Vals alarm, in de gaten houden of handelen?


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Weet iemand wat dit is? 1 van de 30 Kardinaaltetras die ik sinds zaterdagavond in de bak heb, heeft deze witte lijn op de zijkant. Het steekt volgens mij niet uit, maar is lastig te zien.

Is net zo actief als de rest.

CSC_9469[1].JPG
 
Lijkt mij iets van een ankerworm. Zo ja, dan moet de hele bak behandeld worden geloof ik;)
 
Ahhh nee he... pfff....
Heb hem zojuist proberen apart te zetten in een quarantaine bakje maar ze zijn zo snel...
 
Het is gelukt om deze vis in het quarantaine bakje te plaatsen pfoe.. Dat kleine witte streepje op deze kardinaal is echt het enige wat ik heb kunnen vinden op alle 30 kardinalen. Hoe weet ik of ik nog op tijd ben? Heb al even een dosis Filtermedium gedaan in de grote bak waar de 29 anderen dus nog zitten, dat zou ook een klein beetje antibacteriële werking moeten hebben..
 
Tegen wormen helpen geen antibacteriele spullen, altijd jammer als mensen zomaar met antibacteriele middeltjes gaan smijten zonder te weten wat ze doen, daarmee werk je recistentie enorm in d ehand.
Je hebt wel middelen tegen wormen, maar zal je eerst erachter moeten zien te komen welke worm het is.

En dan een vraag voor jouw: voer je levend voer?
 
Tegen wormen helpen geen antibacteriele spullen, altijd jammer als mensen zomaar met antibacteriele middeltjes gaan smijten zonder te weten wat ze doen, daarmee werk je recistentie enorm in d ehand.
Je hebt wel middelen tegen wormen, maar zal je eerst erachter moeten zien te komen welke worm het is.

En dan een vraag voor jouw: voer je levend voer?
Nee, ik heb de kardinalen pas 2 dagen en vandaag pas voor de eerste keer granulaat gevoerd.
Maar moet ik mijn bak nu ook gaan behandelen of is het voldoende om het nu in de quarantaine toe te passen?
 
Je zal de hele bak moeten behandelen, maar ga niet zomaar een antiwormenmiddel kopen en op goed geluk in je bak doen, de kans is namelijk vrij groot dat dat middel niet werkt, iedere parasiet (wormen zijn ook parasietair) hebben hun eigen bestrijdingsmiddel.
 
google eens op ankerworm koi. Daar zul je veel plaatjes moeten zien en vergelijken of het ankerworm is. Is heel specifiek te zien. Jouw Foto niet echt duidelijk maar als ik de vorm en deel aanhechting op vis bekijk is het iets anders. Er zijn utube filmpjes dat je kunt zien hoe je deze kunt verwijderen met een pinchet. Net als teek zo dicht mogelijk bij aanhechting vis zodat je kop mee krijg. Zoutbadje proberen kijken of hij vanzelf los laat of tegen aan tikken in zout water en dan foto maken en uitvergroten zodat je of iemand hier op forum kan zien wat het is.

Zoals al gezegd heb je vele soorten wormen en moet je weten welke het is om te kijken hoe te handelen.
 
Als ik zoek op Ankerworm dan lijkt het er inderdaad totaal niet op. Ik zal eens een zoutbadje proberen, maar het is zo extreem klein, hoop dat ik hem nog kan vinden mocht hij vanzelf afvallen.
 
Vis in netje in zout water als het er af valt zit het misschien nog in het netje. De rest van de vissen goed in de gaten houden als je iets raars zie. Misschien kun je een stukje bodem in een kopje naar boven halen en even woelen kijken of je daar wormen in zie. Soms leeft het ook in je bodem en heb je een levend exemplaar om close up te maken.
 
Gaat dat zo snel dan, die paar dagen?
Ga vanmiddag de/een worm(en) proberen te vinden.
 
Ok mensen, ik schrok me kapot. Ik heb de betreffende vis een zoutbadje gegeven, de worm uit de vis, maar ik heb niks meer in het netje kunnen vinden.
Echter. Ik heb een paar keer met een glas wat zand van de bodem geraapt en ik schrok van wat ik zag. Allemaal witte, smalle, lange (en ook korte), bewegende sliertjes. Dit is zichtbaar tussen het zweefvuil. @michelle1 bedankt voor de tip.

Ik heb er een filmpje van gemaakt want daar zie je ze bewegen:
(betreft een paar video's achter elkaar waarbij ik steeds een ander deel van de bodem erin heb)

In het begin zie je vooral langere, op het einde wat kortere.

Zou het kunnen dat ik dit al had voordat de vissen erin kwamen? Of moet ik de winkel waarschuwen..
Zou de vis in het quarantaine bakje weer terug het aquarium in mogen, omdat nu toch de hele bak behandeld moet worden?

Weten jullie wat voor worm dit is (lintworm?) en welk middel moet ik nu hebben?
Tremazol? Dactycid? Esha 2000?

:help::help:
 
Laatst bewerkt:
Zover ik het kan zien zijn het Detritus wormpjes en die zijn geheel onschadelijk, je zou er corydorasjes in kunnen zetten, die eten die wormpjes.
 
Zover ik het kan zien zijn het Detritus wormpjes en die zijn geheel onschadelijk, je zou er corydorasjes in kunnen zetten, die eten die wormpjes.
Oh echt? Hoe kan het dan dat het op de vis is gaan hechten? Doen die dat ook?
Corydoras wil ik er sowieso in gaan zetten, dat was de volgende stap in de hobby, ik had gepland eind deze week 10 corydoras sterbai op te halen. Maar dat zou uitgesteld moeten worden wanneer er eerst een kuur gedaan moet worden.

Dat zou echt extreem fijn zijn als het geen parasiet betreft...
Kan iemand dit misschien nog bevestigen?

Ik heb wel hier een soortgelijk topic gevonden waarbij ze wel overgaan op behandeling:
https://www.aquaforum.nl/threads/wormen.11610/
 
Er zijn zoveel verschillende wormen is altijd heel moeilijk om te bepalen wat het is. Zie ze wel op het filmpje maar niet zo duidelijk dat ik ze kan vergelijken.

Ik heb een tijd geleden echt een explosie van rare wormen gehad die niet uit te roeien waren. Hoewel sommige wormen ongevaarlijk zijn voor het aquarium wil ik ze niet in me aquarium hebben en vooral niet op me vissen. Ik maak afstrijkjes en zag ze ook op me vissen en onder een microscoop zijn het hele enge dingen:br: Deze waren rood en jouwe wit.

Zelf kiezen; als je denk ongevaarlijk, zo laten. Zout in aquarium kan ook helpen maar daar moeten jouw vissen tegen kunnen dat weet ik niet met jouw soorten visjes. De biologische manier bekijken. Zoals nicolientje aangeeft. Zullen meer soorten visjes zijn die wormen lusten.

Levimasole is het wormen middel maar vroeger alleen bij DA verkrijgbaar maar nu ook steeds moeilijke. Manaus aquarium heeft levamisil daar zit dit goedje in maar is wat duurder. Flubenol/flubendazole is ook een goede optie maar volgens mij kunnen slakken hier niet tegen Garnalen weet ik niet. Weet niet wat je in aquarium heb leven. In ieder geval moet je geen middel hebben voor kieuwworm, huidworm, ankerworm. Dat is het in ieder geval niet die kun je niet met het blote oog zien.

Google eens op nematoden, rondwormen en wat nicolientje aangeeft. Misschien dat je zelf kunt zien wat het zijn.

Zou het visje inderdaad terug zetten. Apart houden heeft geen zin gezien ze vollop in je bodem leven.
 
Ik weet het niet, in het glas lijken ze op die Detritus wormpjes, maar ik blijf het raar vinden die worm op de vis.

Ik heb nog eens aan iemand gevraagd (vis kweek bedrijf), en deze zegt het volgende:
  • In het glas water zie je opstartwormpjes.
  • Op de vis is huidworm te zien, dit kan geen opstartwormpje zijn
  • De huidwormen behandelen met Colombo Morenicol Lernex Pro, en daarbij zullen de opstartwormpjes ook dood gaan.
  • Liefst zo snel mogelijk beginnen met de kuur.
  • Reden voor dit spul: omdat de combo tussen levamisole, praziquantel en nitroscanaat dodelijk is voor 95% van alle wormen.
Ik vind het nogal erg duur spul en vraag me af wat ik nu moet doen. Ik heb namelijk ook 20 Anatome Helena slakken in de bak....
 
