Wat is er nieuw

Valisneria doet het slecht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin G
  • Startdatum Startdatum
E

Erwin G

Guest
Hallo forumleden,

Sinds paar weken draait mij nieuwe bak, een rio 300. Hierin heb ik onder andere de plant Valisneria. Deze blijkt het heel slecht te doen. Groeit nauwelijks en krijg bruine plekken.

Omdat ik een zandbodem heb zonder voedingsbodem gebruik ik Teracaps van Aqua die ik tussen de wortels steek. Ondanks dat blijft het slecht.

Mijn licht is Led verlichting wat 10 uur per dag brand.
Een andere plant, de Echinodorus amazonicus doet het heel goed. Groeit als een speer en mooie groene bladeren.

Ik had ook als drijfplantjes de Phyllanthus Fluitans, maar die zijn helemaal verdwenen nu.

Ik voeg elke dag Plant24 toe van Dupla en heb een CO2 systeem die dag/nacht aanstaat in combinatie met een PH controller.

Mijn waterwaardes zijn:

PH: 6.75
GH: 6
KH: 4

Wat doe ik verkeerd?

Valnisneria kan tijd nodig hebben en dan ineens als een speer gaan groeien. Ik heb niks bij de wortels van de Valisneria gedaan, maar zeer regelmatig uitloper, zodat ik met snoeien de slechtste platen weg kan gooien.

Kijk je ook naar de hoeveelheid nitraat en fosfaat in je bak?

Eens met Lex maar je kan ook eens kijken naar de manier hoe je de Vallisneria in de bodem hebt gezet.
Komt bij dit plantje best nauw met de diepte,mag zo min mogelijk met het gedeelte boven de wortels in de bodem staan namelijk.

Fosfaat is ongeveer 0,5 tot 1 mg/l
De plant staat niet helemaal onder het zand. Het witte stukje waar de bladeren er uit komen zit boven de grond.
Er is trouwens wel 1 nieuwe uitloper. Moet ik dan de oude rotte bladeren wegknippen?

Geduld hebben denk ik. 🙂 Je Nitraat waarde?

Je belichtingsduur is in ieder geval te kort. 14 uur per dag is beter. Zitten er goede reflectoren op de lampen?
De juwel aquaria die ik heb gehad waren aan de binnenkant van de kap zwart. Die kleur absorbeert licht. Als je dan kijkt naar de belichtingsduur van tien uur in combinatie met een lichtabsorberende lichtkap dan is dat zeker een van de oorzaken van verminderde plantengroei bij de Vallisneria. Ook een temperatuur van boven de 27 graden wordt door de plant niet gewaardeerd.

Een lichtkap die van binnen hoogglans wit is reflecteert veel beter. De eigenschappen van tempex op dit gebied zijn goed, zo blijkt uit onderzoek. Het nadeel is alleen dat het snel afbrokkelt.

Mijn ervaring met Vallisneria is dat de plant voldoende voedingsstoffen moet kunnen opnemen en liever wat harder water heeft dan zacht water. Of die in een nieuw aquarium voldoende aanwezig zijn. Ik heb mijn twijfels. Mijn Echnodorussen amazonicus hebben niet zoveel licht nodig en gedijen wel goed in wat zachter water.

Hobbygroet,
Jos Hut

Geduld is indd een schone zaak je geeft aan dta je je d ebak een par weken hebt.

In het begin wil het soms allemaal nog niet zo vlotten je systeem is zich een beetje aan het �instellen�.

Dan kan het best zo zijn dat het ene plantje het algoed doet en het andere nog niet. Wellicht is je Valli nog bezig met de omschakeling.

Het is mijn ervaring dat Vallisneria het in wat zachter water niet altijd even goed doet ook.

Wat je ook zou kunnen doen is een ,hele, oude truc. Mijn grootvader nu al 18 jaar geleden overleden zwoer erbij om de Valli�s krijt te geven. Ja gewoon ouderwets wit schoolbordenkrijt paar stukjes bij de wortels stoppen. Wel echt krijt nemen natuurlijk en geen kunsttof vervanger.

Steekt maar enkele stukjes wit schoolbordkrijt bij de wortels,
normaal moet deze dan gaan schieten 😉

Vallisneria heeft in het begin altijd een aanpassingsperiode. Geduld hebben met die planten.

De diepte van het planten is belangrijk, maar komt niet zo nauw als het soms wordt voorgesteld. De uitlopers van onze V. spiralis staan dieper dan volgens de verhalen goed zou zijn en dat is toch echt iets dat de plant zelf zo regelt.

Verlichtingsduur is meer dan voldoende. Bij 9 uur met geen overdreven licht (geen reflectors of witte binnenkant) groeit V. spiralis hier meer dan prima (bladeren >110 cm), met regelmatig uitlopers. Natuurlijk, meer en langer licht betekent een aanzet voor een snellere groei, maar dan moet er wel voeding daarvoor voorhanden zijn.

Oude bladeren niet wegknippen. Tenminste, zou ik niet doen. Ga er maar vanuit dat dat mechanismes van de plant zijn (die kiest er bewust voor een blad te laten afsterven, vergelijk wat bomen doen in de herfst) en die mechanismes zou ik niet willen ondermijnen.

En inderdaad, het ouderwetse schoolbordkrijt bij de wortels.

~ Ivo

Ik heb ze in de nano bakjes ook met 9 uur licht. Ze doen het verder wel goed maar groeien amper door weinig licht. Het aanslaan zal zoals je vast al hebt begrepen even duren.

Wees zuinig op je schoolbordkrijtjes. Nu alle scholen al jaren werken met digiborden worden de krijtjes zeldzaam........

Ik gebruik csm+b (sporenelementen van www. Aquariumbemesting.nl)

Hobbygroet,
Jos Hut

krijtjes, hoe verzin je het 🙂

Ik ga het is proberen. Bedankt voor de info!

Tja dat is kalk he en dat is dus dan ook de reden dat je die kunt gebruiken.
Misschien dat je met rood krijt ook een rode plant krijgt 😳 😉.

jessicapilon zei:
Tja dat is kalk he en dat is dus dan ook de reden dat je die kunt gebruiken.
Ik waag dit te betwijfelen. Klassiek schoolbordkrijt is calciumcarbonaat, CaCO3, en het zou me allerminst verbazen als het daarin om de koolstof, C, gaat namelijk.

jessicapilon zei:
Misschien dat je met rood krijt ook een rode plant krijgt 😳 😉.
Andere vormen van krijt (dan klassiek schoolbordkrijt) bestaan uit Calciumlsulfaat, CaSO4.
En wetende dat alleen dat klassieke schoolbordkrijt bruikbaar is... lijkt te bevestigen dat het om de C gaat en niet de 'kalk'.

~ Ivo

Nou, goed dat ik het toch even heb aangekaart. Weer wat geleerd.
Wat is het dan dat die andere krijt niet bruibaar maakt, kan Vallisneria de calcium niet opnemen uit calciumsulfaat, of zitten daar altijd slechte toevoegingen in>

Hoe de samenstelling is kan ik niet zeggen maar ik heb diverse malen gelezen dat er kalk in zit dat de plant kan opnemen.

Hoe zit het dan met je waterwaarden, stijgt de Kh en Ph dan niet?
Ik gebruik bijv geen voedingsstoffen en zeker geen kalk, alleen wat in het leidingwater zit.
En mijn Vallisneria (gigantea?) is niet kapot te krijgen en heb ze al vele jaren, van neutraal tot meestal licht zuur/zacht water..
Als de bladeren de oppervlakte bereikt hebben, doet de plant het eigenlijk gewoon goed met regelmatig uitlopers. Die uitlopers laat ik aan de (moeder)plant tot die lange bladeren heeft en dan pas stekken bijv.
Losse te kleine stekjes groeien wel slechter en verpieteren meestal wel.

panchax zei:
Ik gebruik bijv geen voedingsstoffen en zeker geen kalk, alleen wat in het leidingwater zit.

Het ligt er natuurlijk aan hoeveel kalk er in je leidingwater zit, dat wil nogal een verschillen

Dat is ook zo, die is hier vrij hoog.
Ververs ook met regenwater en kraanwater, de hoeveelheid is afhankelijk van de waardes op dat moment. Gebruik wel turf en met nieuwe/verse turf meer kraanwater bijv.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan