Van Aqua 65 naar Paludarium


W

William K

Guest
In een ander topic had ik het al even over mijn nieuwe bak, een Aqua 65 die ik heb omgebouwd tot paludarium (voor vampierkrabben). Hierbij een klein verslagje over de bouw hiervan.

Ik heb een jaar of twee terug een Aqua 40 omgebouwd tot 'nano paludarium' voor vampierkrabben. Hier zaten echter wat fouten in, zo begon de het piepschuim aan de zijkant bijvoorbeeld langzaam los te laten. Nu had ik al een hele tijd een Aqua 65 op zolder staan. Deze werd ooit gebruikt voor de kweek van Tylomelania's en Sulawesi garnalen, maar stond al zeker anderhalf jaar leeg. Uiteindelijk toch maar besloten om hier ook een paludarium van te maken, maar dan beter dan de vorige ;-)

De foto's zijn met een telefoon genomen, dus niet van de beste kwaliteit.

williamk_1.jpg


Hier zit de eerste laag purschuim in de bak. In de hoek linksachter is een vak vrijgehouden voor de pomp. Deze zal uiteindelijk afgesloten worden met een soort deksel. Voor dit vak is een pvc buisje te zien, die er voor zorgt dat het water naar de pomp kan. Ook de slang voor de waterval zit er hier al in.

williamk_2.jpg


Hier zit alle pur er in, al deels bijgesneden. Ook een extra stuk hout toegevoegd waar de waterval straks onderdoor loopt. Vervolgens heb ik het schuim geverfd met schoolbordverf. Dit kan goed tegen water en droogt mooi mat op. Ik durf niet te zeggen in hoeverre dit schadelijk is voor dieren. De krabben in mijn andere bak hebben het hier altijd perfect op gedaan, maar ik geen idee hoe het bijvoorbeeld met kikkers zou gaan.

williamk_3.jpg


Ik heb eerst alles helemaal zwart gemaakt om zo later geen witte plekken over te houden. Vervolgens heb ik in de tweede en derde laag zand en grind ingeklopt om het wat natuurlijker te laten lijken. Op de volgende foto is ook het deksel op het lege vak voor de pomp te zien.

williamk_4.jpg


En een foto van bovenaf...

williamk_5.jpg


Inmiddels zit er (aquarium)water in de bak en draait deze nu ruim een week. Het hout geeft nog aardig veel kleur af aan het water, maar dit wordt steeds minder gelukkig. In het watergedeelte staat een Anubias en de eerste mossen zijn op het landgedeelte geplant.

Hoor graag wat jullie er van vinden, en opmerkingen/tips zijn natuurlijk altijd welkom!
 
Bedankt! Hier nog een foto van toen het eerste mos en de Anubias er net in zat. Nog erg onduidelijk (telefoonkwaliteit).

williamk_6.jpg


Morgen komen de eerste bewoners, zal dan proberen wat betere foto's te maken.

Daarbij ben ik nog op zoek naar Riccia fluitans (watervorkje) en het liefst een beetje in de buurt natuurlijk. Weet iemand waar ik dit kan vinden?
 
Tof! Erg netjes gedaan ook met het "klepje" zie je helemaal niks van.
 
Bedankt voor de leuke reacties! Hierbij een update van de bak. Zo staat de bak er nu bij:

williamk_11.jpg


Het mos begint al goed te groeien.

williamk_12.jpg


Vrijdagavond heb ik de krabben opgehaald, uiteindelijk bleek het om zes dieren te gaan, zowel volwassen als jongen. Dit was het grootste mannetje bij thuiskomst, ��n van de weinige die na transport nog mooi op kleur was...

williamk_9.jpg


De kleur bij de anderen was de volgende dag gelukkig al mooi bijgetrokken, en ze lijken nu al beter op kleur te komen dan voor de reis.

williamk_10.jpg


Het volwassen mannetje twee dagen na aankomst.

williamk_8.jpg


En ook de jongere dieren laten zich mooi zien!

williamk_7.jpg
 
Prima! Twee weken geleden is er helaas een bijna volwassen man afgevallen, kan gebeuren jammer genoeg. Het mos begint zich goed te zetten nu en groeit goed.

Ik zie niet alle krabben dagelijks, omdat ze zich vaak ook verstoppen. Vandaag zag ik het grootste vrouwtje rondlopen met een ver openstaand buikschild, met daaronder een heleboel bijna ontwikkelde eitjes. Het plan is om deze tijdelijk in een klein bakje te plaatsen om zo zoveel mogelijk jongen over te houden.
 
Even een update! Vier weken geleden zijn er 27 jongen geboren in het bakje waarin ik de vrouw apart had gezet. Toen ik ze zag vond ik vijf jongen dood in het waterbakje, geen idee waardoor dit kwam.

De andere 22 doen het tot nu toe erg goed! Ze eten allemaal maar ik heb nog geen verschalingen gezien. Mijn verwachting is dat er bij de eerste verschaling wel weer wat dieren zullen afvallen, maar we zullen zien...
 

Terug
Bovenaan