Die slakken gaan dood van de lernex, verhuizen/verkopen kan niet want ze zijn gastheer van de worm.

Maar zoals ik al zei: het zijn geen ankerwormen en kuren is dus niet nodig, de wormpjes op de video zijn onschadelijk en komen niet uit de winkel, die zaten al in je bak, drastisch minder gaan voeren helpt ook deze wormen tegen te gaan.
 
Die slakken gaan dood van de lernex, verhuizen/verkopen kan niet want ze zijn gastheer van de worm.

Maar zoals ik al zei: het zijn geen ankerwormen en kuren is dus niet nodig, de wormpjes op de video zijn onschadelijk en komen niet uit de winkel, die zaten al in je bak, drastisch minder gaan voeren helpt ook deze wormen tegen te gaan.
De wormpjes op de video kunnen we inderdaad vergeten. Dit zullen opstartwormen zijn. Maar er zijn toch meer wormensoorten dan Ankerwormen? Een opstartworm hecht zich blijkbaar niet aan een vis. Dus mij lijkt er toch een huidworm-soort aanwezig te zijn, naast de normale opstartworm.
Dactycid kunnen slakken ook al niet tegen pfff.... Dit is zo lastig he. Zou echt wensen dat dit geen schadelijke wormen zijn maar met die huidworm op de vis lijkt het er wel op.. :(
 
Ik ga morgen eens met die eerste foto naar de winkel waar ik ze gekocht heb, kijken wat hij zegt. Ik weet het zelf ook niet meer.
Ik krijg er een beetje buikpijn van als ik niet weet wat het is en of het schadelijk is.. Iedereen zegt nu wat anders.
Wel bedankt voor de hulp hoor, dat waardeer ik wel.
 
Heb jarenlang Koi gehouden en soms zat daar huidworm op - maar die ga je met het blote oog niet zien. Gezien de foto in het 1e bericht van de TS kan je huidwormen m.i. uitsluiten. Ankerworm (zonder dat ik met zekerheid wil zeggen dat dat hetgene is op de foto) kan wel 10mm groot worden en is dus goed te zien. Hangt dan als een wapperend wit steeltje aan de vis.
 
Ik zie net dat bij de betreffende vis in quarantaine, met wat meer licht en lastig te zien in dat bakje, dat witte sliertje toch nog niet weg is. Vreemd dat dit na een zoutbad en een paar keer aanraken dan nog niet weg is. Ik laat hem toch nog even in quarantaine zitten.

Ik heb ook eens dit topic doorgenomen, en hier kwamen ze erachter dat het schimmel was:
https://www.aquaforum.nl/threads/lange-dunne-worm-uit-vis.13878/

Zoals daar gezegd wordt, googlen op "dermosporidia", dat is wat ik hier ook heb.
 
Als dit echt geen wormen zijn zou dat geweldig nieuws zijn :eek:

Ik houd de vis gewoon nog in quarantaine, maar vraag me af of het dan nog zin heeft om terug naar de winkel te gaan voor de mening van de verkoper, denk het niet?

:c
 
Ik houd de vis gewoon nog in quarantaine, maar vraag me af of het dan nog zin heeft om terug naar de winkel te gaan voor de mening van de verkoper, denk het niet?

:c

Nou... wellicht dat meer klanten van de winkel er dus mee te maken (kunnen) krijgen als de schimmel zou voorkomen in de kweek waaruit geleverd is, dus lijkt het me wel zinvol om het er even over te hebben. Heb even zitten doorlezen over de dermosporidia en het zou niet vaak dodelijk zijn al kan het aanleiding zijn voor littekenvorming op kieuwen (niet handig) of voor bacteriele aandoeningen in vervolg onder minder ideale omstandigheden. Misschien (?) is het een idee om de vis in quarantaine een paar dagen tegen de max. temperatuur voor een kardinaal (27-28grC) te houden om het immuunsysteem even een boost te geven? Zorg dan wel voor een goede beluchting erbij!
 
