UV filter, nuttig?


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo Allemaal,

Ik zie op Aliexpress geregeld UV filters voorbij komen voor niet al te heftige prijs maar wil graag weten of dit wel nuttig is. Ik heb wel gelezen dat het bacterien dood die verschilldende ziektes kunnen veroorzaken en kan gebruikt worden tegen verschillende algen soorten.
- Als je nu een goede draaiende bak heb is het dan nodig?
- Als je een nieuw aquarium opstart is het dan handig/nuttig

Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een uv/lamp filter als je al een goed filter heb draaien.

Vriendelijke groeten
Marc
 
Hoi Marc,

UVC-filters schakelen ziekteverwekkers uit die zich in de waterkolom bevinden. Deze methode van filteren/behandelen is niet per se een must, maar kan ook in ogenschijnlijk gezonde aquaria de druk op het immuunsysteem van je vis verlagen.

Heb je het geld / kost het je weinig, dan is het een prima investering.

Het wattage hangt af van de inhoud van je bak en hoe krachtig het filter is dat je op de UVC-lamp aansluit. Als basisregel kun je gebruiken: 0,36 W voor iedere liter inhoud, en dat delen door het aantal keer dat de aquariuminhoud per uur wordt rondgepompt. Dus heb je een aquarium van 100 liter waar het filter netto (!) 500 liter per uur doorheen pompt, dan is het (0,36 * 100) : 5 = 7,2 W.

Sluit je de UVC aan op een kleiner filter, bijvoorbeeld een dat 2 keer de inhoud pompt, dan pas je de berekening aan zodat de lamp die daarop draait (die de hele bak moet behandelen) krachtiger wordt. Het gaat erom dat er per tijdseenheid een bepaalde hoeveelheid straling door het water wordt gejaagd.

In een nieuwe bak, zonder vissen, zou ik er nog even mee wachten. Dan kan de bacteriecultuur die wellicht nog ronddwarrelt zich ongehinderd vestigen.
 
Laatst bewerkt:
en dat delen door het aantal keer dat de aquariuminhoud per uur wordt rondgepompt
Maar goed ga je dan uit van de bruto of netto hoeveelheid want vaak zegt de fabrikant dat een filter bv 1000 pompt terwijl dat in de praktijk maar 500 liter is.
 
Maar goed ga je dan uit van de bruto of netto hoeveelheid want vaak zegt de fabrikant dat een filter bv 1000 pompt terwijl dat in de praktijk maar 500 liter is.
Netto idd. :) En dan nog meten we bijna nooit hoeveel er netto uit komt, dus dan wordt het schatten.

Dus heb je een aquarium van 100 liter waar het filter netto (!) 500 liter per uur doorheen pompt,
 
Hallo Allemaal,

Ik zie op Aliexpress geregeld UV filters voorbij komen voor niet al te heftige prijs maar wil graag weten of dit wel nuttig is. Ik heb wel gelezen dat het bacterien dood die verschilldende ziektes kunnen veroorzaken en kan gebruikt worden tegen verschillende algen soorten.
- Als je nu een goede draaiende bak heb is het dan nodig?
- Als je een nieuw aquarium opstart is het dan handig/nuttig

Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een uv/lamp filter als je al een goed filter heb draaien.

Vriendelijke groeten
Marc
Hierboven wordt iets vergeten, namelijk dat niet elk UV-c op een filter behoeft te worden aangesloten. Onderstaand exemplaar heb ik en kan zo nodig rechtstreeks in de bak gehangen worden. Het heeft als voordeel dat je snel, zo nodig, gebruik kan maken van UV-c licht in je bak. Mijn exemplaar is er een van 9 watt welke voor mijn Rio 180 ruim voldoende is, het debiet wordt uitsluitend gebruikt voor dit filter. Pas geleden heb ik hem nog even gebruikt omdat ik vermoed dat er een vis was overleden door een bacteriële infectie. Het water wordt ook helderder bij gebruik merkte ik op.
IMG_20190928_114138_LI.jpg
 
Oehhhhhh dat klinkt als materiaal voor een toekomstige stelling. 😂
Tjah, voor parasieten en ziektes hoef je het niet te echt te doen.
Of je moet met regen/bron water werken maar dan zou ik dat water behandelen en niet je hele aquarium.
Groene zweefalg zou vanzelf weg moeten trekken als je gewoon netjes je onderhoud doet
Waterbloei gaat over als je gewoon goed ververst.
Dus waarvoor zou je het dan doen?
 
Tjah, voor parasieten en ziektes hoef je het niet te echt te doen.
Of je moet met regen/bron water werken maar dan zou ik dat water behandelen en niet je hele aquarium.
Groene zweefalg zou vanzelf weg moeten trekken als je gewoon netjes je onderhoud doet
Waterbloei gaat over als je gewoon goed ververst.
Dus waarvoor zou je het dan doen?
Sorry, beetje lang geworden. xD

Ik ben het met je eens dat een goed draaiende bak op z'n minst heel veel zou moeten voorkomen. Wat ik wel denk is dat er van alles aan ziekteverwekkers opportunistisch op kansen zit te wachten. Je ontkomt er haast niet aan in zo'n ecosysteempje. En dat zie je vooral gebeuren op het moment dat vissen een verminderde weerstand hebben, door stress of ouderdom of wondjes of...

Een voorbeeld van een vaak latent aanwezige ziekte is "vis-TBC" zoals men dat noemt (discutabele term maar dat terzijde). Er doen verschillende verhalen over de ronde; het zou ongeneeslijk zijn, besmettelijk etc etc en hierdoor of daardoor komen. Het schijnt dat die ziekte (in verschillende gedaantes) veel meer voorkomt dan men denkt. Ik las ergens dat het misschien wel bij de helft van de sterfgevallen in aquaria een rol speelt. En dat terwijl van lang, stabiel draaiende aquaria toch wel verondersteld mag worden dat de ziektebeheersing daarin op orde is..?

Ik las in elk geval dat Diana Walstad (die van de methode) vissen met "TBC" heeft genezen door gebruik te maken van UVC. En zo vind je meer voorbeelden van situaties waarin UVC verschil maakte, of überhaupt gebruikt wordt voor een stukje ziektebeheersing. Denk aan grote kwekerijen, en labs waarin met vissen wordt gewerkt (je wilt de proefresultaten niet vervuild laten raken door willekeurige ziektes).

Ik vind niet dat UVC per se nódig is. Ik vind het wel een verbetering, een goede aanvulling. Zie het als een soort compensatie voor goede invloeden in de natuur, zoals zonlicht. Als je er de weerstand van vissen mee kunt ondersteunen, door aantallen ziekteverwekkers laag te houden (en tegelijk helderder water krijgt doordat er minder shit in rondzwemt) lijkt me dat alleen maar mooi. Voor alle vissen. Maar in het bijzonder voor "blackwater" vissen, zoals neon tetra's. Die groep vissen wordt in het wild veel minder met ziekteverwekkers geconfronteerd dan in onze hobby. De noodzaak voor een stevig immuunsysteem was er in hun evolutie minder. (Dat is dan ook gelijk de reden dat neons zo vaak neon tetra disease en columnaris etc hebben.)
 
Laatst bewerkt:
Mensen vergeten heel vaak dat zuur water biotopen quasi steriel water hebben.
Dus heb je oa. Zuid amerikaanse vissoorten zitten, die van nature gewent zijn aan een zeer lage bacteriedruk, kan een uv-c toestel een grote meerwaarde geven.
 
Bijna al ons drinkwater wordt tegenwoordig met UVC behandeld ipv chloor.
Is UVC goed ? ja.
Is UVC nodig ? Nee, zeker als je frequent waterwissel doet en of een goed draaiend systeem hebt.
Als je dan besluit om UVC te gaan gebruiken dan verdiep je wel in de materie.
UVC tast het DNA aan van ziektekiemen, beschadigd de celstructuur van algen MAAAR.....dat gaat niet zomaar.
Om je doeelstelling te behalen, in vijvers zijn dat algen, een bij aquariums eerder bacteriën heb je een totaal verschillende hoeveelheid "energie" nodig en de juiste golflengte en voldoende contactttijd
Google maar eens op Germicidal en UVC.
Om bijv witte stip in je aquarium te doden, althans de vrijzwevende, heb je ongeveer een buis van 1 meter lengte nodig, met een vermogen van 50 watt en een doorstroming van hooguit een paar honderd liter.


 
De grond dat ik een UV-c lamp heb als hierboven aangegeven is nu juist dat ik zo'n ding eigenlijk zelden gebruik en dus niets heb met het gefrunnik om het apparaat tussen je filter slangen te zetten. Ben je echter wel zo'n lamp nodig dan is hij, tijdelijk dus, eenvoudig in je bak te hangen. Bij mij dus dit onlangs het geval omdat een vis, nu overleden, met een opgezet oog in mijn bak rondzwom. De achtergrond zou een bacteriële infectie kunnen zijn. Daarom heb ik UV-c licht ingezet gedurende een aantal dagen. Of dit effectief is geweest moet de toekomst uitwijzen.
 
In je bak......lijkt mij niet zon strak plan, althans voor de overige bewoners.
ook al daalt de effectieve werking vwb germicidal al na een paar cm, ( vandaar dat het water er langs moet stromen) dan toch is de intensiteit voor de rest van de bewoners erg hoog.
 
In je bak......lijkt mij niet zon strak plan, althans voor de overige bewoners.
ook al daalt de effectieve werking vwb germicidal al na een paar cm, ( vandaar dat het water er langs moet stromen) dan toch is de intensiteit voor de rest van de bewoners erg hoog.
Verklaar je nader? De overige bewoners merken helemaal niet van het UV-c licht wanneer ik mijn lamp, als hierboven getoond, in mijn bak hang. De lamp is afgeschermd. Er kan ook niets, zelfs geen garnalen, in gezogen worden. Alleen het water komt in en door het filter. Wordt er door gezogen door de pomp. Dus de effectieve werking van de germicidal lamp daalt helemaal niet na een paar cm.
 
oh als de lamp afgeschermd is en het water aangezogen wordt is het een andere uitvoering, er bestaan nl zoiets als dompel UVC.

Ik dacht dat je deze soort toepaste....je schreef eenvoudig in je bak hangen.

De bacteriedodende werking daalt na een paar cm, de intensiteit van het UVC is dan te veel gedaald. Opgeloste stoffen zoals ijzer, mangaan maar ook "zweefvuil" moet zeer laag zijn wil je een goede werking hebben. UVC na een filter zou toch de voorkeur hebben.

Aquarium and pond[edit]​

Ultraviolet sterilizers are often used to help control unwanted microorganisms in aquaria and ponds. UV irradiation ensures that pathogens cannot reproduce, thus decreasing the likelihood of a disease outbreak in an aquarium.

Aquarium and pond sterilizers are typically small, with fittings for tubing that allows the water to flow through the sterilizer on its way from a separate external filter or water pump. Within the sterilizer, water flows as close as possible to the ultraviolet light source. Water pre-filtration is critical as water turbidity lowers UV-C penetration. Many of the better UV sterilizers have long dwell times and limit the space between the UV-C source and the inside wall of the UV sterilizer device.
 

Terug
Bovenaan