Vakantie!


Elsie

Well-known member
Lid geworden
31 mei 2011
Berichten
72
Locatie
Turnhout
Nu zit ik nog te zwoegen om door de examens te komen maar eens dat voorbij is, heb ik 3 maanden vakantie.
Nu ga ik niet op mijn kot/kamer blijven gedurende die 3 maanden.
Ter voorbereiding heb ik al een voederautomaat gekocht (die van juwel) en er zit een timer op de lichtschakelaar.
Nu vroeg ik me af hoe vaak ik minstens m'n water moet verversen.
(aangezien ik op een dag dan 6uur onderweg ben met de trein)
Het gaat om een bakje van 26l met een hele hoop vuurgarnalen, 1 kempvis en 8 vuurtetra's.
Er zitten best wel wat planten in en een filter met grove spons, fijne spons en keramische pijpjes.
Heeft het een positief effect moest ik er een luchtpompje op aansluiten?
 
Dat is veel te vol voor zo n bakje hoor. Een Betta zou nog kunnen maar daar moet je geen Tetra s in houden denk ik.
Met het mooie weer heb je het probleem dat de temp snel op kan lopen. Nu kunnen Vuurthes wel wat hebben maar toch. Ik zou wel voor wat stroming zorgen ook ivm de zuurstof. Verversen zou ik normaal zeker wekelijks doen, maar met die warmte zal het wellicht vaker moeten. dat hangt ook van de temp af.
 
Drie maand is te lang.
2 weken is al lang.

Aquarium mee verhuizen zou ik zeggen. Of opdoeken. Anders sterven ze toch.
 
Ik weet haast wel zeker dat het binnenfilter in die 3 maanden verstopt zak gaan zitten. Ik moet die ook om de paar weken even een beetje uitspoelen. De bak is flink bezet en met weinig liters.
 
Bedankt voor jullie advies!
Nog een vraagje, gaat die betta dat niet vervelend vinden met die stroming?
De gordijnen gaan hier dicht, ik kom wekelijks langs voor een waterwissel en in september neem ik een nieuw (groter) bakje mee waar ze hopelijk gelukkiger in zijn.
 
Het plan is niet om 3 maanden helemaal niet langs te komen hoor ;)
Ik wil gewoon niet onnodig lang in het verkeer zitten en dagen verspillen aan water verversen als ze even goed 2 of 3 weken zonder waterwissel zouden kunnen zitten.
Maar blijkbaar hebben ze het echt wel nodig dus dat zullen wekelijkse uitstapjes worden.
 
Een waterwissel kan heus wel om de twee weken of zo.
Maar het probleem is eerder dat er geen observatie is.

1x twee weken onbewaakt is niet echt een probleem.
Maar 3 maand aan een stuk slechts een wekelijkse controle of checkup is echt wel af te raden.
Een voederautomaat is ook niet zo veilig.
Je kan hem netjes afstellen, maar naar mate het reservoir leeg raakt kan de dosering helemaal om slaan en kan je plots 3x zoveel doseren zonder zelf iets te veranderd te hebben.
 
Zie het ergens onder te brengen. Die het goed verzorgen.

Veiliger voor de vissen.
 
Wekelijks is verder prima hoor. Ik hoop alleen dat de temp met de eventuele warmte niet te hoog gaat worden. Een betta houdt vak niet van stroming, maar ik heb er hier ��n die juist graag tegen de stroming in gaat zwemmen en daar zn hobby van heeft gemaakt. En nee het is geen vrouw maar een man :sorry: ;).
 
Zou je het bakje niet mee kunnen nemen naar je vakatieadres?

Anders vind ik het ook een beetje link om een overbevolkte bak een week uit het zicht te hebben en te vertrouwen op de voederautomaat.

Het probleem met een klein bakje is namelijk dat de waterwaarden erg snel kunnen veranderen. Stel bijvoorbeeld er is een stroomstoring, dan heb je stilstaand water. En dan gaat het rap achteruit. Zuurstof is dan heel snel uit het water en de vissen en garnalen gaan snel dood.

En zes uur op en neer rijden iedere week, pfff, nee, ik zou of daar iemand zoeken die ze even wil verzorgen. Of het bakje meenemen.

Misschien gaat het wel goed, maar ik zou de gok niet nemen.
 
Ik zou het er ook niet op wagen. Bij een grotere bak had je het er misschien op kunnen wagen, maar met zo'n klein bakje wat toch al aardig vol zit kunnen de waterwaarden en temperatuur snel omslaan. En dan ben je er misschien niet op tijd bij om het op te merken.
Dus of iemand zoeken die er voor kan zorgen of het bakje meenemen naar huis. Het is maar een klein bakje dus moet nog wel mee te nemen zijn? Eventueel een keertje extra met de trein/auto.
 

Terug
Bovenaan