Nou... wellicht dat meer klanten van de winkel er dus mee te maken (kunnen) krijgen als de schimmel zou voorkomen in de kweek waaruit geleverd is, dus lijkt het me wel zinvol om het er even over te hebben. Heb even zitten doorlezen over de dermosporidia en het zou niet vaak dodelijk zijn al kan het aanleiding zijn voor littekenvorming op kieuwen (niet handig) of voor bacteriele aandoeningen in vervolg onder minder ideale omstandigheden. Misschien (?) is het een idee om de vis in quarantaine een paar dagen tegen de max. temperatuur voor een kardinaal (27-28grC) te houden om het immuunsysteem even een boost te geven? Zorg dan wel voor een goede beluchting erbij!
Daar zit wat in. Dat laatste kan ik eens gaan proberen. Over een week krijg ik een paar soorten Bassleer voeding binnen, waaronder ook Forte, die zorgt voor een boost in het immuunsysteem. Die combinatie wil ik wel gaan proberen met deze kardinaal in quarantaine. Maar pas over een week is misschien wat lang. We zullen zien.

Ik was van plan om dit weekend het nieuwe visbestand aan te vullen met Corydoras. Nog even wachten of kan dit nu gewoon doorgaan? Lijkt me dat het nu gewoon moet kunnen. Zou o.a. niet verkeerd zijn voor het opruimen van de opstartwormpjes en de bodem in het algemeen ;)
 
mja, de aandoening zou dus tetra-specifiek zijn dus wat dat betreft moet het kunnen. Ben zelf echter nogal voorzichtig bij aandoeningen en zou het persoonlijk liever nog een tijdje aankijken voor alle zekerheid.
 
Ik ben vandaag bij de winkel geweest met de foto.

Het is inderdaad dermosporidia. Geen schimmel, maar een parasiet. Anker-/rond-/etc-wormen zien er anders (ook wat donkerder) uit. Dit is een paraciet die van binnenuit de vis komt, niet van buiten (zoals huidwormen doen). Het is niet besmettelijk. Dit is een risico met wildvang. Goed dat ik hem apart heb gezet, ik heb een kuurtje meegekregen van de winkel voor de betreffende tetra te behandelen, maar het zou ook vanzelf weg kunnen gaan. Gewoon voor de zekerheid dus. Het grote aquarium is niet besmet o.i.d., en het is zeker geen probleem om eind deze week corydoras erbij te plaatsen. De tetras in de grote bak zijn levenslustig, actief, ze eten goed en knijpen niet met hun vinnen.

Ik ga er nu vanuit dat het dus dermosporidia is en geen besmettelijke huidworm, maar dat neemt niet weg dat ik het aquarium goed in de gaten houd.

Op een Engels talig forum heb ik nog een aantal reacties gevonden bij precies dezelfde situaties met foto's die gewoon het zelfde laten zien als mijn foto:
Not anchor worm, but a very common (in tetras like cardinals, rummynose and emperors) parasite known as Dermocystidia/Dermosporidia. You can find it in Dieter Untergassers book from TFH on "Fish Diseases".
There is very little information on what this is and the life cycle of it, but in general it is not a cause for concern in Aquarium fish and no treatment is known. Dermocystidia and Dermosporidia are basically the same thing.... a spore/cyst producing fungi or similar that in freshwater fish causes no major fatalities (unless the cysts are in the gills)..... but they have been recorded in molluscs, like oysters, where they can cause problems. (I think from memory, Dermosporidium is the Genus name for some of the marine Dermocystidia that have been described)

Strange that there is very little info on the net....... but if no one puts it up on the net, then it is not there to view.

It is a common parasite that tends to pop up several weeks after import... and it will normally disappear again, sometimes never to be seen again, after a few weeks or months. It is normally a side affect of over crowding or poor conditions.... but it might take weeks for it to pop up, even if the conditions get better.

Good luck finding info... there is very little, almost none, in respect to the freshwater types.... let me know if you find any..

Once the fish have had it, they rarely get it again, some sort of immunity.
It will go away, especially if they are not crowded (commercial stores are a haven for them) but when in a normal aquarium, it disappears.
Er is inderdaad vrij weinig info over te vinden. De bak in de winkel zat ook redelijk vol met tetras.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan