Vakantie


Elvis

Member
Lid geworden
18 januari 2021
Berichten
15
Leeftijd
55
Ik ga binnenkort een week met vakantie, voor het eerst sinds ik mijn aquarium heb, met een vijftiental garnalen en 10 visjes (boraras). Is het voldoende als ik de lichtfrequentie omlaag breng naar zo‘n 7 uur per dag, een catappablad achterlaat en een snowflake-stickje, of moet ik voor de visjes toch maar een vakantie-blokje erbij doen? Welk merk is dan het beste?
 
Komt wel goed. Een rijpe bak heeft van alles groeien en bloeien waar je vissen naar zullen scharrelen. :) En vissen kunnen als koudbloedige dieren best een tijdje zonder voedsel. Ik zou de verlichting laten zoals die is.
 
Moeten ze gewend zijn aan een paar dagen zonder voeren? Want als ik ze nu geef zijn ze helemaal wild, dus 7 dagen niks lijkt me ineens zo lang.
 
Niet nodig hoor! Het zijn ware veelvraten en ik begrijp dat dat de indruk wekt dat ze telkens ab-so-luut uitgehongerd zijn. Dat zullen instincten zijn die ze in het wild nodig hadden om schaarse tijden door te komen. Ze zijn in aquaria doorgaans goed doorvoed. :)
 
Goed om te weten! Geen vakantievoerblok nodig dus. Spannend. Tot hoeveel dagen/weken is dit verantwoord?
 
Moeilijk vast te stellen; dit zal per soort verschillen. Ik zou zeggen dat een week voor alle soorten (opgroeiende vissen uitgezonderd) wel te doen is.
Ga je voorbij de +- 10 dagen dan wordt het spannender en is het goed om een voederautomaat o.i.d. te gebruiken. De grenzen niet opzoeken lijkt me vooral bij kleine en actieve soorten (die verbruiken relatief veel voedsel) belangrijk. Grote en rustige vissen houden zoiets beter uit.
 
Een week moet lukken dus. Geldt dit ook voor de citroentjes? Is een stickie genoeg, met een catappablad?
 
Ik ben helemaal gerustgesteld. Hoeven de buren niets eraan te doen, behalve de verwarming weer aanzetten bij een evt stroomstoring. Volgende week nog een schoon filtertje en waterwissel en dan moeten ze zichzelf maar een weekje redden dus. Bedankt voor de tips!
 
Moeilijk vast te stellen; dit zal per soort verschillen. Ik zou zeggen dat een week voor alle soorten (opgroeiende vissen uitgezonderd) wel te doen is.
Ga je voorbij de +- 10 dagen dan wordt het spannender en is het goed om een voederautomaat o.i.d. te gebruiken. De grenzen niet opzoeken lijkt me vooral bij kleine en actieve soorten (die verbruiken relatief veel voedsel) belangrijk. Grote en rustige vissen houden zoiets beter uit.
Dit houdt ik ook aan 10 dagen durf ik zeker aan, die schooiers vinden wel wat te bikken in een ingedraaide bak. Als ik 2 weken wegga vraag ik vaak een familielid om halverwege eenmaal wat te voeren maar dat is ook meer voor me eigen gevoel als ik eerlijk ben.
 

Terug
Bovenaan