Wat is er nieuw

Vallisneria Spiralis draadalg

Dvandam

Member
Lid geworden
6 maart 2021
Leeftijd
29
He,

Sinds midden februari heb ik een aquarium 2e hands overgenomen van iemand. In dit aquarium zit een (aarde?) bodem, grind en de volgende planten: vallisneria's en crypto's. Nu is het probleem dat er dus draadalg op de vallisneria's is ontstaan. Bij lange na niet op alle bladeren maar wel op een aantal. De plant lijkt naast dit alg op sommige bladeren het erg goed te doen, er komen steeds meer kleine plantjes bij en die groeien als een malle. Toch vind ik het geen gezicht en zou ik graag hier wat advies voor willen hebben.

Het aquarium is een 65l tank van superfish met een superfish aquaflow 100 filter. Ik heb de tank 2 weken laten draaien op kraanwater en daarna 10 Neon Tetra's 2 sewellia lineolata's en 4 Helena slakken. Na 2 weken van waardes bijhouden, heb ik er ook 10 crystal red garnalen bij gedaan 2 extra sewellia's en 3 extra helena slakken. Elke week doe ik een water verversing van 25% en het filter verschonen (maandelijsk spons vervangen) Na de verversing doe ik ook 13 ml Aqua Elixier, 13 ml Bacto Elixier en 13 ml PlantElixir. In de bak zitten ook ongeveer 5 Deponit Nutriballs. (zojuist voor het posten in dit forum er nog 3-4 bij geplaatst)

De waterwaardes zijn als volgt:

KH 6
PH 7,5
NO2 0,0
GH 9

Het alg is op de onderstaande foto's iets minder goed te zien dan in het echt, maar toch vind ik het geen gezicht. Kan iemand mij hierbij helpen?

Edit: Het licht staat van 16:00 tot 24:00 aan en de stroming staat op 100l/h

Bijlagen

• IMG_8912.JPEG
    IMG_8912.JPEG
    425 KB · Weergaven: 295
  • IMG_8914.JPEG
    IMG_8914.JPEG
    395 KB · Weergaven: 237
  • IMG_8915.JPEG
    IMG_8915.JPEG
    356 KB · Weergaven: 233
Laatst bewerkt:
Volgens mij zie ik geen draadalg maar Staghorn op bv foto 3 want de alg is vertakt. Normaliter moet je een bak 4 weken minimaal laten indraaien en dat is zover ik begrijp niet gebeurt en dan loop je risico op een nh3/4 piek en dat geeft soms deze algen.
Je hebt eigenlijk te vroeg de bewoners erin gedaan waardoor de bacteriecultuur nog niet voldoende op orde was om alles goed om te zetten naar no3.
Weet je de nh3/4 waarde ook toevallig? Gebruik je strips of druppels?

@jessicapilon

Ik gebruik druppels, helaas zit hier alleen geen NH3/4 tester in.

Heb dit ook ooit gehad. Ook op vallisneria. Nooit vanaf gekomen... Ben altijd blijven plukken helaas

Staghorn heeft inderdaad vaak als achtergrond een ammoniumpiek. Dat ontstaat door vervuiling, rottende balderen o.i.d. Flink schoonmaken, ook je filter en water verversen. Zorg ook voor een goede waterdistributie in je bal zodat je bemesting overal komt. (Let op: Een goede waterdistributie is iets anders als een sterke stroming!) Zorg voor een goede plantengroei, zij helpen je in de strijd tegen algen. Dat doe je door op een juiste manier te belichten en te bemesten. Je Vallisneria neemt voeding grotendeels via haar bladeren op; het is een echte waterplant maar je Cryptocoryne is een moerasplant die haar voeding juist grotendeels via de wortels opneemt! Bodemvoeding als kleibolletjes bijvoorbeeld.

Ik heb nog op wat andere fora gekeken en heb mij laten wijsmaken dat vloeibare CO2 een mogelijke oplossing bied tegen de algen. Vandaag de eerste druppel in het aquarium gedaan en zal dit aankijken. Deze post zal ik editen met eventuele resultaten voor als mensen in de toekomst deze post voorbij zien komen.

Ik heb nog op wat andere fora gekeken en heb mij laten wijsmaken dat vloeibare CO2 een mogelijke oplossing bied tegen de algen. Vandaag de eerste druppel in het aquarium gedaan en zal dit aankijken. Deze post zal ik editen met eventuele resultaten voor als mensen in de toekomst deze post voorbij zien komen.
Van Vallisneria is bekend dat ze slecht tegen Carbo kunnen.

dat vloeibare CO2 een mogelijke oplossing bied tegen de algen
Het is niet de oplossing maar bestrijdt inderdaad wel veel algen. maar het is beter om de oorzaak weg te nemen.

@jessicapilon

De NH3/NH4 test kit is helaas nog in verzending, wanneer dit binnen is zal ik ook gelijk kijken of deze waardes in orde zijn. Ik neem aan dat ongeacht of de algen verdwijnen door de CO2 dat de NH3/NH4 waarde nog steeds hetzelfde zal blijven?

Je nh3/4 moet 0 zijn en vaak is dat het geval wanneer een bak voldoende en goed is ingedraaid.

Je nh3/4 moet 0 zijn en vaak is dat het geval wanneer een bak voldoende en goed is ingedraaid.

Ik heb dus de bak niet lang genoeg (2 weken) laten indraaien voordat de vissen erin zijn gezet. Wat is dan het handigste om te doen als de NH3/4 waarde hoger dan 0,0 is?

Vloeibare CO2 is een naamgeving die je met een flinke korrel zout moet nemen. Er zit maar heel weinig CO2 aandeel in dit spul. Zoals @TonHageraats al opmerkte zal je Vallisneria er niet echt blij mee zijn. Deze plant houdt sowieso al van wat hardere water en dit spul zal haar geen goed doen. Zoek de oorzaak en los die op.

Vloeibare CO2 is een naamgeving die je met een flinke korrel zout moet nemen. Er zit maar heel weinig CO2 aandeel in dit spul. Zoals @TonHageraats al opmerkte zal je Vallisneria er niet echt blij mee zijn. Deze plant houdt sowieso al van wat hardere water en dit spul zal haar geen goed doen. Zoek de oorzaak en los die op.

Ik ben het zeker met je eens, dat is de reden waarom ik dit forum heb geraadpleegd, hopelijk zit het probleem in de NH3/4. 🙂

De NH3/4 testkit is binnen en die geeft mij een meting tussen de 0 en 0,2 ppm. Daarnaast ook gelijk een waterwaarde check gedaan: 0,0 NO2 GH 10 DKH 5 PH 7,5/8. Als ik de oplossingen zie van "hoge" NH3/4 waardes komt dit vaak door overvoeding (waar ik mij lichtelijk in kan vinden) en het filter. Ik zag op verschillende websites dat simpelweg het filter wekelijks afspoelen meer dan genoeg is om de bacterien te behouden. Ik deed wekelijks het filter grondig schoomaken totdat de 'viezigheid' er compleet uit was. Hopelijk zal het aanpassen van mijn voer- en spoelgedrag ervoor zorgen dat de algen / staghorn van mijn planten afgaan. Als iemand nog tips voor mij heeft of waar ik eventueel op zou moeten letten hoor ik het graag! 🙂

Laatst bewerkt:
Ik zag op verschillende websites dat simpelweg het filter wekelijks afspoelen meer dan genoeg is om de bacterien te behouden.
Waar spoel je filtermateriaal mee af?

Maak het filter schoon als je merkt dat de doorstroming minder wordt. En dan niet afspoelen (onder de kraan?). Neem een emmer aquariumwater en maak spons daarin schoon, paar keer knijpen. Niet brandschoon!
Biologisch filtermedium kun je ook in die emmer schoonmaken. Paar keer op en neer halen in het water en klaar.

Als je je filter vaak en te grondig schoonmaakt verlies je veel van de bacteriën die je juist wil hebben. Te grondig schoonmaken kan een reden zijn voor verhoogd NH3/4

Waar spoel je filtermateriaal mee af?

Maak het filter schoon als je merkt dat de doorstroming minder wordt. En dan niet afspoelen (onder de kraan?). Neem een emmer aquariumwater en maak spons daarin schoon, paar keer knijpen. Niet brandschoon!
Biologisch filtermedium kun je ook in die emmer schoonmaken. Paar keer op en neer halen in het water en klaar.

Als je je filter vaak en te grondig schoonmaakt verlies je veel van de bacteriën die je juist wil hebben. Te grondig schoonmaken kan een reden zijn voor verhoogd NH3/4
Dit is denk ik exact de reden waarom er bij mij dus een piekje is ontstaan van NH3/4 en dat er algen etc. op de planten is gekomen. Ik deed het grondig spoelen met kraanwater. (behalve het grondig reinigen heb ik dat meegekregen vanuit de handleiding: Onderhoud 1. De Dual-Action filtercassette bevat actieve kool. Reinig eens per week of per twee weken de filtercassette door deze met schoon kraanwater af te spoelen). De tip van emmer aquariumwater ga ik zeker meenemen, en het vervangen van de spons zal ik ook zeker niet maandelijks meer doen. Bedankt voor je reactie!

Dit is denk ik exact de reden waarom er bij mij dus een piekje is ontstaan van NH3/4 en dat er algen etc. op de planten is gekomen. Ik deed het grondig spoelen met kraanwater. (behalve het grondig reinigen heb ik dat meegekregen vanuit de handleiding: Onderhoud 1. De Dual-Action filtercassette bevat actieve kool. Reinig eens per week of per twee weken de filtercassette door deze met schoon kraanwater af te spoelen). De tip van emmer aquariumwater ga ik zeker meenemen, en het vervangen van de spons zal ik ook zeker niet maandelijks meer doen. Bedankt voor je reactie!
De spons hoef je pas te vervangen als hij uit elkaar valt en dat gaat normaal de eerste jaren niet gebeuren.
Actieve kool kun je eruit halen, het haalt onder meer belangrijke voedingsstoffen voor je planten uit het water.

