Van flubenol naar vinrot?


Annabellagroen

Well-known member
Lid geworden
2 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
26
Ik heb een aquarium sinds maart. 100 liter 2 sluierstaart goudvissen zitten er nu in. Ik weet dit is redelijk klein. Dit wad een cadeau en is niet goed over nagedacht Ik ontdekte 3 week geleden ineens veel wormen. Geladen met een potje met gevangen wormen ben ik naar de winkel geweest. Flubenol mee terug gekregen. Wisten ook niet wat voor wormen dit waren... Na gebruik van dit medicijn er van af. Alleen nu komt het probleem. Mijn vissen waren te rustig. Ik heb de keur van flubenol niet af kunnen maken omdat ik bang was voor ammoniak vergiftiging. Vervolgens hebben ze zwarte plekken op de uiteinden van hun vinnen. Ik heb het water vaker ververst en geen nieuwe flubenol meer toegediend. De vissen zijn weer vrolijk. Gisteren zelfs eitjes gelegd. Na 5 dagen waren de zwarte plekken weg en zijn nu wit... Nu denk ik is het misschien overgegaan in vinrot? 1 vin mist namelijk ook een hoekje. Ik heb het internet al afgespeurd naar hoe ammoniak verbranding verloopt. Maar op de zwarte plekken na kan ik niet echt vinden hoe dit gaat.

Kan iemand mij helpen ik ben te einde raad?
 
Foto zegt soms meer dan worden.

Mvg ronald
 
Bij een te hoog ammoniak/nitrietgehalte zie je vaak dat de vissen vooral aan het oppervlak zitten. Ze ademen sneller en de kieuwen zijn rood.


Om te kunnen zien of het om vinrot gaat is een foto wel fijn. Wat is de filtering van je bak trouwens? Want sluierstaarten houden van veel en vers water. Ik heb zelf een bak van 200 liter waarvan ik iedere 3 dagen een 60 % waterwissel doe. Daar heb ik ook 2 Fluval U4 binnenfilters en een Eheim powerhead in hangen ( hoewel een externe filter nog beter is).
 
Ik ben geen expert met goudvissen maar ik meen mij te herinneren dat michelle1 eens gezegd heeft dat Flubenol met goudvissen geen goede combinatie is. Die zouden deze stof erg slecht verdragen.

Maar om te beoordelen wat er nu precies aan de hand is, is een foto inderdaad de beste manier.
 
Op het puntje van de staart is het nog zwart zo waren er meer plekken. Die zijn nu wit. de laatste foto is te zien dat een stukje nu mist. mooier worden de foto's helaas niet...
20200602_122305.jpg
20200602_122305.jpg
20200602_122305.jpg
 

Bijlagen

  • 20200602_122337.jpg
    20200602_122337.jpg
    148.7 KB · Weergaven: 159
De andere vis had bijna zijn hele staart zwart. Niet diep zwart maar vaag zwart Daar is niks te zien. Ik had ook gelezen dat dit inderdaad niet samengaat. Maar te laat natuurlijk. Ik heb de biobox 2 als filter. Ze waren heel inactief en kwamen alleen met eten in beweging. Nu zwemmen ze weer de hele dag.
 
Ik ben geen expert met goudvissen maar ik meen mij te herinneren dat michelle1 eens gezegd heeft dat Flubenol met goudvissen geen goede combinatie is. Die zouden deze stof erg slecht verdragen.

Maar om te beoordelen wat er nu precies aan de hand is, is een foto inderdaad de beste manier.
Als je zoekt op " Flubenol" en " geplaatst door: Michelle1" zie je meerdere topics waarin ze aangeeft dat ze dit wel gebruikt en dat anderen dit ook gebruiken bij sluiers. In deze gevallen hielp het alleen niet, en gebruikte ze andere middelen zoals Manaus. Het hangt er ook nog vanaf om welke worm het gaat.
 
