Wat is er nieuw

vallisneria doet het niet en gaat kapot na twee dagen

Jochempie000

Well-known member
Lid geworden
23 april 2013
De bladeren doen het niet goed de bladeren worden niet bruin maar lijkt alsof hij opgegeten wonrt de bladeren vallen gewoon uit elkaar

Dat is 'normaal'. Nieuwe vallisneria heeft de neiging eerst te verslijmen alvorens lekker aan te slaan. Het is een geduld-moet-je-hebben-plantje.

Heb je hem trouwens niet te diep geplant? De wortelaanzet moet zichtbaar zijn.

~ Ivo

Ja dat is goed Maar bedankt

Normaal gaat de plant eerst nieuwe wortels aanmaken waardoor de oude bladeren afsterven maar zal normaal gesproken allemaal weer goedkomen idd.

Een stukje wit krijt bij de wortels steken kan ook goed doen 🙂

Ik heb 3 bosjes van deze plant gekocht (via internet), waarvan een bosje al een beetje papperig was toen ik ze ontving.
Alles gewoon geplant en ik had toen ook zoiets van 'dit ziet er niet uit'. Het werd hartstikke lelijk.
Maar nu, het groeit de tent uit. Ze zijn lang geworden en het breidt zich uit.
Nou komt er hier wel kalkrijk water uit de kraan. Misschien dat dat ook mee werkt.

Bij mij is het water te zacht en groeit de vallisneria voor geen ene meter. Je hebt dus wel echt wat harder (kalkhoudend) water nodig. En een stukje krijt erbij werkt dan idd vaak wel.
Let er wel op dat het krijt is waar je dat gele papiertje af moet pellen! Dat gladde schoolkrijt werkt vaak een stuk minder goed is mijn ervaring. Dat zal waarschijnlijk door de samenstelling ofzo komen, maar daar heb ik verder geen verstand van.

En dan idd ff geduld hebben, zolang de wortels niet verrot zijn, komen er meestal wel weer nieuwe blaadjes in 🙂

Wat gewone kalkpoeder in het filter ,werkt ook.
Of sepia in het filter steken,

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan