt het over heel de lengte.
Die pomp is toch voorzien van roosters en een grove schuim? Zodat vissen er niet in kunnen?
 
de bodem is een pak minder vuil, het werkt allemaal naar behoren, maar nu zie ik dat mijn drukfilter na 3jaar een klein lek heeft aan de hendel, dus deze zal vervangen moeten worden( is natuurlijk uit garantie)
nu twijfel ik om opnieuw een drukfilter te nemen, of een doorloopfilter(maar die moet dan boven de waterval uitkomen) en dan moet ik wat gaan verbouwen...

iemand zijn mening?
ondertussen een 15tal regenboogelritsels en vandaag nog een 10 tal roodbuikjes halen, dan is het compleet denk ik
 
Sorry, ik kan je met die keuze niet helpen. Heb geen ervaring met vijverfilters.

Je kunt op youtube misschien wat filmpjes bekijken over het onderhoud van die filters.
 
Hier ook alleen ervaring met plantenfilters voor vijverzuivering.
 

Terug
Bovenaan