Heb je een Superfish filter?

De kool kun je dan vervangen door wat spons als je dat nog hebt, of een beetje biologisch filtermedium. Bewaar de actieve kool wel, deze kun je goed gebruiken om medicatie uit het water te filteren. Actieve kool raakt wel uitgewerkt, hoe snel durf ik je niet te zeggen. Maar als je de kool er al een paar weken in hebt, kun je er van op aan dat die niks meer doet, behalve dan dat zich er goede bacteriën op gevestigd hebben.

Nu dus het filter met rust laten, eventueel de actieve kool eruit halen als die al een tijdje mee gaat en vervangen door wat anders. Nogmaals, hoe lang die kool meegaat kan ik je niet zeggen. Daar zal beslist iemand anders iets wijs over kunnen zeggen.

Laat eens weten welk filter je hebt. Als het bv om een Superfish filter gaat dan is de inhoud van de cassettes wel aan te passen. Dan is het ook makkelijker een gerichte antwoord te geven dan hier boven, want ik moet een beetje gokken hoe de inhoud van je filter eruit ziet.

Dit is denk ik exact de reden waarom er bij mij dus een piekje is ontstaan van NH3/4 en dat er algen etc. op de planten is gekomen. I
PSje
Er kunnen nog veel meer oorzaken zijn voor het ontstaan van algen, houd dat even in je achterhoofd. Maar andere mensen zijn hier veel meer in thuis.

Hier gaat het om Staghorn zover ik zie en dan is vaak de nh3/4 wel de oorzaak.

De spons hoef je pas te vervangen als hij uit elkaar valt en dat gaat normaal de eerste jaren niet gebeuren.
Actieve kool kun je eruit halen, het haalt onder meer belangrijke voedingsstoffen voor je planten uit het water.

Heb je een Superfish filter?

De kool kun je dan vervangen door wat spons als je dat nog hebt, of een beetje biologisch filtermedium. Bewaar de actieve kool wel, deze kun je goed gebruiken om medicatie uit het water te filteren. Actieve kool raakt wel uitgewerkt, hoe snel durf ik je niet te zeggen. Maar als je de kool er al een paar weken in hebt, kun je er van op aan dat die niks meer doet, behalve dan dat zich er goede bacteriën op gevestigd hebben.

Nu dus het filter met rust laten, eventueel de actieve kool eruit halen als die al een tijdje mee gaat en vervangen door wat anders. Nogmaals, hoe lang die kool meegaat kan ik je niet zeggen. Daar zal beslist iemand anders iets wijs over kunnen zeggen.

Laat eens weten welk filter je hebt. Als het bv om een Superfish filter gaat dan is de inhoud van de cassettes wel aan te passen. Dan is het ook makkelijker een gerichte antwoord te geven dan hier boven, want ik moet een beetje gokken hoe de inhoud van je filter eruit ziet.
De Superfish aqua flow 100, bedankt ik neem aan dat de kleine dingetjes in met midden van de spons de kool moet voorstellen? Wat is precies het nut ervan om dit te vervangen na een paar weken en te vervangen door bijv. spons?

Hier gaat het om Staghorn zover ik zie en dan is vaak de nh3/4 wel de oorzaak.
Hier nog 2 actuele foto's van het probleem 🙂

Bijlagen

• IMG_9143.JPEG
    IMG_9143.JPEG
    402.3 KB · Weergaven: 162
  • IMG_9144.JPEG
    IMG_9144.JPEG
    486.2 KB · Weergaven: 182
Zover ik het kan inschatten is het vertakt en dus Staghorn.

De Superfish aqua flow 100, bedankt ik neem aan dat de kleine dingetjes in met midden van de spons de kool moet voorstellen? Wat is precies het nut ervan om dit te vervangen na een paar weken en te vervangen door bijv. spons?
Die zwarte kleine dingetjes is inderdaad kool.

Door het te vervangen door spons, liever biologisch filtermateriaal, presteert het filter beter, je kolonie goede bacteriën wordt er groter door, ondanks dat je er maar een beperkte hoeveelheid van kunt gebruiken.

Wat ik zelf zou doen met dit filter, de spons in tweeën knippen. Bijvoorbeeld de helft of 2/3 van de bovenkant af. Dat gedeelte van de spons laat je uit het filter en de ruimte vul je op met biologisch filtermateriaal.
Een andere optie is de spons in twee gelijke stukken knippen en als je dan onderhoud aan het filter moet doen, maak je maar 1 helft schoon.

Afhankelijk van je bezetting kan dit filtertje goed werken. @jessicapilon heeft dacht ik de flow 100 met enkel spons gebruikt.

Maar terug naar de algen, daar kan ik je niet mee helpen helaas.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan