Vamp.krab


bengel

Well-known member
Lid geworden
29 april 2010
Berichten
262
Locatie
uden
Hoi,
onze dochter heeft 3 vampierkrabjes, in het paludarium/terrarium zitten (ze wou iets anders dan andere, en vind ze helemaal geweldig).

954292bengel_0_84_p1.jpg

465387bengel_0_84_p2.jpg


Nu hebben we het probleem dat we de temp. niet hoog genoeg krijgen (20 graden).
Zou het beter gaan als we een klein (60*30*30) aquarium, ombouwen tot terrarium voor de krabbetjes? We vinden het zo zielig dat ze het koud hebben.

Het terrarium staat hier op zijn kant, maar in werkelijkheid niet :p
 
Ik heb ook de Oranje vampierkrab sinds eind vorig jaar. Hier hebben ze veel verstopmogelijkheden en jammer genoeg zien we ze daarom niet tot haast niet.
Toen we ze net hadden was er al iemand op het krabbenforum die ze ook verkocht en die vertelde dat de kopers vaak de oranje krab vaak kwam terugbrengen omdat je ze weinig ziet.
Die ervaring hebben wij dus ook maar ja ze hebben bij ons erg veel verstopplekken.

Ik hoop dat jullie ze meer zullen zien dus. In mijn FA staan wel foto s van het bakje als je terugbladerd.
 
Hoe groot is dat bakje? Ik heb ook een ExoTerra van 45*45*60 staan waar ik krabbetjes in heb gehad (nu zit er een gekko in) en die krijg ik redelijk eenvoudig op 25 graden onderin.

Het is net even wat voor lampen je er op hebt staan en of je het waterdeel ook verwarmt. Ik heb zelf een 25w daglichtwarmtelamp en een 25w UV spaarlamp in de compacttop zitten en dan daarnaast nog een 50 watt rode warmtespot op een thermostaat. En dan heb ik de compacttop nog ge�soleerd met radiatorfolie om zo veel mogelijk hitte de bak in te krijgen.

Een aquarium zou ik niet aan beginnen, want dat beslaat je aan alle kanten.
 
Ik heb een 60x30x30 aquarium met een warmtelamp erin. En gaatjes achterin de deksel dus zo goed als geen beslagen ramen. Verder staat er een terrarium bakje in met water.

Wij gaan stoppen met de krabjes en nemen de Dwergklauwkikkers dus.
 
Die gaan jullie zeker meer zien dan de krabbetjes. :) Een aangepast aquarium kan ook wel, maar zo'n ExoTerra bak is qua ventilatie en toegangkelijkheid een stuk praktischer.

Nadeel ervan is alleen dat je je belichting voor de verwarming goed voor elkaar moet hebben en dat je door de gazen bovenkant ook nogal wat warmte en luchtvochtigheid verliest. Vandaar dat ik ook flink ge�xperimenteerd heb met het afdekken van delen van de bovenkant om dat op orde te krijgen.

Wanneer dit een kleine bak is, dan zou een ExoTerra dagwarmtelamp het moeten trekken. Je zit alleen wel met de temperatuur 's nachts, die moet je eigenlijk weer met een andere lamp regelen.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Het bakje waar ze nu in zitten is 30*30*45. Ik heb inmiddels een terrarium via mp gekocht van 60*40*40. Zodra die klaar is, zet ik ze over. Ik heb inmiddels een staafverwarming er in gelegd (in een lang glas met water). Er zit een warmte spot in.
Helaas is er 1 overleden, en hebben we nog maar 2 krabbetjes.
 
Klopt helemaal Erik. Wij hebben dus een keramische warmtelamp erboven zitten en die wordt geregeld door een klok zeg maar die de temp meet. Overdag zorgt die voor een temp van 24 graden en tijdens de nacht ik meende 18 of 19 graden.
Het is jammer dat je deze krabjes zo weinig ziet als je veel verstopplekken biedt.
De krabjes zijn om te zien best leuke beestjes.
 
Ik zou daarom ook geen grotere bak aanschaffen, want dan zie je ze helemaal niet meer... Zo'n 60*40*40 kun je er wel een stuk of 10 in hebben, twee dieren vind je niet weer. Die ExoTerra is qua formaat prima, ik zou er alleen een zwaardere lamp op zetten om de temperatuur omhoog te krijgen.

Het zijn inderdaad hele leuke dieren, maar je.moet de bak wel zodanig inrichten dat je ze kunt zien. :)
 
Hmm, dan moet ik eens iets anders gaan proberen.
Oftewel, opnieuw en anders inrichten.
Er zit nu een warmtespot van 50 watt boven in een exo terra glow light.
 
Lecturer in Recent Runes zei:
Ik zou daarom ook geen grotere bak aanschaffen, want dan zie je ze helemaal niet meer... Zo'n 60*40*40 kun je er wel een stuk of 10 in hebben, twee dieren vind je niet weer. Die ExoTerra is qua formaat prima, ik zou er alleen een zwaardere lamp op zetten om de temperatuur omhoog te krijgen.

Het zijn inderdaad hele leuke dieren, maar je.moet de bak wel zodanig inrichten dat je ze kunt zien. :)

Heb jij ervaring met deze krabjes??
Zou het ook kunnen dat ze met 2 of 3 en veel verstopplekken elkaar zo weinig zien dat ze zich juist gaan verstoppen en vereenzamen??
 
bengel zei:
Hmm, dan moet ik eens iets anders gaan proberen.
Oftewel, opnieuw en anders inrichten.
Er zit nu een warmtespot van 50 watt boven in een exo terra glow light.

Waarom neem je niet net als ik een keramische lamp erboven??
Die werkte prima hoor tijdens de winter.
Alleen moet je nog wel iets hebben om de temp te regelen zodat het niet te warm wordt natuurlijk.
 
Ik zou de spot zo dicht mogelijk boven het gaas zetten (of erop als dat kan) en dan de rest van het gaas afdekken. Heb je er geen compact top bij? Keramische lamp kan inderdaad ook, maar dan is een thermostaat wel noodzaak. Zou ik trouwens sowieso aanschaffen, want nu kun je de temperatuur niet reguleren.

En ik heb ze inderdaad gehad, John. Begonnen met een groepje van 6 in een 60x40x50 terrarium, flink wat jongen gehad en uiteindelijk de groep (waren er toen 8-10) verkocht omdat ik ze ook niet heel vaak zag en mijn vrouw vond dat ze daarvoor wel erg veel stroom vroegen. Ik had het terrarium aleen zodanig ingericht dat ze heeeeeel veel verstopplekken en graafmogelijkheen hadden. Erg goed voor het natuurlijke gedrag van de krabben, maar je zag er maar 1 a 2 op een dag. :D
 
Nogmaals, bedankt voor jullie hulp.
Ik heb nu het volgende gedaan:
aan de voorkant alles naar achter geduwd, en een staafverwarming en filterpompje aan de voorkant gelegd.
Water erbij gedaan.
De compact top op de achterste helft gedaan, met een terrariumlamp erin, en die andere lamp op het voorste deel gezet, boven het gaas.
Met warm water gesproeid.
Nu dus even afwachten.

M.v.g. Bengel
 
Ik zit nu te denken om hem helemaal leeg te halen, en opnieuw in te richten, incl. nieuwe achterwand (ik blijf een knutselmiep, hahaha).
Ik heb nog een plastiek bak met deksel (fauna box). Zet ik daar voorlopig de krabbetjes in.
Dan zet ik ze later weer terug in het kleine exo terra terrarium.
Daarna maar eens gaan bedenken wat ik met dat grotere terrarium doe.
 

Terug
Bovenaan