Wat is er nieuw

Vallisneria en easy carbo

• Onderwerp starter Onderwerp starter Umapa
  • Startdatum Startdatum
U

Umapa

Guest
Hallo mede aquarianen,

ik heb altijd naar volle tevredenheid easycarbo en profito in mijn aquariums gebruikt. Nu ik een tijdje een Vallisneria in mijn aquarium heb staan, ben ik gestopt met easycarbo. De vallisneria zou er niet goed tegen kunnen blijkbaar.

Helaas merk ik dat de planten het minder goed doen en ik heb meer last van algen. Is het aan te raden om toch easycarbo i.c.m. de vallisneria te gebruiken?

Ik zou zeggen doe de vallisneria er dan uit als de rest er wel baat bij heeft en de algen weg zijn. Opzich is het een prima middel alleen de genoemde plant kan er slecht tegen.
Dus ik zou desnoods die eruit doen en er een andere leuke voor in de plaats zetten.

Dat is inderdaad de voor de hand liggende oplossing John. Alleen ik vind het een erg mooie plant. Misschien zijn er mensen waarbij het wel goed gaat?

Ik heb Vallisneria en maak gebruik van Easy-Life Carbo en ProFito met een co2 steentje.
De Vallisneria als andere planten werken prima.

Polarbear, gebruik je de voorgeschreven dosering?

Vallisneria in combinatie is geen probleem... als je het maar rustig opbouwt. Begin met een halve dosis Easycarbo. Daarna opbouwen tot volle dosis als je ziet dat de Vallisneria zich herstelt. De wortels zijn niet kapot. En voor je het weet doen ze het weer super. Ik spreek uit ondervinding.

Ok, bedankt Jerre. Goed om te horen.

Umapa zei:
Polarbear, gebruik je de voorgeschreven dosering?

Ja, vanaf het begin al dat ze erin staan.
1x in een maand iets meer.

ik had het zelfde probleem.
Ik heb het opgelost door een stukje wit schoolkrijt onder de valisneria te doen.
Vanaf toen deed hij het perfect icm de easycarbo

Mausalicious zei:
ik had het zelfde probleem.
Ik heb het opgelost door een stukje wit schoolkrijt onder de valisneria te doen.
Vanaf toen deed hij het perfect icm de easycarbo
Ook interessant om weten inderdaad: krijt zal je pH rondom je wortels verhogen. Het is door de combinatie van lage pH en easycarbo (glutaaraldehyde) dat de vallisneria zijn bladeren verliest. Maar echt kapot is m niet.

ik had inderdaad wel even kunnen uitleggen waarom ik dit dan had gedaan 😉 maar bedankt voor de uitleg!
het was idd om wat harder water te creeren plaatselijk bij de valisneria

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan