Wat is er nieuw

Van achteren naar voren - door pdvfr

• Onderwerp starter Onderwerp starter pdvfr
  • Startdatum Startdatum
P

pdvfr

Guest
Na de nodige zoetwater aquaria te hebben gehad ben ik mij gaan verdiepen in het houden van een zeeaquarium.
De zoetwater aquaria heb ik ook op dit forum laten zien gedurende de jaren dat ik deze had. Een aantal voorbeeld:

- 'Het was ongeveer 20 jaar geleden��
- �Aquatic Nature Cocoon vol Platy�s�
- �Magische bol on het kogelparadijs� (er was ook een post over drie Nano Cubes, maar die is van dit forum verwijderd. Jammer.)

Het houden van een zeeaquarium is begonnen met een klein formaat aquarium om te ondervinden of dit wel een leuke hobby is. Nou, dat heb ik geweten, ik was meteen verslaafd. Bekijk de post over dit aquarium op dit forum: 'Groot Onderwater Rif�

Uiteindelijk ben ik overgestapt op een groter aquarium van 130 x 60 x 60 cm (l x b x d)
Ze zeggen altijd, met een groot aquarium is het �gemakkelijker� om de hobby te beleven, maar daar ben ik het niet mee eens. Lees maar waarom verder in deze post.
Laat ik het eens anders doen dan iedereen hier op het forum, ik begin met het einde.

Een aantal weken geleden heb ik de complete inhoud van mijn zeeaquarium naar de aquariumwinkel gebracht, waar ik alles ook had aangeschaft. De reden waarom ik dit heb gedaan kun je verderop lezen in deze post. Een klein tipje van de sluier, ik had een monster in mijn aquarium.
Het enige dat er stond toen ik weer thuis kwam van de winkel was een aquarium gevuld met water en zandbodem en een onderkast met de nodige techniek. De verwarmingen, skimmer, verlichting en andere zaken had ik al losgekoppeld nadat de bak was leeggehaald. Alles was in ruste:

pdvfr-zeeaquarium-00002.jpg

Zo heb ik alles een paar dagen laten staan en ben de techniek gaan afbreken. Alles netjes gedemonteerd en laten weken in warm water met schoonmaakazijn. Na een tijdje te hebben geweekt ben ik alle onderdelen gaan schoonkrabben, borstellen en afdrogen. De onderdelen had ik stuk voor stuk op de vensterbank neergelegd:

pdvfr-zeeaquarium-00083.jpg

Vandaag heb ik het aquarium leeg laten lopen en daarna schoongemaakt:

pdvfr-zeeaquarium-00001.jpg

En dan nu de reden waarom ik genoodzaakt was om met het aquarium te stoppen.
De laatste paar maanden van het bestaan van het zeeaquarium merkte ik dat de vissen ziek werden, schrikkerig waren en zich onzeker voelden wanneer ze tussen de stenen wilde zwemmen. �s Avonds waren er een aantal vissen die zelfs buiten de stenen de nacht in gingen.
Het was zelfs zo dat ik elke morgen mijn vissen telde om te zien of ze allemaal nog aanwezig waren. Het was elke dag weer een verrassing welke vis er niet meer was.

Het kwam door dit monster die in mijn aquarium woonde:

pdvfr-zeeaquarium-00004.jpg

De Haptosquilla trispinosa, ofwel de bidsprinkhaan garnaal.
Wil je hem zien op video, dat kan natuurlijk ook.

Dit prachtige beest doodt zijn prooi met ��n of meerdere ferme tikken met een soort hamer dat aan de voorkant van zijn lijf zit. Een volwassen exemplaar, die veel groter is dan die ik heb gevangen, kan een stoot geven van 80km per uur. Dan weet je zeker dat je het niet meer kan navertellen.
Om een voorbeeld te geven wat voor monster ik in mijn aquarium had wil ik je het volgende niet onthouden. Toen ik het beest had gevangen en naar de winkel had gebracht (daar wilden ze hem maar al te graag hebben), is hij bij hun �s nachts ontsnapt uit het kleine bakje in de stellingen van de winkel. Het beest had het plastic roostertje achterin de bak stukgeslagen en was in de ruimte aan de achterkant van de stelling gezwommen. Daar bevindt zich een apart gedeelte met water langs alle bakken in de stelling. Zoals je begrijpt ging hij op zoek naar eten, dus had hij in verschillende andere bakjes het roostertje vanaf de achterkant ingetikt om te zien of er wat te eten te halen was.

Een aantal weken later ging ik naar de winkel met een auto vol emmertjes, bakken van piepschuim en andere containers vol met alle koralen en vissen die ik in het aquarium had. Nadat ik alles in de winkel had neergezet liep ik naar de bak waar mijn bidsprinkhaan garnaal zou moeten zitten. Het bakje was leeg. In het bakje daarnaast lag een groter exemplaar van ongeveer 20cm op z�n rug wat met zijn pootjes te spartelen. �Dat gaat niet zo goed met dat beest�, zei ik. De verkoper gaf aan dat mijn garnaal de grote had aangevallen en een aantal tikken tegen zijn kop had gegeven. Het beest zou de aanval waarschijnlijk niet overleven.

Kortom, zoals ik al zei, het is een monster dat ik in mijn aquarium had.

Maar waarom ben ik dan gestopt, hoor ik je denken. Je had toch gewoon verder kunnen gaan met het aquarium?
Dat had ik in eerste instantie ook. Om het beest te vangen heb ik alle stenen uit het aquarium gehaald zodat ik het beest te pakken kon krijgen. Daarna heb ik een nieuwe inrichting gemaakt in het aquarium:

pdvfr-zeeaquarium-00003.jpg

Het probleem was opgelost, zou je denken, maar niets is minder waar. Toen ik �s avonds na de vangst van het monster op de bank zat, hoorde ik weer tikken in het aquarium. Iets minder hard dan daarvoor, maar ik hoorde het wel. Er zaten dus nog meer monsters in mijn aquarium. Waarschijnlijk nog zo klein dat ze zich hadden verstopt in de stenen.
Dus ik was geen stap verder. Ik oom wel weer nieuwe vissen aanschaffen, maar die zouden in de loop van de tijd toch weer opgegeten worden door de bidsprinkhaan garnalen.
Dus daarom heb ik besloten om voorlopig met deze hobby te stoppen.

Maar ik wilde jullie de start van het zeeaquarium toch niet onthouden.

Dus�

Zo zag het aquarium eruit voordat ik het monster had gevangen:

pdvfr-zeeaquarium-00005.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00006.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00007.jpg

Hier een foto van het monster in het aquarium:

pdvfr-zeeaquarium-00008.jpg

��n van de pronkstukken in de bak:

pdvfr-zeeaquarium-00009.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00010.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00011.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00012.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00013.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00014.jpg

En weer een overzichtsfoto. Je ziet, de koralen stonden toen op een andere plek en nog niet alle stenen waren in de bak aanwezig:

pdvfr-zeeaquarium-00015.jpg

Een nieuwe aanwinst:

pdvfr-zeeaquarium-00016.jpg

En wat sfeerfoto�s:

pdvfr-zeeaquarium-00017.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00018.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00019.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00020.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00021.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00022.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00023.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00024.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00025.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00026.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00027.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00028.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00029.jpg

Zoals ik al had aangegeven wordt er vaak gezegd dat een klein aquarium vaak meer problemen geeft dan een groot aquarium. Laat dat bij mij nu net niet opgaan.
Nadat het aquarium al een paar maanden was ingedraaid en ik de nodige koralen en vissen had aangeschaft, kreeg ik peperstip in het aquarium. Ondanks de toegevoegde medicijnen aan het water in het aquarium, is 3/4 van het vissenbestand overleden. Ik kon dus zeg maar opnieuw beginnen. Kijk maar op de onderstaande twee foto�s hoe erg het anemoonvisje eraan toe was door de peperstip. Zij zat onder de witte stipjes. Gelukkig heeft zij de ziekte wel overleefd, maar het mannetje is jammen genoeg wel overleden.

pdvfr-zeeaquarium-00030.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00031.jpg

En weer wat sfeerfoto�s:

pdvfr-zeeaquarium-00032.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00033.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00034.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00035.jpg

En hier is het monster weer, maar dan nog jong. Hij heeft nu nog een groene kleur in plaats van de rode toen hij meer volwassen was.

pdvfr-zeeaquarium-00038.jpg

De begroeiing, een soort wier volgens mij, dat op het levend steen mee was gekomen, groeide als kool. Elke week moest ik dit flink terugsnoeien om woekering tegen te gaan. Op een gegeven moment heb ik het in zijn geheel maar verwijderd. Het liep uit de hand. Wel jammer, want het is prachtig om te zien, toch?

