Wat is er nieuw

Van CO2 af

DrDirk

Well-known member
Lid geworden
8 maart 2025
Leeftijd
41
Ik vraag me wel eens af, als je bak al een tijd op CO2 draait, of en hoe je nog van CO2 af kunt stappen. Je ontneemt de planten een stuk voeding waar ze aan gewend zijn, wat een mooie kans is voor allerlei algen.

Is dat een kwestie van heel langzaam af bouwen? Hebben mensen hier ervaring mee?

Ik vraag me wel eens af, als je bak al een tijd op CO2 draait, of en hoe je nog van CO2 af kunt stappen. Je ontneemt de planten een stuk voeding waar ze aan gewend zijn, wat een mooie kans is voor allerlei algen.

Is dat een kwestie van heel langzaam af bouwen? Hebben mensen hier ervaring mee?
Ervaring mee. Heb destijds verichting 50% gedimd en daardoor nauwelijks extra algen gehad. Plantengroei ging ook in slow morion daardoor.

Opzich kun je afbouwen of stoppen maar goed je moet zorgen dat je geen tekort aan co2 hebt waardoor algen de kop op kunnen steken. Het zal dus best kunnen maar dan moet je geen bak of planten hebben die co2 vragen die je toevoegt.
Makkelijke planten met weinig licht kan soms prima zonder co2. Co2 is een van de voedingsstoffen net als sporen, nitraat en fosfaat.

Denk dat de hoofd vraag moet zijn heb je er moeilijke planten tussen zitten?
Zo ja bestaat er een kans dat die dan wel het loodje leggen.

De beste manier om dit te doen is na een zo groot mogelijke snoei. En dan bedoel ik echt radicaal snoeien bij de planten die het snelste groeien
Vervolgens licht intensiteit verlagen om dit weer langzaam op te bouwen.

De beste manier om dit te doen is na een zo groot mogelijke snoei. En dan bedoel ik echt radicaal snoeien bij de planten die het snelste groeien
Vervolgens licht intensiteit verlagen om dit weer langzaam op te bouwen.
Maar goed je moet toch voorkomen dat je een tekort aan co2 krijgt? Als je de co2 mindert of zelfs stopt dan zul je na het opbouwen van het licht naar het oude nivo toch snel een co2 tekort kunnen krijgen lijkt me.
Of bedoel je dat je de lichtintensiteit zo moet verlagen zodat er geen tekort ontstaat aan co2?

Als je snoeit is het nieuwe blad overnieuw geconfigureerd naar de actuele CO2 waarden.
Dat betekend dat je in de praktijk minder licht moet gaan geven, anders komen er problemen met de kwaliteit.
Dat kan je deels prima opvangen met een goede voedingsrijke bodem en eventueel extra voeding.

Maar alles word bepaald door de behoefte van de plant.
Easy plants gaan in prima mee om (maar ik neem aan dat TS geen CO2 doseert als het niet nodig is) Met Medium planten gaat het ook nog wel lukken als je de lichtintensteit naar de ondergrens schroeft. Advanced planten gaan het, op een paar uitzonderingen na, niet redden.

als je de lichtintensteit naar de ondergrens schroeft
Ja dus de hoeveelheid licht is wel degelijk van invloed zoals ik al dacht en ook al omschreef. Kortom je moet tekorten voorkomen in de co2 door minder licht te geven. Bij minder licht is de vraag naar voeding kleiner en zal je met minder co2 toekunnen.

Heb wat easy en medium planten, dus vermoed dat ze ook wel zonder kunnen. Met CO2 groeit alles natuurlijk een tand sneller, wat leuk is maar ook meer onderhoud vraagt.

Maar goede input so far, planten snoeien en minder licht om mee te beginnen. Ik was het voorlopig niet van plan, maar misschien over een tijdje. Als het zover is hou ik jullie op de hoogte!

Met CO2 groeit alles natuurlijk een tand sneller
En in mijn ogen ook voller, kleurrijker en dus mooier. Daarnaast zorgt het gewoon voor meer gemak omdat je algen er makkelijker mee vermijd.
Omdat ik dus alleen makkelijke planten heb, heb ik ook geprobeerd om van de CO2 af te komen, maar had het na 2 maandjes wel gezien. CO2 zit er weer op en gaat er nooit meer af.

Een aquarium zonder CO2 is geen enkel probleem, maar de keuze uit bruikbare planten is beperkter.

Een aquarium zonder CO2 is geen enkel probleem, maar de keuze uit bruikbare planten is beperkter.
En dan zul je niet teveel licht boven de bak moeten hebben. Zelfs al heb je makkelijke planten die niet veel co2 vragen dan zie je soms nog snel alg op hout en stenen als je teveel licht hebt tov de hoeveelheid co2.

En dan zul je niet teveel licht boven de bak moeten hebben. Zelfs al heb je makkelijke planten die niet veel co2 vragen dan zie je soms nog snel alg op hout en stenen als je teveel licht hebt tov de hoeveelheid co2.
Helemaal waar, de hoeveelheid licht bepaalt de plantenkeuze en de vraag naar meststoffen en CO2

Klopt en ze zeggen wel vaker licht bepaald de groeisnelheid en dus ook de vraag naar voeding. Het is eigenlijk de motor van het geheel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan