Wat is er nieuw

Vallisneria snoeien

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marrie98
  • Startdatum Startdatum
M

Marrie98

Guest
Ik heb dus sinds vandaag een vallisneria in mijn bakje staan en die is al best groot.
En ik weet dat ze erg groot kunnen worden.
Maar hoe moet je ze precies snoeien?
Op internet staat dat je het betreffende blad bij de wortelkroon (heet dat zo?) moet afknippen.
Bij de aquariumzaak zeiden ze dat je het blad moet knakken op de lengte waarop je hem wil hebben. Dan net onder de knak het blad plat wrijven en dan bij de knik afscheuren. (Zelf lijkt mij dit logischer, want bij de andere methode heb je zo dat je bijna geen blad overhoudt.)

Welke manier is beter?

Te lange bladeren van Vallisneria 'scheuren' wij van de wortelkroon af.

Marrie98 zei:
(...) het blad plat wrijven (...)
Ook nog tegen de plant praten of...? 😀

Goed, alle gekheid op een stokje, wat zou de reden achter knakken en wrijven zijn?

Dat je de luchtkanalen in de top dicht wrijft waardoor er geen water inloopt en het blad blijft leven.

Jup ik scheur ze ook bij de kroon af. Maar misschien kan die andere methode ook wel hoor dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat je dan allemaal afgescheurde bladeren krijgt waar de punten missen. Dat is niet altijd een mooi gezicht

Beide kan, maar de punt na het knippen op lengte wordt wel vaak minder mooi en wat gelig.
Ik doe beide methoden weleens.
In een 60cm bakje zijn de bladeren snel te lang en dan knip ik ze wel op lengte dus.

Okey ik kijk wel even hoe snel hij groeit. Hoop dat hij �berhaupt aanslaat hij wordt ene beetje mishandeld door mijn brokaatbarbelen (alweer. Eigenlijk gedragen ze zich nog best netjes want bij de intratuin zeiden ze dat het heel moeilijk is planten bij ze te doen want ze houden van slopen. Tot nu toe is dit het 2e plantje waar ze iets mee aan het doen zijn)

Grootste bladeren, haal ik onderop weg.

De buitenste bladeren zijn het oudste . Zodra die lelijk worden haal ik die onderaan bij de wortelknol weg.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hij slaat gelukkig ana volgens mij. Hij maakt althans nieuwe bladeren.
Alleen hij wortelt niet.
Hoe kan je hem motiveren om zich eerst te richtte op zijn wortelen?

Hij staat er net een weekje in zie ik dus ik denk dat je wat geduld ook moet hebben hoor.
Misschien wat op hem inpraten bij het opstaan 😉.

Haha ja misschien helpt dat 😛
Vind het gewoon vreemd dat hij zich eerst richt op zijn blad terwijl hij amper worteltjes heeft.

Ik zie ook bij net gekochte planten vaak dat de plant wel nieuwe bladeren aanmaakt en in de loop van de weken pas goed gaat wortelen.
Dat is dus niet zo raar hoor.

Oke gelukkig 🙂
Koop meestal planten die al wortels hebben, dus voor mij is het helemaal nieuw een wortelloze plant.

Als de wortels erg klein zijn laat ik ze meestal eerst even 2 weekjes boven in het aquarium drijven, dat stimuleerd de wortelgroei en is daarna makkelijker te plaatsen.

Kan hij daar tegen?
Dan ga ik dat gewoon doen.

Heb ik nog nooit een probleem mee gehad, ik heb ze regelmatig in mijn bak en regelmatig ook weer niet, dan vindt ik ze niet meer leuk, maar kom er toch steeds weer op terug (ben een gek persoon misschien)

Haha ja dat ken ik.
Maar bij mij was het vooral omdat een zo'n plantje de hele tijd dood ging maar hij makkelijk schijnt te zijn. En dus kocht ik hem steeds weer. En nu eindelijk naar 5 pogingen leeft hij al een maand langer dan me ooit gelukt is! 😀

Gewoon mee doorgaan, en niet te diep de grond in zetten.
tot aan het blad, de wortel moet nog iets zichtbaar zijn.

TonHageraats zei:
Als de wortels erg klein zijn laat ik ze meestal eerst even 2 weekjes boven in het aquarium drijven, dat stimuleerd de wortelgroei en is daarna makkelijker te plaatsen.

Dat is een handige tip Ton :thumbs:.

Ze zijn nu vrolijk aan het rondzwemmen.
Heb ze even in een drijfbaar kweekbakje gedaan. Een paar vissen (natuurlijk weer de brokaatbarbelen) begonnen van de inimini worteltjes die hij al had te eten.

Prima, dagelijks een klarinet solo laten horen en ze groeien als kool 🙂

Ja muziek doet wonderen zeggen ze he 😛

Dat ik dagelijks een stukje zong heeft ze geen goed gedaan hier hoor 🙁.
Ik snap nog steeds niet waarom dat zo slecht viel bij die planten 😉.

Haha misschien houden ze niet van gezang 😛

Heb net even voor hem gespeeld. Hij is in ene half uurtje 20 cm gegroeid 😀
Haha nee grapje, hij reageerde niet. Het enigste wat ik bereikte was grote stress bij de visjes. (Moeten nog even wennen)
De goudvisjes vonden het wel leuk. Hebben de hele tijd zitten kijken (even geen plantjes mollen)

Ik was al bang dat het aan mn stem zou liggen zeg 😀 😀

Ik heb een paar jaar Bes-Bas gespeeld.
In het begin was het wennen voor de visjes maar naderhand waren zij mijn publiek, helaas kunnen ze niet klappen dus een staande ovatie zat er helaas niet in 😎

Helaas niet nee 😛
Mijn visjes zijn nog niet zo muzikaal.
Als ze eenmaal gewend zijn ga ik mini klarinetjes maken. Kunnen ze lekker meedoen 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan