Van 1 groot filter, naar 2 kleine.


bengel

Well-known member
Lid geworden
29 april 2010
Berichten
262
Locatie
uden
Na een hele tijd weer een dubai 80 gehad te hebben, heb ik mezelf toch maar weer een groter aquarium kado gegeven, en wel de aquatlantis fusion 120x40x60. Ik heb daarvoor een eheim 2275 gekocht, waar ik wel een beetje spijt van heb (ik was alleen jbl gewend, maar een aantal jaar geleden had ik een jbl e1501, en die hoorde ik ook de hele tijd brommen). Ik heb de stroming van rechts naar links, maar er is aan de linkse kant geen stroming (planten bewegen niet). Ook hoor ik het brommen van het filter (m'n man zegt niks te horen, terwijl het mij al bijna 4 weken nu, irriteerd). Nu had ik mij bedacht om de jbl e902 op het aquarium aan te sluiten (deze horen we allebij niet). Maar moet hier nog een jbl e902 bij, of volstaat een jbl e702, voor erbij? (dan maar 2 filters op 1 aquarium). Dan gaat het bromfilter uit.
M.v.g. Ellen
 
Draait de pomp dan wel. Als je e uitvoer lager in een emmer houd, zou hij door moeten stromen.

En zit de instroom op in. en uit op uit.
En de kraantjes open.

Daarom zal hij ook brommen, draait dan in een luchtbel.
 
De pomp werkt wel, want tot ongeveer 3/4 zie ik de plantjes bewegen. Het is echt de pompkop die ik hoor (motor).
 
Ik weet niet of de pomp in een kast staat, maar dit probleem heb ik met een jbl 902 gehad. Deze staat bij mij in een kast die , de kast dus, als klankkast fungeerde. Aan de binnenkant van de wanden en onder de pomp heb ik isolatiemateriaal bevestigd en ook bij de gaten waar de slangen doorheen gaan. Sindsdien vind ik het acceptabel, ik hoor de pomp alleen als ik naast het aquarium zit.
Een pomp moet ook altijd even indraaien voordat die fluisterstil wordt, maar meestal is dat wel gebeurt na 4 weken. Mss dat het bij een nieuwe pomp het wat langer kan duren.
Een 902 zou op een aquarium tot 300 l moeten kunnen draaien, maar in de praktijk zal dat tegenvallen en is dat te weinig voor jou aquarium
 
Daarbij kan een tweede filter nooit kwaad. Als de een om wat voor een reden zou stoppen heb je nog een backup aan bacteriën en nog wel een deel stroming in de bak
 
Bertus, voor zover ik kan zien, staat alles goed en open. Ik zal straks het filter nog eens open maken, en alles na lopen.
Albert, vandaar de vraag of 2 keer een 902 ook goed zou zijn. Of dat ik ook met 1 jbl 902 en 1 jbl 702 er ook kom. Wat stroming en filtering betreft.
 
Laatst bewerkt:
Op 135 l netto heb ik een 902 draaien,in jou geval zou ik tweemaal
een 902 plaatsen. Is de stroming te fors dan kun je van één altijd nog de uitstroom iets knijpen.
 
ik zou zelf 1x de 1502 doen en 1x de 902.

zowiezo 1 die in zijn 1ntje makkelijk je aqua in zich zelf kan dragen en de andere als backup en stroming..

heb ik ook.
 
2x een 902 geeft zo n capaciteit van 1800 liter bruto en daarvan hou je rond de 900 liter netto over en dat is meer dan voldoende denk ik.
 
Op een rio 180 hebben wij een 902 en op een lido120 een 702. De 902 voldoet hier goed voor de 180 liter. De 702 is in mijn beleving krap voor de 120ltr kubusvorm, maar in ons geval net voldoende omdat we minder stroming nodig hebben ivm de betta splendens.

Ik zou denken dat het, mits op 2 verschillende plaatsen opgesteld in je aquarium voldoende zou moeten zijn. Als ik zelf die 2 filters had gehad, had ik dat geprobeerd.

Had ik toch nieuw moeten kopen, dan was ik zekerheidshalve waarschijnlijk voor 2x de 902 gegaan.

Op zich ben ik wel gecharmeerd van 2 filters, die dan beiden een verschillend deel van het aquarium rustig in beweging kunnen brengen. Niet 1 filter wat zo hard moet staan dat het bijna je planten uit de bodem blaast.

Ook het argument van uitval van 1 pomp vond ik slim.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik heb de eheim nog eens na gekeken, en op afwassponsjes gezet. Het gebrom blijft.
Dan ga ik het aquarium op 2 jbl e902 laten draaien.
M.v.g. Ellen
 
Hoi Elle,

Ik gebruik een JBL 401 en een 402 op mijn 275 Liter bak. Keuze hiervoor was Opschalen van 60Liter (had de 401 al), lagere opschaal kosten, voldoende stroming maar ook meer filterinhoud als een 902.
Voordeel is ook dat de 401 en 401 opvallend stil zijn en dus maar 2x 4W verbruiken.

Ik heb o.a 16x Brochus Splendens die de grond schoffellen waardoor ook het meeste mechanisch vuil naar de aanzuigkorven dwarrellen. De Diamant tetras ,Keizer tetras en Japopnicas waten deze lagere stroming erg te waarderen en de waterplantjes doen het uitstekend.
 
Dit is al een wat ouder topic en ik vermoed dat TS inmiddels de filters wel heeft draaien. In dit geval was er dus al een 902 en mijn inziens is die voldoende om in z'n eentje de bak te filteren. Wel vind ik die 402 een mooie optie en erg energiezuinig dus dat is voor jouw aquarium inderdaad een prima oplossing!
 
Hoi,
ik draai inderdaad inmiddels (sinds afgelopen begin april), op 2 filters (jbl e 902 en jbl e 702). En het bevalt nog steeds goed.
M.v.g.
 
Merk wel dat er een paar minpunten zijn bij de potfilters hoor... Ik draai nu bijna een jaar met 2 filters op 1 bak en heb een beginnende slakkenplaag (te klein voor een slakenval) en die komen ook in de flters en sproeibuizen. Als die filters dus niet vaak open gaan is dit een broedplaats voor die beesten...

Ben inmiddels aan het zoeken naar een oplossing om mechanisch vuil te scheiden voordat het de potfilter in gaat.
Is nog best een uitdaging...
 
Ik bedoel scheiden, niet filteren... Dus het bezinken van solids voordat het de potfilter ingaat als bij een swirlfilter. Met waterwissel wil ik automatisch de solids afvoeren.
In mijn jbl heb ik een afvoer in de bodem gemaakt en valt me op hoe veel troep hier elke week met een waterwissel uit komt (slang vanuit de bodem van filter gaat direkt de afvoer in).

Ik wil die troep eigenlijk niet meer in de potfilter en bij een swirfilter kunnen de slakken er dus ook niet meer in komen.
 
Klinkt nogal overgecompliceerd voor iets wat een pre-filter gewoon voor je kan tegenhouden. Waarom 'solids' in een ingewikkeld systeem laten bezinken als je ook gewoon een simpel voorfilter kunt gebruiken zoals sschot al aangeeft. Dit kan zo simpel zijn als een spons over je intake. Die moet je dan wel wekelijks even uitknijpen onder de kraan en zo voorkom je een hoop los vuil (en slakken) in je potfilters.
 
Klinkt nogal overgecompliceerd voor iets wat een pre-filter gewoon voor je kan tegenhouden. Waarom 'solids' in een ingewikkeld systeem laten bezinken als je ook gewoon een simpel voorfilter kunt gebruiken zoals sschot al aangeeft. Dit kan zo simpel zijn als een spons over je intake. Die moet je dan wel wekelijks even uitknijpen onder de kraan en zo voorkom je een hoop los vuil (en slakken) in je potfilters.

Klopt, wij hebben veel sponsjes geprobeerd.
Degene die hier momenteel op alle inlaatkorven zitten zijn de sponzen voor aquael turbo 500, van onlineaquariumspullen. Past goed op zowel de kleine korf van eheim als hun grote korf, welke even groot is als de standaard jbl korf, en deze spons hoeven we maar zelden uit te knijpen. Op bijzondere omstandigheden na doen we het alleen bij het schoonmaken van het filter.
Geen garnalen en slakken meer in het filter.

Overigens, voor het schoonmaken helpt het als je een plastic boterhamzakje om het sponsje doet voor je het filter uitzet en het verwijderd, dat scheelt veel viezigheid in de bak. Als je er een zip loc bag van maakt kan je de spons er zelfs in uitspoelen (tip van aquarium co-op).
 

Terug
Bovenaan