Vallisneria en andere planten doen het slecht in opstart


Vulpes

Active member
Lid geworden
11 februari 2021
Berichten
36
Leeftijd
27
Ik heb vorige week na jaren weer een aquarium opgestart. Nu zie ik dat mijn vallisneria spiralis (red) het vrij slecht doet. En ook anderen niet zo goed gaan.
Bak vorige week na vullen en 5 dagen later:
1F99A031-E37D-4A02-AAB0-3304B77DCB2A.jpeg
9D5F4339-D9E0-4D07-9F60-DFBE34E6CE77.jpeg

Nu heb ik de bak opgestart met plantenvoeding en kleisticks voor de bodemplanten. Belichting is 10,5 lumen per liter, eerste dagen heeft die >10u aan gestaan maar ik las dat dit niet wenselijk was dus die staat nu op 9 en gaat nog naar 8.
Hieronder foto’s van de planten nu. Vallisneria gaat stuk, kleur er uit en erg slap. Ik heb het wortelbegin nog iets omhoog gehaald. Ook de echinodorus bleheri staat er beroerd bij maar daarvan weet ik dat ze vaak zo beginnen. Bladeren lijken wel op twee manieren te verpieteren: bruine nerven en kleur er uit en bruin/dood. Ook op de anubias nana bonsai lijken de donkere blaadjes slecht te gaan, begin baardalg is zichtbaar.
De cryptocoryne, rotala en javavaren doen het wel aardig.

8A1EBBBE-53D0-4C9B-987B-7629C926E613.jpeg
00A68E2D-5B26-4C99-927D-F602A1DBBCF5.jpeg
6E9A5536-DD06-43E5-A12B-702E38C5989E.jpeg
F88C3B9B-FC26-4B9D-9120-22E120415116.jpeg

Heeft iemand tips of opmerkingen over wat ik misschien zou moeten aanpassen? Alvast veel dank!
 
Ik ben geen plantenexpert maar ik kan je een aantal tips geven.

Vallisneria heeft tijd nodig, kan soms wel 8 weken duren voor ze aanslaat. Deze moet niet te diep geplant worden, het witte kroontje moet te zien zijn. Zelf doe ik altijd een kleibol bij de wortels, ondanks dat vallisneria voornamelijk voeding uit de waterkolom op neemt. Met een kleibol wortelen ze wat beter voor m'n gevoel.

De Anubias ziet er echt uit alsof deze aan het verbranden is. Voor deze zou je schaduw kunnen maken. Of in een donkere plek, bijvoorbeeld met drijfplanten in een drijfring of desnoods de lamp op die plek een stukje afdekken.

Sowieso moeten sommige planten van hun emerse vorm naar de submerse vorm overgaan. Dit betekend dat de oude bladeren verslijmen en dat er nieuwe bladeren (onderwater vorm) weer terug komen.
 
Aanvullend; zorg ervoor dat met name je Echinodorus bodemvoeding krijgt. Voor deze plant is dat zeer belangrijk. Maar eigenlijk geldt dat voor ook voor je Rotala en je Crytocoryne. Dit dus naast de voeding die de planten op kunnen nemen via de waterkolom.
 
@LaLizzerd dank voor je reactie. Afwachten dan met de vallisneria, had hem inderdaad al iets naar boven gehaald. Bij de anubias weet ik het niet, het zijn juist de ‘laagste’ bladeren die het minst in het licht komen die zo aanslaan..

@benvo Ook dank. Echinodorus heeft inderdaad kleistickje in de bodem. Evenals de cryptocoryne.
 
Vallisneria is een plant die soms slecht aanslaat en zoals al is gezegd wil de Anubia wat schaduw. Ik kan het niet goed zien maar staat de Javavaren in de bodem want de wortelstok mag niet in de bodem staan.
Moerasplanten moeten zich ook aanpassen aan de onderwatervorm en verliezen dan vaak blad dus ik zou zeggen zorg voor voldoende voeding en wat geduld.
 
Het is nog wat vroeg om conclusies te trekken idd, de Crypto zal een complete gedaantewisseling ondergaan, Vallisneria begint wel vaker slecht (houd wel van wat harder water)
De meeste Echinodorussen veranderen ook compleet van gedaante, alleen wat er met de Anubias is weet ik niet, 10 lum/l moet hij makkelijk kunnen hebben, ik denk dat dit ook een gevalletje emers>>submers is

Verder zitten er ook geen meststoffen in de bak denk ik? en 8 uur verlichting is voldoende, mijn plantenbak draaide nog goed op slechts 6 uur verlichting
In het begin zou ik sowieso niet te lang belichten, de planten hebben daar nu toch (nog) niets aan
 
@jessicapilon de javavaren staan met wortelstok net boven de grond, alleen de wortels zitten in de bodem. Zal de anubias wat donkerder zetten, als de planten goed groeien kunnen ze wellicht weer terug naar deze plek

@Patrix Hier redelijk hard water dus dat zou mooi zijn voor de vallisneria. Van crypto had ik gelezen over verslijmingsproces inderdaad, nu nog niks van te zien. Bij de anubias vermoed ik ook dat die 180 graden gedraaid gekweekt is tov nu, maar geen idee of dat deze uitwerking heeft. En ik heb plantenvoeding en klei-bodemvoedingsticks
 
Van crypto had ik gelezen over verslijmingsproces inderdaad, nu nog niks van te zien.
Dat duurt ook nog wel even, zoek de soort welke je hebt maar eens op, dan zul je zien dat het visueel een compleet andere plant is dan wat er nu in je bak staat.
Qua plantenvoeding kan je evt. overstappen op een complete voeding, daar zit naast de spoorelementen ook Nitraat en fosfaat in.

Het verbranden van een Anubias heb ik nog nooit gezien, ze kunnen best veel licht hebben, alleen zitten ze dan sneller onder de alg omdat het een trage groeier is
 
Laatst bewerkt:
Update van een maand later voor de geïnteresseerden: vorige week de eerste groep bewoners geïntroduceerd.
Bij de Anubias bleek het inderdaad een emers-subemers kwestie. Staat nu een beetje onder de schaduw van de javavaren, die ik verplaatst heb.
De echinodorus is het aardig gaan doen. Een paar emerse bladeren zitten er nog aan. Heb al wat stekjes verplaatst.
De vallis begin nu pas rustig subemers te groeien. Ook verplaatst want leed een beetje onder de stroming had ik het idee. Hier doen ze het goed.

De cryptocoryne is nog vrijwel hetzelfde, iets gegroeid en iets last van bruinalg.

Het water is aardig geelbruin van de looizuren/tannine van het hout. Mooi vind ik het niet maar heb nog geen kool in het filter gedaan omdat de rotala het er erg goed op doet (ook verplaatst, doet het daar veel beter), ik gok door het zachte water nu.
Bak begint ergens op te lijken nu, maar nog niet helemaal tevreden. Ik hoop dat de vallis het nog goed gaat doen zodat het gat daar een beetje opgevuld kan worden. Verder zit ik nog te denken aan een aantal mooie voorplanten op rechts. Tips zijn welkom!

835B3F8F-C517-43BA-9B60-CD73407C99BF.jpeg
 
Purigen werkt idd erg goed, ook te koop bij Ali voor een habbekrats
De vallis begin nu pas rustig subemers te groeien
Deze plant is een echte waterplant dus is al submers, het kan alleen even duren voordat die goed aanslaat
 
Update van een maand later voor de geïnteresseerden: vorige week de eerste groep bewoners geïntroduceerd.
Bij de Anubias bleek het inderdaad een emers-subemers kwestie. Staat nu een beetje onder de schaduw van de javavaren, die ik verplaatst heb.
De echinodorus is het aardig gaan doen. Een paar emerse bladeren zitten er nog aan. Heb al wat stekjes verplaatst.
De vallis begin nu pas rustig subemers te groeien. Ook verplaatst want leed een beetje onder de stroming had ik het idee. Hier doen ze het goed.

De cryptocoryne is nog vrijwel hetzelfde, iets gegroeid en iets last van bruinalg.

Het water is aardig geelbruin van de looizuren/tannine van het hout. Mooi vind ik het niet maar heb nog geen kool in het filter gedaan omdat de rotala het er erg goed op doet (ook verplaatst, doet het daar veel beter), ik gok door het zachte water nu.
Bak begint ergens op te lijken nu, maar nog niet helemaal tevreden. Ik hoop dat de vallis het nog goed gaat doen zodat het gat daar een beetje opgevuld kan worden. Verder zit ik nog te denken aan een aantal mooie voorplanten op rechts. Tips zijn welkom!

Bekijk bijlage 323565
Vallisneria zal niet lijden onder wat stroming, sterker nog, de plant houdt van stroming!
 
Purigen werkt idd erg goed, ook te koop bij Ali voor een habbekrats

Deze plant is een echte waterplant dus is al submers, het kan alleen even duren voordat die goed aanslaat
Als ik kijk op Ali is het zelfs duurder dan bijvoorbeeld de visvoerwebwinkel. Op Ali 28,45 en VVWW 23,50 (voor 250 ml). De verzendkosten op Ali zijn in dit geval ook nog eens duurder. Ik krijg ook maar één resultaat met (de echte) Purigen. Of heb je ook een merkloze die net zo goed is?
 
Ik weet dat er op Ali ook goedkopere alternatieven zijn voor Purigen. Er is hier een lid die dat dacht ik ook via Ali heeft gekocht.
Maar ja dan heb je de merkloze.
 
Vallisneria zal niet lijden onder wat stroming, sterker nog, de plant houdt van stroming!
Hij stond wel echt recht in de sterke stroming en leek op die delen ook juist stuk te gaan... En dit is trouwens vallisneria spiralis red, die schijnen iets zwakker te zijn las ik
 
Als je alleen de kleur eruit wilt filteren kun je ook Purigen gebruiken. Dit filter de plantenvoeding er niet uit, kool wel.
Dank voor de tip. Voorlopig laat ik het nog even zo, en het schijnt dat na x weken het vanzelf minder wordt?
En zorgt Purigen er ook voor dat het de 'verzachtende' werking van tannines tenietdoet?
 
Dank voor de tip. Voorlopig laat ik het nog even zo, en het schijnt dat na x weken het vanzelf minder wordt?
En zorgt Purigen er ook voor dat het de 'verzachtende' werking van tannines tenietdoet?
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij heb je daar gelijk in.

Overigens weet ik van actieve kool dat dit zeker wel het geval is.
 
Of heb je ook een merkloze die net zo goed is?

Gebruik ik nu circa 2 weken, verschil is echt goed te zien.
Normaal is het water wat minder helder ten tijde van een nieuwe waterwissel, nu is het de hele week kraakhelder.
@benvo gebruikt deze ook (dacht ik)
 
Het heeft dezelfde werking als Purigen ja, het woord ''pekel'' zal wel een onjuiste vertaling zijn gezien de zinsopbouw van de gehele tekst :DD

''Noteer de Aquarium Water Zuiveren in de plaats waterstroom soepel''
 
Het heeft dezelfde werking als Purigen ja, het woord ''pekel'' zal wel een onjuiste vertaling zijn gezien de zinsopbouw van de gehele tekst :DD

''Noteer de Aquarium Water Zuiveren in de plaats waterstroom soepel''
En toch weet je wat ze bedoelen. Ongeveer 😂
 
Haha, ja zo ongeveer, maar staar je nooit blind op omschrijvingen van Ali
 

Terug
Bovenaan