pdvfr-zeeaquarium-00036.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00037.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00039.jpg

Je ziet op de volgende foto�s dat er een overvloed aan lag was ontstaan in mijn aquarium. Dat heb je met de opstart, daar ontkom je niet aan. De bak is nog instabiel en het op peil houden van de waterwaardes is dan erg moeilijk. Maar zoals je hebt kunnen zien, we gaan immers achteruit in de tijd, is het probleem opgelost. Na ongeveer een jaar merk je dat alles stabieler wordt en de vissen en koralen zich prettiger gaan voelen. De koralen hadden zelfs zin om te gaan groeien.

pdvfr-zeeaquarium-00040.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00041.jpg

Een overzicht:

pdvfr-zeeaquarium-00042.jpg

Het gaat de goede kant op, de poetsgarnalen zijn aan het vervellen:

pdvfr-zeeaquarium-00043.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00044.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00045.jpg

Gezellig een beetje keuvelen met z�n drie�n:

pdvfr-zeeaquarium-00046.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00047.jpg

De eerste opzet van het levend steen (met het monster er waarschijnlijk al in):

pdvfr-zeeaquarium-00048.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00050.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00051.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00052.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00053.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00054.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00055.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00056.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00057.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00058.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00059.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00060.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00061.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00062.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00063.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00064.jpg

Ja, hetgeen wat ik had uitgedacht blijkt ook nog te werken:

pdvfr-zeeaquarium-00065.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00066.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00067.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00068.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00069.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00070.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00071.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00072.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00073.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00074.jpg

De overloop naar de sump onder het aquarium:

pdvfr-zeeaquarium-00075.jpg

Het vullen van de bak met osmosewater, zelf aangemaakt. Later heb ik het zout toegevoegd aan het water. Het is toch zo�n 500 liter dat aangemaakt moet worden:

pdvfr-zeeaquarium-00076.jpg

En dan de techniek. Dat was ook nog een heel project, maar leuk om uit te denken. De kraan in de uitloop heb ik voordat ik het water had toegevoegd verplaatst naar de horizontale pijp:

pdvfr-zeeaquarium-00077.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00078.jpg

pdvfr-zeeaquarium-00079.jpg

Even het licht testen:

pdvfr-zeeaquarium-00080.jpg

Het aquarium staat klaar om te vullen:

pdvfr-zeeaquarium-00081.jpg

Zo, het aquarium staat boven. Om de onderkast twee verdiepingen omhoog te tillen is niet het probleem, het aquarium zelf was loodzwaar om met z�n twee�n naar boven te tillen. Met meermensen kom je gewoon de trap niet op:

pdvfr-zeeaquarium-00082.jpg

Denk je nu �Ik begin niet aan een zeeaquarium�, dan heb je het mis. Niets is leuker dan een zeeaquarium. Ik heb gewoon erg veel pech gehad. Dat zeiden ze in de winkel ook.
Ik ga zeker weer opnieuw beginnen en laat dit dan zien op dit forum. En dan in de normale volgorde 🙂

Tjee wat een verhaal zeg. Doodzonde dat je hierom moet stoppen . Dus dat monster zat al in die levende steen waarschijnlijk als ik het goed begrijp??
Ik vind het een erg mooie bak en hele mooie foto s hoor.
Daar wordt menigeen vast erg jaloers op.

Yep, ik hoorde na een paar dagen al tikken, maar wist niet wat het was.
Ik zag wel een klein grijs/zwart garnaaltje in een hoekje tevoorschijn komen, maar dacht "Ach, dat is een leuk beestje" 🙂

Jeetje wat zonde!! Was echt een prachtbak!!

Ja normaal is een garnaal ook leuk, maar deze duidelijk niet.
Maar ik zal je nieuwe bak zeker gaan volgen hier en hoop dat die dan minstens zo mooi wordt en dan zonder een kloppende garnaal in je bak :thumbs:

Altijd vervelend om zo'n garnaal in je bak te hebben. Ze zien er echt prachtig uit, maar zijn levensgevaarlijk voor je vissen. Wel erg jammer dat zo'n soort juist weer voor problemen moest zorgen. Je bak zag er echt prachtig uit, dat waren al je bakken trouwens. Vooral je Zuid Amerika biotoop was een bak die ik altijd volgde.
Maar ben erg benieuwd naar hoe je straks/later de bak weer opstart en er weer een prachtig zeewater bak van maakt. Heb zelf ook wel eens gezeten met het idee om een zoutwaterbak te starten. Maar hoe me eerst wel bij de Pt. leopoldi en de Rood Turquoise koppel.

Edit: Had je het levend steen niet eerst even een tijdje in zoetwater gedaan? Schijnt namelijk te helpen om dit soort beesten uit je levend steen te krijgen.

Enorm fascinerend beestje! Was al bekend met de 'peacock mantis shrimp' - dit lijkt me een variant?
Schijnt ook nog wel eens door het glas van een normale dikte aquarium te kunnen slaan.

Zeer begrijpelijk dat je hem koste wat er uit wilde hebben - maar qua kleur en gedrag lijkt me dit enorm mooi om te hebben.
Wel balen dat het ten koste gaat van een zo te zien erg mooi draaiende bak 🙁

@Goldie83: dankjewel, het is zeker zonde, want de bak was verder stabiel en deed het goed.

@jessicapilon: het kan nog wel even duren voor ik weer opnieuw begin. Ik ben de kamer aan het verbouwen en dan wordt het aquarium ook verplaatst. Daarna ga ik weer rustig aan beginnen.

@Gertbl: dankjewel, mijn ervaring is wel dat toen ik met het grote zeeaquarium begon ik al mijn andere bakken (3 stuks) volkomen heb verwaarloosd. Uiteindelijk ben ik met alle andere bakken gestopt, omdat het zeeaquarium al mijn aandacht vroeg.

@Black Kiwi: mij is verteld dat je twee varianten bidsprinkhaangarnalen hebt, eentje die de prooi bewusteloos tikt (die had ik) en eentje die een spies heeft die de prooi doorboord.
Zoals al wordt aangegeven, het is een prachtbeest. Er zijn mensen die deze dieren in een bak houden, samen met andere rariteiten. Ik had hem wel kunnen houden, maar dan had ik grotere vissen moeten kopen. Dat wil ik niet, ik houd meer van de kleine visjes, garnaaltjes, slakken en dat soort gekriebel.

Op een zondagmorgen, toen ik net wakker was, horde ik veel kabaal in het aquarium. Bleek het monster achter een witte krab aan te zitten. De krab werd helemaal gek getikt. Hij probeerde te ontsnappen door langs het raam van het aquarium te lopen. Om aan te geven hoe intelligent de garnaal is, ik zag dat hij toen dit gebeurde achter de stenen langs liep naar de hoek waar de krab naartoe liep. Toen de krab in de hoek was aangekomen, kwam de garnaal achter een steen tevoorschijn en greep de krab. Later bij het opruimen van het aquarium kwam ik het schild van de krab tegen bij het hol van het monster.

De variant welke ik al vaker op filmpjes en websites heb bekeken, lijkt een fel-gekleurde variant te zijn - heeft ook een andere latijnse naam.
EZf330GHJXDLxo0Xz9jnLEG-ivQWwiCv.jpeg

Deze staat er ook om bekend om het slaan, vooral schaaldieren zijn favoriet, maar dat had je al gemerkt met je krab.

Kan me voorstellen dat je liever de wat vreedzamere poetsgarnalen hebt. 😉

[edit] volgens Wikipedia:

While some aquarists value mantis shrimp, others consider them harmful pests, because they:

-Are voracious predators, eating other desirable inhabitants of the tank,
-Can, in some of the largest species, break aquarium glass by striking it
-They are notoriously difficult to catch when established in a well-stocked tank

Ze worden soms wel 38cm... :help:

Hoi rfvdp (of nu pvdfr 😉 ), lang geleden! Jammer dat je nu tijdelijk met de hobby moet stoppen. Erg vervelend om een mooi draaiende bak te hebben en dat een enkel beestje dit om zeep helpt, al zou je later merken dat je er nog meer in had. Dat is altijd het risico van levend steen, er kan namelijk van alles in zitten.

Wil je de volgende keer weer beginnen met levend steen of liever dood steen nu?

@Black Kiwi: geweldige foto, hij is prachtig! De verkoper in de winkel gaf aan dat het glas van mijn aquarium zo'n tik wel zou overleven, maar bij kleinere aquariums slaan ze er zo een gat in. Het ging er soms ook hard aan toe bij mij in het aquarium. Ik heb 'm wel eens geprobeerd te vangen met een een plastic fles en dan de bovenkant er omgekeerd om in gestoken. Toen ik de fles gevuld met voedsel in het aquarium had gelegd, heb ik een tijdje zitten kijken wat er ging gebeuren. Op een gegeven moment kwam de garnaal tevoorschijn en ging voorzichtig de opening in. Niet helemaal, alleen de kop. Door met zijn voorpoot door het water te bewegen haalde hij het voelde naar zich toe, pakte het en schoot weer weg tussen de stenen. Geweldig om te zien, maar daarvoor had ik de fles niet in het water gelegd. Na de fles weer gevuld te hebben, zag ik dat er 's morgens een poetsgarnaal in de fles zat 😀

@Jeppo: Ja het is zeker een tijd terug, zo lang geleden dat ik mijn login gegevens niet meer wist. Heb dus maar een nieuw account aangemaakt.
Levend steen is altijd het leukste. Je wet nooit wat er allemaal uit tevoorschijn komt. Dat is ook het leuke van de opstart van een zeeaquarium, er is elke dag weer iets nieuws te zien. Zelfs maanden later zie je nog dingen verschijnen die er niet eerder waren. Het is ongelofelijk wat de reis vanuit bijvoorbeeld Maleisi� heeft overleefd.
In de winkel hebben ze nu ook gekweekt steen. Dat schijnt nieuw te zijn. Wordt op dezelfde manier opgebouwd als levend steen, maar dan niet in de natuur maar in speciale baden. Dus dan heb je een volkomen beestvrije steen. Wat ik ga doen weet ik nog niet.

Jeetje zeg wat een verhaal,
toevallig zag ik laatst een documentaire over deze garnaal, echt een monster idd, die verjagen gewoon inktvissen terwijl die normaal niet zo bang zijn aangelegd...

Heb je het andere monstertje nog gevonden toen je de bak ging leeghalen of heb ik daar overheen gelezen?

@An Vrolijk: nee, heb 'm niet gevonden. waarschijnlijk is ie mee gegaan naar de winkel met de koralen en is hij in 1 van de stenen gekropen.
Hopelijk kunnen ze 'm daar vangen, anders zit er een andere klant nu met het beest in zijn aquarium.

Na het lezen van je verhaal moest ik op de ��n of andere manier aan de reclame denken van Even Apeldoorn bellen.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=keh8BkBn5Bc[/video]

pfff nou dat zou wat zijn zeg, jeetje,

hahahahaha geweldig filmpje

Jeetje wat zonde....
was een prachtige bak.

En eerlijk gezegd vind ik dat monster ook schitterend. Lijkt wel een buitenaards wezen ofzo hihi.
Maar wel heel zonde...

Was deze nog vergeten te laten zien:

- 'Goniopra metallic'

Er zwemmen ook wat vissen door het beeld. Alsof ze geen aandacht genoeg krijgen 🙂

Wat een verhaal zeg!

Die garnalen (eigenlijk zijn het kreeften) zijn overigens echt evolutionaire wonders. Hele bijzondere dieren, maar ik kan me voorstellen dat je ze niet in een zeebak wil. Een speciaalbak voor deze dieren lijkt me wel schitterend.

Die bol met tepelkwastjes vind ik ook gaaf. 😀

Wat een verhaal zeg!

Die garnalen (eigenlijk zijn het kreeften) zijn overigens echt evolutionaire wonders. Hele bijzondere dieren, maar ik kan me voorstellen dat je ze niet in een zeebak wil. Een speciaalbak voor deze dieren lijkt me wel schitterend.

Die bol met tepelkwastjes vind ik ook gaaf. 😀

@Jones: het zijn zeker prachtige beesten, maar als je vissenbestand door hem wordt opgegeten, dan is dit wel heel duur voedsel voor hem 🙂

Ik zie het al voor me....

Flinke bak, hoogvinkarpers erin (die kweken toch als gekken, ook in zoutwater), kreeft erbij, pilsje openmaken, op de bank neerploffen en kijken. 🙂

Ze zijn vreselijk intelligent. Een hele bijzondere eigenschap voor zulke dieren. Ik zou me er wel mee vermaken.

Nah, het is geen fijn gezicht dat er dagelijks een vis minder in je aquarium rondzwemt, omdat al het kleine spul (garnaaltjes, krabben en slakken) al is opgegeten. 🙁
En je voelt je machteloos, want je kunt er niets aan doen zonder rigoureus te werk te gaan.

Ik heb geen ervaring met hoogvinkarpers, dus daar kan ik geen antwoord op geven 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan