Wat is er nieuw

UVC-lamp nuttig?

Jacob_

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2020
Berichten
233
Leeftijd
39
Locatie
Assen
Bij de aankoop van mijn aquarium zat ook een uvc-lamp. Iets soortgelijk als dit.

Heeft dit veel nut en is het zinvol om die wederom aan te sluiten voor een opstartend aquarium?
 
Bij de aankoop van mijn aquarium zat ook een uvc-lamp. Iets soortgelijk als dit.

Heeft dit veel nut en is het zinvol om die wederom aan te sluiten voor een opstartend aquarium?
Afhankelijk hoe oud de lamp is, ze gaan doorgaans maar 1 jaar mee
 
Dat kan ik navragen, maar vervangende lampen zijn ook niet zo duur. Nog steeds nuttig om er tussen te zetten?
 
Tja tegen algen zal het weinig helpen (behalve zweefalg) dus in dat opzicht zal het niks toevoegen, meestal word een uvc-lamp in een aquarium ingezet om bacterien en virussen te doden of om d ebak helder te maken of een combi daarvan
 
Nee niet echt. Ik zou het niet preventief gebruiken want doorgaans niet nodig.

Ik zou hem alleen inzetten als je last van zweefalg hebt of een bacteriuitbreek, oftwel als je water helemaal wit of groen is. Dan kan het helpen.
 
als je weinig planten hebt kan het helpen de algensporen onder bedwang te houden. Alle zwevende ziektekiemen worden ook ingestraald. Alleen de meeste ziektes nestelen zich in het lichaam en daar helpt het niet tegen.
Onder normale omstandigheden is dit geen must.
 
Bij op starten van een aquarium geen UV of chemische filtering gebruiken zoals aktiefkool,zeoliet,cleanwater etc etc..
Als je dat namelijk doet vertraag dat enorm de opstart van nuttige bacterien.

UV inzetten heeft wel zin bij een gerijpt aquarium om zweefalgen en schadelijke vrije zwevende schimmels en organisme dat water vertroebeld op te lossen of tegen te gaan.
Bij een sterke UV lamp werkt het ook tegen parasieten en virussen zodat de bacterie druk op de vissenhuid afneemd (REDOX getal) en voorkomt snelle uitbreiding van een bacterie infectie en parasitaire ziektes zoals wittestip/peperstip en schimmel infecties zodat je wat sneller kan ingrijpen met eventueel medicijnen.
Verder als een aqurium gezond is en de vissen ook dan is het op een aquarium niet echt noodzakelijk om hem te gebruiken maar kan preventief worden ingezet bij gevoelige vissen die vatbaarder zijn voor kieuwwormen en flagaten zoals en discus en Chiclides die eiwitrijke voeding nodig hebben in de vorm van vis/vlees.
Goudvissen of sluiers is hij ook wel welkom omdat deze ook gevoeliger zijn voor ziete verwekkers.

UV lamp gaat gemiddeld 6-12maanden mee afhankelijk van de kwaliteit en gebruiksduur in uren, industriele UV lampen gaan 2-3jaar mee maar zijn vaak voor de hobby onbetaalbaar en te sterk van vermogen.
 
Bedankt allemaal. Ik denk dat ik hem er gewoon tussen ga zetten aangezien ik nu de mogelijkheid heb om alles netjes weg te werken in het meubel.
Ik ga hem verder niet gebruiken, maar mocht het nodig zijn, dan hoef ik er niet meer mee te prutsen.
 
Bedankt allemaal. Ik denk dat ik hem er gewoon tussen ga zetten aangezien ik nu de mogelijkheid heb om alles netjes weg te werken in het meubel.
Ik ga hem verder niet gebruiken, maar mocht het nodig zijn, dan hoef ik er niet meer mee te prutsen.
Dat is natuurlijk een mogelijkheid maar niet erg zinvol. Door de waterstroming ontstaat er, bij niet gebruik, alg aanslag zoals je dit ook hebt in je filterslangen of buizen. Je glaskolf waar je UV-C lamp inzit komt dicht te zitten waardoor, wanneer je de lamp nodig bent, e.e.a. minder effectief zal zijn. Zet het ding er tussen wanneer nodig. In de praktijk zal dit maar zelden nodig zijn.
 
Dat is natuurlijk een mogelijkheid maar niet erg zinvol. Door de waterstroming ontstaat er, bij niet gebruik, alg aanslag zoals je dit ook hebt in je filterslangen of buizen. Je glaskolf waar je UV-C lamp inzit komt dicht te zitten waardoor, wanneer je de lamp nodig bent, e.e.a. minder effectief zal zijn. Zet het ding er tussen wanneer nodig. In de praktijk zal dit maar zelden nodig zijn.
Makes sense. Dus niet aansluiten maar wel netjes ophangen zodat ik hem makkelijk kan aansluiten mocht het nodig zijn.
 
UVC kan goed werken zoals Ed555 aangeeft, echter de meest gemaakte fout bij UVC is de doorstroming.
Wil UVC Germicidal werken, zeg maar tegen bacteriën ( virussen dacht ik veel minder effectief) dan heb je een combinatie nodig van hoeveelheid wattage en doorstroom snelheid.
In UVC plaatsen in de hoofdleiding zal nauwelijks effect hebben.
Praktijk... om bacteriedodend te zijn heb je vaak 18 watt en een max flow van 200 liter per uur...beter is zelfs maar 100 liter per uur.
Zet je UVC dus in een bypass.
 
UVC kan goed werken zoals Ed555 aangeeft, echter de meest gemaakte fout bij UVC is de doorstroming.
Wil UVC Germicidal werken, zeg maar tegen bacteriën ( virussen dacht ik veel minder effectief) dan heb je een combinatie nodig van hoeveelheid wattage en doorstroom snelheid.
In UVC plaatsen in de hoofdleiding zal nauwelijks effect hebben.
Praktijk... om bacteriedodend te zijn heb je vaak 18 watt en een max flow van 200 liter per uur...beter is zelfs maar 100 liter per uur.
Zet je UVC dus in een bypass.
Dat ondermeer is de grond waarom ik dit type gebruik. Het water zal alleen binnen de bakruimte rouleren. Handig en snel, wanneer nodig dus IN je bak te hangen en blijkt zeer effectief te werken. Al heb ik het ding maar zelden gebruikt.
IMG_20190928_114138_LI.jpg
 
Dat ondermeer is de grond waarom ik dit type gebruik. Het water zal alleen binnen de bakruimte rouleren. Handig en snel, wanneer nodig dus IN je bak te hangen en blijkt zeer effectief te werken. Al heb ik het ding maar zelden gebruikt.
Bekijk bijlage 307257
Iets soortgelijks hebben wij ook die we afentoe in de garnalenbak hangen, en voor de stellingen hebben we een uv-lamp op een tijdschakelaar die 's nachts 2 uur aanstaat en die zit in de bioloog bij de instroom
 
Dat ondermeer is de grond waarom ik dit type gebruik. Het water zal alleen binnen de bakruimte rouleren. Handig en snel, wanneer nodig dus IN je bak te hangen en blijkt zeer effectief te werken. Al heb ik het ding maar zelden gebruikt.
Bekijk bijlage 307257

Na het lezen van al jullie antwoorden ga ik hem niet eens meer ophangen. Mocht het ooit nodig zijn, dan koop ik ooit iets soortgelijks als @benvo
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan