Wat is er nieuw

Van Grind naar Zand, voedingsbodem?

P

popol

Guest
Hallo

Ik heb een simpel bakje van 100liter, met gewone verwarming, matige verlichting van 10uur en wat simpele plantjes en visjes.
Ik heb dit aquarium nu al 1,5 jaar, maar heb wat vragen.
In der tijd heb ik er een voedingsbodem ingedaan, daarboven ligt zwart fijn grind. Maar ik zit redelijk veel op dit forum en heb begrepen dat de voedingsbodem gaat rotten. Ook is het waar dat als je planten verzet, je hele bak opwoelt, niet zo plezierig.

Ik heb besloten om binnenkort de bodem te vervangen, van zwart grind naar zand. Dus ik ga mijn hele bakje leeghalen, visjes apart zetten enzo� en dan het zand erin.
Maar moet ik het zand wassen zoals ik bij het grind heb gedaan, of is dit niet nodig?
En welk zand kan ik het beste kiezen? (grootte, kleur, soort)

Alvast bedankt

Combinatie van voedingsbodem en afdeklaag kan gaan rotten maar hoeft niet altijd zo te zijn hoor.

Meeste mensen die zand nemen kiezen voor de middenmaat filterzand.

Kunnen mijn planten dan ook nog overleven zonder voedingsbodem?
Zonder bijmesting?

Voor de planten die hun voeding uit de bodem halen hebben ze in de winkel voedingsbolletjes die je bij de wortels in de bodem stopt.

John,

Ik ben vandaag gaan zien voor filterzand. De enigste korrelgrootte was 0.4-0.8mm, is dit goed genoeg of niet?

En wat is nu het beste, wel of geen voedingsbodem?

Alvast bedankt voor de vorige informatie

Ja hoor die maat is prima.

Geen voedingsbodem maar afhankelijk van de planten hoef je enkel een voedingsbolletje bij de wortels te stoppen in het zand bij de wortels voor de plant die dit nodig heeft.
Dus je hebt planten die hun voeding uit het water halen waar dat niet hoeft en je hebt planten die via hun wortels aan hun voeding komen waar je dus wel wat voeding bij moet doen.

Dus een voedingsbodem is overbodig.

Dankjewel John,

Moet ik het filterzand nog wassen of niet?

En kom ik met een zak van 25kg toe of heb ik meer nodig?

Heb een bak van 100L 80*40*30

Ik zou het zand zeker wassen. Kwam bij mij nog een hoop stof vanaf (veel meer dan bij de middelste maat filterzand).

25 kilo is veel te veel voor een 80 cm. bak. Denk dat je met 15-18 kilo wel toekomt. Maak de zandlaag niet te dik. Vooraan 1 cm. en achteraan ca. 4. Dat is voldoende voor de planten om in te wortelen.

Dankje Jones

Ik ga het zand binnenkort kopen en zal al maar beginnen met wassen.

Seabait

Ik heb het filterzand gekocht. Nu ga ik het spoelen, kan het kwaad dat ik dit spoel met regenwater?

Als het regenwater schoon is niet natuurlijk maar let op dat er geen ongewenste beestjes inzitten want dan heb je die gelijk in je bak.

Ik denk dat dit wel proper water is. Het regenwater wordt opgeslagen in een regenput ondergronds, waar geen licht aan kan. Zodat er zich minder algen kunnen ontwikkelen. Ook zit er een filter tussen waardoor grof vuil (zoals bladeren) tegengehouden wordt.

Wat denk jij?

Ik dacht meer aan larven en eitjes maar is voor een bak met vissen dus is het niet zo erg,voor bv een garnalenbak zou ik het risico niet nemen.

Bedankt John

Ik zal voor de zekerheid toch maar met kraantjeswater spoelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan