Wat is er nieuw

UV voor waas

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Nienepien
  • Startdatum Startdatum
N

Nienepien

Guest
Ik heb enorm last van een witte waas en daar erger ik me werkelijk groen en geel aan! Zo, dat is er uit 😛

Ik heb deze lamp gezien:

uv lamp

Is dat wat ik aan moet schaffen?
 
Oh ja, moeten er zonnebrilletjes bij voor de vissen? 😉
 
Dat is bacteriebloei wat je hebt. Het gaat ook vanzelf wel over hoor.
 
Uv is alleen voor Alg bloei, Nienepien.
Als de bak groen is.
 
Ik lees toch her en der dat het ook voor bacteriebloei geschikt is. Dat is dus niet zo? Men heeft het over een UV filter?
 
Ja, maar daar weten ze wel de klok te vinden, maar niet de klepel.
Binnenfilter met UV led.
Aquarium: 100-200 liter.
Verbruik:5,5 watt.
Niet geschikt voor aquaria met sterke waterbloei.is bacteriebloei.
 
nou dan, dan moet ik maar geduld hebben 🙁 Ik heb werkelijk nog nooit een troebele bak gehad.
 
Heb ik tot verdriet ook een paar keer gehad, filter Te schoon gemaakt.
Aanzetten ,en je ziet de bak langzaam wittig worden.
Kon er dan een filter van andere bak bijhangen, voor een tijdje, dan was de bacterie weer stabiel.
Staat op een plantenbak te draaien ,voor reserve.
 
Als je een uv lamp nodig hebt voor het aquarium, dan heb je zoiets als dit nodig.
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ction=DESC

Uvc dood alle eencellige algen, paracieten en bacterien die er langs komen.
Zie dit: http://www.microbiologie.info/UV%20straling.html

Dus waterbloei in welke kleur dan ook. Wordt effectief bestreden. Natuurlijk moet je hiervoor wel een krachtige lamp hebben.

Heeft mijn bak in no time kristalhelder gekregen.

Maar ja volgens bepaalde mensen vertel ik sprookjes. Maar ik wilde je dit sprookje niet onthouden.
 
Tja, ik vertelde je al, dat ik er 2 heb, van aquael.

Maar niet voor bacteriebloei.
Bacterie moet zich vermenigvuldigen, niet doden.
Aquaerl 50 uv 500 . heb ik.
Binnenfilter met UV led.
Aquarium: 100-200 liter.
Verbruik:5,5 watt.
Voldoet prima.
 
Bertus zei:
Tja, ik vertelde je al, dat ik er 2 heb, van aquael.

Maar niet voor bacteriebloei.
Bacterie moet zich vermenigvuldigen, niet doden.

Dat zijn 2 verschillende soorten bacterien. Niet alle bacterien zijn hetzelfde. De bacterien die de waas veroorzaken blijven in het water zweven daar wil je vanaf.
De nuttige bacterien willen zich liever hechten aan substraat, dus hou je dan wel over.

En ik zeg niet voor niets een krachtige lamp. Voor algenbloei geld een 11 watt tot 900 liter, maar voor parasieten nog maar voor 400 liter.
Dus een te zwakke lamp kan alleen algen doden, een sterke lamp kan bacterien en parasieten doden.
Ik heb een 11 watt op 300 liter gebruikt, met een doorstroom van 400 liter uur. Dus het water werd zeer krachtig doorstraald.
 
Ja, dat weet ik ook, dat 2 soorten bacterie zijn.

Wat heeft die krachtige lamp daar mee te maken, Als het over Bacterie gaat.
Dus jij zegt, dat ik een flut filter heb, en alleen jij een goeie?

Okay,gooi ik hem weg.

Laten we nou bij de topic startersvraag blijven.
 
De wattage voor een UVC lamp maakt totaal niks uit over hoeveel liter water er in je aquarium zit.
Het gaat erom hoe veel liter water er in een uur langs gaat.
Je kan een aquarium hebben van 1000 liter met een doorstroom van 100 liter dan maakt het echt niet uit of je een 11w of 7w gebruikt hij kan toch maar 100 liter "schoon maken" per uur.
Maar buiten dat kan een "zwakke lamp" het zelfde resultaat halen als die "sterke lamp" behalve wanneer de alg sneller terugkomt dan de lamp kan verwerken en dan moet je het probleem toch echt ergens anders zoeken

Maar wel een zwak pompje voor 300 liter water heb hier 900 op 350 en dat vind ik al aan de lage kant
 
Als je nu een 200 l. bak heb, met een UV ,die 500 l.u draait.
Heb je meer als genoeg.

Ben je groter is er ook deze.
Aquael Unifilter 1000 met UV led 1000 l/h.

Binnenfilter met UV led.
Aquarium: 250-350 liter.
Verbruik:11,9 watt.
Niet geschikt voor aquaria met sterke waterbloei.

Voordeel is, Uv staaat apart geschakelt.
Hou je een binnenfilter over.
 
Al
Stefanfr zei:
De wattage voor een UVC lamp maakt totaal niks uit over hoeveel liter water er in je aquarium zit.
Het gaat erom hoe veel liter water er in een uur langs gaat.
Je kan een aquarium hebben van 1000 liter met een doorstroom van 100 liter dan maakt het echt niet uit of je een 11w of 7w gebruikt hij kan toch maar 100 liter "schoon maken" per uur.
Maar buiten dat kan een "zwakke lamp" het zelfde resultaat halen als die "sterke lamp" behalve wanneer de alg sneller terugkomt dan de lamp kan verwerken en dan moet je het probleem toch echt ergens anders zoeken

Maar wel een zwak pompje voor 300 liter water heb hier 900 op 350 en dat vind ik al aan de lage kant

Ik heb dit pompje tijdelijk gebruikt icm met de UVC filter. Nu heb ik die niet in gebruik.

Hoe krachtiger de UVC lamp, des te meer water hij kan "ontsmetten" per tijdseenheid. Als een bacterie niet de volle dosis krijgt is die misschien lichtjes verbrand, maar niet dood. Dus geef je die bacterie een volle laag, dan is hij in een keer dood.
Je kunt het vergelijke met radioactiviteit. Een beetje straling is niet schadelijk. Een beetje straling zeer langdurig is op den duur schadelijk. Een zeer grote dosis in een keer, is gelijk dodelijk.
 
Het laatste woord.
Volgens mij denk jij dat ik dom ben,he.
Het is meer.
Sommigen zeggen dat ze altijd gelijk hebben.????

Het laatste woord, he.
 
Als ik de TS was zou ik gewoon even geduld hebben en wachten tot alles zich hersteld. Vind het zelf zonde om geld uit te geven voor iets wat je zelden tot nooit gebruikt. Maar goed, dat is natuurlijk verder helemaal aan de TS zelf 😉
 
Heb het in het verleden wel eens gebruikt....meer schade dan goed....UV maakt meer (bacterie) kapot dan je lief is....
 
Is ook ONGESCHIKT voor bacteriebloei.

50% water verversen, en dosis nitrivec erbij.
Volgende dag schoon.


En is de bak weer normaal ,kan uv weer aan.
 
Hoe lang heb je al last van die witte waas nienepien?

Bij mij was de witte waas een voorbode van een groene waas....ik heb toen wel UV erop gezet en binnen een paar dagen was het weg....
Ik had de witte waas al enige tijd, dus of het geduld was of uv, zeg het maar....

Witte waas, groene waas, ik heb het allemaal gehad. Ik weet wel dat waterverversen met witte waas niets oplost, de bacteri�n vullen zich weer makkelijk aan met de nieuwe voedingsstoffen die je weer toevoegt.

Ik dacht dat een uv continu aan slecht is voor de plantenvoeding, ofwel de chelaten.
Maar dat terzijde,
En naar mijn mening heeft de sterkte van een uv filter vooral invloed op tijd... Dus hoe zwakker de lamp hoe langer het duurt voordat je effect ziet, hoe sterker hoe korter....

Wat je naar mijn mening moet doen
- geen water verversen
- licht duur iets korter -1 uur
- van je filter afblijven
- 2 weken geduld

Dan nog geen effect? Uv filtertje is snel gekocht! (Of geleend!)

Succes!
 
Bertus zei:
Is ook ONGESCHIKT voor bacteriebloei.

50% water verversen, en dosis nitrivec erbij.
Volgende dag schoon.


En is de bak weer normaal ,kan uv weer aan.

Ten eerste denk ik niet dat je dom bent.

Alleen vind ik dat je te stellig ontkent dat het niet werkt bij bacteriebloei.
Mijn ervaring hierin is dat het wel werkt.
En uvc wordt ook breed gebruikt in de industrie om te ontsmetten (bacterien doden).
Maar ik ga deze discussie niet meer aan. Ik heb een handrijking gegeven, maar het wordt steevast de grond ingeboord.
 
En uvc wordt ook breed gebruikt in de industrie om te ontsmetten (bacterien doden).

Kijk, nou zijn we er, ze moeten Niet gedood worden, moeten juist blijven.

daarom geen Uv filter.
 
Bertus zei:
En uvc wordt ook breed gebruikt in de industrie om te ontsmetten (bacterien doden).

Kijk, nou zijn we er, ze moeten Niet gedood worden, moeten juist blijven.

daarom geen Uv filter.

De zwevende zijn juist de bacterien die je niet wilt hebben. Zijn andere bacterien.
De goede bacterien zitten veilig in je filter/bodem.
 
Dus, dan toch maar water verversen,raak je ze kwijt.
 
In verhouding zitten er in een opgestarte bak weinig vrije goede bacteri�n in het water. Die zitten in je filters, in je grind, hangen aan je stenen en planten, etc...

Die paar goede beestjes dat UV zal doden, wegen niet op tegen de voordelen.

Witte waas? UV gebruiken, echt wel.
 
Zap zei:
Heb het in het verleden wel eens gebruikt....meer schade dan goed....UV maakt meer (bacterie) kapot dan je lief is....

En omdat jij het eens hebt gebruikt, is het altijd slecht?

Mooi voorbeeld weer van anekdotisch bewijs.

Hoe weet je trouwens bij die ene keer wanneer je het hebt gebruikt, of het goed had uitgepakt wanneer je het toen niet had gebruikt?

Niet dus. Dus het zou kunnen dat er geen oorzakelijk verband is tussen je enige UV-poging en het mindere resultaat.
 
Coulibaly zei:
In verhouding zitten er in een opgestarte bak weinig vrije goede bacteri�n in het water. Die zitten in je filters, in je grind, hangen aan je stenen en planten, etc...

Die paar goede beestjes dat UV zal doden, wegen niet op tegen de voordelen.

Witte waas? UV gebruiken, echt wel.

:thumbs:
 
Tsjonge wat een discussie weer.

Ik heb zelf ook een melkwitte bak gehad, ik heb altijd begrepen dat het dode bacteri�n waren.
Bij mij werkt UV altijd goed om het water sneller helderder te krijgen, ook bij witte waas.

Misschien is het een idee om een buitenfilter met ingebouwd UV te nemen.
ik weet niet hoe groot je bak is maar hier kun je al een compleet buitenfilter + UVC krijgen voor zo'n 70 euro. En je kunt UVC gewoon uitzetten als het nodig is.
http://www.internetwebshop.nl/webshop/b ... W_UVC.html


EDiT:
Ik zie net dat je dezelfde maat bak hebt als ik, dan zou ik gaan voor deze:
http://www.internetwebshop.nl/webshop/b ... W_UVC.html

2000 liter/uur filter met 9 watt uvc
 
Coulibaly zei:
In verhouding zitten er in een opgestarte bak weinig vrije goede bacteri�n in het water. Die zitten in je filters, in je grind, hangen aan je stenen en planten, etc...

Die paar goede beestjes dat UV zal doden, wegen niet op tegen de voordelen.

Witte waas? UV gebruiken, echt wel.

Ja, jij weet het wel, zie ik.

Je leert wel snel ,he.
 
Coulibaly zei:
Zap zei:
Heb het in het verleden wel eens gebruikt....meer schade dan goed....UV maakt meer (bacterie) kapot dan je lief is....

En omdat jij het eens hebt gebruikt, is het altijd slecht?

Mooi voorbeeld weer van anekdotisch bewijs.

Hoe weet je trouwens bij die ene keer wanneer je het hebt gebruikt, of het goed had uitgepakt wanneer je het toen niet had gebruikt?

Niet dus. Dus het zou kunnen dat er geen oorzakelijk verband is tussen je enige UV-poging en het mindere resultaat.

Heb Jij het al eens gehad, en opgelost dan?

Wat heb jij dan gedaan?
 
Ik had het door de uitstroom gelijk naar de afvoer te leiden, dus hij blies de bacterie de bak uit. plus een halve bak water.

Bak weer gevult , en werd wit.

Nix uv, Nitrivec erin.

2e dag weer gewoon.
 
hahahaha. laat me niet lachen.
 
ondertussen is de witte waas helemaal weg. heb toch gebruik moeten maken van een uv lamp.
1 nacht aangesloten en die waas was volledig weg.


http://aquariaforum.be/viewtopic.php?f=28&t=16195#p149466

wat te doen tegen witte waas?

Berichtdoor Johan v. V. � 19 jan 2008, 13:22

Ik heb hier zelf weken lang last van gehad. Bij mij was het 'bacteriebloei'. Op zichzelf ongevaarlijk, maar het was dusdanig ernstig dat mijn planten door lichtgebrek een forse knauw hebben gekregen :sad: . Ik heb het uiteindelijk kunnen oplossen door het gebruik van UV-licht.


http://www.venividivissie.org/viewtopic.php?f=13&t=30411&start=15#p475845

Ach kijk, wie we hier hebben...

Bertus zei:
http://WWW.aquaplantExchange.nl Witte waas in het water.
do nov 04, 2010

Met een UV filter is het zo gepiept.
Kijk of je aan een filter kunt komen.

Snelgroeier als mex.waterpest kan altijd.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=964284
 
OrionPax zei:
Tsjonge wat een discussie weer.

Ik heb zelf ook een melkwitte bak gehad, ik heb altijd begrepen dat het dode bacteri�n waren.
Bij mij werkt UV altijd goed om het water sneller helderder te krijgen, ook bij witte waas.

Misschien is het een idee om een buitenfilter met ingebouwd UV te nemen.
ik weet niet hoe groot je bak is maar hier kun je al een compleet buitenfilter + UVC krijgen voor zo'n 70 euro. En je kunt UVC gewoon uitzetten als het nodig is.
http://www.internetwebshop.nl/webshop/b ... W_UVC.html


EDiT:
Ik zie net dat je dezelfde maat bak hebt als ik, dan zou ik gaan voor deze:
http://www.internetwebshop.nl/webshop/b ... W_UVC.html

2000 liter/uur filter met 9 watt uvc

Prima keuze en zeer schappelijk van prijs.

Zou ook eerder voor een buitenfilter met UV gaan dan een aparte UV-lamp.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: mocht je nog blyxa overhebben na snoeien heb nog een plekje 😀
      Terug
      Bovenaan