Wat is er nieuw

Vage handleiding Sera mycopur

• Onderwerp starter Onderwerp starter fixen
  • Startdatum Startdatum
F

fixen

Guest
Weet iemand wat de goede behandelmethode is voor schimmelinfecties wanneer je gebruik maakt van sera mycopur? De handleiding is nogal vaag namelijk.

Ik quote:
Voor gebruik schudden! 3 dagen lang 1ml (20 druppels) per 20 liter aquariumwater. preventief tegen schimmels bij visseneitjes slechts een maal per week 0,5ml (10druppels) per 20 liter. Tijdens de behandeling CO2 bemesting en uv lampen uitschakelen, niet over actieve kool filteren. Om ook de laatste geneesmiddelresten te verwijderen is na twee dagen na de laatste dosering een filtering over actief kool met in aansluiting daarvan het verversen van een gedeelte van het water raadzaam.

Wat bedoelen ze hiermee? Moet ik een keer de doses toevoegen en na drie dagen verwijderen met actief kool, of moet ik 3 dagen lang iedere dag een dosis toevoegen?

Hier een foto van de vis met naar mijn idee een schimmelinfectie:
736548fixen_0_82_zieke_vissen.jpg

3 dagen lang de dosis geven en na de laatste dag 2 dagen wachten met filteren over actief kool.
Niks vaags aan! 😉

Dus wel iedere dag in mijn geval 180 druppels (180 liter aquarium) toevoegen.

3 dagen lang 1ml per 20 liter zegt natuurlijk helemaal niks en is wel degelijk vaag. Er staat namelijk geen tijdseenheid aangegeven bij de hoeveelheid. Alleen dat het 3 dagen volgehouden moet worden.
Als er staat 3 dagen 1ml per 20L per dag dan is het duidelijk. Misschien ben ik wel de enige die hier over valt, maar het is niet eenduidig hoe het er staat.
Nu kan het namelijk ook zo opgevat worden: voeg 1ml per 20 liter water toe en laat die 3 dagen werken en verwijder het dan.

En wat bedoel je trouwens met 3 dagen lang de dosis geven? 3 dagen iedere dag 1ml per 20 liter?

Stel het medicijn moet 3 dagen lang iedere 12 uur toegevoegd worden. Dan zet je er toch ook niet neer 3 dagen lang 1ml per 20 liter.
Dan zet je er neer 3 dagen lang iedere 12 uur 1ml per 20 liter toevoegen.

Ah zo,ik snap je punt maar gewoon doen zoals het er staat.
3 dagen lang de dosis geven,per dag dus.
Staat ook bij de preventieve behandeling 1 maal per week,vraag je je ook niet af of dat de even of oneven weken moeten zijn toch? 😉

Bij de preventieve behandeling staat de frequentie er wel. Namelijk, 1 maal per week.

Dat is mijn hele punt. De frequentie van de behandeling staat er niet, alleen de duur. Bij de preventieve behandeling mist de duur dan weer, maar dat is wel logisch aangezien je dat gewoon doet zolang je eitjes hebt en dan beslis je zelf dus de duur van de behandeling.

Frequentie, duur en hoeveelheid moeten eenduidig aangegeven zijn.
Frequentie: 1 maal per dag
Duur: 3 dagen
Hoeveelheid: 1ml per 20 liter

In ieder geval bedankt voor je hulp, blijkbaar denk ik soms te moeilijk.

Helemaal niet verkeerd hoor,zette mij toch ook ff aan het denken iig! 😉

Is trouwens wel flink balen van je zieke vissen,hopelijk slaat de kuur aan en worden ze weer gezond!

Inderdaad jammer. Ik was speciaal naar deze vissen op zoek (hyphessobrycon SP. red-blue Peru) en Ruinemans had er precies 15 binnengekregen. Dus ik ben direct naar de LFS gegaan om ze te reserveren. Gister gekregen en een paar uur later vielen me ineens de slechte plekken op. Meestal laat ik de vissen eerst een paar uur met rust wanneer ik ze heb vrijgelaten voordat ik voor het aquarium ga hangen, dus het duurde even voordat ik het door had.
Ze hebben er niet allemaal last van, maar ik verlies liever geen vis. Waarschijnlijk is het voor 1 al wel te laat, want die eet niet meer en zit steeds buiten de school. Ik was gister net op tijd nog om nog een anti schimmel middel te halen, maar ik ben nog steeds niet 100% zeker van mijn diagnose. Vooral omdat het sinds gister er alleen maar slechter op is geworden bij twee vissen. Het kan natuurlijk even duren voordat de behandeling goed aanslaat.

Dat is echt waardeloos,heb je hierover al contact gehad met de leverancier?

Ben al naar de viswinkel geweest en hij zei dat hij contact op zou nemen met Ruinemans. Ik weet alleen niet helemaal wat ik kan bereiken door contact op te nemen met hen.

Stel dat ze allemaal doodgaan of voor een groot deel op je gewoon kosteloos recht op nieuwe vissen,garantie zeg maar.
Ik bedoel ook met de winkel waar jij ze gekocht heb trouwens.

Ik zou anders de geposte foto s even naar de lfs toe sturen zodat ze het kunnen aantonen.

Dat is misschien wel verstandig.

De eerste gaat zo de geest geven. Het lijkt er op dat hij schimmel aan het overgeven is. Het komt uit de bek zeg maar. Kan het nog niet echt goed zien want het licht staat nog niet aan. Maar deze ga ik er in ieder geval zo uit vangen en uit zijn lijden verlossen. De rest lijkt nu allemaal wel netjes, zonder plekken. Maar ook daarvoor geld, het licht staat nog niet aan dus ik kan het nog niet heel goed zien.

Kijkend op de foto; wat drijft er op en in je water? Ik doel op die witte vlekjes? Het water ziet ook troebel of ligt dat misschien aan de foto?

Groet,
Ben.

Ligt aan de foto. Water is verder prima, ik heb gewoon zieke vissen binnen gekregen, ze waren al ziek voordat ze in het aquarium zaten.

Nou het is gebeurt. Vond het toch wel even jammer, want er zat nog wel leven in toen ik hem eruit haalde en de wond die hij had was nu wel mooi schoon. Maar de schimmel had bijna de hele onderkaak weggerot en hij at niet meer. Kon het niet maken om hem langzaam dood te laten gaan in de wc ofzo (of in het aquarium). Dus ik ben er mee naar buiten gerend en hem tegen de straat gegooid en voor de zekerheid mijn schoen nog maar even gebruikt.

Gelukkig lijken de rest van de aangetaste vissen aan de beterende hand en eten ook. De mannetjes zijn ook flink bezig met het bepalen van de rangorde en sommige zijn echt heel mooi op kleur met fel rode vinnen en helder blauwe lijfjes. Hopelijk groeien de aangetaste vinnen weer netjes terug. Alleen de vis die zijn complete rugvin mist zal deze wel niet meer terug krijgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan