Vallisneria snoeien


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Ik ben niks van plan hoor maar ik vraag het me gewoon af: stel ik knip al mijn vallisneria af, echt alles, vlak boven de wortel. Is het dan einde vallisneria of krijg jedan een fris tapijtje van kleine vallisneriaatjes of none of the above?
 
Ik wil dat niet doen ik vraag het me af. Groeien de afgeknipte blaadjes weer terug? Of komen er nieuwe blaadjes.
 
afgeknipte valisneria bladeren groeien bij mijn weten niet terug aan, er vormen zich, met een beetje geluk (en genoeg voedingsstoffen in het overgebleven deel) wel nieuwe bladeren.
 
Als je een valisneria blad doormidden knipt groeit deze wel gewoon door toch?

Hoe dan ook, ik zou het je ook afraden om te doen. :daisy:
 
Ik heb het uiteraard ook nooit helemaal afgeknipt, maar een plant heeft licht nodig om te groeien en dat krijgt hij via de bladeren, dus geen bladeren geen groei.
 
Bij het afknippen van de bladeren heb je een kapot blad wat suikers zal lekken en dan is de kans op algen veel hoger dan bij een gezond blad dus ik zou het ook niet doen.
 
afgeknipte valisneria bladeren groeien bij mijn weten niet terug aan, er vormen zich, met een beetje geluk (en genoeg voedingsstoffen in het overgebleven deel) wel nieuwe bladeren.
Ja dat was wat ik bedoelde. De afgeknipte delen zullen afsterven maar vanuit de 'knol' zullen nieuwe slierten vormen.
 
Ja dat was wat ik bedoelde. De afgeknipte delen zullen afsterven maar vanuit de 'knol' zullen nieuwe slierten vormen.

Wat bedoel je met "knol" want die heeft de Vallisneria niet. Ik weet wel dat als je de Vallisneria op lengte knipt dat ze gewoon van onderaf doorgroeien maar ja dan zit je met lekkende bladeren.
 
Wat bedoel je met "knol" want die heeft de Vallisneria niet. Ik weet wel dat als je de Vallisneria op lengte knipt dat ze gewoon van onderaf doorgroeien maar ja dan zit je met lekkende bladeren.

Dat bedoel ik ja. gewoon de centrale plek waarvanuit de bladeren groeien. Ik ga het gewoon eens proberen. tot nu toe knipte ik ze incidenteel af. Maar ik zal mijn 30 vallisneria planten eens in 1 x kortwieken om te kijken wat dat doet.

Het is wel makkelijker qua onderhoud door ze gewoon af en toe af te knippen.
Ik heb een algloos aquarium (gebruik EI) dus gelijk een goede test om te kijken of dat lekken van suikers bij mij algen veroorzaakt.
 
Ik denk dat de EI het ontstaan van algen niet altijd tegengaat. Ondanks voldoende voeding krijg je ook wel algen bij veel licht of lekkende bladeren op bv een achterwand of spraybar en dus ook op de randjes van een afgeknipt blad. Dat is althans mijn ervaring en daarom werk ik ook nooit met een achterwand in de bak maar met posters.
 
Ik heb het uiteraard ook nooit helemaal afgeknipt, maar een plant heeft licht nodig om te groeien en dat krijgt hij via de bladeren, dus geen bladeren geen groei.
Als het een gezonde volwassen plant is met een goed wortelgestel kan dit denk ik wel weer aangroeien.
Vaste planten in de tuin dan dit elk jaar.
En hier in het aquarium een stukje rhizoom van javavaren zonder blad, ook daar zitten weer bladeren aan. Nu is rhizoom wel weer iets anders dan plant met wortels.
 
Als het een gezonde volwassen plant is met een goed wortelgestel kan dit denk ik wel weer aangroeien.
Vaste planten in de tuin dan dit elk jaar.
En hier in het aquarium een stukje rhizoom van javavaren zonder blad, ook daar zitten weer bladeren aan. Nu is rhizoom wel weer iets anders dan plant met wortels.
Appels met peren..
 
Dat bedoel ik ja. gewoon de centrale plek waarvanuit de bladeren groeien. Ik ga het gewoon eens proberen. tot nu toe knipte ik ze incidenteel af. Maar ik zal mijn 30 vallisneria planten eens in 1 x kortwieken om te kijken wat dat doet.

Het is wel makkelijker qua onderhoud door ze gewoon af en toe af te knippen.
Ik heb een algloos aquarium (gebruik EI) dus gelijk een goede test om te kijken of dat lekken van suikers bij mij algen veroorzaakt.

Als jij een plant wilt die lijkt op een Vallisneria en die je wél kan snoeien in de echte zin van het woord moet je een Helanthium bolivianum 'Augustifolius' nemen. Bij een Vallisneria kan je alleen maar, een paar cm. boven het substraat, bladeren verwijderen. En zeker niet alle tegelijk. Geen blad is geen licht en geen voedselopname want Vallisneria is een waterplant die via het blad bemesting opneemt.
 

Bijlagen

  • Helanthium bolivanum 'Angustifolius'.png
    Helanthium bolivanum 'Angustifolius'.png
    110.4 KB · Weergaven: 80
hmm, de moederplant geeft normaal al verschillende afleggers gemaakt voordat die te lang wordt .
meestal verwijderde ik de moederplant volledig en de liet ,alle afleggers doorgroeien tot de volgende te ver op het oppervlakte ging drijven ( op deze manier hebben de afleggers geen groeivertraging door te herplanten )
als vallisneria echt goed groeit kan het zijn dat je deze om de 4-5 dagen mag verwijderen
 
Vallesneria, heeft verschillende familieleden, als de door de TS gebruikte soort hem te groot wordt, is het toch gewoon heel makkelijk om een andere laagblijvende soort te nemen, bv. V. biwaensis, doe wordt nooit hoger dan 30 cm.
Ook Lileaopsis heeft een uiterlijk als een Vallesneria, maar komt in 2 vormen, hoog en laag, namelijk de L. braziliensis en de L. Missourensis. Vormen ook mooie tapijtjes
 
Nee ik wil geen tapijt ik zat gewoon te filosoferen over de mogelijkheden qua gemak dient de mens. Ik vind halverwege afknippen op zich ook wel ok. Maar misschien dat het bij de grond afknippen van de moeders en de uitlopers wel een netter en frisser beeld geeft de uitlopers krijgen dan ook meer licht en zo.
 

Terug
Bovenaan