Op het puntje van de staart is het nog zwart zo waren er meer plekken. Die zijn nu wit. de laatste foto is te zien dat een stukje nu mist. mooier worden de foto's helaas niet...Bekijk bijlage 300196Bekijk bijlage 300196Bekijk bijlage 300196
Ik zie inderdaad een klein zwart puntje. Nou zijn jonge goudvissen nogal eens veranderlijk van kleur, dus dat kan het ook zijn. Het belangrijkste is, dat je je NO2 gaat testen met een druppeltestje, dat geeft de meest betrouwbare resultaten. Het is belangrijk dat je nitrietgehalte op 0 staat, of zo dicht mogelijk daarbij. Desnoods iedere dag 50% verversen. Op het Waterchemie en Onderhoud- forum vind je veel informatie over dit onderwerp.
 
Het gaat niet om wormen die op de vis of in de vis zitten. Het waren waarschijnlijk "opstart wormen"
 
Ik zie inderdaad een klein zwart puntje. Nou zijn jonge goudvissen nogal eens veranderlijk van kleur, dus dat kan het ook zijn. Het belangrijkste is, dat je je NO2 gaat testen met een druppeltestje, dat geeft de meest betrouwbare resultaten. Het is belangrijk dat je nitrietgehalte op 0 staat, of zo dicht mogelijk daarbij. Desnoods iedere dag 50% verversen. Op het Waterchemie en Onderhoud- forum vind je veel informatie over dit onderwerp.
Ik heb ook gelezen dat ze kunnen veranderen van kleur. Maar van de een op de andere dag op meerdere plekken en op 2 vissen? En nu bijna weer weg.
 
DSC01898.jpg
Toen ik ze net had tag deze vis er zo uit. ook witte randen
DSC01898.jpg
20200602_122337.jpg
20200602_122337.jpg
20200602_122337.jpg


Maar nu is rechts een hapje er uit nadat dit eerst zwart was. Ik hoop dat dit duidelijk is.
 
Ja, op deze foto wel. Nou is het zo dat veel decoratie in een aquarium met sluiers niet echt handig is, omdat die lange staarten nogal kwetsbaar zijn. De randjes zijn vaak te scherp. Ik heb zelf alle scherpe decoratie en takken uit mijn bak gehaald om die reden. De beste manier om de situatie te verbeteren is zo veel mogelijk het water te wisselen en te testen op NO2. En wellicht is het filter wat klein. Ik heb in een andere post gelezen dat een Biobox 2 bij een Aquatlantis Advance van 80l werd meegeleverd, en jij hebt 100 l en twee sluierstaarten. Goudvisachtigen zijn nogal vervuilers die de hele dag eten, poepen en plassen. Daarom hebben sluiers een grotere filtercapaciteit nodig.


Mocht het inderdaad om vinrot gaan dan kun je daarvoor gaan behandelen. In mijn eigen bak heb ik catappabladeren liggen en ik voeg bij iedere waterwissel Voogle toe, een natuurlijk middel dat de weerstand verhoogt.
 
Als je zoekt op " Flubenol" en " geplaatst door: Michelle1" zie je meerdere topics waarin ze aangeeft dat ze dit wel gebruikt en dat anderen dit ook gebruiken bij sluiers. In deze gevallen hielp het alleen niet, en gebruikte ze andere middelen zoals Manaus. Het hangt er ook nog vanaf om welke worm het gaat.
Dan zal het vast om een ander middeltje zijn gegaan. Excuses ik heb niets gezegd :)
 
Ja, op deze foto wel. Nou is het zo dat veel decoratie in een aquarium met sluiers niet echt handig is, omdat die lange staarten nogal kwetsbaar zijn. De randjes zijn vaak te scherp. Ik heb zelf alle scherpe decoratie en takken uit mijn bak gehaald om die reden. De beste manier om de situatie te verbeteren is zo veel mogelijk het water te wisselen en te testen op NO2. En wellicht is het filter wat klein. Ik heb in een andere post gelezen dat een Biobox 2 bij een Aquatlantis Advance van 80l werd meegeleverd, en jij hebt 100 l en twee sluierstaarten. Goudvisachtigen zijn nogal vervuilers die de hele dag eten, poepen en plassen. Daarom hebben sluiers een grotere filtercapaciteit nodig.


Mocht het inderdaad om vinrot gaan dan kun je daarvoor gaan behandelen. In mijn eigen bak heb ik catappabladeren liggen en ik voeg bij iedere waterwissel Voogle toe, een natuurlijk middel dat de weerstand verhoogt.
Top ik zou meer gaan verversen.Hij zou wel 100 liter moeten kunnen maarja grote vervuilers inderdaad. Daar zou ik dan ook even naar gaan kijken. Hoe lang zou ik het aankijken voor ik echt medicijnen ga gebruiken? ik doe liever dingen zo natuurlijk mogelijk. Daarom was ik al huiverig voor flubenol. Wat ook verkeerd heeft uitgepakt. Kun je mij wat vertellen over catappabladeren en voogle? Ik heb dit wel eens voorbij zien komen alleen lees ik veel verschillende berichten en meningen.
 
Dan zal het vast om een ander middeltje zijn gegaan. Excuses ik heb niets gezegd :)
Geen excuses hoor. Bedankt dat je mee denkt. Ik weet zeker dat ik Flubenol heb gebruikt. Ik ben op een koi website terecht gekomen ooit en daar weer ook gezegd dat goudvissen er niet tegen konden inderdaad. Misschien dat dat het probleem is geweest dan. Ik denk dat wat ik nu zie alleen door het middel is gebeurd maar door bijvoorbeeld stress. Ook mocht ik 5 dagen geen water verversen en gaan de bacteriën in je filter dood.
 
Vooraf, ik heb geen verstand van goudvissen en zeker niet van vinrot bij goudvissen.

Wat ik me afvraag, je zegt dat je best veel wormen had. Kan het zijn dat die door de flubenol massaal dood zijn gegaan, en daarmee een enorme druk op de cyclus hebben gelegd, waardoor je tijdelijk een behoorlijk verhoogde organische belasting en bijbehorende ammoniakpiek en nitrietpiek hebt gehad? Dat het middel dus alleen of vooral indirect een oorzaak was? Wij moeten dat hier ook altijd erg goed in de gaten houden als we flubenol toepassen (wij hebben subtropisch).
 
Ook mocht ik 5 dagen geen water verversen en gaan de bacteriën in je filter dood.
En in het geval van goudvissen schiet dan je ammoniak- en nitrietgehalte omhoog, wat tot verlaging van de weerstand en het ontstaan van bacteriele infecties zoals vinrot leidt.

Voogle en catappablad bestel ik tegenwoordig online. Ik zal de ingredienten van Voogle opzoeken, die plaats ik vanavond.
 
Vooraf, ik heb geen verstand van goudvissen en zeker niet van vinrot bij goudvissen.

Wat ik me afvraag, je zegt dat je best veel wormen had. Kan het zijn dat die door de flubenol massaal dood zijn gegaan, en daarmee een enorme druk op de cyclus hebben gelegd, waardoor je tijdelijk een behoorlijk verhoogde organische belasting en bijbehorende ammoniakpiek en nitrietpiek hebt gehad? Dat het middel dus alleen of vooral indirect een oorzaak was? Wij moeten dat hier ook altijd erg goed in de gaten houden als we flubenol toepassen (wij hebben subtropisch).
Ja, Ik merkte dat er zelfs bubbels uit de bodem kwamen. Door alle doden wormen is dat gaan rotten Heb eigenlijk alles er uit gehaald. Nitrietpiek heb ik niet gehad. Alleen ammoniak. Toen ik ging meten was er geen nitriet of nitraat aanwezig. Daarom zit ik te denken aan Ammoniak verbranding. Die is heel hoog geworden door het rotten en gebrek aan bacteriën in het filter. Als ik het had geweten had ik het ook zeker niet gedaan.
 
En in het geval van goudvissen schiet dan je ammoniak- en nitrietgehalte omhoog, wat tot verlaging van de weerstand en het ontstaan van bacteriele infecties zoals vinrot leidt.

Voogle en catappablad bestel ik tegenwoordig online. Ik zal de ingredienten van Voogle opzoeken, die plaats ik vanavond.
Dus het kan geen Ammoniak verbranding zijn geweest? had ook zwarte vlekken op het lichaam alleen die zijn al weggetrokken. Ik weet niet of iemand daar bekent mee is.
 
Zoals beloofd een lijstje van ingredienten van Voogle:

" Voogle bestaat uit een mix van plantenextracten, waaronder Aloe Vera en Astaxanthine. Het product heeft een hoog gehalte aan polysachariden en andere immuun systeem stimulerende stoffen zoals beta-glucanen."

Aloe vera wordt zowel voor mensen als voor dieren gebruikt, en men zegt ook dat het goed voor de huid is. Astaxanthine is een carotenoide ( waartoe ook caroteen bekend van worteltjes behoort) en een zeer krachtige antioxidant.

Daarnaast wat meer info over het blad van de tropische amandelboom, Terminalia catappa:

Catappabladeren worden onder meer ingezet om stress, schimmel en vinrot te voorkomen. Citaat:"De stoffen die de boom bevat zijn onderzocht en men weet dat bijvoorbeeld Violaxanthine, Lutheine en Zeaxanthine daartoe behoren. Ook Flavonoïden, zoals bij voorbeeld Quecethin en Kamfer, kunnen uit de boom gewonnen worden. De bladeren geven zeer sterke tannines af in de vorm van Punicalin, Punicalagin en Tercatheïne. In Taiwan worden, dank zij vergevorderde onderzoekingsmethodes, stoffen geïsoleerd die gebruikt worden in chemotherapie bij kanker"( Karel Fondu, de Siervis, Leuven).

Dus het kan geen Ammoniak verbranding zijn geweest? had ook zwarte vlekken op het lichaam alleen die zijn al weggetrokken. Ik weet niet of iemand daar bekent mee is.

Er zijn verschillende artikelen en pagina's over de stikstofcyclus, ik denk dat het belangrijk is om daar goede kennis van te nemen. Kieuw" verbranding" krijg je als je al nitrietvergifiging hebt. En dat geeft geen zwarte vlekken. Wat die zwarte vlekken dan wel waren is mij vooralsnog onbekend.

het-opstarten-van-de-stikstofcyclus
 
Zoals beloofd een lijstje van ingredienten van Voogle:

" Voogle bestaat uit een mix van plantenextracten, waaronder Aloe Vera en Astaxanthine. Het product heeft een hoog gehalte aan polysachariden en andere immuun systeem stimulerende stoffen zoals beta-glucanen."

Aloe vera wordt zowel voor mensen als voor dieren gebruikt, en men zegt ook dat het goed voor de huid is. Astaxanthine is een carotenoide ( waartoe ook caroteen bekend van worteltjes behoort) en een zeer krachtige antioxidant.

Daarnaast wat meer info over het blad van de tropische amandelboom, Terminalia catappa:

Catappabladeren worden onder meer ingezet om stress, schimmel en vinrot te voorkomen. Citaat:"De stoffen die de boom bevat zijn onderzocht en men weet dat bijvoorbeeld Violaxanthine, Lutheine en Zeaxanthine daartoe behoren. Ook Flavonoïden, zoals bij voorbeeld Quecethin en Kamfer, kunnen uit de boom gewonnen worden. De bladeren geven zeer sterke tannines af in de vorm van Punicalin, Punicalagin en Tercatheïne. In Taiwan worden, dank zij vergevorderde onderzoekingsmethodes, stoffen geïsoleerd die gebruikt worden in chemotherapie bij kanker"( Karel Fondu, de Siervis, Leuven).
Bedankt voor de informatie. Ik heb het beide besteld. Ik hoop dat de bezorging niet te lang duurt.
 
Het wordt nog niks beter.Op de vin ook niet erger. maar nu krijgt ze ook een soort wazige witte vlek op de staart. een schimmel ? ook de andere vis heeft 2 witte punten op het midden van de staart. Vinrot begint toch aan het puntje en gaat naar binnen ? Niet ergens in het midden. Het is geen stip.
Ik heb voogle gebruikt en niet onder gedoseerd9(nog steeds trouwens). Ook heb ik de bladeren toegevoegd. IK raag mij af of ik moet overgaan naar medicijnen of nog moet aankijken. Ik wil niet gewoon maar wat er in gooien.
 
Ik zou sowieso doorgaan met om de dag 50 % waterwissel en proberen de NO2 op 0 te krijgen. Daarnaast is het heel goed mogelijk dat je vissen met hun staarten/lijven tegen de decoratie aan komen. In een krappe bak met meerdere stuks decoratie zoals de jouwe, is de kans op een beschadiging groot. Als een goudvis een beschadiging heeft, gaat hij slijmhuid aanmaken. Dit ziet er ook uit als een witte plek. Zorg dat je vissen een zo goed mogelijke weerstand krijgen, en test je water met een druppeltest.

Over middelen als Esha2000 en Bactopur direct zijn de meningen verdeeld. Dit zijn beiden antibacteriele middelen. De eerste werkt volgens velen niet, omdat bacterien resistent zijn geworden. Over de laatste, Bactopur: De een zweert er bij en volgens een ander maakt het meer kapot dan dat het geneest.
 
Ik zou sowieso doorgaan met om de dag 50 % waterwissel en proberen de NO2 op 0 te krijgen. Daarnaast is het heel goed mogelijk dat je vissen met hun staarten/lijven tegen de decoratie aan komen. In een krappe bak met meerdere stuks decoratie zoals de jouwe, is de kans op een beschadiging groot. Als een goudvis een beschadiging heeft, gaat hij slijmhuid aanmaken. Dit ziet er ook uit als een witte plek. Zorg dat je vissen een zo goed mogelijke weerstand krijgen, en test je water met een druppeltest.

Over middelen als Esha2000 en Bactopur direct zijn de meningen verdeeld. Dit zijn beiden antibacteriele middelen. De eerste werkt volgens velen niet, omdat bacterien resistent zijn geworden. Over de laatste, Bactopur: De een zweert er bij en volgens een ander maakt het meer kapot dan dat het geneest.
Ik heb alle decoratie er uit gehaald. Laatst al. Op voogle staat dat je niet moet verversen ? Nou heb ik dat wel gedaan. Ik ben ook geen voorstander van meteen middeltjes te gebruiken. Alleen wil ik ook niet te laat beginnen met behandelen ?
 
Is een zoutbad iets ? Ik weet niet hoe je moet bewerken dat wilde ik ook nog vragen.
 
Als je een bericht plaatst, dan kun je het binnen dertig minuten ( dacht ik) bewerken door in de onderste regel van het bericht op " bewerk" te klikken. Dan opent het venster weer en kun je je tekst aanpassen.

Achterop de fles Voogle staat de gebruiksaanwijzing:

"Dosering voor zieke vissen: 5 dagen achtereen 10 ml per 40 liter water per dag toevoegen,
Dosering voor erg zieke vissen: 10 ml per 20 liter water per dag toevoegen.
Voor optimaal effect geen waterverversing of absorberend materiaal gedurende voor 14 dagen".


Misschien werkt dat bij een ander type vissen, maar bij sluierstaarten zou ik dit dus niet doen. Dan loopt het ammoniak- en nitrietgehalte veel te ver op, waardoor de vis juist ziek wordt volgens mij.

Ik voeg zelf na iedere waterwissel 10 ml Voogle per 100 liter water toe als preventie, en zorg voor een goede filtering en 60 % water verversen.

Zoutbadjes hebben een ontsmettend effect en werken als volgt:

Neem een curverbox, en voeg de eerste dag 20 gram per liter water fijn zeezout zonder jodium toe (in mijn curverbox doe ik 3 liter water, dus 60 gram zout. Schep de vis met een doorzichtig bakje uit het aquarium, en zet hem ( liefst met plastic handschoenen aan) voorzichtig met de hand vanuit dit bakje in de curverbox. Laat hem 3 minuten in de curverbox, en zet hem dan met de hand weer terug in het doorzichtige bakje. Daarna kun je het bakje in het aquarium onder het wateroppervlak houden, zodat je vis er weer uit kan zwemmen. Als hij moeite heeft met weer gewoon ademhalen, dan pak je hem voorzichtig beet en " trekt baantjes" met hem over de lengterichting van je aquarium. Houd hem ook met zijn kop voor de uitstroomopening van je filter, zodat zijn kieuwen mooi schoongespoeld worden.

De tweede dag kun je de hoeveelheid zout opvoeren: 25 gram fijn zeezout zonder jodium op een liter water. Herhaal de procedure van de vorige dag.

Derde dag: Eventueel kun je de derde dag de hoeveelheid zout nog verhogen ( ik probeerde 30 gram per liter) maar niet iedere vis kan daar tegen. Mijn vis raakte erg gestrest, en ik moest echt goed mijn best doen om haar weer een beetje " aanspreekbaar" te krijgen. Ik heb de 4e en 5e dag dus afgemaakt met 25 gram zout per liter.

Vierde dag: zie boven.

Vijfde dag: zie boven.

NB: Sluierstaarten kun je hier goed mee helpen. Andere soorten soms ook, maar een corydoras kan hier bijvoorbeeld helemaal niet tegen, die gaat er dood van.

IMG_0250.JPG
 
Als je een bericht plaatst, dan kun je het binnen dertig minuten ( dacht ik) bewerken door in de onderste regel van het bericht op " bewerk" te klikken.
20 minuten.
(bericht van algemeen belang ;)))
 
Als je een bericht plaatst, dan kun je het binnen dertig minuten ( dacht ik) bewerken door in de onderste regel van het bericht op " bewerk" te klikken. Dan opent het venster weer en kun je je tekst aanpassen.

Achterop de fles Voogle staat de gebruiksaanwijzing:

"Dosering voor zieke vissen: 5 dagen achtereen 10 ml per 40 liter water per dag toevoegen,
Dosering voor erg zieke vissen: 10 ml per 20 liter water per dag toevoegen.
Voor optimaal effect geen waterverversing of absorberend materiaal gedurende voor 14 dagen".


Misschien werkt dat bij een ander type vissen, maar bij sluierstaarten zou ik dit dus niet doen. Dan loopt het ammoniak- en nitrietgehalte veel te ver op, waardoor de vis juist ziek wordt volgens mij.

Ik voeg zelf na iedere waterwissel 10 ml Voogle per 100 liter water toe als preventie, en zorg voor een goede filtering en 60 % water verversen.

Zoutbadjes hebben een ontsmettend effect en werken als volgt:

Neem een curverbox, en voeg de eerste dag 20 gram per liter water fijn zeezout zonder jodium toe (in mijn curverbox doe ik 3 liter water, dus 60 gram zout. Schep de vis met een doorzichtig bakje uit het aquarium, en zet hem ( liefst met plastic handschoenen aan) voorzichtig met de hand vanuit dit bakje in de curverbox. Laat hem 3 minuten in de curverbox, en zet hem dan met de hand weer terug in het doorzichtige bakje. Daarna kun je het bakje in het aquarium onder het wateroppervlak houden, zodat je vis er weer uit kan zwemmen. Als hij moeite heeft met weer gewoon ademhalen, dan pak je hem voorzichtig beet en " trekt baantjes" met hem over de lengterichting van je aquarium. Houd hem ook met zijn kop voor de uitstroomopening van je filter, zodat zijn kieuwen mooi schoongespoeld worden.

De tweede dag kun je de hoeveelheid zout opvoeren: 25 gram fijn zeezout zonder jodium op een liter water. Herhaal de procedure van de vorige dag.

Derde dag: Eventueel kun je de derde dag de hoeveelheid zout nog verhogen ( ik probeerde 30 gram per liter) maar niet iedere vis kan daar tegen. Mijn vis raakte erg gestrest, en ik moest echt goed mijn best doen om haar weer een beetje " aanspreekbaar" te krijgen. Ik heb de 4e en 5e dag dus afgemaakt met 25 gram zout per liter.

Vierde dag: zie boven.

Vijfde dag: zie boven.

NB: Sluierstaarten kun je hier goed mee helpen. Andere soorten soms ook, maar een corydoras kan hier bijvoorbeeld helemaal niet tegen, die gaat er dood van.

Bekijk bijlage 300669
Top dankjewel. ik ga dit zeker doen. Nog 1 vraag dan ik lees 20 tot 40 per liter en dan 10 tot 20 min ? dat is wel veel langer? Ik zou het wel doen zoals jij het hebt geschreven. Heb jij goede ervaringen met een zout bad?
 
Tigger knapte er wel van op, maar bij haar kwam het wondje weer terug. Dat kwam omdat de aandoening van binnenuit kwam en de organen had aangetast ( zie de sticky topic bovenaan dit forum over de zweer bij sluierstaart). De hoeveelheden kunnen verschillen ( zie mijn instructie) maar niet iedere vis kan daar tegen. Ik heb zelf 3 minuten aangehouden, want dat vond ik al heftig genoeg. Maar als een vis het goed verdraagt kan je hem er ook iets langer in laten.
 
Tigger knapte er wel van op, maar bij haar kwam het wondje weer terug. Dat kwam omdat de aandoening van binnenuit kwam en de organen had aangetast ( zie de sticky topic bovenaan dit forum over de zweer bij sluierstaart). De hoeveelheden kunnen verschillen ( zie mijn instructie) maar niet iedere vis kan daar tegen. Ik heb zelf 3 minuten aangehouden, want dat vond ik al heftig genoeg. Maar als een vis het goed verdraagt kan je hem er ook iets langer in laten.
Ik heb inderdaad je verhaal gelezen. Je hebt er alles aan gedaan. Jammer. Ik ga het zout ook proberen.
 
Kom ik weer... Ik zag dat tijdens het paren mijn goudvissen in elkaars kont "happen" Hierbij wordt die vin wel eens per ongeluk in de bek genomen. Misschien is het zo gebeurt ? Die van mij leggen elke week of elke 2 week eitjes. al 3 maanden nu. Ook heb ik ze meer natuurlijk licht gegeven omdat ik had gelezen dat goudvissen zwart werden van te weinig licht.
Die vlek van gisteren is er bijna niet meer. Ook heb ik het gevoel dat het beter met zijn vinnetje gaat. Maar ik wil niet te vroeg deze conclusie trekken.
Ik heb voor de zekerheid femsee besteld en van ditzelfde merk iets tegen vinrot. Als het dan toch verergert hoef ik er niet dagen op te wachten of zoeken.
het zout bad ging niet geweldig.
De oranje vis kon het nog geen 10 seconden volhouden. Dosering verlagen voor haar? het mannetje heeft het met dezelfde dosering 3 min helemaal volgehouden. Maar hij lijkt wel te smeltend dan. Als je naar zijn staart kijkt. Rare kleur krijgt hij zeg. Ik hoop dat ze straks nog blij zijn om mij te zien.

Kan ik doperwtjes geven als traktatie of echt alleen maar als er wat met de darmen is ?
 
Ik zou het zoutbad met een lage dosering beginnen bij haar, en daarna per dag opvoeren. Goed naar haar kijken hoe ze reageert, daarin kunnen vissen erg verschillen.

Het paaigedrag van je vissen kan ook wel beschadigingen opleveren. Ze jagen achter elkaar aan en het mannetje beukt het vrouwtje in de planten, zodat ze haar eitjes af kan zetten. Beschadigingen zorgen dat de vis nieuwe slijmhuid gaat aanmaken en dat zie je soms ook als witte vlekken.

Doperwten kun je regelmatig geven, ook als traktatie. In het geval van verstopping is het zelfs noodzakelijk om de darmen weer op gang te brengen. Afwisselend voeren is erg goed voor sluiers. Ik voer zelf regelmatig levend voer ( watervlooien of artemia), maar ook meerdere soorten pellets, doperwtjes en geblancheerde broccoli. Ze zijn slim, dus het is leuk als ze hun eten moeten zoeken, of als het een andere vorm of smaak heeft.
 

Terug
Bovenaan