Vallisneria Snoeien


Loef

Well-known member
Lid geworden
26 november 2022
Berichten
106
Leeftijd
62
Hoi,

heeft er misschien iemand tips hoe je het beste vallisneria kunt snoeien ?
De een zegt 3 cm boven de wortel en de ander gewoon waar je maar wilt,
Weet dus niet goed wat de beste manier is.
Alvast bedankt !
Groet,loef
 
Wil je bladeren verwijderen? Dat kun je het beste zo laag mogelijk doen. Soms knip men wel een stuk van het blad af maar vaak zie je dan dat de uiteinden niet mooi blijven.
 
Wil je bladeren verwijderen? Dat kun je het beste zo laag mogelijk doen. Soms knip men wel een stuk van het blad af maar vaak zie je dan dat de uiteinden niet mooi blijven.
Ja klopt,dan heb je een afgeknipt blad waar zo een bruine rand aan komt.
Ik knip de te lange bladeren af op zo'n 3 cm boven de grond.
 
Wil je bladeren verwijderen? Dat kun je het beste zo laag mogelijk doen. Soms knip men wel een stuk van het blad af maar vaak zie je dan dat de uiteinden niet mooi blijven.
Bedankt !
 
Ja maar goed op het einde van die 3 cm zal het ook niet mooier worden toch? Daarom haal ik het blad weg bij de aanhechting.
Maar goed ieder zn eigen manier.
 
Waarom op 3 cm eigenlijk? Ik trek ze meestal bij de aanhechting eraf.

Zo deed ik dat ook, op deze manier voorkom je bruine bladranden.

Ja maar goed op het einde van die 3 cm zal het ook niet mooier worden toch? Daarom haal ik het blad weg bij de aanhechting.
Maar goed ieder zn eigen manier.

Het snoeien is bij dit soort met enige regelmaat nodig. Ze behoren dan ook tot de snelgroeiende aquariumplanten. Ach snelgroeiende aquariumplanten houden in ieder geval de algengroei tegen dus laten we zeggen dat snoeien een goed teken is. Zorg er wel voor dat de bladeren 3 cm boven het substraat gekort worden. Dus niet bij de wortel, de plant raakt hiervan beschadigd.

Hier heb ik die info gehaald toen ik die van mij wou snoeien.
 
Tja dat is nieuw voor mij en net als bij bv de Echino s haal ik bij alle planten het blad weg gelijk bij de aanhechting.
 
Tja dat is nieuw voor mij en net als bij bv de Echino s haal ik bij alle planten het blad weg gelijk bij de aanhechting.
Toen ik info zocht over de vallisneria kwam ik op die pagina terecht en heb het dan ook zo gedaan,
maar is dit de juiste methode of niet,of is er een andere/betere methode....
Maar je hebt wel een punt,waarom die 3cm laten staan,
kan best wel lager afgeknipt worden zonder de plant te beschadigen lijkt mij,
heb daar eigenlijk verder ook nooit over nagedacht waarom ik ze niet wat lager afknip,
heb altijd enkele cm's boven het grind afgeknipt.
Thank's voor dit even op te merken (y)
 
Toen ik info zocht over de vallisneria kwam ik op die pagina terecht en heb het dan ook zo gedaan,
maar is dit de juiste methode of niet,of is er een andere/betere methode....
Maar je hebt wel een punt,waarom die 3cm laten staan,
kan best wel lager afgeknipt worden zonder de plant te beschadigen lijkt mij,
heb daar eigenlijk verder ook nooit over nagedacht waarom ik ze niet wat lager afknip,
heb altijd enkele cm's boven het grind afgeknipt.
Thank's voor dit even op te merken (y)
Gewoon proberen, goed groeiende Vallisneria kan wel tegen een stootje.
 
Een Vallisneria blad kan je, wel voorzichtig, gewoon bij de bodem weghalen. Vallisneria's, eenmaal gesetteld, verjongen snel. Onder de toplaag van de bodem maken ze een "navelstreng" waarop een jong plantje z.g. aflegger naar boven komt. Die jonge plantjes kan je natuurlijk ook her-gebruiken.
 

Terug
Bovenaan